Euronav

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5103
Lid geworden op: 01 Jan 2012 20:51
waarderingen: 3041
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Beheerder » 24 Jan 2019 15:05

Sas schreef:En welke papieren zijn dat dan wel...?
Graag antwoord.

Als analist had u dat moeten weten ;) in o.a. België en Nederland mag men alleen beleggingsadvies geven (zoals een koersdoel of advies in de zin van kopen, verkopen of houden) wanneer men in bezit is van een vergunning van de FSMA respectievelijk de AFM. U kunt op de website van één van deze autoriteiten meer informatie vinden. Graag nu verder ontopic en geen misleiding meer van andere lezers.
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.



Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen



powered by Surfing Waves

Smeetske
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 Aug 2013 19:52
waarderingen: 32
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Smeetske » 24 Jan 2019 15:15

Sas schreef:Als analist behoud ik mijn verkoopadvies met een koersdoel van 2 euro.

Sas Je gaf een persoonlijk visie namelijk “De grote keldering voor euronav moet nog komen, dus verkoop deze, eindeverhaalhandel, en geniet van het geld dat je er nog voor krijgt, vooraleer de big bosses uw zuurverdiende, kapotbelaste, laatste euro's zelf op gaan feesten...”
Nu verkondig je als analist een koersdoel van 2€. Ik neem aan dat dit je persoonlijk koersdoel is.
Hoe kom je aan een persoonlijk koersdoel van 2€ als het bedrijf het meervoudige waard is in vaste activa?
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat je dit uit je duim zuigt aangezien je toch op de hoogte bent van de algemene actualiteiten.
kronos liked last!

Sas
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 358
Lid geworden op: 24 Aug 2015 16:54
waarderingen: 58
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Sas » 24 Jan 2019 15:32

Beheerder schreef:
Sas schreef:En welke papieren zijn dat dan wel...?
Graag antwoord.

Als analist had u dat moeten weten ;) in o.a. België en Nederland mag men alleen beleggingsadvies geven (zoals een koersdoel of advies in de zin van kopen, verkopen of houden) wanneer men in bezit is van een vergunning van de FSMA respectievelijk de AFM. U kunt op de website van één van deze autoriteiten meer informatie vinden. Graag nu verder ontopic en geen misleiding meer van andere lezers.



Ik heb mij nooit uitgegeven voor beleggingsadviseur.

Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5103
Lid geworden op: 01 Jan 2012 20:51
waarderingen: 3041
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Beheerder » 24 Jan 2019 15:38

Een zelfverklaard analist zegt natuurlijk weinig en is er alleen voor om andere lezers te misleiden. Door een koersdoel als 'analist' te geven geeft u wel een beleggingsadvies zeker als dat zo sterk afwijkt van de huidige koers en de fundamentals.
jdl1 liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2614
Lid geworden op: 26 Aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 2726
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor vogelspotter » 24 Jan 2019 15:41

MARKTEN LIVE
15:27
24-01-2019

Conference call Euronav: 1. Evenwicht vraag/aanbod

We luisterden zopas naar de conference call van Euronav over de vierdekwartaalcijfers. Een erg belangrijk element voor de tankertarieven - en dus de winst van Euronav - is het evenwicht tussen vraag (naar verschepingscapaciteit) en aanbod (van schepen).
Op basis van de orderboeken van de scheepswerven zal de tankervloot in 2019 aangroeien met het equivalent van 79 VLCC's. Dat is aanzienlijk maar beheersbaar, stelde Euronav in zijn persbericht. CEO Paddy Rodgers legde uit hoe hij dat ziet. Bij de 79 nieuwe tankers moeten nog eens 37 VLCC's geteld worden die in theorie zonder werk zullen vallen door de beslissing van de OPEC en haar partners om de olieproductie met 1,2 miljoen vaten per dag te verminderen.


Een aantal factoren zal de toestand echter positiever maken. Zo zal de genormaliseerde vraag naar olie werk scheppen voor 43 supertankers, zullen 14 Iraanse tankers uit de vaart verdwijnen als gevolg van de Amerikaanse sancties, en zal een hogere Amerikaanse export (dankzij opgeloste problemen met pijpleidingen en langere vaartijden) 20 VLCC's werk bieden. Voorts zal de tankercapaciteit met naar schatting 20 VLCC's verminderen doordat schepen tijdelijk inactief zullen zijn voor het installeren van scrubbers (toestellen om de uitstoot te zuiveren) in het kader van de IMO 2020-regelgeving. Tot slot heeft de tankervloot weer een normale gemiddelde leeftijd bereikt en zullen 22 schepen verdwijnen omdat ze te oud en slooprijp zijn.

Bron:"De Tijd"
blotte marc liked last!
AB Inbev,Arcelor,ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche Bank,econocom,Euronav, Greenyard,Nyrstar,OneSpan ,Weight Watchers, X-Fab,Wessanen,UCB.
Verk.TomTom,Petrobras (PBR-A).

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2614
Lid geworden op: 26 Aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 2726
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor vogelspotter » 24 Jan 2019 16:18

15:36

Conferencecall Euronav: 2. Aandeleninkoop

Euronav heeft de voorbije maanden diverse keren eigen aandelen ingekocht. In totaal werden sinds 19 december al meer dan 1,4 miljoen aandelen verworven. De reden voor de aankopen is een substantieel waardeverschil tussen de koers van het aandeel en de echte waarde van het bedrijf. In het persbericht over de vierdekwartaalcijfers zegt de tankerrederij dat ze opportunistisch zal blijven inkopen.


'De beste koop voor ons is momenteel ons eigen aandeel', antwoordde CEO Paddy Rodgers tijdens de conferencecall op de vraag of de onderneming nog naar andere overnames kijkt. Hij wees erop dat de algemene verkoopgolf die in de tweede jaarhelft van 2018 over de beurzen is gerold voor Euronav in zekere zin een probleem is. Het aandeel Euronav kende de voorbije jaren immers niet dezelfde 'run' als andere aandelen. 'We zijn niet zoals andere aandelen. We are actually really good value.'

Bron:"De Tijd"
charel01 liked last!
AB Inbev,Arcelor,ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche Bank,econocom,Euronav, Greenyard,Nyrstar,OneSpan ,Weight Watchers, X-Fab,Wessanen,UCB.
Verk.TomTom,Petrobras (PBR-A).

Liptoons
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 Jan 2013 12:34
waarderingen: 12
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Liptoons » 24 Jan 2019 16:34

Beheerder schreef:Een zelfverklaard analist zegt natuurlijk weinig en is er alleen voor om andere lezers te misleiden. Door een koersdoel als 'analist' te geven geeft u wel een beleggingsadvies zeker als dat zo sterk afwijkt van de huidige koers en de fundamentals.


Met alle respect vandien, beste beheerder, maar wees dan zo oprecht 95 procent van de forumberichten te wissen...
Hoeveel aandelen staan er correct gewaardeerd? En hoe vaak is er niet onderbouwd geageerd op waarderingen van Fortis, L&H, Nyrstar en aanverwanten...
Op de beurzen wordt zelden klare wijn geschonken. Respecteer aldus eenieders mening. Vaak zijn de minst gefundeerde opinies nu eenmaal diegenen die de waarheid 't meest benaderen.
Een forum dient trouwens om je mening te uiten, van welke aard dan ook, met respect voor de medelezer. En daarin slaagt sas wonderwel. Leven en laten leven! Point final!

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2614
Lid geworden op: 26 Aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 2726
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor vogelspotter » 24 Jan 2019 16:41

16:23


Conference call Euronav: 3. IMO 2020



De meeste vragen tijdens de conference call van Euronav hadden betrekking op de regelgeving IMO 2020, die bedoeld is om de uitstoot van schepen schoner te maken en met name minder zwaveloxides in de atmosfeer te doen belanden.

Euronav heeft hierover een andere visie dan de meeste tankeroperatoren. De rederij staat sceptisch tegenover scrubbers, installaties om de uitstootgassen te zuiveren (waarna de vervuiling in het zeewater belandt) en dit om diverse redenen: onzekerheid over het rendement van de investering (5 miljoen dollar per schip), het verschuiven van de vervuiling van lucht naar water, en de moeilijke controle op het gebruik van scrubbers. Bovendien zijn de zogenaamde 'open-loop scrubbers' al op een aantal (kwetsbare) regio's verboden en ook in steeds meer havens.


Euronav lijkt dan ook de kaart te trekken van de zwavelarme fuel. De raffinaderijen bereiden zich momenteel daarop voor zodat ze er voldoende van kunnen produceren.


CEO Paddy Rodgers wees erop dat de hele bunkersector (bunkers zijn scheepsbrandstoffen) in de hele wereld aan het veranderen. HFO, de zware scheepsbrandstof, was eigenlijk een residueel product dat ook bij kleine producenten en handelaars te krijgen was. Zwavelarme fuel daarentegen vereist meer gevorderde raffinage. Hij verwacht dan ook consolidatie in de sector.


Toen een analist de Euronav-top vroeg waarom ze voor zo een 'agressieve benadering' kozen voor IMO 2020, werd Rodgers lichtjes boos. 'Vervuiling is een kritiek gegeven', antwoordde hij. De operatoren die voor scrubbers opteren, kijken vooral naar het financiële plaatje, liet hij doorschemeren, maar er zijn ook politieke risico's.


Een andere analist vroeg in welke mate tankeroperatoren de hogere kosten ten gevolge van IMO 2020 zullen kunnen doorrekenen aan hun klanten. 'Als je een duurder product (lees: zwavelarme fuel) koopt, is dat erg makkelijk', zei Rodgers. 'De klant begrijpt immers dat je niet alleen zijn olie vervoert, maar ook nog zijn product koopt.' Hij zal dan geen probleem hebben om een hoger vrachttarief te betalen, gaf de Euronav-topman te verstaan.
Haiko17 liked last!
AB Inbev,Arcelor,ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche Bank,econocom,Euronav, Greenyard,Nyrstar,OneSpan ,Weight Watchers, X-Fab,Wessanen,UCB.
Verk.TomTom,Petrobras (PBR-A).

Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5103
Lid geworden op: 01 Jan 2012 20:51
waarderingen: 3041
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Beheerder » 24 Jan 2019 17:06

Liptoons schreef:Met alle respect vandien, beste beheerder, maar wees dan zo oprecht 95 procent van de forumberichten te wissen...
Hoeveel aandelen staan er correct gewaardeerd? En hoe vaak is er niet onderbouwd geageerd op waarderingen van Fortis, L&H, Nyrstar en aanverwanten...
Op de beurzen wordt zelden klare wijn geschonken. Respecteer aldus eenieders mening. Vaak zijn de minst gefundeerde opinies nu eenmaal diegenen die de waarheid 't meest benaderen.
Een forum dient trouwens om je mening te uiten, van welke aard dan ook, met respect voor de medelezer. En daarin slaagt sas wonderwel. Leven en laten leven! Point final!

95% van de forumberichten zijn niet afkomstig van personen die zichzelf analist noemen en al jaren hetzelfde herhalen. Het is een kleine tip maar klik op iemands naam en u ziet op welk topic die persoon het meest actief is. Een aandeel niet bezitten, telkens negatief zijn en daarvoor ongeveer de helft van alle geplaatste berichten voor gebruiken is opvallend.

Laat het hier weer inhoudelijk zijn met de reacties en wie dan toch een koersdoel wil geven mag daar een onderbouwing aan toevoegen waar anderen ook iets van kunnen leren.
blotte marc liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 22043
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 9229
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor charel01 » 25 Jan 2019 09:12

Euronav (advies KBC Securities: "Kopen" - koersdoel 9,00 euro)
UPDATE | Gisteren publiceerde Euronav voorlopige jaarcijfers (>> lees ook: Euronav presteert zoals verwacht). Uit de conference call die het bedrijf organiseerde, onthoudt analist Cédric Duinslaeger volgende items. Euronav verwacht dat 2019 een disruptief jaar wordt met veel volatiliteit en opportuniteiten. Sinds de piek in december zijn de tarieven teruggevallen, maar ze lijken nog steeds op een ondersteunend niveau te liggen. Het tweede kwartaal van 2019 zou het zwakste worden en in de tweede jaarhelft zou de impact van de nieuwe IMO2020-regulering (met strengere uitstootnormen voor de scheepvaart >> lees hier ons volledige dossier over IMO2020) een grotere rol gaan spelen. De gemiddelde leeftijd van de vloot is de voorbije jaren gestegen, van 7,6 in 2012 naar 9,4 jaar in 2018. In de toekomst zou dit kunnen leiden tot 10 à 15 VLCC's die uit de vloot gaan. Euronav heeft 674 mln USD aan liquiditeit en bekijkt de meest waardevolle opties (terugkoop van aandelen, extra dividend, schuldaflossing,...). Shipping-aandelen hebben in december een klap gekregen en Euronav ziet haar aandelenkoers sterk verdisconteerd, wat de voorbije maand een trigger was voor de terugkoop van aandelen.
De visie van KBC Securities: Koersdoel en advies van KBCS worden bevestigd.
blotte marc liked last!
Go with the flow.