Euronav

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 597

Re: Euronav

Berichtdoor gede » 24 Jan 2019 12:31

Smeetske schreef:
Sas schreef:Als analist behoud ik mijn verkoopadvies met een koersdoel van 2 euro.

Waarom 2€?

Ik hoop dat u weet dat er een nonsens antwoord komt :-).
cicero007 liked last!

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden andere beleggers en
profiteer van minder advertenties, abonneren op
favoriete onderwerpen en toegang tot de chatbox.

Registreer u binnen enkele tellen

powered by Surfing Waves

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 393

Berichtdoor sjos » 24 Jan 2019 12:36

vogelspotter schreef:Nieuws
 Markten Live
 Nieuws
 Algemeen

Euronav slikt minwaarden op Amerikaanse deal

24 januari 2019 09:11

Door de minwaarden was de rederij in het vierde kwartaal ternauwernood winstgevend, ondanks het herstel van de tankertarieven 0,1 miljoen dollar of afgerond 0,00 dollar per aandeel. Dat is het winst(je) dat Euronav over het vierde kwartaal inschreef. Klein, maar wel het enige kwartaal dat de olietankerrederij vorig boekjaar met zwarte cijfers kon afsluiten.

Toch is de winst kleiner dan verwacht. De door Bloomberg gepolste analisten rekenden op zo'n 10 miljoen dollar winst. Die verwachting is niet onlogisch: Euronav verdiende in het vierde kwartaal gemiddeld 35.000 dollar per dag met zijn supertankers, een stuk boven de 27.000 dollar die nodig is om break-even te draaien.

Over heel 2018 lagen de de tarieven met 23.000 dollar ruim het nulpunt, waardoor Euronav over 2018 netto 110 miljoen dollar of 0,57 dollar per aandeel in het rood ging.

De reden waarom het onderste lijntje over het slotkwartaal niet ten volle profiteerde van het forse herstel in de tarieven, ligt bij het Amerikaanse Gener8. Dat is de Amerikaanse branchegenoot die Euronav vorig jaar overnam, om uit te groeien tot grootste onafhankelijke olietankerrederij ter wereld.

Die deal was een koopje, of zoals in dat in boekhoudkundige termen - bij een transactie die onder de geschatte billijke waarde verloopt - heet een 'bargain purchase'. Toch blijkt uit nader onderzoek dat Euronav iets minder een koopje deed dan gedacht.

Zo leert de onderverhuring van het hoofdkantoor van Gener8 in hartje Manhattan dat het gebouw iets minder waard is dan gedacht. Resultaat: een afboeking van 5,3 miljoen dollar. Idem na 'technische inspectie' van twee schepen. Resultaat: afboeking van 6 miljoen dollar. Dito met uitstaande vorderingen, waar een afboeking van 1,9 miljoen nodig bleek.

Samen met de eerder aangekondigde minwaarde op de verkoop van de tanker Felicity verklaart dit grotendeels het break-evenresultaat.

Vooruitblik

Euronav blikt relatief optimistisch vooruit naar 2019. Tot nog toe verdiende de rederij gemiddeld 41.000 op zijn supertankers, ruim boven break-even dus. Beleggers focusen op die boodschap en stuurden het aandeel bij de opening van de Brusselse beurshandel donderdag licht hoger.

Maar tegelijk blijft overaanbod als een zwaard van Damocles boven de sector hangen. Dit jaar komt nog eens het equivalent van 79 supertankers in de vaart, wat volgens Euronav zeker het eerste halfjaar 'uitdagend' zal maken.

Het management geeft deze middag meer tekst en uitleg tijdens een telefonische conferentie.

Kurt Vansteeland,

Redacteur Beleggen

Bron:"De Tijd"

Dat blijkt bijna een standaard gegeven bij overnames/samenwerkingen op het Amerikaans continent:
"Die deal was een koopje, of zoals in dat in boekhoudkundige termen - bij een transactie die onder de geschatte billijke waarde verloopt - heet een 'bargain purchase'. Toch blijkt uit nader onderzoek dat Euronav iets minder een koopje deed dan gedacht.
Zo leert de onderverhuring van het hoofdkantoor van Gener8 in hartje Manhattan dat het gebouw iets minder waard is dan gedacht. Resultaat: een afboeking van 5,3 miljoen dollar. Idem na 'technische inspectie' van twee schepen. Resultaat: afboeking van 6 miljoen dollar. Dito met uitstaande vorderingen, waar een afboeking van 1,9 miljoen nodig bleek. "

Komen nog andere "misrekeningen" erbij, denk aan de verwachte opbrengst voor Thrombo, protonen therapie van IBT enz;
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2796

Berichtdoor Beheerder » 24 Jan 2019 13:57

Sas schreef:Als analist behoud ik mijn verkoopadvies met een koersdoel van 2 euro.

Analist kunt u alleen zijn met de benodigde papieren. Heeft u die niet dan is het misleiding wat op het forum niet is toegestaan. Voor zover bekend is er geen analist die een koersdoel heeft gegeven van €2.

Bij deze het verzoek om geen misleidende informatie te delen of aan te tonen dat u wel analist bent.
kronos liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

joachimds
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 446

Berichtdoor joachimds » 24 Jan 2019 14:12

Sas schreef:
joachimds schreef:als mijn back-of-the-enveloppe calculation juist is....

Dan zal Q1, aan de huidige tarieven in press release (41k VLCC en 33k Suez):
* winst: 115M
* operating cashflow: 170M

Natuurlijk niet super gemakkelijk te bereken aangezien de resultaten nogal gekleurd zijn met de merger en nogal wat one-offs.

Waar het zou wel goed zijn dat 1 goed kwartaal in 2019 het volledige slechte 2018 kan compenseren. Kwestie van de balans wat gezond te houden :clap: :clap:

Ik kijk uit naar Sas zijn bijdrage/interpretatie.

De mooie kwartaalcijfers worden niet echt vertaald in een opwaartse koers van het aandeel vind ik. -1,25%. Nog een hele weg te gaan om de beoogde koersdoelen van de analisten te behalen. Effe Noah Parquette bellen?

We staan dichter bij zijn Noah's koersdoel dan het jouwe van 2 euro.
gede liked last!

Sas
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 58

Berichtdoor Sas » 24 Jan 2019 14:34

Beheerder schreef:

Analist kunt u alleen zijn met de benodigde papieren. Heeft u die niet dan is het misleiding wat op het forum niet is toegestaan. Voor zover bekend is er geen analist die een koersdoel heeft gegeven van €2.

Bij deze het verzoek om geen misleidende informatie te delen of aan te tonen dat u wel analist bent.

En welke papieren zijn dat dan wel...?
Graag antwoord.

Sas
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Sas » 24 Jan 2019 14:37

Smeetske schreef:

Waarom 2€?

Smeetske, ik verwijs hierbij naar tal van mijn uitvoerige deskundige verklaringen in het verleden...Zoek ze eens op en trek zelf uw besluit...en by the way,...waarom vraag je aan Noah Parquette niet hoe hij juist aan een koersdoel van 9 euro komt?

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 24 Jan 2019 14:49

Sas schreef:
Smeetske schreef:

Waarom 2€?

Smeetske, ik verwijs hierbij naar tal van mijn uitvoerige deskundige verklaringen in het verleden...Zoek ze eens op en trek zelf uw besluit...en by the way,...waarom vraag je aan Noah Parquette niet hoe hij juist aan een koersdoel van 9 euro komt?

Zoals gezegd. Sas zegt al jaaaaaaaren dat hij dat ooit fatsoenlijk onderbouwd heeft. Ga er niet naar op zoek mensen, u vindt het niet.

Goud ging eind 2018 ook 1.900 dollar staan. De meeste mensen die er systematisch naast zitten, zwijgen na een tijdje, maar sommigen hebben echt geen zelfrespect schijnbaar.

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 24 Jan 2019 14:52

Sas schreef:
Beheerder schreef:

Graag antwoord.

Ik vermoed iets waaruit blijkt dat u als analyst officieel in dienst bent... Zoniet heeft u zich misleidend als analyst (die overigens nog nooit deftig analyseerde) uitgegeven.

Sas
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Sas » 24 Jan 2019 15:02

gede schreef:
Sas schreef:
Beheerder schreef:

Graag antwoord.

Ik vermoed iets waaruit blijkt dat u als analyst officieel in dienst bent... Zoniet heeft u zich misleidend als analyst (die overigens nog nooit deftig analyseerde) uitgegeven.

U vermoedt? en op basis van vermoedens doet u straffe uitspraken? Ik kan niet geloven dat de titel van 'analist' beschermd is. Mocht dat zo zijn gelieve mij hiervan het bewijs te leveren...Dank.

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 8946

Berichtdoor charel01 » 24 Jan 2019 15:03

Euronav (-0,9%) reageert niet geweldig op zijn set van voorlopige jaarcijfers, al blijft de reactie van de markt wel nog binnen de perken. Veel was er niet te melden, zodat KBC Securities zijn koersdoel en advies stabiel kon houden op respectievelijk 9 euro en “Kopen”. Mogelijk wordt er meer informatie verstrekt in de conference call met het management die straks, om 14u, op de agenda staat.

Kwartaalcijfers

Het was voor Euronav nochtans een goed operationeel kwartaal dat in lijn met de verwachtingen lag. De nettowinst van 17 miljoen dollar wist de schattingen zelfs te kloppen, maar dat is volledige te wijten aan uitzonderlijke posten die onder meer terug te brengen zijn op de waardering van de vloot. De bedrijfskasstroom (EBITDA) van 115 miljoen dollar lag boven de schatting van 104,5 miljoen dollar.

Gemiddeld bedroegen de tankertarieven (VLCC) 34.959 dollar per dag (KBCS mikte op 33.340 dollar per dag). De tarieven voor de Suezmax kwam uit op 20.553 dollar per dag, terwijl KBCS mikte op 24.332 dollar per dag.

Vooruitzichten

Tot nu toe heeft de VLCC-vloot in het eerste kwartaal 41.000 dollar per dag verdiend en werd 43% van de beschikbare dagen vastgelegd. De Suezmax-vloot tekende voor gemiddeld 32.700 dollar per dag en legde met 36% van de beschikbare dagen vast. Vorige week stegen de VLCC tarieven naar 28.793 dollar per dag (+17% op weekbasis), terwijl de Suezmax-tarieven verzwakten tot 30.697 dollar per dag

De mening van KBC Securities

De resultaten liggen redelijk in lijn met de verwachtingen van analist Cédric Duinslaeger, misschien iets erboven. De evolutie van de tarieven is bovendien positief. Maar dat neemt niet weg dat er nog steeds onzekerheid is over de olieproductie van de OPEC-landen en de grote orderportefeuille van tankers voor 2019. Aan de positieve kant creëren de nieuwe milieunormen IMO2020 (die de uitstoot in de scheepvaart moet verlagen) en de toegenomen Amerikaanse export kansen, zodat Euronav zelf een verder herstel verwacht van de tarieven in 2019. “Kopen”-advies en koersdoel van 9 euro wordt dan ook behouden.
vogelspotter liked last!
Go with the flow.