Euronav

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20996
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 7772
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor charel01 » 25 Apr 2018 17:23

charel01 schreef:Euronav (KBC Securities: "Opbouwen" - koersdoel 8,10 euro)
In het eerste kwartaal boekte Euronav een omzet van 98 miljoen dollar, 40% lager op jaarbasis, terwijl de EBIT uitkwam op -39 miljoen dollar (vs. 34 miljoen in 1Q17). De nettowinst bedroeg -39 miljoen euro. Analist Cédric Duinslaeger stelt vast dat Euronav's tarieven in het eerste kwartaal beter presteren dan de zeer lage marktgemiddelden. De VLCC-markt als geheel kende een verhoogde mate van recyclage (21 VLCC), maar de vrachttarieven zullen in 2018 waarschijnlijk nog steeds onder druk blijven. De fusie Euronav / gener8 wordt naar verwachting nog steeds gesloten in 2Q18. Geen wijzigingen in de investment case.

Update:
Dat het eerste kwartaal van 2018 voor Euronav geen topkwartaal zou worden, had iedereen al begrepen. Lage vrachttarieven door overcapaciteit knagen aan de inkomsten van de sector. Voor Euronav resulteerde dit in een verlies van 39 miljoen euro, in lijn met de verwachting, maar zicht op beterschap is er nog niet. Gezien de koersreactie, blijft dat toch moeilijk slikken voor aandeelhouders die al lange tijd veel geduld moeten uitoefenen.

Tarieven

De omzet van Euronav klokte af op 98 miljoen dollar, een daling met 40% ten opzichte van een jaar eerder. Dat vertaalde zich op het niveau van de EBIT in een verlies van 39 miljoen euro, tegenover een winst van 34 miljoen euro een jaar eerder. De VLCC-tarieven kwamen op de spotmarkt uit op 18.725 dollar en de tijdsbevrachtingstarieven (TC) kwamen uit op gemiddeld 34.000 dollar. Een jaar eerder was dit nog respectievelijk 40.525 en 41.150 dollar. Voor Suezmax daalden de spotmarkttarieven van 24.000 naar 14.000 dollar. De TC’s bleven wel overeind op 23.850 dollar.

Balans als buffer

“Vrachttarieven zullen laag blijven totdat de markt meer in balans is. Euronav beschikt zowel nu als voor de toekomst over een sterke balans en over voldoende vaste inkomsten om doorheen periodes van lagere vrachttarieven te navigeren en blijft geloven in een verbetering van de olietankermarkt op middellange termijn”, aldus CEO Paddy Rogers in het persbericht. Op korte termijn wordt de impact van de toenemende scheepsrecyclage echter tenietgedaan door de levering van nieuwe schepen.

De mening van KBC Securities

Hoewel de tarieven op de markt erg laag blijven, merkt KBC Securities-analist Cédric Duinslaeger op dat Euronav erin slaagt om tarieven te innen die boven het gemiddelde liggen. Toch blijven de vooruitzichten moeilijk. Ondertussen is het uitkijken naar de fusie van Euronav met gener8, die naar verwachting in het twee kwartaal moet worden afgerond. Het advies blijft “Opbouwen” met een koersdoel van 8,10 euro.
euronav-tankertarieven.jpg
14-11-2014 liked last!
Go with the flow.


Haiko17
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 536
Lid geworden op: 15 Dec 2012 19:20
waarderingen: 218

Re: Euronav

Berichtdoor Haiko17 » 25 Apr 2018 17:56

Ik had "geluk" vandaag: had al eventjes een order uitstaan aan 6,57 en dat is vanmorgen gevuld. Zit er dus iets meer in nu, maar wel aan een veel betere prijs dan m'n oorspronkelijke aankoop (iets boven 11).
En nu rustig afwachten.
Dit jaar al redelijk wat kunnen oppikken: Texaf bijgekocht, CFE bijgekocht en Barrick Gold bijgekocht.
Straks met de berg cash van Ablynx wachten tot andere aandelen ook eens een pandoering krijgen: 'k heb mijn wish list al een tijd af, nu enkel wachten tot de boel eens zwaar de dieperik ingaat.
Pietro liked last!
Port: Galapagos, Nyrstar, WDP, EVS, Ageas, Barrick Gold, RDSB, Solvay, Euronav, CFE, AVH, RTL, Texaf, VGP, ProShares ultrashort QQQ, Resilux, Celyad, AB Inbev, Econocom

sparrow
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1226
Lid geworden op: 05 Feb 2015 11:02
waarderingen: 334
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor sparrow » 29 Apr 2018 13:27

Beste Euronavers,

Volgend programma spreekt over Euronav na een Galapagos stukje. Ik zit niet meer in Euronav maar misschien wel interessant voor jullie. Hopelijk nog niet hier gepost, anders excuses.

Vanaf 1h06 spreekt men een beetje over Galapagos en daarna is het Euronav (ik denk 1h07 en verder)

https://www.rtl.nl/video/ce3fae15-ad2a- ... b6f893107/

Groeten,
Sparrow
14-11-2014 liked last!

Gebruikersavatar
a21
Premiummember
Premiummember
Berichten: 2781
Lid geworden op: 17 Nov 2012 12:19
Locatie: west vlaanderen
waarderingen: 1594
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor a21 » 08 Mei 2018 08:16

 Openbaarmaking over een transparantiekennisgeving Publicatie datum: 8 mei 2018



https://www.euronav.com/media/65408/180 ... ing-nl.pdf
blotte marc liked last!

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2136
Lid geworden op: 26 Aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 1950
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor vogelspotter » 09 Mei 2018 14:40

14:24
9-05-2018

Euronav-topman verwacht marktverbetering in tweede halfjaar

Paddy Rodgers, de CEO van Euronav , verwacht dat er in de tweede helft van het jaar meer VLCC's (supertankers van 200.000-320.000 ton) zullen worden gesloopt. Tot dusver werden dit jaar al 21 VLCC's tot schroot herleid, maar dat aantal ziet hij verder oplopen. De reden hiervoor zijn de ultralage vrachttarieven die tankeroperatoren momenteel krijgen. Daardoor is het minder en minder rendabel om oudere tankers - van 15 jaar en meer - nog in de vaart te houden.


Op de algemene vergadering in Antwerpen legde Rodgers uit dat rederijen voor 15 jaar oude tonnage op de spotmarkt (verhuur per reis/lading) momenteel maar een paar duizend dollar per dag krijgen. Dat is ruim onvoldoende om de operationele kosten te dekken. Door de strenger wordende regelgeving - onder meer inzake uitstoot van de motoren en zuivering van het ballastwater - en de frequentere 'surveys' (technische controle) die verplicht zijn bij oudere schepen, moeten tankeroperatoren bovendien meer investeren. Op de duur wordt het totaal oninteressant dergelijke tankers nog langer in de vaart te houden en zit er niet anders op dan ze te laten slopen.


Meer sloop van oudere schepen zal helpen om het onevenwicht op de tankermarkt tussen vraag en aanbod weer te herstellen. Dat is zwaar verstoord door het in de vaart komen van een massa nieuwe tankers die de voorbije jaren werden besteld. Dit jaar zullen naar verwachting 49 splinternieuwe VLCC's worden opgeleverd. Daarnaast komen ook 10 tankers weer in de vaart die een tijdlang dienst deden als drijvende opslagplaatsen.


Wereldwijd groeit de vraag naar olie wel en zit ook het aantal tonmijlen (de te transporteren hoeveelheid olie maal de afstand waarover die moet worden vervoerd, een goede maatstaf voor de behoefte aan tankertonnage) in de lift, maar het huidige overaanbod aan schepen doet de positieve invloed daarvan teniet. Dat resulteert in de uiterst lage, onrendabele vrachttarieven die we vandaag kennen. Als er meer oudere tonnage verdwijnt, zal het overaanbod dalen en zullen de vrachttarieven weer herstellen tot winstgevende niveaus.


Rodgers benadrukt al geruime tijd dat er meer tankers moeten gesloopt worden om de markt weer in evenwicht te brengen. Dit keer lijkt hij vrij zeker van zijn stuk. Maar wat als het toch uitblijft in de tweede jaarhelft? 'Als het duurt tot 2019, neemt alleen de zekerheid toe dat er iets zal gebeuren', reageerde hij in de marge van de algemene vergadering.
Bron:"De Tijd"
Kootpenne liked last!
ArcelorMittal,ASIT biotech,Avantium, Deceuninck,Deutsche Bank,econocom, Euronav, Nyrstar,OneSpan Inc,SBM Offshore, TomTom, UCB, X-Fab.
Verkocht:Petrobras ADR, Weight Watchers,Ahold Delhaize.

Gebruikersavatar
a21
Premiummember
Premiummember
Berichten: 2781
Lid geworden op: 17 Nov 2012 12:19
Locatie: west vlaanderen
waarderingen: 1594
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor a21 » 09 Mei 2018 18:40

Algemene Aandeelhoudersvergadering Euronav keurt dividend 2017 goed

https://www.euronav.com/media/65411/180 ... 018-nl.pdf
vogelspotter liked last!

Gebruikersavatar
blotte marc
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 793
Lid geworden op: 11 Apr 2012 10:01
waarderingen: 259
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor blotte marc » 10 Mei 2018 11:26

1
Euronav en Iran
We komen nog even terug op de algemene vergadering van Euronav EURN-0,35% , die gisteren in Antwerpen plaatsvond. CEO Paddy Rodgers ging ook kort in op de kwestie Iran. Hij verwacht eigenlijk weinig of geen impact van de Amerikaanse terugtrekking uit de nucleaire deal op de tankermarkt. Hij schat dat de Iraanse olie-uitvoer met zo'n half miljoen vaten zal afnemen. Dat volume zal echter snel opgevuld worden door andere grote olieproducenten, in de eerste plaats door de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië.

De verlaging van het productieplafond door de OPEC en Rusland heeft wel een impact gehad op de tankermarkt, omdat er hierdoor minder ladingen te verschepen waren. Dat heeft, samen met het overaanbod aan tankertonnage, op de vrachttarieven gewogen. Toch tilt Rodgers daar niet te zwaar aan. Volgens hem wordt hierdoor productie gewoon verschoven in de tijd. Lees: later zal de olie die nu niet wordt opgepompt, toch op de markt komen en moeten vervoerd worden. Waar de tankersector dan van zal kunnen profiteren. (En zeker een reus met een uitstekende faam als Euronav, bedenken wij daarbij.)

Bron: De Tijd
charel01 liked last!
Van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden...

Hermans83
Forum newbie
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 Feb 2015 10:56
waarderingen: 7
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Hermans83 » 15 Mei 2018 08:06

Olieprijs hoger door krappere voorraden en goede vraag
Gepubliceerd op 14 mei 2018 om 13:48 |
14 mei - Olieprijs hoger door krappere voorraden en goede vraag
(ABM FN-Dow Jones) Geopolitieke zorgen, aanscherping van de voorraden en een robuuste vraag boden afgelopen weken steun aan de olieprijs. Dit meldde de OPEC maandag in zijn maandelijkse rapport.

De OPEC reference basket, ofwel de gewogen gemiddelde prijs van verschillende typen ruwe olie geproduceerd door leden van de OPEC, steeg in april op maandbasis 7,3 procent tot een gemiddelde prijs van 68,43 dollar, waarbij de Brent-prijs bijna 9 procent steeg en West Texas Intermediate 6 procent duurder werd.

Het oliekartel handhaafde zijn groeiverwachtingen voor 2018. De OPEC voorziet een mondiale economische groei in 2018 van 3,8 procent, gelijk aan de groei in 2017. De groeiverwachting voor de eurozone werd neerwaarts bijgesteld tot 2,2 procent, na een groei van 2,5 procent in 2017.

De verwachtingen voor de mondiale vraag naar olie werd licht opwaarts bijgesteld. De wereldwijde vraag zal in 2018 naar verwachting toenemen met circa 1,65 miljoen vaten olie-equivalent tot gemiddeld 98,85 miljoen vaten per dag, wat een stijging vertegenwoordigt van 25.000 vaten ten opzichte van de prognoses van vorige maand.

Daarnaast stelde het oliekartel de productieprognoses voor de Verenigde Staten, Argentinië, Colombia en China over het eerste kwartaal opwaarts bij. De stijging werd echter deels teniet gedaan door een voorziene daling van de productie in Canada, Mexico, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Mexico. Dit leidde in totaal tot een opwaartse bijstelling van de productie van niet-OPEC-leden in het eerste kwartaal van 2018 met 100.000 vaten. Dientengevolge wordt nu een groei van de productie van niet-OPEC-landen voorzien van 1,72 miljoen vaten per dag tot een totaal van 59,62 miljoen vaten.

Tot slot meldde de OPEC dat de geschatte vraag naar ruwe olie geproduceerd door het kartel in 2018 32,7 miljoen vaten per dag zal bedragen, wat 300.000 vaten minder is dan een jaar eerder, maar wel 0,1 miljoen vaten meer dan in april nog werd voorzien.
vogelspotter liked last!

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2136
Lid geworden op: 26 Aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 1950
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor vogelspotter » 16 Mei 2018 15:56

16-05-2018

Aandeelhouders Gener8 stemmen op 11 juni.

De aandeelhouders van Gener8 Maritime zullen op 11 juni tijdens een bijzondere ondernemingsraad stemmen over de geplande fusie met Euronav . Bij een positieve uitkomst - een gewone meerderheid volstaat - kan de in december aangekondigde deal doorgaan en wordt Gener8 een volledige dochteronderneming van Euronav.

Bij Euronav is de goedkeuring van de aandeelhouders niet vereist. De raad van bestuur heeft de overname van Gener8 unaniem goedgekeurd. De aandeelhouders zullen na het voltrekken van de fusie circa 72 procent van het aandelenkapitaal bezitten, de aandeelhouders van Gener8 circa 28 procent.

Door de overname van Gener8 zal Euronav de grootste onafhankelijke tankerrederij in de wereld worden met een vloot van 75 tankers waaronder 43 VLCC's (supertankers van 200.000-320.000 ton) en 28 Suezmax tankers (120.000-200.000 ton). De nieuwe entiteit zal een schuldgraad hebben van minder dan 50 procent en over meer dan 800 miljoen dollar aan kasmiddelen beschikken.
Bron:"De Tijd"
blotte marc liked last!
ArcelorMittal,ASIT biotech,Avantium, Deceuninck,Deutsche Bank,econocom, Euronav, Nyrstar,OneSpan Inc,SBM Offshore, TomTom, UCB, X-Fab.
Verkocht:Petrobras ADR, Weight Watchers,Ahold Delhaize.

marvan
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1085
Lid geworden op: 07 Feb 2016 14:18
waarderingen: 187
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor marvan » 16 Mei 2018 22:25

Week 19: Crude Tanker Industry Update
By Sue Goodridge
Week 19
When assessing the crude tanker industry, it’s important to look at the BDTI (Baltic Dirty Tanker Index). In week 19, which ended on May 11, the BDTI rose to 657 from 650. In week 18, the index dropped by five points. The index shows the direction that crude tanker rates are heading. The index has fallen ~6.0% since the beginning of the year.

https://marketrealist.com/2018/05/week- ... try-update