Euronav

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20525
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 6992
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor charel01 » 12 Feb 2018 09:30

Morgan Stanley trekt het advies voor Euronav op naar “Overweight”.
vogelspotter liked last!
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.


Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20525
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 6992
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor charel01 » 12 Feb 2018 15:23

'Speel met Euronav in op remonte tankersector'
Volgens beurshuis Morgan Stanley wordt Euronav na de fusie met Gener8 'incontournable' in de sector.

Euronav behoort maandag tot de sterkste stijgers op de Brusselse beurs. De olietankerrederij verstevigt bij een drukke handel van 440.000 stuks 6,9 procent naar 6,77 euro. Morgan Stanley zet het aandeel op de kooplijst na de deal met het Amerikaanse Gener8, die van Euronav wereldmarktleider maakt.


Volgens analist Fotis Giannakoulis biedt de recente verkoopgolf een koopkans en 'is Euronav hét aandeel om op een heropleving in de tankersector in te spelen'. 'Met Gener8 zal Euronav een betekenisvol marktaandeel en een beurswaarde van ongeveer 2 miljard dollar hebben. En dat maakt het bedrijf tot een niet te onderschatten kracht tegenover de grote oliebedrijven en de favoriet voor elke belegger die in de sector wil beleggen'.

Let wel, de analist ontkent niet dat de sector een zware crisis doormaakt. Ook Euronav zelf is erg voorzichtig over de vooruitzichten op korte termijn. Giannakoulis wijst echter op het feit dat Euronav zich stevig gewapend heeft, onder meer door goedkoop geld bij te tanken.


'Met meer dan 750 miljoen dollar liquiditeiten, een sterke balans en een heel laag break-evenpeil - 21.000 dollar per dag voor een supertanker (VLCC), tegenover het huidige tarief van 24.000 dollar per dag voor supertankers - kan de fusiegroep de huidige crisis vlot navigeren en zelfs munt slaan uit opportuniteiten'.

Morgan Stanley mikt op een herstel van de altijd cyclische tankermarkt in 2019-2020. Dit dankzij een hervatten van de olieproductie bij OPEC, grotere Amerikaanse olie-uitvoer naar het Verre Oosten, een gunstiger futuresmarkt (termijnprijzen die weer boven de contantprijzen stijgen, wat het weer interessanter maakt om olie te stockeren op tankers, red.) en minder aanbod van nieuwe schepen dankzij hoge staalprijzen (een prikkel om oude schepen te verschroten, red.) en strengere milieuregels.

'Voor elke 5.000 dollar dat VLCC-tarieven boven break-even stijgen, is er een 0,50 dollar extra winst per aandeel', becijfert Giannakoulis. 'Wij rekenen op 42.000 dollar per dag tegen 2020, wat de winst per aandeel tegen dan naar 1,25 dollar moet doen oplopen'.
Bron:"De Tijd"
Lieve16 liked last!
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

Sas
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 Aug 2015 16:54
waarderingen: 37
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Sas » 12 Feb 2018 20:36

'Voor elke 5.000 dollar dat VLCC-tarieven boven break-even stijgen, is er een 0,50 dollar extra winst per aandeel', becijfert Giannakoulis. 'Wij rekenen op 42.000 dollar per dag tegen 2020, wat de winst per aandeel tegen dan naar 1,25 dollar moet doen oplopen'.
Bron:"De Tijd"


Dit noem ik zelfs geen analyse maar een zinsbegoocheling (iets wat men graag wil horen) alla madame Soleil van de Sinksefoor...Volgens mij wil die zo vlug mogelijk de Titanic verlaten, zoveel mogelijk cashen en dan de Sirtaki dansen onder de Griekse zon....voor de rest van zijn dagen...

JelleD
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 Feb 2018 10:29
waarderingen: 8
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor JelleD » 12 Feb 2018 23:32

Gelukkig mogen we nog wekelijks van uw goed gefundeerde analyses genieten. :D
blotte marc liked last!

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1712
Lid geworden op: 20 Jan 2012 11:51
waarderingen: 311
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor sjos » 13 Feb 2018 06:00

jean de florette schreef:Nog zo een irrationeel koerssprongetje. Een artikeltje in een beleggingsblaadje. Een uitstapopportuniteit?


koersprongetje ? Ja. Irrationeel ? Nee.
Lees de vorige postings
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1265
Lid geworden op: 29 Dec 2017 16:39
waarderingen: 295

Re: Euronav

Berichtdoor 14-11-2014 » 13 Feb 2018 07:46

Gibsons schreef:For quite some time the consensus in the crude tanker market has been that 2018 will be a disappointing year in terms of industry earnings.

Dat is dus al gekend. Wat gedurende langere tijd hard omlaag gaat, gaat ook weleens hard omhoog. Als het dan maar geen dode kat is of wordt.

De slechtst presterende Brusselse index steeg het afgelopen jaar met 9,11%. Euronav verloor, met -10,44%. Exclusief dividenden moet Euronav met ongeveer 21,84% stijgen om de achterstand goed te maken. Dat zijn anderhalf, twee verloren jaren.

Wie niet van een "coupon 15" (KV) bij Euronav uitgaat, dus Euronav zal de twee jaar ongeschonden overleven, die betaalt nu een tamelijk normale prijs wanneer er in 2020 of over boekjaar 2020 gezonde resultaten verwacht worden.

"Houden", binnen een bandbreedte van 0% tot 15% van adviezen, op basis van de achterstand. Voor "kopen" is mogelijk de $42.500 uit iemands spreadsheetmodel nodig. "Verkopen" voor wie denkt dat de eerstvolgende coupon "15" zal zijn.
jean de florette liked last!

jean de florette
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2631
Lid geworden op: 04 Okt 2014 19:09
waarderingen: 986
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor jean de florette » 13 Feb 2018 09:27

sjos schreef:
jean de florette schreef:Nog zo een irrationeel koerssprongetje. Een artikeltje in een beleggingsblaadje. Een uitstapopportuniteit?


koersprongetje ? Ja. Irrationeel ? Nee.
Lees de vorige postings


Tsja, Morgan, toch wat meer dan een beleggingsblaadje natuurlijk. Maar toch 2019-2020. Tijd zat, dus een koerssprongetje. Iemand geprofiteerd van een mooi uitstapmoment? Want dat was de essentie van mijn betoog...
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Sas
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 Aug 2015 16:54
waarderingen: 37
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor Sas » 13 Feb 2018 09:31

JelleD schreef:Gelukkig mogen we nog wekelijks van uw goed gefundeerde analyses genieten. :D



Ik begrijp je volledig...

jean de florette
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2631
Lid geworden op: 04 Okt 2014 19:09
waarderingen: 986
Contact:

Re: Euronav

Berichtdoor jean de florette » 13 Feb 2018 10:00

Die tarieven 2019-2020....
Kijk eens in de historie van Nyrstar. Een zékere stijging van de zinkprijs, want de Century mijn in Australië ging sluiten. Vanaf 2015, voorspeld door elke analyst, kon niet anders.... 't Is eind 2017 geworden, en Nyrstar is daar bijna kopje onder aan gegaan.
Zover zal het hier niet komen, maar een tariefverdubbeling voorspelen binnen dit en anderhalf à 2 jaar, dat zou wel eens een ferme misrekening kunnen zijn. Hopen, dat mag, maar je belegging op hoop afstemmen,....
14-11-2014 liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1265
Lid geworden op: 29 Dec 2017 16:39
waarderingen: 295

Re: Euronav

Berichtdoor 14-11-2014 » 13 Feb 2018 10:29

Die tarieven 2019-2020....

Of 2021-2022. Boekjaar 2021, verwacht in 2020, gerapporteerd in 2022.

De prijzen zijn dusdanig onhoudbaar laag dat sommige schepen best aan de ketting gelegd kunnen worden, ook om het aanbod op de markt te reduceren, wat bij Nyrstar in eenzelfde vergelijking het stilleggen van de hele bedrijfsvoering zou kunnen impliceren; zonder zinkmijnen valt er weinig te smelten. Bovendien verwacht ik niet dat Euronav een schuldenberg gaat vergroten om dividend te gaan betalen.

Betreft het boekjaar 2021 of 2022, dan kan er uiteraard een koerscorrectietje volgen door een tussentijds teleurstellende verwachting. Ik probeer niet te suggereren dat break-even wordt bereikt op 31 december 2020 en dat dat dan ook 2020 is.

Bij Nyrstar is de zinkprijs nu in elk geval niet laag, in tegenstelling tot de markttarieven voor Euronav.