Deceuninck

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

mulder
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 187
Contacteer:

Re: Deceuninck

Bericht door mulder »

sjos schreef:
08 dec 2020 16:29
vogelspotter schreef:
08 dec 2020 15:47
8-12-2020

15:20

Deceuninck en Turkse dochter knallen hoger

Deceuninck kent een prima beursdag met een winst van 4,4 procent. In Turkije trekt de Turkse dochter EGE Profil Ticaret ve Sanayi 6,6 procent hoger. Bij Deceuninck kreeg de koers een opstoot na een fors order om 10u. Bij EGE Profil sprong het aandeel hoger om 14u Turkse tijd (12u bij ons) nadat de beurs net een uur gesloten was door de dagelijkse lunchpauze.

We vinden in eerste instantie geen concreet nieuws rond de koerssprong van beide raamprofielproducenten. We meldden u in oktober al dat de sprintende Turkse dochter intussen even veel waard was geworden dan Deceuninck zelf. Ondertussen schakelde EGE nog een versnelling hoger. Het noteerde een maand geleden rond 20 Turkse lira. Vandaag hangt de koers rond 30 Turkse lira. Daardoor wordt de scheeftrekking met moeder Deceuninck nog groter. Deceuninck bezit 95 procent van Ege Profil. Maar de beurswaarde van de Turkse dochter is intussen groter dan Deceuninck zelf, dat naast Turkije nog in tientallen andere markten actief is.

Bron:"De Tijd"
Als de dochter zwaarder weegt dan het moederbedrijf betekent dit ofwel dat het moederbedrijf onder een zware schuldenlast gebukt gaat, of dat het moederbedrijf serieus ondergewaardeerd is op de thuismarkt.
Of de dochter overgewaardeerd door de weinige aandelen beschikbaar?

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 636
Contacteer:

Bericht door sjos »

mulder schreef:
08 dec 2020 16:33
sjos schreef:
08 dec 2020 16:29
vogelspotter schreef:
08 dec 2020 15:47
8-12-2020

15:20

Deceuninck en Turkse dochter knallen hoger

Deceuninck kent een prima beursdag met een winst van 4,4 procent. In Turkije trekt de Turkse dochter EGE Profil Ticaret ve Sanayi 6,6 procent hoger. Bij Deceuninck kreeg de koers een opstoot na een fors order om 10u. Bij EGE Profil sprong het aandeel hoger om 14u Turkse tijd (12u bij ons) nadat de beurs net een uur gesloten was door de dagelijkse lunchpauze.

We vinden in eerste instantie geen concreet nieuws rond de koerssprong van beide raamprofielproducenten. We meldden u in oktober al dat de sprintende Turkse dochter intussen even veel waard was geworden dan Deceuninck zelf. Ondertussen schakelde EGE nog een versnelling hoger. Het noteerde een maand geleden rond 20 Turkse lira. Vandaag hangt de koers rond 30 Turkse lira. Daardoor wordt de scheeftrekking met moeder Deceuninck nog groter. Deceuninck bezit 95 procent van Ege Profil. Maar de beurswaarde van de Turkse dochter is intussen groter dan Deceuninck zelf, dat naast Turkije nog in tientallen andere markten actief is.

Bron:"De Tijd"
Als de dochter zwaarder weegt dan het moederbedrijf betekent dit ofwel dat het moederbedrijf onder een zware schuldenlast gebukt gaat, of dat het moederbedrijf serieus ondergewaardeerd is op de thuismarkt.
Of de dochter overgewaardeerd door de weinige aandelen beschikbaar?
Daar ligt het niet aan. Deceuninck heeft een goede reputatie in Turkije. zeker nadat ze hun mindere kwaliteitsmerken hadden afgestoten. En er wordt nog aardig gebouwd en verbouwd in het land.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

Ik had meer animo verwacht bij de opening van de beursdag, maar misschien is de recente ontwikkeling nog niet doorgesijpeld ?
Die 2 € moet nu toch makkelijk te halen zijn ? De Tijd schrijft "Deceuninck schakelt versnelling hoger" op 22 oktober 2020 maar blijkbaar staat de handrem nog op.

"CHRISTOPHE DE RIJCKE
22 oktober 2020
De fabrikant van pvc-bouwprofielen Deceuninck kan uitpakken met een stevige groei in het derde kwartaal.

Deceuninck heeft niet de gewoonte te communiceren over de kwartaalresultaten. 'Maar door de onzekerheid als gevolg van de coronapandemie denken we dat het deze keer aangewezen is', luidt de aanhef van de tradingupdate van Deceuninck.

De boodschap van de producent van pvc en composietprofielen voor ramen en deuren is duidelijk: na een dramatisch tweede kwartaal - toen door corona in Europa de bouwwerven werden stopgezet - is er opnieuw groei.
De omzet lag in het derde kwartaal op 177,7 miljoen euro, wat 7,5 procent meer is dan in dezelfde periode vorig jaar. De groep uit Hooglede-Gits verwijst naar de inhaalbeweging na de bouwstop in het tweede kwartaal, naar het hogere marktaandeel in de Verenigde Staten en naar het economisch herstel in Turkije.
De bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) klom met 70 procent tot 31,2 miljoen euro. Dat is volgens Deceuninck het gevolg van hogere volumes, de positieve effecten van de herpositionering in Europa en een eenmalige impact van goedkopere grondstoffen. In een interview met De Tijd midden augustus had CEO en hoofdaandeelhouder Francis Van Eeckhout al duidelijk gemaakt dat de inhaalbeweging was ingezet.

Ege Profil
Deceuninck cashte eerder deze maand een beetje op zijn beursgenoteerde Turkse dochter Ege Profil. Het belang werd verminderd van 95,9 naar 93,4 procent. Dat smaakt bij Deceuninck naar meer, blijkt uit de tradingupdate. 'Afhankelijk van de marktomstandigheden zal nog een bijkomende 5 procentpunt verkocht worden.' Ege Profil was op de beurs omgerekend naar euro meer waard geworden dan Deceuninck zelf, dat op de Brusselse beurs een kwakkeljaar beleeft.
Deceuninck heeft ook stevig werk gemaakt van schuldafbouw, niet onbelangrijk in onzekere coronatijden. De netto financiële schuld is gedaald naar 96,2 miljoen euro eind september, tegenover 160,6 miljoen eind september 2019.

Nieuwe bestuurder en exit CFO
Deceuninck kondigt tot slot wijzigingen aan in het bestuur en de directie. Bruno Humblet (ex-Procter & Gamble, ex-Bekaert) wordt volgend jaar voorgedragen als onafhankelijk bestuurder.
CFO (financieel directeur) Wim Van Acker verlaat het bedrijf en wordt vanaf 1 januari vervangen door Serge Piceu (ex-BMT Aerospace)."
bron: https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/dec ... 59728.html
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

pvr2511
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 5
Contacteer:

Bericht door pvr2511 »

Gaan we dit jaar nog de 2 zien ?

FinanceFilosoof
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 9
Contacteer:

Bericht door FinanceFilosoof »

Video over Deceuninck en de recente koersstijging bij Ege Profil Ticaret in de kerstweek.

https://www.youtube.com/watch?v=p3B3r3e ... fanWillems
vogelspotter liked last!

Oli4
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 15
Contacteer:

Bericht door Oli4 »

Die koersstijging van Ege Profil... Juist... :D Deceuninck bezit hier momenteel 93,4% van de aandelen (volgens laatste Q rapport)...
Marktwaarde Ege Profil: +/- 350mio
Deceuninck: +/- 264mio
https://www.deceuninck.com/en/show-pres ... anguage=NL
Daarnaast heeft Deceuninck in het derde kwartaal zijn deelneming in Ege Profil (Turkije) verminderd van 95.9% tot
93.4% om te anticiperen op nieuwe segmentering op de beurs van Istanboel waarbij een free float van
minstens 10%
vereist is om genoteerd te blijven in het meest liquide marktsegment. Deze transactie
heeft €3.8m opgebracht. Afhankelijk van de marktomstandigheden zal nog een bijkomende 5% van de
aandelen in Ege Profil verkocht worden.

Asl ze aan de huidige koers nog eens 3,4% verkopen: 11,9mio in het laatje
Reken daarbij dat de capex wat daalt door de aanzienlijke investeringen de laatste jaren... De investment case is voor mij toch wel gemaakt.

@FinanceFilosoof, hopelijk kijken er niet al te veel mensen naar uw livestream, anders blijft mijn kooporder verweesd achter ;)
Phil liked last!

FinanceFilosoof
Forum newbie
Forum newbie
Contacteer:

Valt
Oli4 schreef:
04 jan 2021 02:22
Die koersstijging van Ege Profil... Juist... :D Deceuninck bezit hier momenteel 93,4% van de aandelen (volgens laatste Q rapport)...
Marktwaarde Ege Profil: +/- 350mio
Deceuninck: +/- 264mio
https://www.deceuninck.com/en/show-pres ... anguage=NL
Daarnaast heeft Deceuninck in het derde kwartaal zijn deelneming in Ege Profil (Turkije) verminderd van 95.9% tot
93.4% om te anticiperen op nieuwe segmentering op de beurs van Istanboel waarbij een free float van
minstens 10%
vereist is om genoteerd te blijven in het meest liquide marktsegment. Deze transactie
heeft €3.8m opgebracht. Afhankelijk van de marktomstandigheden zal nog een bijkomende 5% van de
aandelen in Ege Profil verkocht worden.

Asl ze aan de huidige koers nog eens 3,4% verkopen: 11,9mio in het laatje
Reken daarbij dat de capex wat daalt door de aanzienlijke investeringen de laatste jaren... De investment case is voor mij toch wel gemaakt.

@FinanceFilosoof, hopelijk kijken er niet al te veel mensen naar uw livestream, anders blijft mijn kooporder verweesd achter ;)
Valt mee. Is eerste keer ooit dat ik een video heb gemaakt (zelf nog geen subscribers op het kanaal) dus verwacht niet veel kijkers. Denk wel dat het kwestie van tijd is voor de markt er naar gaat kijken. In Turkije stijgen we verder richting 40 Turkse lira. Verschil tussen Deceuninck en de dochter begint groot te worden.
Oli4 liked last!

FinanceFilosoof
Forum newbie
Forum newbie
Contacteer:

Ook valt trouwens op dat de Turkse Lira verder gestegen is na de recente renteverhoging wat de conversieprijs in euro goed doet. Dat ter zijde :-)

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

pvr2511 schreef:
30 dec 2020 07:33
Gaan we dit jaar nog de 2 zien ?
me dunkt wel.

"(ABM FN) Degroof Petercam heeft woensdag het koersdoel voor Deceuninck verhoogd van 2,00 naar 2,55 euro bij een ongewijzigd koopadvies.
Analist Kris Kippers is van mening dat Deceuninck na een paar moeilijke jaren nu weer op koers ligt voor sterke resultaten, dankzij betere marktomstandigheden in de Verenigde Staten en Turkije. In Europa beginnen de kostenbesparingen ook hun vruchten af te werpen, meent Kippers.
Voor 2020 verwacht Degroof dat Deceuninck een omzet van 605,1 miljoen euro zal boeken, met een EBITDA van 69,8 miljoen euro. In 2021 voorziet hij een stijging naar respectievelijk 646,9 en 76,4 miljoen euro.
Het aandeel Deceuninck noteerde woensdagochtend 0,5 procent hoger op 2,11 euro."
vogelspotter liked last!

rikvanlooy
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 67
Contacteer:

Bericht door rikvanlooy »

FinanceFilosoof schreef:
04 jan 2021 09:59
Ook valt trouwens op dat de Turkse Lira verder gestegen is na de recente renteverhoging wat de conversieprijs in euro goed doet. Dat ter zijde :-)
Vorige week heb ik bijgekocht. Deze morgen heb ik nog meer bijgekocht.

Ik was al wat verbaasd dat dit aandeel zo laag genoteerd stond. Toen ik enkele weken geleden in "De Belegger" overliep welke aandelen koopwaardig waren, was het voor mij overduidelijk dat Deceuninck gewoon veel te laag gewaardeerd stond.

We zullen zien of ik er verkeerd aan heb gedaan om bij te kopen.
vogelspotter liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie