Quest for Growth

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 467

Re: Quest for Growth

Berichtdoor Freddy » 22 Apr 2018 13:09

Ik heb voor aandelen gekozen want mijn positie is klein en cash niet nodig

ik vind 53% keuze voor aandelen hoog hoor, aandelendividenden zijn niet echt populair
14-11-2014 liked last!

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Berichtdoor 14-11-2014 » 22 Apr 2018 13:16

Volgens mij was kiezen voor aandelen de beste keuze, ook als je liever geld wou...

Beter was om voor aandelen te kiezen en ze te verkopen

Wat beter was, weten we pas achteraf.

Met z'n allen massaal kiezen voor verkopen van veel nieuwe aandelen lijk mij ook niet goed voor de koers van gehouden aandelen. Dan had QfG maar een normaal superdividend moeten betalen, en bijkomend een normale KV moeten doen.

Een overweging om via een KV geen te grote positie in QfG te willen, is daarenboven een valide beleggersmotivatie. Er bestaat niet zoiets als een, één, beste keuze. Wel voor u, maar niet voor alles en iedereen. Ook het steunen van QfG of de koers is geen primaire doelstelling van een aandeelhouder, als QfG zelf kiest voor de combinatie van superdividend en KV.

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 31

Berichtdoor nete » 22 Apr 2018 14:30

Dividendum schreef:
Volgens mij was kiezen voor aandelen de beste keuze, ook als je liever geld wou...

Ten eerste was dit financieel interessanter voor jezelf en
ten tweede kon je op die manier meehelpen om het fonds te laten groeien zodat er in de toekomst meer resultaat kan behaald worden, want je dividend zou in de vennootschap gebleven zijn en de verkoop van je aandelen betaald met extern geld van nieuwe of bestaande aandeelhouders.

Mooie theorie, maar wat als ze binnen 2 jaar of zo met dezelfde vraag komen (bijna onvermijdelijk omdat ze 90% van hun winst MOETEN uitkeren). Als je dan elke keer opnieuw kiest voor aandelen dan zit je op het einde van de rit met een groot aantal aandelen die je nog nooit een eurocent cash hebben opgeleverd. En die hoogstwaarschijnlijk na het zoveelste superdividend weer terug aan een goeie 7,5 euro genoteerd staan.
Mocht de koers over de jaren heen een stijgende trend vertonen dan was het een heel ander plaatje.
Ik denk nog altijd dat, als je redelijk wat aandelen hebt (anders wegen de transacties te veel door), dat je iets méér opbrengst hebt door ze net voor ex-dividend aan een hogere koers te verkopen, en ze dan aan de traditionele 7,5 euro na ex-dividend terug te kopen. Het is TE merkwaardig dat er enkel in het zicht van een stevig dividend een ferme koersstijging komt. (Ik laat de crisis 2008 buiten beschouwing, alhoewel, wie ze toen aan een euro of 3 op de kop heeft getikt zit natuurlijk op rozen: meer dan 100% koerswinst en om de paar jaar een stevig dividend).

cardoman
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 15

Berichtdoor cardoman » 22 Apr 2018 17:18

Boeiende reakties alvast en inderdaad heel persoonsgebonden!

cardoman
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 15

Berichtdoor cardoman » 22 Apr 2018 17:19

Nog iemand via Keytrade de uitkering ontvangen? Er is daar een serieuze misser geweest op het gedeelte van de 0.60€... maar relatief snel rechtgezet.

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor 14-11-2014 » 22 Apr 2018 18:00

serieuze misser geweest op het gedeelte van de 0.60€... maar relatief snel rechtgezet.

Komt vaker voor. In dit geval is die €0,60 een van het gebruikelijke afwijkende regeling. Des te meer bijzonderheden en des te groter de onbekendheid met een aandeel, des te groter de kans op foutjes.

Verzonnen verhoudingen, maar ze hadden ook kunnen zeggen dat coupon X recht geeft op €0,06 en dat coupon Y recht geeft op €0,63 cash of 0,125 nieuw aandeel. Contant is het dividend dan €0,69, en bij stockdividend €0,06 + 0,125 aandeel. Zo is de afhandeling minder foutgevoelig. Bijvoorbeeld een verkeerde komma is natuurlijk altijd mogelijk, en dat blijkt hopelijk inderdaad snel uit een volledigheidscontrole. Van QfG voor alle gehouden aandelen in totaal €0,8 miljoen ontvangen, maar aan klanten €8 miljoen betaald.
cardoman liked last!

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor 14-11-2014 » 22 Apr 2018 18:11

ik vind 53% keuze voor aandelen hoog hoor

Bijkomend was het een ongebruikelijk superdividend (10%+), én een grote KV zonder zeer aantrekkelijke discount.

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1700

Berichtdoor Lieve16 » 22 Apr 2018 18:25

nete schreef:
Dividendum schreef:

Ten eerste was dit financieel interessanter voor jezelf en
ten tweede kon je op die manier meehelpen om het fonds te laten groeien zodat er in de toekomst meer resultaat kan behaald worden, want je dividend zou in de vennootschap gebleven zijn en de verkoop van je aandelen betaald met extern geld van nieuwe of bestaande aandeelhouders.

Mooie theorie, maar wat als ze binnen 2 jaar of zo met dezelfde vraag komen (bijna onvermijdelijk omdat ze 90% van hun winst MOETEN uitkeren). Als je dan elke keer opnieuw kiest voor aandelen dan zit je op het einde van de rit met een groot aantal aandelen die je nog nooit een eurocent cash hebben opgeleverd. En die hoogstwaarschijnlijk na het zoveelste superdividend weer terug aan een goeie 7,5 euro genoteerd staan.
Mocht de koers over de jaren heen een stijgende trend vertonen dan was het een heel ander plaatje.
Ik denk nog altijd dat, als je redelijk wat aandelen hebt (anders wegen de transacties te veel door), dat je iets méér opbrengst hebt door ze net voor ex-dividend aan een hogere koers te verkopen, en ze dan aan de traditionele 7,5 euro na ex-dividend terug te kopen. Het is TE merkwaardig dat er enkel in het zicht van een stevig dividend een ferme koersstijging komt. (Ik laat de crisis 2008 buiten beschouwing, alhoewel, wie ze toen aan een euro of 3 op de kop heeft getikt zit natuurlijk op rozen: meer dan 100% koerswinst en om de paar jaar een stevig dividend).

Beste nete, ik ga volgende keer ( hopelijk volgend jaar ) mijn dividend cashen.
Dus ik ga uw mening volgen. ;)

Zohra
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 5

Berichtdoor Zohra » 22 Apr 2018 20:50

Ik begrijp die redenering niet, leg eens uit ?
Zelf koos ik voor aandelen. Die zijn dan nu misschien maar weer maar rond de 7,5 waard, maar ik heb er wel meer dan voordien dus in de toekomst stijgt dat ook weer exponentieel als we dezelfde keuze krijgen.

En als ik op een bepaald moment cash wil dan verkoop ik die toch gewoon ? En dan bv bij voorkeur net voor de volgende ex-dividend :-)
cardoman liked last!

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 31

Berichtdoor nete » 22 Apr 2018 23:03

Zohra schreef:Ik begrijp die redenering niet, leg eens uit ?
Zelf koos ik voor aandelen. Die zijn dan nu misschien maar weer maar rond de 7,5 waard, maar ik heb er wel meer dan voordien dus in de toekomst stijgt dat ook weer exponentieel als we dezelfde keuze krijgen.

En als ik op een bepaald moment cash wil dan verkoop ik die toch gewoon ? En dan bv bij voorkeur net voor de volgende ex-dividend :-)

Je legt zelf ongeveer mijn redenering uit: ik denk gewoon dat, door het eeuwige terugvallen naar die koers van rond 7,5 euro na elk dividend, je misschien nog iets meer zal cashen dan ze jaren op te sparen en ze dan ooit eens te verkopen aan de "just-before ex-dividend" koers. Je kan ze dan elke keer goedkoop kopen en duur verkopen. Het enige vraagteken is natuurlijk hoe hoog ze zullen klimmen net voor het volgende dividend.