Bpost

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 474

Re: Bpost

Berichtdoor Freddy » 21 Mei 2018 12:11

Kevander schreef:De minister van Begroting houdt wel rekening met 'te ontvangen dividenden uit aandelen'. Als blijkt dat BPost ondermaats presteert dan zou ze wel eens een deel kunnen verkopen en hebben ze minder dan de helft van de aandelen. Met Fortisbank deden ze iets gelijkaardigs.
Als ze nog maar een belang van 20% zouden hebben, hebben ze niet al te veel zeggenschap meer.

Of zoals de Franse overheid met Engie deed

nu in zekere zin is dit het slechtste van beide werelden. Met 20% in een beursgenoteerd bedrijf kan men in de praktijk nog steeds de volledige controle hebben (cf. Trafigura in Nyrstar om maar iets te zeggen), terwijl men nog maar een fractie van de dividenden int

beursspeculant
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 26

Berichtdoor beursspeculant » 21 Mei 2018 12:18

Freddy schreef:
Kevander schreef:De minister van Begroting houdt wel rekening met 'te ontvangen dividenden uit aandelen'. Als blijkt dat BPost ondermaats presteert dan zou ze wel eens een deel kunnen verkopen en hebben ze minder dan de helft van de aandelen. Met Fortisbank deden ze iets gelijkaardigs.
Als ze nog maar een belang van 20% zouden hebben, hebben ze niet al te veel zeggenschap meer.

Of zoals de Franse overheid met Engie deed

nu in zekere zin is dit het slechtste van beide werelden. Met 20% in een beursgenoteerd bedrijf kan men in de praktijk nog steeds de volledige controle hebben (cf. Trafigura in Nyrstar om maar iets te zeggen), terwijl men nog maar een fractie van de dividenden int

In Nederland heeft de overheid 0% van de aandelen in PostNL maar nog steeds invloed op het bedrijf middels wet en regelgeving. In België zal dit niet anders zijn: het overheidsbelang is overbodig.

Maar met 20% heb je feitelijk nog steeds alle zeggenschap aangezien de opkomst van het aandelenkapitaal op AVA's en stemmingen maar beperkt is. Met 20% heb je in sommige gevallen nog steeds een meerderheid van de stemmen.

Ik denk wel dat bpost meer heeft aan een strategische partij met kennis van zaken, zoals Post Danmark/CVC deden, dan met de overheid als grootste drijfkracht. De overheid kibbelt enkel over wie er in het bestuur mag, daar schiet bpost , en de aandelenkoers, niets mee op
14-11-2014 liked last!

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 676

Berichtdoor Putbruy » 22 Mei 2018 19:40

De nagel aan mijn beleggingsdoodskist stijgt zowaar méér dan 1% vandaag, slechtste belegging in maanden :?
beursspeculant liked last!
in port : vanalles..

beursspeculant
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor beursspeculant » 22 Mei 2018 22:14

https://www.bloomberg.com/news/articles ... irth-limit

Het zal nog wel even duren (na definitief besluit nog minimaal 9 maanden ;) ) maar als de Chinezen daadwerkelijk meer baby's gaan verwekken komt er misschien ook weer een run op melkpoeder. Melkpoeder zorgde eerder voor een flinke extra omzet bij bpost

sledgehammer
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 2

Berichtdoor sledgehammer » 22 Mei 2018 22:29

Bpost heeft geen toekomst meer.
- de briefwisseling is fors gedaald en deze trend blijft maar aanhouden. Zelfs overheidsbedrijven kiezen voor goedkopere alternatieven om hun briefwisseling te organiseren en schakelen massaal over op e-mail
- de pakjesdienst is dé inkomstenbron bij uitstek echter op dit onderdeel is er enorm veel concurrentie (waar Bpost zeker niet de meest efficiente/goedkoopste speler is)
- digitale briefwisseling: Bpost is jaren geleden al op deze kar gesprongen echter het succes is mager te noemen. Velen sturen gewoon een e-mail. Kijk maar naar de fakturen die je nu reeds via uw mailbox toegestuurd krijgt.
- er zijn al verschillende herstructureringen voorbijgegaan de laatste jaren (à ratio van 3-4/jaar) dus véél kan men organisatorisch niet meer "herstructureren" om winst te behalen. Ht vet is van de soep zoals men zegt.
- de meest onderlegde (bekwame) medewerkers hebben het schip (moeten) verlaten. Dit is de laatste stap voor het totale verval.
- Bpost was (en is) een politieke aangelegenheid. Bij iedere verkiezing zag je een stoelendans gebeuren op het hoogste niveau. Op deze manier kan je niet goed een bedrijf runnen.
- ik verwacht niet dat er nog een nieuwe geldschieter op de proppen komt die Bpost een financiële injectie zal geven. Ik zelf zou mijn kapitaal niet in een onderneming steken als ik geen garanties had dat mijn investering iets zou opbrengen. In het verleden was er een investeringsmaatschappij die een belang had in Bpost echter deze heeft terug alles van de hand gedaan ...
Om deze redenen denk ik dat het niet meer aangewezen is om in Bpost te investeren. Het is voor mij een doodlopend straatje waar nog weinig te rapen valt.
The sky isn't the limit!

beursspeculant
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor beursspeculant » 23 Mei 2018 08:27

sledgehammer schreef:Bpost heeft geen toekomst meer.
- de briefwisseling is fors gedaald en deze trend blijft maar aanhouden. Zelfs overheidsbedrijven kiezen voor goedkopere alternatieven om hun briefwisseling te organiseren en schakelen massaal over op e-mail
- de pakjesdienst is dé inkomstenbron bij uitstek echter op dit onderdeel is er enorm veel concurrentie (waar Bpost zeker niet de meest efficiente/goedkoopste speler is)
- digitale briefwisseling: Bpost is jaren geleden al op deze kar gesprongen echter het succes is mager te noemen. Velen sturen gewoon een e-mail. Kijk maar naar de fakturen die je nu reeds via uw mailbox toegestuurd krijgt.
- er zijn al verschillende herstructureringen voorbijgegaan de laatste jaren (à ratio van 3-4/jaar) dus véél kan men organisatorisch niet meer "herstructureren" om winst te behalen. Ht vet is van de soep zoals men zegt.
- de meest onderlegde (bekwame) medewerkers hebben het schip (moeten) verlaten. Dit is de laatste stap voor het totale verval.
- Bpost was (en is) een politieke aangelegenheid. Bij iedere verkiezing zag je een stoelendans gebeuren op het hoogste niveau. Op deze manier kan je niet goed een bedrijf runnen.
- ik verwacht niet dat er nog een nieuwe geldschieter op de proppen komt die Bpost een financiële injectie zal geven. Ik zelf zou mijn kapitaal niet in een onderneming steken als ik geen garanties had dat mijn investering iets zou opbrengen. In het verleden was er een investeringsmaatschappij die een belang had in Bpost echter deze heeft terug alles van de hand gedaan ...
Om deze redenen denk ik dat het niet meer aangewezen is om in Bpost te investeren. Het is voor mij een doodlopend straatje waar nog weinig te rapen valt.

Je ziet het wel erg zwart in, maar hier en daar natuurlijk wel een punt. Je vergeet Radial nog te noemen :) Zelf denk ik dat voor het moment van nu het meeste al in de koers verwerkt zit. Dit zijn geen zaken die pas sinds maart van dit jaar spelen.

Voor wat betreft je laatste opmerking dit was CVC die bpost naar de beurs bracht voor 14,50 en nog een partij verkocht op 14,75. Sindsdien heeft bpost een stevige groei meegemaakt onder andere door middel van acquisities, alleen de overnameprijs van Radial (+/- 700 miljoen) komt neer op € 3,50 per aandeel. Zelf vind ik niet dat het bedrijf bpost op hetzelfde niveau staat als 5 jaar geleden en nergens meer kan groeien of geld verdienen in de toekomst.

Maar vele meningen maken de markt, de toekomst zal het leren!

gregoire
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 29

Berichtdoor gregoire » 23 Mei 2018 12:01

man , man, man , wat een dode boel zeg :roll: :roll: wanneer mag het wat omhoog, genoeg gecorrigeerd veronderstel ik, of vergis ik me?

nete
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 49

Berichtdoor nete » 23 Mei 2018 12:22

gregoire schreef:man , man, man , wat een dode boel zeg :roll: :roll: wanneer mag het wat omhoog, genoeg gecorrigeerd veronderstel ik, of vergis ik me?

Tja, zoek eens één reden waarom het terug zou stijgen ?

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1295

Berichtdoor jean de florette » 23 Mei 2018 12:27

Wordt uitkijken naar het volgende dividend. Er zal nog wat geduld nodig zijn....
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 303

Berichtdoor Zeus » 23 Mei 2018 12:38

Volgens Durk Veenstra van RTL Z circuleerde er gisterenavond een overnamegerucht m.b.t. PostNL. https://www.rtlz.nl/tv/uitzendingen/z-f ... 00-uur-270 (8 min 35).

Een potentiële overnemer noemt hij echter niet.
Ahold, C&C Group, Deutsche Bank, Dynavax, EVS, Exmar, Flow Traders, Gazprom, Intercept, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy, Thrombo, US Silica, Veolia, Yamana Gold