Bpost

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 601

Re: Bpost

Berichtdoor wimvd » 18 Mei 2018 19:41

De koers kalft langzaam verder af en zelfs de oude rotten op dit forum hebben zich laten vangen? Dat weiger ik te geloven 8-) Prettig weekend!
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67), Bekaert (€ 20,92)

Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 64

Berichtdoor Kevander » 18 Mei 2018 21:27

De redding kan zijn om Van Gerven te ontslaan en een bekwame CEO aan het roer te zetten.
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 474

Berichtdoor Freddy » 18 Mei 2018 21:59

Er zullen concrete resultaten nodig zijn om de boel terug op te leven.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 474

Berichtdoor Freddy » 18 Mei 2018 22:02

sharky schreef:
beursspeculant schreef:
Putbruy schreef:Als KT -MT belegger is er een schop onder de koers(kont) nodig om deze van richting te doen veranderen, LT prospecties + dividendanalyses helpen geen moer aan het sombere sfeertje rond de koers. Er zijn steeds meer opgevers dan (waarisde) bodemvissers

Ja precies. Hopelijk op 21 juni eens wat positief nieuws, maar dat is nog ruim een maand verder en wie weet wat de koers tegen die tijd staat. Ik begin het vertrouwen eerlijkgezegd ook te verliezen, maar heb geen zin om tegen deze koers te verkopen.

Kan er in komen dat men de moed verliest .Was het eens wat aan het volgen maar ben er niet ingestapt en gelukkig maar.Feitelijk zie ik het bedrijf ook niet snel iets uit zijn mouw schudden .Denk dat ze vooral de pakjesmarkt niet goed hebben ingeschat alsook de opmars van het digitale verkeer waar er steeds minder en minder via postverkeer wordt gewerkt en dat zal nog minderen m.i.
Met hun veel te hoge tarieven voor pakjes zijn er velen naar andere pakjesdiensten gestapt .Als die nu naar de Post zullen switchen met hun nieuwe aangepaste tarieven is nog de vraag.Dus voor een bedrijf dat vnml. post en pakjesbestellingen doet en met een afnemend brievenverkeer is dit niet zo simpel .Zou niet weten wat ze nog extra als postbedrijf zouden kunnen aanbieden.Met dan nog een mislukte overname in hun nek daarbij ,niet zo'n fraai vooruitzicht.Denk dat wie wou kopen wel eerst nog wat de kat uit de boom zal kijken .Is niet van hetzelfde fenomeen zoals Ahold delhaize paar maand gepasseerd .Dat gat was snel dicht gereden en die koersval was een koopmoment .Hier is dat verre van duidelijk momenteel.

BPost zou zich op de digitale verzending moeten gooien ook, dat ze daar eens een overname in zouden doen.

beursspeculant
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 26

Berichtdoor beursspeculant » 18 Mei 2018 22:23

Freddy schreef:
BPost zou zich op de digitale verzending moeten gooien ook, dat ze daar eens een overname in zouden doen.

Of iemand anders neemt bpost over. Hebben we gelijk een nieuwe CEO, twee vliegen in één klap ;-) Maar dat zal niet gebeuren door het grote belang van de overheid.

Wel ligt bpost geografisch/strategisch gunstig tussen Engeland, Nederland, Duitsland , Frankrijk en door de koersdaling niet eens zo duur momenteel. Voor een partij die voet aan de grond wil krijgen in Europa en de grootste wil worden best interessant: ondanks de problemen ligt er wel gewoon een winstgevend en groot distributienetwerk. Krijg je er met Radial ook gelijk nog een stukje ecommerce in VS bij. Maar ja, zolang de overheid 51% bezit, zie ik dit niet gebeuren en blijft dat dromen.

Zelf op overnamepad vind ik momenteel niet zo'n goed plan. Eerst Radial maar eens op orde krijgen. In de basis is het in mijn ogen allemaal niet zo slecht, er moeten alleen hier en daar wat zaken worden aangepast. Maar dat ons vertrouwen en geduld op de proef wordt gesteld is een feit.

beursspeculant
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor beursspeculant » 19 Mei 2018 09:03

Goed stuk over overheidsparticipaties in bpost en proximus in de Tijd o.a. hoe nutteloos ze zijn en hoe deze belangen de waarde van het bedrijf in gevaar brengen. Precies raak.

https://www.tijd.be/r/t/1/id/10013634

alles kan beter
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 395

Berichtdoor alles kan beter » 19 Mei 2018 12:24

Bpost moet zich begin juli bij het Europees Hof van Justitie verantwoorden over de miljoenen overheidssteun die het krijgt voor het bezorgen van kranten
Just when you think you've hit rock bottom, someone will hand you a shovel.

Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Kevander » 19 Mei 2018 13:17

Maar als de Overheid zelf voor 51% belang hebben in BPost dan lijkt het me ook ergens normaal dat ze hun schatkist zullen willen op pijl houden en dat de koers van BPost terug omhoog moet. Zullen ze toch geen toegevingen doen? In de vorm van efficiëntie, nieuwe CEO, performanter beleid, ...
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

beursspeculant
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor beursspeculant » 21 Mei 2018 07:47

Kevander schreef:Maar als de Overheid zelf voor 51% belang hebben in BPost dan lijkt het me ook ergens normaal dat ze hun schatkist zullen willen op pijl houden en dat de koers van BPost terug omhoog moet. Zullen ze toch geen toegevingen doen? In de vorm van efficiëntie, nieuwe CEO, performanter beleid, ...

Dat denk ik niet, want de overheid heeft ook publiek belang. Toen van Gerven recent aangaf brievenbussen te willen schrappen, andere postbezorgingsrondes in te voeren en andere postzegelprijzen, stond de Overheid direct klaar met negatief commentaar. Dit terwijl dat goede ideeën zijn.

De grootste aandeelhouder is gewoon niet geïnteresseerd in aandeelhouderswaarde of een efficiënt bedrijf. Zolang ze het dividend maar ontvangen mag bpost op de oude (doodlopende) weg doorgaan.

Dividend van 8% is in mijn ogen geen aandeelhouderswaarde bij een koersdaling van -45%.

Ik kan enkel hopen dat een partij brood ziet in een groot belang in bpost zodat er een tegengeluid komt. Dat is niet alleen goed voor aandeelhouders maar ook voor de lange termijn toekomst van bpost, inclusief de medewerkers. De postmarkt is geen markt meer om stil te zitten en bij het oude te blijven. Maar de kans dat een partij een belang neemt is denk ik klein zolang de overheid een meerderheidsbelang heeft.
14-11-2014 liked last!

Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Kevander » 21 Mei 2018 11:58

De minister van Begroting houdt wel rekening met 'te ontvangen dividenden uit aandelen'. Als blijkt dat BPost ondermaats presteert dan zou ze wel eens een deel kunnen verkopen en hebben ze minder dan de helft van de aandelen. Met Fortisbank deden ze iets gelijkaardigs.
Als ze nog maar een belang van 20% zouden hebben, hebben ze niet al te veel zeggenschap meer.