Bpost

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 799

Re: Bpost

Berichtdoor Umi » 16 Mei 2018 09:33

jean de florette schreef:Neen, een dividend van 8% is echt niet houdbaar. Dat heeft niets met gemaakte cash flows te maken, maar met een toekomstperspectief.
Een koers die zo keldert, dan is er wat loos. Ervan uitgaan dat die cash-flow dan standhoudt is een complete misvatting. Als die 700M 'investering' gewoonweg niet rendeert, heb je al een groot gat in je hand. En ik vrees daar toch het ergste voor. Een kat in een zak gekocht. Een ander woord voor Nyrstar-mijnen.
Nog een sausje krimpende omzet (waar het goed gaat) en stijgende omzet (waar de kosten nog sneller stijgen), en...

Een veeg teken was de prijsverhoging begin dit jaar met 10%. 10%, allé? Echte monopolist-houding. Ze gaan nog leren wat prijs- elasticiteit is ook.

Spreekt ge uzelf daar niet wat tegen?
De houdbaarheid van een dividend heeft altijd te maken met cashflows. Met uitzondering als de nettokaspositie gigantisch is & afgebouwd wordt, maar ook dan is er in the end een 'beperkte houdbaarheid'.
Over hun activiteiten weet ik te weinig, maar mijn statement blijft hetzelfde.
Dank ook aan reteiP om het te verduidelijken. (goede schrijver trouwens van dat SA artikel ;) )
reteiP liked last!

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Berichtdoor nete » 16 Mei 2018 09:56

jean de florette schreef:Neen, een dividend van 8% is echt niet houdbaar.

Die dividendrendementen aanhalen "aan de huidige koers" vind ik ronduit belachelijk. Ik denk dat het overgrote aantal bezitters van Bpost aandelen véél en véél meer betaald hebben dan de huidige koers (en ze nu massaal dumpen met verlies), waardoor het dividendrendement voor een massa beleggers véél kleiner is dan die 8%, en in vele gevallen slechts een druppel is op een "hete verliesplaat".
Trouwens, ex-dividend zakte het aandeel méér dan het recente dividend, dus je verlies, dividend verrekend, loopt nog verder op. Met andere woorden, je dividend is al verdampt.

Trouwens, dit laatste dividend is, dacht ik toch, een slotdividend. Het eerste dividend werd uitbetaald toen Bpost nog volop floreerde en het dividendrendement op de koers van toen véél lager was. Vandaar dat ik die "8%" zo absurd vind voor het grootste deel van de aandeelhouders.

TomVC
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 46

Berichtdoor TomVC » 16 Mei 2018 20:59

nete schreef:

Die dividendrendementen aanhalen "aan de huidige koers" vind ik ronduit belachelijk.

Klopt.

Er worden hier zeer rare kronkels gemaakt.

In Q1 genereerde Bpost een free cashflow van 0,76/aandeel. Verwachte winst/aandeel (weliswaar naar beneden bijgesteld) in 2018 van 1,55.

Dat dividend lijkt me dus wel degelijk houdbaar, zeker met een hongerige Belgische schatkist als meerderheidsaandeelhouder.

Koen van gerven heeft meer dan gelijk met zijn peer analyse qua rendabiliteit, waarin Bpost nog steeds tot de top behoort.

Als aandeelhouder ga ik niet mee in deze waan van de dag, maar kijk ik naar de cijfers en capaciteiten van het management, waarin ik nog steeds vertrouwen heb.

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 601

Berichtdoor wimvd » 17 Mei 2018 07:44

TomVC schreef:
nete schreef:

Die dividendrendementen aanhalen "aan de huidige koers" vind ik ronduit belachelijk.

Dat dividend lijkt me dus wel degelijk houdbaar, zeker met een hongerige Belgische schatkist als meerderheidsaandeelhouder.

Je slaat hiermee de nagel op de kop en dat is ook 1 van de redenen om dit aandeel aan huidige IPO-koersen toch in port te nemen. Op lange termijn ziet het er voor de posterij uiteraard heel slecht uit, maar ik ga er wel vanuit dat een bedrijf mee gaat met de tijd en dus inderdaad meer zal inzetten op digitalisering en pakketten. Als ik zie hoeveel gewone huishoudens vandaag de dag thuis laten leveren, dat is hallucinant en zal alleen maar stijgen.
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67), Bekaert (€ 20,92)

beursspeculant
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 26

Berichtdoor beursspeculant » 18 Mei 2018 13:03

Blackrock heeft een wijziging in het belang gedaan,

Stemrecht is van 3,13% naar 4,12% gegaan, zie http://corporate.bpost.be/investors/sha ... lang=nl-BE)

Wel is het effectenbelang -als ik het document goed begrijp- volgens mij licht gedaald en is de stemrecht gestegen door geleende aandelen. Maar echt duidelijk vind ik het document/persbericht bpost gisteravond 17/05 17:45 niet, zie: http://corporate.bpost.be/~/media/Files ... _NL_FV.pdf

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 468

Berichtdoor Freddy » 18 Mei 2018 13:11

wimvd schreef:
TomVC schreef:
nete schreef:

Je slaat hiermee de nagel op de kop en dat is ook 1 van de redenen om dit aandeel aan huidige IPO-koersen toch in port te nemen. Op lange termijn ziet het er voor de posterij uiteraard heel slecht uit, maar ik ga er wel vanuit dat een bedrijf mee gaat met de tijd en dus inderdaad meer zal inzetten op digitalisering en pakketten. Als ik zie hoeveel gewone huishoudens vandaag de dag thuis laten leveren, dat is hallucinant en zal alleen maar stijgen.

Lijkt mij ook. En BPost heeft al een uitgebouwd verdelingsnetwerk. Als het hen niet lukt om efficiënter te werken dan een buitenlandse speler of bv. een eigen verdelingspoot van Amazon dan is het een teken dat het echt prutsers zouden zijn.

beursspeculant
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor beursspeculant » 18 Mei 2018 13:44

Freddy schreef:Lijkt mij ook. En BPost heeft al een uitgebouwd verdelingsnetwerk. Als het hen niet lukt om efficiënter te werken dan een buitenlandse speler of bv. een eigen verdelingspoot van Amazon dan is het een teken dat het echt prutsers zouden zijn.

Misschien is bpost dat ook wel. Post Danmark post en CVC moesten er in het verleden immers aan te pas komen om bpost te moderniseren en op de rails te krijgen. De trein reed vervolgens een stukje verder, maar nu moet bpost het weer met enkel de overheid als meerderheidsaandeelhouder doen. En die overheid staat nota bene te juichen als bpost een veel te dure overname in de VS doet! Bpost heeft niets aan zo'n 'strategische' kritiekloze aandeelhouder die er alleen zit vanwege het dividend en behoud van de dure, geldverslindende postdiensten op het oude niveau alsof de brievenpostvolumes niet dalen.

De overheid is wat mij betreft een rem op bpost en zorgt ervoor dat bpost in de categorie prutsers thuishoort.

Overigens neem ik het wel op voor de medewerkers van bpost, die iedere dag de chips over zich heen krijgen. Zij zetten zich dag en nacht in en werken zich helemaal suf omdat ze te maken hebben met falend management. Alleen al zo'n Brussel X dat niet eens alle pakjes kan verwerken omdat de machines er niet op gebouwd zijn: hoe verzint bpost het?! Pakjes verwerken is de core business van het bedrijf. Als je dat niet eens fatsoenlijk in goede banen kunt leiden, val je wat mij betreft in de categorie prutsers.

Zo. Dat lucht op. :D

P.S. Maar zoals je zegt, bpost heeft al een uitgebouwd verdelingsnetwerk. Nu nog wachten tot er verstandig management aan het roer komt. Van de overheid hoeven we niets te verwachten, die kibbelen over wie er op de bestuurszetel mag zitten, in plaats van de beste persoon op de juiste plaats te zetten. Wederom: blok aan het been die overheid.
Freddy liked last!

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 641

Berichtdoor Putbruy » 18 Mei 2018 15:09

Als KT -MT belegger is er een schop onder de koers(kont) nodig om deze van richting te doen veranderen, LT prospecties + dividendanalyses helpen geen moer aan het sombere sfeertje rond de koers. Er zijn steeds meer opgevers dan (waarisde) bodemvissers
14-11-2014 liked last!
in port : vanalles..

beursspeculant
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor beursspeculant » 18 Mei 2018 15:25

Putbruy schreef:Als KT -MT belegger is er een schop onder de koers(kont) nodig om deze van richting te doen veranderen, LT prospecties + dividendanalyses helpen geen moer aan het sombere sfeertje rond de koers. Er zijn steeds meer opgevers dan (waarisde) bodemvissers

Ja precies. Hopelijk op 21 juni eens wat positief nieuws, maar dat is nog ruim een maand verder en wie weet wat de koers tegen die tijd staat. Ik begin het vertrouwen eerlijkgezegd ook te verliezen, maar heb geen zin om tegen deze koers te verkopen.

sharky
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 630

Berichtdoor sharky » 18 Mei 2018 17:59

beursspeculant schreef:
Putbruy schreef:Als KT -MT belegger is er een schop onder de koers(kont) nodig om deze van richting te doen veranderen, LT prospecties + dividendanalyses helpen geen moer aan het sombere sfeertje rond de koers. Er zijn steeds meer opgevers dan (waarisde) bodemvissers

Ja precies. Hopelijk op 21 juni eens wat positief nieuws, maar dat is nog ruim een maand verder en wie weet wat de koers tegen die tijd staat. Ik begin het vertrouwen eerlijkgezegd ook te verliezen, maar heb geen zin om tegen deze koers te verkopen.

Kan er in komen dat men de moed verliest .Was het eens wat aan het volgen maar ben er niet ingestapt en gelukkig maar.Feitelijk zie ik het bedrijf ook niet snel iets uit zijn mouw schudden .Denk dat ze vooral de pakjesmarkt niet goed hebben ingeschat alsook de opmars van het digitale verkeer waar er steeds minder en minder via postverkeer wordt gewerkt en dat zal nog minderen m.i.
Met hun veel te hoge tarieven voor pakjes zijn er velen naar andere pakjesdiensten gestapt .Als die nu naar de Post zullen switchen met hun nieuwe aangepaste tarieven is nog de vraag.Dus voor een bedrijf dat vnml. post en pakjesbestellingen doet en met een afnemend brievenverkeer is dit niet zo simpel .Zou niet weten wat ze nog extra als postbedrijf zouden kunnen aanbieden.Met dan nog een mislukte overname in hun nek daarbij ,niet zo'n fraai vooruitzicht.Denk dat wie wou kopen wel eerst nog wat de kat uit de boom zal kijken .Is niet van hetzelfde fenomeen zoals Ahold delhaize paar maand gepasseerd .Dat gat was snel dicht gereden en die koersval was een koopmoment .Hier is dat verre van duidelijk momenteel.
14-11-2014 liked last!
Aegon ,KBCA,Galapagos,Pharming,Mithra en nog wat cash momenteel