Bpost

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 600

Re: Bpost

Berichtdoor wimvd » 15 Mei 2018 19:02

sigaar schreef:Terug naar de IPO prijs.

En wanneer gaat Bpost dat dividend van 1,3 euro schrappen ?
+8% is onhoudbaar en ook niet goed voor de aandeelhouder natuurlijk, dat kost ze jaarlijks 2,5% aan de schatkist.
Jaarlijks 2,5% van je investering kwijt aan de Staat is op zich al reden genoeg om niet in een aandeel te stappen. Dat is nog duurder bij veel te dure beleggingsfondsen.

Je kan het ook omgekeerd zien. Het dividend dat je ontvangt van bpost is een stuk belasting dat je recupereert dat iemand zonder aandelen bpost niet heeft. Zo betaal ik bijvoorbeeld ook meer aan de pomp, maar het dividend van mijn Shell-aandelen compenseert dat gedeeltelijk.

In ieder geval, de soep wordt nooit zo heet gegeten dan ze opgediend wordt. Ik heb al eerdere halve staatsbedrijven zien torpederen om nadien toch gretig opgepikt te worden (bv. Suez en Proximus). Het dividend blijft een sterktemaker, zelf al zou het dividend ingekort worden. Mijn aankooporder was zeker niet optimaal, maar blijf voorlopig wel rustig zitten.
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67), Bekaert (€ 22,38)

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 611

Berichtdoor Putbruy » 15 Mei 2018 20:07

nete schreef:
Jarexx schreef:ex-dividend vandaag maar op dit moment -0.49 en dividend is 0.25, dus stuk meer dan dividend.

Al meer dan 200 euro minder verlies door ze gisteren te verkopen en niet vandaag (de 87,5 euro dividend die we nu missen mogen ze hebben).
En nu zitten daar waarschijnlijk shorters op die het aandeel steeds verder torpederen.

Ooit zou ik eens een cursus short zitten willen lezen, want nu bestaan er allerhande mythes rond shorters en koersmanipulaties, ik weet dat er bij Ablynx méér den 10 % shorters zich serieus hebben verbrand, dat weet ik 100% zeker :)
Aandelen met een negatieve ondertoon zoals Bpost en Abinbev verliezen dubbel op een zwakke beursdag, gewoonlijk stijgen ze ook wel dubbel op een donkergroene dag
in port : vanalles..

MGiles
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 44

Berichtdoor MGiles » 15 Mei 2018 20:10

Putbruy schreef:
nete schreef:
Jarexx schreef:ex-dividend vandaag maar op dit moment -0.49 en dividend is 0.25, dus stuk meer dan dividend.

Al meer dan 200 euro minder verlies door ze gisteren te verkopen en niet vandaag (de 87,5 euro dividend die we nu missen mogen ze hebben).
En nu zitten daar waarschijnlijk shorters op die het aandeel steeds verder torpederen.

Ooit zou ik eens een cursus short zitten willen lezen, want nu bestaan er allerhande mythes rond shorters en koersmanipulaties, ik weet dat er bij Ablynx méér den 10 % shorters zich serieus hebben verbrand, dat weet ik 100% zeker :)
Aandelen met een negatieve ondertoon zoals Bpost en Abinbev verliezen dubbel op een zwakke beursdag, gewoonlijk stijgen ze ook wel dubbel op een donkergroene dag

Niets speciaal aan shorten hoor, voor particulieren gaat dat via derivaten net zoals turbos.

En shorters hebben net zo veel impact op de prijs als zij die long gaan. Je kan een prijs niet naar beneden manipuleren zonder jezelf zware verliezen toe te dienen, je moet dan grote aantallen aandelen aan dumpingsprijzen gaan uitgeven. Niet meteen een lucratieve handel.
Geduld is een schone deugd

loe
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 18

Berichtdoor loe » 15 Mei 2018 21:01

Dit is toch wel de topper van dit jaar samen met abinbev.

Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 626

Berichtdoor Umi » 16 Mei 2018 01:19

sigaar schreef:Terug naar de IPO prijs.

En wanneer gaat Bpost dat dividend van 1,3 euro schrappen ?
+8% is onhoudbaar en ook niet goed voor de aandeelhouder natuurlijk, dat kost ze jaarlijks 2,5% aan de schatkist.
Jaarlijks 2,5% van je investering kwijt aan de Staat is op zich al reden genoeg om niet in een aandeel te stappen. Dat is nog duurder bij veel te dure beleggingsfondsen.

Als de cashflows voldoende hoog zijn, zie ik geen reden om dat dividend te verlagen.
Of dat dividend nu 1% is of 10%, je betaalt 30% RV.
Mannie liked last!

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1179

Berichtdoor jean de florette » 16 Mei 2018 08:46

Neen, een dividend van 8% is echt niet houdbaar. Dat heeft niets met gemaakte cash flows te maken, maar met een toekomstperspectief.
Een koers die zo keldert, dan is er wat loos. Ervan uitgaan dat die cash-flow dan standhoudt is een complete misvatting. Als die 700M 'investering' gewoonweg niet rendeert, heb je al een groot gat in je hand. En ik vrees daar toch het ergste voor. Een kat in een zak gekocht. Een ander woord voor Nyrstar-mijnen.
Nog een sausje krimpende omzet (waar het goed gaat) en stijgende omzet (waar de kosten nog sneller stijgen), en...

Een veeg teken was de prijsverhoging begin dit jaar met 10%. 10%, allé? Echte monopolist-houding. Ze gaan nog leren wat prijs- elasticiteit is ook.
Dirk19 liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1109

Berichtdoor Dirk19 » 16 Mei 2018 08:49

jean de florette schreef:Neen, een dividend van 8% is echt niet houdbaar. Dat heeft niets met gemaakte cash flows te maken, maar met een toekomstperspectief.
Een koers die zo keldert, dan is er wat loos. Ervan uitgaan dat die cash-flow dan standhoudt is een complete misvatting. Als die 700M 'investering' gewoonweg niet rendeert, heb je al een groot gat in je hand. En ik vrees daar toch het ergste voor. Een kat in een zak gekocht. Een ander woord voor Nyrstar-mijnen.
Nog een sausje krimpende omzet (waar het goed gaat) en stijgende omzet (waar de kosten nog sneller stijgen), en...

Een veeg teken was de prijsverhoging begin dit jaar met 10%. 10%, allé? Echte monopolist-houding. Ze gaan nog leren wat prijs- elasticiteit is ook.

Daar komt nog bij dat Bpost zich in de toekomst vooral gaat richten op het bezorgen van pakjes, en dat terwijl mastodonten zoals Amazon net zélf pakjes willen gaan bezorgen.

Ik vraag mij echt af waar Bpost nog stijgende omzet zal kunnen realiseren.

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 305

Berichtdoor reteiP » 16 Mei 2018 08:59

jean de florette schreef:Neen, een dividend van 8% is echt niet houdbaar. Dat heeft niets met gemaakte cash flows te maken, maar met een toekomstperspectief...

https://seekingalpha.com/article/417287 ... value-trap

The free cash flows indicate the dividend is covered. Barely covered, but covered

Bpost has been a relatively consistent dividend payer, and the dividend was (and still is) part of its corporate mission. To cover the 1.31 EUR annual dividend, Bpost needs to generate 262M EUR in free cash flow (the company has 200M shares outstanding).

According to the company's financial statements, Bpost generated an operating cash flow of 126.3M EUR in Q1 2018, which is approximately 15% less than in the same period last year, despite paying less taxes. On a more adjusted basis, and taking the full tax burden into consideration, the Q1 OpCF would be approximately 106M EUR.

Multiplying this by 4 (for simplicity sake) would result in a full-year operating cash flow of 425M EUR, and after deducting Bpost's capex guidance (140M EUR), the full-year free cash flow result will (read: should, because there are more moving parts than ever before) be approximately 285M EUR. So technically, Bpost should be able to self-fund its dividend. And that's what really matters here, as Bpost is and always has been a dividend-oriented investment.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1179

Berichtdoor jean de florette » 16 Mei 2018 09:12

Je mag, geen probleem. Maar ik ga voort op ervaring.
Kocht ooit Generale Maatschappij, dividend ook 8%. Wat toen, met de andere rentevoeten dan nu niet zo gigantisch was. Nu 8% is echt gigantisch. In elk geval het jaar daarna werd het dividend gehalveerd.
Misschien heeft iemand anders andere voorbeelden.
Feit is dat je inderdaad van een 'trap' (engels voor val) kan spreken. De koers wijst er wel op dat weinigen zich laten vangen. Het dividend was nu maar een kwartje. En ging helemaal van de koers af. Wat heb daar dan nog aan, je betaalt er nog belastingen op ook.
Zou me niet blindstaren op die mogelijke, volhoudbare 8%. Zou wel eens uit je eigen zak kunnen komen. Zolang het duurt.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 305

Berichtdoor reteiP » 16 Mei 2018 09:16

Als de FCF het dividend dekt dan kan het betaald worden.
Meer wou ik niet aantonen.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het dividend zal gehalveerd worden.
Al verwacht ik ook niet dat het zal stijgen de komende jaren.

Bpost zit in de hoek waar de klappen vallen, maar biedt ook diensten aan die niet zomaar verdwijnen.

Bpost moet 400M operationele cashflow op een jaar kunnen blijven genereren en dan is er ruimte voor 138M Capex om net voldoende te hebben voor 262M dividend uit te betalen (1,31 per aandeel)