Bpost

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Jensen
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 12

Re: Bpost

Berichtdoor Jensen » 14 Mei 2018 17:36

Chukky2 schreef:Waarschijnlijk komt er toch eens een mooi koopmoment ;-) . Zit ook al met 40 procent verlies op eentje van 22 euro en dan steeds bijgekocht . Morgen denk ik weer een koopgelegenheid . Dividend
Op lange termijn komt het weer goed . Nu komen de volgende jaren aanpassingen en dat is alleen maar goed.
Dat is met meerdere bedrijven zo

"Cut your losses and let your winners run" zeggen ze wel eens. Moeilijk met 40% verlies kan ik me inbeelden maar je hebt natuurlijk ook de opportunity cost. In de nabije toekomst zijn er zo niet direct katalysatoren die de koers hoger kunnen sturen denk ik. Langs de andere kant is het aandeel wel zeer zwaar afgestraft. En zeggen dat dit eens hét goede huisvader-aandeel bij uitstek was. :(

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 31

Berichtdoor nete » 14 Mei 2018 18:33

Een artikel van Sam Hollanders van Beursloper.com, verschenen in het recente nummer van "Beste belegger" van VFB

Een les die ik vroeger had willen leren:

EEN VAN DE ZAKEN die ik zo leuk vind aan beleggen, is dat het een constant leerproces is.
Niet alleen valt er technisch steeds iets bij te leren over hoe je belegt, maar ook bij de analyses van bedrijven leer je
altijd wat bij.
Een van de lessen die ik graag veel eerder had willen leren was het nemen van verlies. Of beter, het sneller nemen van
verliezen als deze nog kleiner zijn.
Een zeer bekende zegswijze onder beleggers is "Cut your losses and let your proflts run."

"Het zit in de mens om moeilijk fouten te kunnen toegeven"

"Het niet verkopen van een slecht aandeel is hetzelfde als het niet willen vragen van de weg als je verkeerd gereden bent."

Zeer goed advies, en advies dat we vaak in het begin van onze beleggingscarrière meekrijgen, maar toch duurt het bij iedereen (te ?) te lang voor we dit echt bevatten.
Vaak zie je het tegengestelde gebeuren,aandelen met relatief kleine winsten van 3o%-4o% worden verkocht en aandelen
met 2o %-3o% verlies worden bijgekocht, waarna de eerste verder stijgen en de laatsten verder dalen.
Vaak worden dan quote's van meester-belegger Warren Buffett bovengehaald.
"Wanneer een prijs zakt betekent dat dat ik meer kan kopen van iets goeds.,". Maar wie zegt dat het iets goeds is?
Niemand zal met opzet een aandeel kopen waarvan ze denken dat de prijs later zou dalen of dat minderwaard is dan wat ze
ervoor betalen. Maar aandelen kopen die in prijs dalen hoort anderzijds gewoon bij beleggen.
Het is dus onmogelijk verliezen te vermijden, maar wat wel binnen je mogelijkheden ligt, is verliezen beperken.
Iets wat ik al vaak gehoord heb na dalingen van 6o en 70% is: *Het belang is nu zo klein, ik laat het maar zitten, we zien wel wat er van komt.,,
Hierbij begaan deze beleggers twee grote vergissingen. Ten eerste, wie zegt dat je verliezen moet goedmaken met hetzelfde
aandeel?

Bij 50% verlies moet je al een aandeel vinden dat verdubbelt om je verlies goed te maken. Bij een verlies van 8o % moet dit
aandeel al 4oo% stijgen.
Interessant is ook de studie van paciflc Capital die aangeeft hoe lang het duurt om zulke verliezen gemiddeld te recupereren
in de sapsoo aandelen. Ik zie geen reden waarom het sneller zou gaan voor wie meer in Europa en België belegt.
En van een verlies van 1oo % kan je nooit meer wegkomen.
Ik begrijp dat verkopen met verlies niet aangenaam is. Volgens verschillende psychologische studies is de pijn van een
verlies twee keer zo sterk als de vreugde bij een winst.
Daarom nemen veel beleggers niet snel genoeg een verlies, zolang ze niet verkopen is er hoop. Hoop is een slechte raadgever.
Hoewel de beurzen in het algemeen altijd wel terug opveren, geldt dat niet voor individuele aandelen. lk moet niemand herinneren aan L&H of Dexia, en het hoeft zelfs zo erg niet te ziin, ook zonder failliet te gaan blijvenvsommlge aandelen jaren laag staan.

Maar wanneeÍ is het tijd om te verkopen, en wanneer is een daling net een koopkans?
Dat kan je enkel bepalen door de waarde van het bedrijf te kennen, maar bij twijfel, neem dan het zekere voor het
onzekere. Blijkt na extra studie datje het toch aan het juiste eind hebt, kan je altijd terug aankopen!

OsiriX
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 9

Berichtdoor OsiriX » 14 Mei 2018 18:48

Nete, kan je eens een aandeel zeggen dat sneller 20% in waarde zal toenemen dan bpost? Ik hoor het graag!
Wat gaat je beleggingsclub doen met het geld?

Sam Hollanders op twitter: "Belegger die let op waarde en kwaliteit van aandelen en kosten van brokers."
Moet het niet dit zijn? "Belegger die let op waarde en kwaliteit van bedrijven en kosten van brokers."

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor nete » 15 Mei 2018 00:28

OsiriX schreef:Nete, kan je eens een aandeel zeggen dat sneller 20% in waarde zal toenemen dan bpost? Ik hoor het graag!
Wat gaat je beleggingsclub doen met het geld?

Of datgene dat we met het geld van de verkoop van Bpost zullen aankopen 20% gaat stijgen weten we niet, maar er zal een stop-loss bodem onder liggen om niet nog eens een catastrofe mee te maken zoals met Bpost.
Voor zo één debacle mogen we al 10 losers hebben die eruit gaan omdat ze 10 à 15% zakken ipv stijgen, dan gaat het globale verlies misschien 2/3 de zijn van het verlies op Bpost dank zij geen stop-loss.

Voor zover ik kan zien is er in de verste verte geen enkele indicatie dat er op redelijke termijn een gunstige kentering zit aan te komen voor Bpost (tenzij ze massaal afdanken en nog slechts een schim blijven van een nutsbedrijf met postbedeling om de zoveel dagen...).

Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 60

Berichtdoor Kevander » 15 Mei 2018 10:57

BPost maakt vandaag weer een stevige uitschuiver :(
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

Lucien
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 481

Berichtdoor Lucien » 15 Mei 2018 11:12

Ze noteren ook ex dividend 8-)
14-11-2014 liked last!

Jarexx
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 18

Berichtdoor Jarexx » 15 Mei 2018 11:13

ex-dividend vandaag maar op dit moment -0.49 en dividend is 0.25, dus stuk meer dan dividend.
cicero007 liked last!
Portefeuille: IWDA, bpost (€18)

Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 60

Berichtdoor Kevander » 15 Mei 2018 11:24

Ja, maar zelfs met ex-dividend in rekening gehouden staan ze 1,60% lager (incl. dividend is dat -3%)
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

sigaar
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Berichtdoor sigaar » 15 Mei 2018 11:28

Terug naar de IPO prijs.

En wanneer gaat Bpost dat dividend van 1,3 euro schrappen ?
+8% is onhoudbaar en ook niet goed voor de aandeelhouder natuurlijk, dat kost ze jaarlijks 2,5% aan de schatkist.
Jaarlijks 2,5% van je investering kwijt aan de Staat is op zich al reden genoeg om niet in een aandeel te stappen. Dat is nog duurder bij veel te dure beleggingsfondsen.
[MODBREAK: Gebruiker verbannen wegens dubbelaccount van eerder verbannen account]

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor nete » 15 Mei 2018 17:44

Jarexx schreef:ex-dividend vandaag maar op dit moment -0.49 en dividend is 0.25, dus stuk meer dan dividend.

Al meer dan 200 euro minder verlies door ze gisteren te verkopen en niet vandaag (de 87,5 euro dividend die we nu missen mogen ze hebben).
En nu zitten daar waarschijnlijk shorters op die het aandeel steeds verder torpederen.