Bpost

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 186

Re: Bpost

Berichtdoor bartel » 11 Mei 2018 08:20

Politieke spelletjes kan Bpost op dit ogenblik wel even missen.

CD&V en N-VA kibbelen over postje bij Bpost.

Premier Charles Michel (MR) is er niet in geslaagd CD&V en de N-VA op één lijn te krijgen over de invulling van een postje bij Bpost. ‘Het laatste wat het bedrijf nu nodig heeft, zijn politieke spelletjes’, klinkt het in regeringskringen.

Bpost beleeft zijn grootste crisis sinds de beursgang. Sinds maart verloor het postbedrijf 43 procent van zijn beurswaarde. Beleggers zijn ontevreden omdat de overname van de Amerikaanse e-commercespeler Radial minder rendeert dan gehoopt en omdat de brievenpost sneller krimpt dan verwacht.

Net in die cruciale periode moet de raad van bestuur het met negen in de plaats van twaalf bestuurders doen. De staat, de hoofdaandeelhouder, raakt het maar niet eens over drie benoemingen. Het mandaat van twee Franstalige bestuurders (Laurent Levaux en Luc Lallemand) en van één Nederlandstalige (Caroline Ven) loopt af. De regering moet oordelen of ze die verlengt of nieuwe mensen zoekt.

Over de twee Franstalige mandaten is overeenstemming. Levaux’ mandaat zou worden verlengd. En in de plaats van Infrabel-topman Lallemand zou een vertrouwelinge van ex-PS-premier Elio Di Rupo komen, omdat die eerste zijn maximumtermijn als bestuurder heeft bereikt.

Maar over het derde postje wordt al maanden gekibbeld. CD&V zou het liefst het mandaat van Ven, de ex-kabinetschef van Yves Leterme en Herman Van Rompuy, verlengen. De N-VA, die nog geen vertegenwoordiger in de raad telt, wil zelf iemand voordragen. Michels poging om zijn coalitiepartners op één lijn te krijgen mislukte, waardoor de benoeming van de drie bestuurders vorige woensdag niet kon doorgaan op de algemene vergadering.

Armworsteling

In de regering wordt not amused gereageerd. ‘De N-VA en CD&V bekvechten omdat ze iemand van hun kleur willen. Dat is de manier waarop beide partijen omgaan met een overheidsbedrijf. Het is de zoveelste armworsteling tussen hen over benoemingen’, zegt een regeringsbron.

Eerder gebeurde hetzelfde in de raad van bestuur van de NMBS. Ook daarin wilde de N-VA inbreken omdat ze vond dat ze onvoldoende macht had. Maar dan zou CD&V postjes moeten opgeven. En daar waren de christendemocraten niet toe bereid.

Vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) hoopt op een ‘snelle’ aanduiding van de drie Bpost-bestuurders. Daarvoor moet het bedrijf een nieuwe aandeelhoudersvergadering bijeenroepen. Het liefst zou De Croo een ‘apolitieke’ raad van bestuur benoemen, maar het politieke gekibbel doet die inspanningen teniet.

De voorzitter van Bpost wordt al niet meer door de regering benoemd. Door een wetswijziging mocht de raad van bestuur recent voor het eerst een onafhankelijke voorzitter, François Cornelis, aanduiden. Daarvoor hadden de voorzitters steevast een duidelijke politieke kleur.

Puzzel

Premier Michel is er gerust in dat het snel lukt de drie lege stoelen te vullen. Hij laat via zijn woordvoerder weten dat het onderwerp binnenkort opnieuw op de tafel van het kernkabinet ligt. ‘De puzzel is nog niet gelegd, maar dat zal snel gebeuren. Er is geen probleem’, klinkt het.

Bpost is niet het enige benoemingsdossier dat geblokkeerd zit in de regering. België moet dringend een ondervoorzitter van de Europese Investeringsbank aanwijzen. De N-VA zou die post graag binnenhalen. Maar Michel denkt aan een Franstalige kandidaat.

Bron: De tijd - 11/05/2018

bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 186

Berichtdoor bartel » 11 Mei 2018 08:29

Smartphoto.be is niet opgezet met de problemen die bpost de afgelopen dagen kende. Zo dreigden 4.000 pakketjes van het fotobedrijf niet op tijd op hun bestemming te raken. Smartphoto moest daarom bestellingen opnieuw drukken in de hoop bijvoorbeeld communiefoto’s toch nog bij de klanten te krijgen, en die kosten zal het bedrijf terugvorderen van bpost.

>> https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnen ... resenteren (video).
jean de florette liked last!

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 7772

Berichtdoor charel01 » 11 Mei 2018 08:33

Op 10 mei 2018 hebben de analisten van UBS hun beleggingsadvies voor Bpost (BPOST; ISIN: BE0974268972) herhaald. Het advies van UBS voor Bpost blijft "kopen".
Het koersdoel wordt door UBS verlaagd van 23,00 EUR naar 22,20 EUR.

Op 10 mei 2018 hebben de analisten van RBC hun beleggingsadvies voor Bpost (BPOST; ISIN: BE0974268972) herhaald. Het advies van RBC voor Bpost blijft "sector perform".
Het koersdoel wordt door RBC verlaagd van 20,00 EUR naar 17,00 EUR.
bartel liked last!
Go with the flow.

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 19

Berichtdoor nete » 11 Mei 2018 09:00

charel01 schreef:Op 10 mei 2018 hebben de analisten van UBS hun beleggingsadvies voor Bpost (BPOST; ISIN: BE0974268972) herhaald. Het advies van UBS voor Bpost blijft "kopen".
Het koersdoel wordt door UBS verlaagd van 23,00 EUR naar 22,20 EUR.

Op 10 mei 2018 hebben de analisten van RBC hun beleggingsadvies voor Bpost (BPOST; ISIN: BE0974268972) herhaald. Het advies van RBC voor Bpost blijft "sector perform".
Het koersdoel wordt door RBC verlaagd van 20,00 EUR naar 17,00 EUR.

En dewelke heeft het bij het rechte eind ? :D
Dirk19 liked last!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 521

Berichtdoor 14-11-2014 » 11 Mei 2018 15:12

Nog een "innovatie" rond post. Real-time tracking van Van Straaten Post (recent overgenomen door Sandd).

straat.png

Is de onderbetaalde postbode, een innovatie die bpost wel lijkt te willen volgen, een bekend dorpsfiguur, dan hoop ik dat het hongerloontje voldoende is voor een goede inbraakverzekering.
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.

Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1108

Berichtdoor Dirk19 » 11 Mei 2018 17:16

In De Tijd:

Webwinkels klagen over late leveringen Bpost

En dan willen ze nog minder vaak leveren :shock:

MGiles
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 44

Berichtdoor MGiles » 11 Mei 2018 19:21

Dirk19 schreef:In De Tijd:

Ja ik had het zelf ook voor vorige week (met het lang weekend) had die vrijdag besteld op Amazon, en speciaal Prime levering gekozen, wat duurder is maar dan krijg je pakje dag erna. Zaterdag heel de dag thuis, er is niet gebeld geweest, zag in namiddag dat er briefje in de bus zat dat ik "niet thuis was". Kon pas maandag want zondags zijn ze dicht naar postkantoor voor mijn pakje, waren ze gesloten wegens brugdag, dag erna ook natuurlijk want die dinsdag was dan de feestdag. Uiteindelijk pas woensdag na mijn werk pakje kunnen gaan halen (want ze gaan pas om 10 uur open :roll: ) moest ik nog een uur aanschuiven.
Voor niets extra betaald voor Prime delivery en heb nog een hele tijd verloren in het postkantoor. Heel het concept van online shoppen een naar de zooi.
Qua klantvriendelijkheid hebben ze echt nog enorm veel werk voor de boeg. Als het niet in de brievenbus past moet je al een dag verlof gaan nemen om naar het postkantoor te gaan.
charel01 liked last!
Geduld is een schone deugd

Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1108

Berichtdoor Dirk19 » 11 Mei 2018 19:30

MGiles schreef:
Dirk19 schreef:In De Tijd:

Ja ik had het zelf ook voor vorige week (met het lang weekend) had die vrijdag besteld op Amazon, en speciaal Prime levering gekozen, wat duurder is maar dan krijg je pakje dag erna. Zaterdag heel de dag thuis, er is niet gebeld geweest, zag in namiddag dat er briefje in de bus zat dat ik "niet thuis was". Kon pas maandag want zondags zijn ze dicht naar postkantoor voor mijn pakje, waren ze gesloten wegens brugdag, dag erna ook natuurlijk want die dinsdag was dan de feestdag. Uiteindelijk pas woensdag na mijn werk pakje kunnen gaan halen (want ze gaan pas om 10 uur open :roll: ) moest ik nog een uur aanschuiven.
Voor niets extra betaald voor Prime delivery en heb nog een hele tijd verloren in het postkantoor. Heel het concept van online shoppen een naar de zooi.
Qua klantvriendelijkheid hebben ze echt nog enorm veel werk voor de boeg. Als het niet in de brievenbus past moet je al een dag verlof gaan nemen om naar het postkantoor te gaan.

Klopt. Ik laat daarom mijn pakjes bijna altijd leveren in een postpunt, want anders moet je inderdaad verlof nemen om het te gaan oppikken.

MGiles
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 44

Berichtdoor MGiles » 11 Mei 2018 19:33

Hopelijk geven die giganten zoals Amazon in de toekomst de keuze welke leverancierdienst je wil gebruiken.

Dan zal je de klantvriendelijkheid plots zien skyrocketen als de consument zelf kan gaan kiezen wie het levert.
Geduld is een schone deugd

seanimfje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 35

Berichtdoor seanimfje » 13 Mei 2018 13:07

Bpost gaat nu dinsdag 15/05 ex-dividend. Hoeveel bedraagt dit dividendje aub?

Dank voor info.