Bpost

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 7246

Re: Bpost

Berichtdoor charel01 » 14 Mar 2018 16:18

Met enige vorm van tegenzin mag het management van bpost woensdag 14 maart 2018 tot Black Wednesday promoveren. Het aandeel keldert na erg teleurstellende kwartaalcijfers en dito vooruitzichten met dik 20% en ziet daarmee vlot 1,4 miljard euro beurswaarde verdampen. Dat is twee keer de overnameprijs die betaald werd voor Radial. Senior Financial Economist Tom Simonts ging aankloppen bij KBC Securities-analist Ruben Devos en maakte een grondige analyse van de feiten.

M&A tegenslagen leiden tot tegenvallende vooruitzichten

In het vierde kwartaal werd een omzet en een bedrijfswinst (EBITDA) gerealiseerd die respectievelijk 9% en 3% boven de analistenverwachtingen lagen. Dat is hoofdzakelijk te wijten aan sterke seizoensverkopen bij Radial. Maar daar eindigt meteen ook de goednieuwsshow, want eens de hoger dan verwachte winstbijdrage van Radial en verschillende eenmalige elementen in rekening worden gebracht, bleek de groep onderliggend stevig onder de lat gedoken te zijn. Elementen die in deze negatieve trend een belangrijke rol spelen, zijn de versnelde invoering van elektronische post en de zwakker dan verwachte prestatie van de overgenomen activiteiten.

De nettowinst (IFRS) kwam uiteindelijk uit op 74 miljoen euro, iets onder de verhoopte 75 miljoen euro. Dat cijfer, gemeten volgens de Belgische boekhoudnormen, kwam uit op een niet-geconsolideerde nettowinst van 68 miljoen euro.

De netto schuldpositie kwam eind 2017 uit op 292 miljoen euro, terwijl er een jaar eerder nog een netto kaspositie van 493 miljoen euro in de boeken kon worden geschreven.

Volumes

Met een klim op jaarbasis van 31% in het vierde kwartaal blijven de binnenlandse pakjesvolumes in ons land sterke groeicijfers voorleggen. Zoals analist Ruben Devos in eerdere winstrapporten al constateerde, waren de prestaties van reclamemailing (2017: +1,5%) en pers (2017: -3,7%) aanzienlijk beter dan die van Transactional (2017: -8,1%).

De negatieve volumetrend bij Domestic Mail versnelde van 5,8% naar 6,4%. Voor 2018 wordt op een daling met 7% gerekend. Ondanks het feit dat een daling ingecalculeerd werd, blijft deze divisie duidelijk een zorgenkind.

Vooruitzichten

Het management verwacht in 2018 een onderliggende bedrijfswinst (REBITDA) te realiseren tussen 560 en 600 miljoen euro, wat ongeveer 11% onder de analistenverwachting ligt. Dat is te wijten aan vertragingen op het niveau van de winstgevendheid bij Ubiway en de onverwachte bijkomende kosten bij Radial (gelinkt aan medische voordelen en inflatie). Zelfs zonder die laatste zal er dus nauwelijks onderliggende groei zijn.

De totale investeringen zullen ongeveer 140 miljoen euro bedragen en ook dat is meer dan verwacht. KBCS mikte immers op 125 miljoen euro uitgaven.

Bpost mikt op een volumegroei met meer dan 10% voor binnenlandse pakketten (terwijl onze huisanalist mikte op 14% groei) en verwacht dat de groei van de internationale pakketten zal aanhouden, onder meer dankzij fusies en overnames (KBC Securities mikt op een groei van 15%).

De mening van KBC Securities

Diverse eenmalige elementen (die gerelateerd zijn aan onder meer Dynagroup, Ubiway, Brussel X, enz.) in combinatie met de impact van Radial drukken hard en lang op de onderliggende winstgevendheid. Maar zelfs zonder deze elementen lag de bedrijfswinst in het vierde kwartaal ongeveer 15 miljoen euro onder de lat, omwille van teleurstellende prestaties van de recente overnames (Radial was de enige positieve uitzondering) en de sterke volumedaling van transactionele post. Bovendien werd de bijzonder forse groei van binnenlandse pakketjes enigszins geneutraliseerd door de steeds stijgende transportkosten in het “International”-segment.

De vooruitzichten voor 2018 weerspiegelen een lagere bijdrage van Radial, zowel vanuit een omzet- ("stabiele omzetgroei") als EBITDA-perspectief ("hoger dan verwacht operationele kosten en de uitfasering van de webstore-activiteiten"). Tot slot weegt ook de vertraging van de winstbijdrage van andere fusies en overnames enigszins op de verwachte bedrijfswinst (EBITDA) van 2018.

Dat het bedrijf de dividenduitkering over 2018 op "minstens hetzelfde niveau als in 2017 behoudt" is voor KBC Securities geen verrassing. Het mikte immers al op een cijfer van 1,32 euro. Maar gemiddeld genomen hadden analisten die het aandeel volgen wel gehoopt op een totale uitbetaling van 1,36 euro per aandeel (oftewel een groei met 4% op jaarbasis).

KBC Securities heeft zijn “Opbouwen”-advies voor de aandelen niet gewijzigd, net zomin het koersdoel van 29 euro werd aangepast. Dat niveau lijkt te wijzen op een opwaarts potentieel van 27%, maar bedenk dat het koersdoel vandaag niet werd aangepast aan de nieuwe verwachtingen.
Go with the flow.

bien
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 42

Berichtdoor bien » 14 Mar 2018 16:19

kbc koopadvies 29 euro wat denkt ge daar van !!!

alles kan beter
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 206

Berichtdoor alles kan beter » 14 Mar 2018 16:26

bien schreef:kbc koopadvies 29 euro wat denkt ge daar van !!!

Aangezien ik vandaag ingestapt ben : snel daar heen :D
zittergie liked last!
be the reason someone smiles today. or the reason they drink. whatever works

WeQu
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 26

Berichtdoor WeQu » 14 Mar 2018 16:34

KBC Securities heeft zijn “Opbouwen”-advies voor de aandelen niet gewijzigd, net zomin het koersdoel van 29 euro werd aangepast. Dat niveau lijkt te wijzen op een opwaarts potentieel van 27%, maar bedenk dat het koersdoel vandaag niet werd aangepast aan de nieuwe verwachtingen.
Bron: http://beursig.com/forum/viewtopic.php?p=353612#p353612
(Q4/2016) ABLX 8.35 / 8.881 | AGS 33.675 | GIMB 49.85 | GTT 38.26 | PROX 21.739 | RDSA 22.355 | REC 4.282 | SOLB 91.98 / 87.27 | TINC 11.55 | UMI 35.79 | UNA 34.805 / 39.355 | VAN 64.40

zittergie
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 24

Berichtdoor zittergie » 14 Mar 2018 16:38

alles kan beter schreef:

Ook net ingestapt. De daling is in mijn ogen te overdreven. Cijfers zijn misschien niet goed, maar nu ook niet van die aard dat er een paniekverkoop moet op volgen. De basis is goed en de groei in pakjes (e-commerce) zit in België nog lang niet aan zijn plafond.
Het koersdoel zal waarschijnlijk wel nog aangepast worden, maar denk niet dat ze daar ook 20% in gaan snijden.
Be the difference that makes a difference

micado
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 101

Berichtdoor micado » 14 Mar 2018 17:25

zittergie schreef:
alles kan beter schreef:

Ook net ingestapt. De daling is in mijn ogen te overdreven. Cijfers zijn misschien niet goed, maar nu ook niet van die aard dat er een paniekverkoop moet op volgen. De basis is goed en de groei in pakjes (e-commerce) zit in België nog lang niet aan zijn plafond.
Het koersdoel zal waarschijnlijk wel nog aangepast worden, maar denk niet dat ze daar ook 20% in gaan snijden.

Een terechte afstraffing, ze moesten nog dieper vallen zodat ze eens gaan beseffen bij b-post dat ze eens moeten moderniseren + de postbodes eens wijsmaken dat een aangetekende zending ook samen met de gewone post kan aangeboden worden. De tarieven zijn veel te duur en de vriendelijkheid laat dikwijls te wensen over in het postkantoor. Veel zitten daar tegen hun goesting. Betreft klachten worden niet serieus genomen... doe zo verder. Wie wil nu investeren in een bedrijf in verval lolllll

Ik zou nog wachten met instappen, volgens mij kunnen ze nog naar 20 a 21 euro ;-)
filmo liked last!

wimilio
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 39

Berichtdoor wimilio » 14 Mar 2018 17:27

Had enkele maanden mijn bpost verkocht aan 23 euro na overname van Radial, een deal die ik helemaal niet snapte.

Daarna zie ik ze met lede ogen stijgen tot 28 euro om nu terug naar af te gaan, voor nieuws dat we in feite 4 maand geleden al wisten.

Ik zal de irrationaliteit van de beurs nooit snappen.

Idem Agfa Gevaert, beter dan verwacht 4e kwartaal en kelderen met 15 a 20 % :roll:

Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 54

Berichtdoor Kevander » 14 Mar 2018 18:21

micado schreef:
zittergie schreef:
alles kan beter schreef:

Een terechte afstraffing, ze moesten nog dieper vallen zodat ze eens gaan beseffen bij b-post dat ze eens moeten moderniseren + de postbodes eens wijsmaken dat een aangetekende zending ook samen met de gewone post kan aangeboden worden. De tarieven zijn veel te duur en de vriendelijkheid laat dikwijls te wensen over in het postkantoor. Veel zitten daar tegen hun goesting. Betreft klachten worden niet serieus genomen... doe zo verder. Wie wil nu investeren in een bedrijf in verval lolllll

Ik zou nog wachten met instappen, volgens mij kunnen ze nog naar 20 a 21 euro ;-)

In mijn huurappartement legde de postbode soms de post op de brievenbus i.p.v. er in. Nu ben ik zelf eigenaar van een woning en ik krijg soms post in mijn brievenbus die voor de buren bestemd is. Deftig personeel mag dus wel!

Er ligt nog een belangrijke steun op 20,64 euro, al ze er deze week nog onderduiken stap ik in!
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

loe
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 18

Berichtdoor loe » 14 Mar 2018 18:28

Nog nooit meegemaakt, een defensief bel20 aandeel dat 22% crasht in een dag door een winstwaarschuwing . Volgens mij denken de grote beleggers dat het einde verhaal is voor bpost. Terug naar 14€ zeker.

Chukky2
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 28

Berichtdoor Chukky2 » 14 Mar 2018 18:53

Hahahaa, einde verhaal . Zoals steeds wordt een aandeel zo streng afgestraft dat de kleine belegger zich telkens laat vangen. Bekijk het aandeel eens over een periode van 5 jaar ? Mooi toch voor degene wat er nog inzitten !....