Pagina 385 van 473

Re: Bpost

Geplaatst: 22 sep 2021 08:58
door ringoeur
vakbond geeft directie kleine twee weken tijd
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210921_93883403

Re: Bpost

Geplaatst: 22 sep 2021 10:07
door Husky34
Immense werkdruk... ??

Re: Bpost

Geplaatst: 22 sep 2021 11:03
door Wreckless
Husky34 schreef:
22 sep 2021 10:07
Immense werkdruk... ??
Betekend dat ze te hard moeten werken.

Re: Bpost

Geplaatst: 22 sep 2021 11:16
door ringoeur
VRT 22-09-2021
Alweer protest in verdeelcentrum Bpost Huizingen: "We geven directie 10 dagen om beloften waar te maken"
In het verdeelcentrum van Bpost in Huizingen is het werk hervat na de werkonderbreking van gisteren. De postbodes klagen over de hoge werkdruk. En ook al zijn ze opnieuw aan het werk, de ontevredenheid blijft. "We moeten werken onder tijdsdruk en kunnen nauwelijks recuperatie of vakantie nemen", zeggen ze.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/22 ... even-dire/

Re: Bpost

Geplaatst: 23 sep 2021 15:22
door peter1977
ringoeur schreef:
22 sep 2021 11:16
VRT 22-09-2021
Alweer protest in verdeelcentrum Bpost Huizingen: "We geven directie 10 dagen om beloften waar te maken"
In het verdeelcentrum van Bpost in Huizingen is het werk hervat na de werkonderbreking van gisteren. De postbodes klagen over de hoge werkdruk. En ook al zijn ze opnieuw aan het werk, de ontevredenheid blijft. "We moeten werken onder tijdsdruk en kunnen nauwelijks recuperatie of vakantie nemen", zeggen ze.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/22 ... even-dire/
Dat is een teken dat het goed gaat met economie. Een terugkerend fenomeen bij Bpost. Tijdens een crisis is personeel vinden geen probleem, bepaalde sectoren (vb. Horeca tijdens coronacrisis) hebben dan personeel niet nodig. Deze komen dan graag bij Bpost. Gaat het weer goed met economie (momenteel 99% tov voor corona in horeca) dan gaan deze mensen terug naar hun oude job en zit Bpost met problemen. Personeel dat overwerk doet, geen verlof kan krijgen,...

Re: Bpost

Geplaatst: 24 sep 2021 08:29
door Bambu
Bpost  BPOST 0,00%  kondigde donderdag na de slotbel enkele managementwijzigingen aan. Meest in het oog springend is dat Ilias Simpson eind dit jaar stopt als topman van de Parcels & Logistics-activiteiten in Noord-Amerika, zeg maar Radial US. Het beheer wordt 'met onmiddellijke ingang' overgenomen door Laura Ritchey, de COO van Radial US, en door Gary Crowe, de CFO van Radial US. Simpson blijft tot het einde van het jaar bij Radial 'om de overdracht en de eindejaarspiek met Laura Ritchey en Gary Crowe te organiseren'.

Over Radial US zegt Bpost-topman Dirk Tirez nog het volgende: 'Radial US is op weg om te voldoen aan de verwachtingen die destijds bij de overname werden gesteld en behoudt een belangrijke focus voor Bpost group. Wij hebben sterke groeiambities en zullen Radial US zowel in omvang, als in winst laten groeien om een leidende positie te behouden in e-commerce logistiek in de VS.'

Bpost laat ook nog weten dat Ross Hurwitz benoemd is tot chief legal officer en corporate secretary. Hij was tot dusver executive vice president, general counsel en 'head of human resources' bij Radial.

Ambities voor Radial dus nog op peil! 👍

Bron De Tijd

Re: Bpost

Geplaatst: 24 sep 2021 08:37
door Blackbelt
Bambu schreef:
24 sep 2021 08:29
Bpost  BPOST 0,00%  kondigde donderdag na de slotbel enkele managementwijzigingen aan. Meest in het oog springend is dat Ilias Simpson eind dit jaar stopt als topman van de Parcels & Logistics-activiteiten in Noord-Amerika, zeg maar Radial US. Het beheer wordt 'met onmiddellijke ingang' overgenomen door Laura Ritchey, de COO van Radial US, en door Gary Crowe, de CFO van Radial US. Simpson blijft tot het einde van het jaar bij Radial 'om de overdracht en de eindejaarspiek met Laura Ritchey en Gary Crowe te organiseren'.

Over Radial US zegt Bpost-topman Dirk Tirez nog het volgende: 'Radial US is op weg om te voldoen aan de verwachtingen die destijds bij de overname werden gesteld en behoudt een belangrijke focus voor Bpost group. Wij hebben sterke groeiambities en zullen Radial US zowel in omvang, als in winst laten groeien om een leidende positie te behouden in e-commerce logistiek in de VS.'

Bpost laat ook nog weten dat Ross Hurwitz benoemd is tot chief legal officer en corporate secretary. Hij was tot dusver executive vice president, general counsel en 'head of human resources' bij Radial.

Ambities voor Radial dus nog op peil! 👍

Bron De Tijd
En in een ander artikel spreken ze over minder thuisleveringen, en "de klant heeft zijn pakje de volgende dag niet nodig".
Als je dit leest, dan snappen ze het niet. Net door de leveringen sneller te laten verlopen is Coolblue zo groot geworden, en blijven de mensen er kopen.
Als ze nu eens zouden inzetten op meer keuze, en meer afhaalpunten, dan kan je de klant die niet altijd thuis is wel een goede dienst bieden, en tegelijk hun kosten wat laten dalen. Natuurlijk, die afhaalpunten met "kastjes" kosten ook geld, en dat wordt investeren. Of dat mogelijk is met een overheid die BPOST ieder jaar melkt met een vet dividend.....
Soms moet je durven dat een jaar opzij te zetten en echt te investeren in plaats van af te bouwen.

Re: Bpost

Geplaatst: 24 sep 2021 11:54
door Fr2
INTERVIEW PETRA DE SUTTER (De Standaard)

‘Wie het pakje thuis wil, zou een meerprijs moeten betalen’

Minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) speelt bij Bpost veel korter op de bal dan haar voorganger Philippe De Backer (Open VLD). En dat heeft niet alleen met een verschillende politieke strekking te maken. ‘Ik voel me persoonlijk betrokken bij dit bedrijf.'

Vorige week werd de zevende beheersovereenkomst ondertekend, wat is het verschil met de vorige?
‘We hebben er deze keer een charter aan toegevoegd over maatschappelijk verantwoord ondernemen, wat betekent dat Bpost zich engageert om sociaal en ecologisch duurzaam te zijn. Dat is de rode draad die ik als overheid wil zien. Bpost doet wel zijn best op dat vlak. Ze doen bijvoorbeeld veel om jongeren die buiten de ­arbeidsmarkt vallen, op te leiden en kansen te geven. Dat is ook in hun belang.’

Ecologie is minstens even belangrijk?
‘We hebben de ecologische am­bities in het charter wat CO2-uitstoot betreft verhoogd. Bpost stootte in 2019 76.600 ton CO2 uit, zonder actie zou dat in 2030 104.100 ton worden. We willen dat die geprojecteerde uitstoot in 2030 slechts 41.200 ton bedraagt, of 60 procent minder. En tegenover de effectieve uitstoot van 2019 is dat toch ook nog een daling met 46,2 procent. Bij de grote maatregelen zit het uitrollen van ecologische zones zoals in Mechelen, het vervangen van vracht­wagens op diesel naar gas – wat 8.000 ton CO2 zal vermijden – en de volledige elektrificatie van de vloot van 18.000 wagens – wat 10.000 ton CO2 vermijdt.’

‘Voor de meeste klanten maakt het niet uit als hun pakje er twee dagen later is’
Mooi meegenomen voor een ­groene minister?
‘Heel veel klanten van Bpost willen of verwachten dat het bedrijf duurzaam handelt. En door daarop in te zetten, creëert Bpost voor zichzelf een concurrentieel voordeel. Bij mijn weten gaat niemand in de sector zo ver als Bpost. Daarmee heeft het bedrijf ook een voorbeeldfunctie. In Mechelen, in een model dat ook elders wordt uitgerold, worden pakjes alleen nog maar CO2 -neutraal afgeleverd via onder meer een net van automaten. Inwoners moeten nooit verder dan 500 meter gaan om hun pakje op te ­halen wanneer het hen past.’

Maar in 2030 zal Bpost nog niet CO2-neutraal zijn?
‘Dat is wat te vroeg. Als regering mikken we voor de overheid zelf op 2040. Ik wil wel dat Bpost het voorbeeld geeft in de sector. De volgende stap is dat de sector­genoten volgen.’

Onlinespelers pakken uit met snelle leveringen aan huis, de dag zelf nog. Dat is het heersende concurrentiële speelveld?
‘Het zijn de platformbedrijven die voorhouden dat de consument zijn pakje binnen de 24 uur aan zijn voordeur wil vinden, terwijl het voor de meeste klanten niet uitmaakt als dat pas twee dagen later is. Trouwens, als je niet thuis bent, moet je het toch elders gaan oppikken. De automaat lijkt me dan een veel meer verantwoord concept. Idealiter kom je tot een model waarbij de verschillende koerierbedrijven die automaat gebruiken. Wie het pakje thuis wil, zou dan een meerprijs moeten ­betalen.’

Kan de overheid de koeriers dit opleggen, de gedeelde automaat?
‘Het kader daarvoor is er vandaag niet. Het hele e-commerce-verhaal zal omkaderd moeten worden om te beletten dat in elke straat dagelijks vijf verschillende bestelwagens van alles komen ­leveren. Er is vrij verkeer, je kan niet zomaar verbieden dat bestelwagens rondrijden. Ik geloof ook meer in faciliteren en sensibili­seren. Bpost kan eventueel zelf wel zoeken naar partners die ook gebruik willen maken van de ­automaat.’

Er is een groot proces over uitbuiting door pakjesbedrijven voor de strafrechter. Moet de overheid het kader niet aanpassen?
‘Het is een dossier waarbij de bevoegdheden in meerdere handen zijn: onder meer de ministers Dermagne (Werk), Van Peteghem (Financiën) en Van Quickenborne (Justitie). We zijn in bespreking over dit dossier. We willen dat de ­arbeidsvoorwaarden die Bpost hanteert voor de pakjesbezorging, ook gerespecteerd worden door de andere spelers, die nu vaak heel slechte voorwaarden hanteren.’

Moet de arbeidswetgeving de ­notie ‘werken onder gezag’ niet aanvullen? Bijvoorbeeld het ­algoritme dat de dagtaak dicteert, opnemen?
‘Dat raakt aan de arbeidswetgeving, maar het is een interessante kwestie. Voor mij is het duidelijk dat achter elk algoritme een mens zit die aansprakelijk kan worden gesteld.’

Als aandeelhouder van Bpost kan u moeilijk gelukkig zijn. De concurrenten op de beurs zagen sinds het begin van de coronacrisis hun beurswaarde verdrievoudigen. Bpost ging achteruit, Post NL is nu 30 procent meer waard dan Bpost.
‘Ik snap de kritiek ergens wel. Bpost heeft tijdens de corona­crisis, in tegenstelling tot anderen, geen klanten geweigerd. Het deed er alles aan om niemand in de kou te laten staan en ging op zoek naar werkkrachten. Anderen hebben dat niet gedaan. Ik merk trouwens op dat we Bpost vergoeden voor de maatschappelijke ­taken die we hen opleggen, dat is voor hen kostenneutraal.’

‘We moeten Bpost niet verder privatiseren, maar ook niet nationaliseren. Bpost kan zowel zijn economische rol spelen als zijn maatschappelijke engagement opnemen’
Dat is toch een vreemd verhaal? Wie klanten weigerde, heeft goed verdiend en wie klanten aannam die smeekten om geholpen te ­worden, niet?
‘Willen we dan ook over de loon- en arbeidsvoorwaarden praten van de anderen versus Bpost? Als we willen dat Bpost de sociale ­arbeidsvoorwaarden hanteert en een engagement aangaat om mensen naar de arbeidsmarkt te brengen en op te leiden, heeft dat een prijs. Dan maak je minder winst dan partijen die met een heel ander model werken. Dit is nog altijd een bedrijf waarin we belang hechten aan hoe de 27.000 werknemers hun boterham verdienen.’

Terzelfder tijd woedde aan de top van Bpost een storm.
‘We hebben volgens mij op het juiste moment doortastend ingegrepen. Met de nieuwe ceo en een nieuw bestuur is de rust teruggekeerd in het bedrijf. Er is sociale vrede. Ik hoop dat het vertrouwen van de markt zal terugkeren en er waardeherstel zal optreden. Ik zie in de strategie van Bpost veel elementen die me geruststellen, ­zoals het inzetten op logistieke diensten voor e-commercebedrijven die geen eigen magazijnen hebben. Geef het even de tijd.’

U heeft meer belangstelling voor dit bedrijf dan uw voorganger?
‘Daar doe ik geen uitspraken over. Ik weet niet of je dat moet schrijven, maar er zijn familieleden die nog voor Bpost hebben gewerkt. Ik voel me betrokken bij dit bedrijf. En als je met werknemers praat, voel je diezelfde betrokkenheid. Postbodes zijn fier op hun job en ervaren dat ze ook een ­sociale rol hebben. De postbodes die ik gesproken heb na de overstromingen in Verviers, waren in tranen. Ze wisten precies wie getroffen was en welk huis weggespoeld was. Welnu, zoiets raakt mij.’

Moet Bpost beursgenoteerd ­blijven?
‘Ik vind de huidige mix ideaal. We moeten Bpost niet verder privatiseren, maar ook niet nationaliseren. Bpost kan zowel zijn economische rol spelen als zijn maatschappelijk engagement opnemen. In plaats van kantoren te sluiten, maken we er digitale steunpunten van om mensen te helpen die niet digitaal zijn. Treintickets verkopen waar de NMBS geen bemand loket meer heeft, is al even zinvol. De overheid moet voor mij een digitoets invoeren: telkens als er iets gedigitaliseerd wordt, de vraag stellen wat de impact is op wie digitaal niet mee is. Digitalisering is voor mij ook aandacht voor de digitaal zwakkeren. Iedereen moet meekunnen.’

Verschenen op vrijdag 24 september 2021

Re: Bpost

Geplaatst: 24 sep 2021 11:57
door reteiP
Zal een enorme ecologische impact hebben wanneer iedereen apart met zijn auto naar het postkantoor zijn pakje moet gaan afhalen.
Wel exact het soort nutteloze regeltjes dat je van een Groen! minister verwacht.

Als de pakjesmarkt consolideert verhoogt de efficientie van de overgebleven spelers sowieso al, beter daar op mikken. Maar dat impliceert natuurlijk een vrije markt werking zonder overheidsinmenging. Rijmt niet met Bpost vrees ik. Anders hadden we al lang een merge met Post NL gehad natuurlijk.

Re: Bpost

Geplaatst: 24 sep 2021 12:05
door Husky34
reteiP schreef:
24 sep 2021 11:57
Zal een enorme ecologische impact hebben wanneer iedereen apart met zijn auto naar het postkantoor zijn pakje moet gaan afhalen.
Wel exact het soort nutteloze regeltjes dat je van een Groen! minister verwacht.

Als de pakjesmarkt consolideert verhoogt de efficientie van de overgebleven spelers sowieso al, beter daar op mikken. Maar dat impliceert natuurlijk een vrije markt werking zonder overheidsinmenging. Rijmt niet met Bpost vrees ik. Anders hadden we al lang een merge met Post NL gehad natuurlijk.
Dat rijden met de wagen naar de postkantoren zal wel meevallen. Ten eerste neemt iedereen vaker de fiets. E-commerce is een pak hoger in steden (#meer afhaalpunten) dan op het platteland. Ten 2de ; elke bedrijf zal zijn uitstoot moeten verminderen, vele afhaalpunten hebben is daarbij een strategisch voordeel.