Bpost

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

Augustinus
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 113
Contacteer:

Re: Bpost

Bericht door Augustinus »

Vraagtekens?

De beurswaarde is momenteel 1,7 miljard euro. Zelfs ALS de winst slechts 100 miljoen zou zijn, is dat nog altijd een rendement van 6%.

Die winst zal sowieso hoger zijn, ook de volgende jaren. Loop de kudde maar achterna, ik heb een 1ste positie ingenomen en wacht geduldig kansen af om op te bouwen.
cicero007 liked last!

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

megab
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 222
Contacteer:

Bericht door megab »

Augustinus schreef:
31 dec 2020 10:23
Vraagtekens?

De beurswaarde is momenteel 1,7 miljard euro. Zelfs ALS de winst slechts 100 miljoen zou zijn, is dat nog altijd een rendement van 6%.

Die winst zal sowieso hoger zijn, ook de volgende jaren. Loop de kudde maar achterna, ik heb een 1ste positie ingenomen en wacht geduldig kansen af om op te bouwen.
Kan het zijn dat u mijn tekst verkeerd hebt geïnterpreteerd en deze aanval misschien helemaal niet nodig was?
Maar ik leer natuurlijk graag bij, wat is volgens u dan de reden dat de koers nu zo laag blijft?

belegsel
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 105
Contacteer:

Bericht door belegsel »

megab schreef:
06 jan 2021 14:23
Augustinus schreef:
Vraagtekens?

Kan het zijn dat u mijn tekst verkeerd hebt geïnterpreteerd en deze aanval misschien helemaal niet nodig was?
Maar ik leer natuurlijk graag bij, wat is volgens u dan de reden dat de koers nu zo laag blijft?
De voornaamste reden van de lage koers is, dat heel wat beleggers de beurs zien als een winstmachine op korte termijn. Dat is een tegenvaller voor wat Bpost betreft, het duurt voor hen allemaal veel te lang. Velen hebben een turnaround verwacht, of alleszins (goed) nieuws in die richting. Dit stelt het geduld op de proef en dat woord "geduld" is aan veel beleggers niet besteed. Zij zoeken naar andere wegen om snelle winsten te kunnen realiseren.
Het is nogal evident dat op middellange termijn er een oplossing moet komen, en de turnaround zich moet doorzetten. Wanneer dat is zal de toekomst moeten uitwijzen. En dan zal ook blijken dat de koers heel wat potentieel heeft.

Op de beurs wint kortzichtigheid het nogal eens van vertrouwen. Maar wie vertrouwen heeft trekt op termijn dikwijls aan het langste eind.

Augustinus
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

megab schreef:
06 jan 2021 14:23
Augustinus schreef:
Vraagtekens?

Aanval? Als elke opmerking als een persoonlijke aanval wordt beschouwd... Ik heb het hier al meermaals geschreven: ik val NIEMAND aan, ik ken u niet, ik ken uw beweegredenen niet en wat mij betreft zegt u hier dat de Aarde vlak is.

Ik som hier enkele feiten en prognoses op. Als cijfers aanvallen zijn, is fake news echt.

Kort gezegd: ik respecteer uw mening, maar het feit dat ik een andere mening heb is géén aanval.

megab
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 222
Contacteer:

Bericht door megab »

Volgens de criteria van de beursgoeroe Joel Greenblatt is Euronav het meest koopwaardige aandeel op de Brusselse beurs.

Euronav op één.

Dit jaar staat Euronav EURN0,00% met stip op een. Hoewel het aandeel vorig jaar met 40 procent terugviel, kon de olietankerrederij op een opmerkelijke manier munt slaan uit corona. De pandemie gaf de wereldwijde economie in de eerste jaarhelft van 2020 een stevige klap. Daardoor viel de vraag naar olie terug en daalde ook de olieprijs sterk. Daardoor werd het interessant olie op te slaan, ook aan boord van olietankers. Euronav kon daardoor torenhoge prijzen vragen voor zijn 'Very Large Crude Carriers', die elk tot twee miljoen vaten kunnen herbergen. Het bedrijf gunde zijn aandeelhouders vorig jaar een mooie vergoeding door gretig eigen aandelen in te kopen. Euronav heeft daardoor nu 8,3 procent van zichzelf in handen. Daardoor moeten toekomstige dividenden over minder 'hongerige mondjes' gespreid worden.

Niet iedereen is ervan overtuigd dat Euronav ook in 2021 zal knallen. ING-analist Quirijn Mulder verlaagde in december zijn koersdoel voor Euronav van 11 naar 9 euro. De verklaring daarvoor lag bij de fors teruggevallen tankervrachttarieven, de terughoudendheid van de OPEC-landen om veel meer olie op te pompen en de tweede coronagolf die de vraag naar het zwarte goud dempt.

De tweede plaats gaat naar Econocom ECONB0,00% . In een jaar waarin de schulden bij bedrijven typisch opliepen kon de ICT-dienstverlener juist zijn schulden afbouwen tot nul. Dat was onder meer te danken aan de verkoop van een digitale dochter aan Atos, wat 200 miljoen euro in het laatje bracht. Het was een lichtpunt in een voor het overige zwak jaar. In de eerste negen maanden van 2020 daalden de verkopen met 12,5 procent.

Brons gaat naar Bpost BPOST0,00% . Ook dat had geen best 2020, alhoewel de postbode 100 miljoen pandemiepakjes afleverde. De beurskoers noteerde tegen het jaareinde bijna een vijfde lager. Enkele problemen die beurshuis Jefferies aanhaalde in zijn verkoopadvies in december zijn het grote verloop aan de top van het postbedrijf, de in rotvaart krimpende brievenpost en de potentiële dreiging van Amazon Logistics.

Augustinus
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

megab schreef:
08 jan 2021 07:47
Volgens de criteria van de beursgoeroe Joel Greenblatt is Euronav het meest koopwaardige aandeel op de Brusselse beurs.

Euronav op één.

Dit jaar staat Euronav EURN0,00% met stip op een. Hoewel het aandeel vorig jaar met 40 procent terugviel, kon de olietankerrederij op een opmerkelijke manier munt slaan uit corona. De pandemie gaf de wereldwijde economie in de eerste jaarhelft van 2020 een stevige klap. Daardoor viel de vraag naar olie terug en daalde ook de olieprijs sterk. Daardoor werd het interessant olie op te slaan, ook aan boord van olietankers. Euronav kon daardoor torenhoge prijzen vragen voor zijn 'Very Large Crude Carriers', die elk tot twee miljoen vaten kunnen herbergen. Het bedrijf gunde zijn aandeelhouders vorig jaar een mooie vergoeding door gretig eigen aandelen in te kopen. Euronav heeft daardoor nu 8,3 procent van zichzelf in handen. Daardoor moeten toekomstige dividenden over minder 'hongerige mondjes' gespreid worden.

Niet iedereen is ervan overtuigd dat Euronav ook in 2021 zal knallen. ING-analist Quirijn Mulder verlaagde in december zijn koersdoel voor Euronav van 11 naar 9 euro. De verklaring daarvoor lag bij de fors teruggevallen tankervrachttarieven, de terughoudendheid van de OPEC-landen om veel meer olie op te pompen en de tweede coronagolf die de vraag naar het zwarte goud dempt.

De tweede plaats gaat naar Econocom ECONB0,00% . In een jaar waarin de schulden bij bedrijven typisch opliepen kon de ICT-dienstverlener juist zijn schulden afbouwen tot nul. Dat was onder meer te danken aan de verkoop van een digitale dochter aan Atos, wat 200 miljoen euro in het laatje bracht. Het was een lichtpunt in een voor het overige zwak jaar. In de eerste negen maanden van 2020 daalden de verkopen met 12,5 procent.

Brons gaat naar Bpost BPOST0,00% . Ook dat had geen best 2020, alhoewel de postbode 100 miljoen pandemiepakjes afleverde. De beurskoers noteerde tegen het jaareinde bijna een vijfde lager. Enkele problemen die beurshuis Jefferies aanhaalde in zijn verkoopadvies in december zijn het grote verloop aan de top van het postbedrijf, de in rotvaart krimpende brievenpost en de potentiële dreiging van Amazon Logistics.

Augustinus
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

Dank je wel, Megab!

Zonder je te willen "aanvallen" (disclaimer :D ): de pakjespost groeit zo snel dat de logistiek zelf onder druk te staan. Je moet de pakjes, wagens EN bezorgers kunnen blijven aanslepen.

Brievenpost? Die zit al zo op zijn gat dat er nog eerder een stijging dan een daling zal volgen... ;)

Alle gekheid op een stokje: de post is al lang geen monopolie meer, maar wel een enorme groeimarkt. Als ik aan de post passeer staat daar meestal een behoorlijke file. Fysieke kantoren zijn nog altijd het toegankelijkst om te retourneren, en wie staat daar het sterkst in?

Na corona zal die markt niet instorten, want de mensen zijn dit, de fysieke winkels ten spijt, gewoon (ik niet, ik bestel nooit iets online, mar dt is wat ik aan de schoolpoort hoor).

MIJN prognose: dit is een zichzelf voedende markt waar, Jan De Blokgewijs, een topmanager de boom in kan.
Filantroop liked last!

Filantroop
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 647
Contacteer:

Bericht door Filantroop »

Augustinus schreef:
08 jan 2021 09:59
Dank je wel, Megab!

Zonder je te willen "aanvallen" (disclaimer :D ): de pakjespost groeit zo snel dat de logistiek zelf onder druk te staan. Je moet de pakjes, wagens EN bezorgers kunnen blijven aanslepen.

Brievenpost? Die zit al zo op zijn gat dat er nog eerder een stijging dan een daling zal volgen... ;)

Alle gekheid op een stokje: de post is al lang geen monopolie meer, maar wel een enorme groeimarkt. Als ik aan de post passeer staat daar meestal een behoorlijke file. Fysieke kantoren zijn nog altijd het toegankelijkst om te retourneren, en wie staat daar het sterkst in?

Na corona zal die markt niet instorten, want de mensen zijn dit, de fysieke winkels ten spijt, gewoon (ik niet, ik bestel nooit iets online, mar dt is wat ik aan de schoolpoort hoor).

MIJN prognose: dit is een zichzelf voedende markt waar, Jan De Blokgewijs, een topmanager de boom in kan.
Ik deel grotendeels je mening Augustinus!
Wat de brievenpost betreft: er zal hoe dan ook ALTIJD een minimum aan brievenpost blijven bestaan, bepaalde documenten en geschriften kunnen nu éénmaal niet gedigitaliseerd worden.
Samen met de prijsverhoging van de postzegel kan er in dit segment (nog) een pak meer rendement uitgehaald worden.

Kevander
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 118
Contacteer:

Bericht door Kevander »

Augustinus schreef:
08 jan 2021 09:59
Dank je wel, Megab!

De pakjespost is inderdaad een groeiende markt maar BPost is er zwak in! Ik verwacht al 2,5 jaar dat BPost haar beleid, visie en strategie aanpast maar ik zie daar zeer weinig tot niets beweging in. Met Radial had ik nog hoop, ik had toen aangekocht omdat ik hoopte op een sterke marktpositie in Europa en dan de overname van PostNL maar ik kwam bedrogen uit de ambitie was niet meer dan een scheet in een netzak.
Brievenpost is inderdaad ten dode opgeschreven, net daar waar BPost op focust. Meer zelfs ze voeren de prijs van postzegels op waardoor er nu nog minder verkocht worden!

Denk niet dat BPost echt lessen heeft getrokken uit 2020. En de laatste 2 keer dat ik een pakket wou versturen via een BPostkantoor had ik vooral een uitgebluste oude dame die niet veel van zegs was. Pakket is wel goed terecht gekomen hoor maar de levensvreugde was ver te zoeken, moest depressie besmettelijk zijn, ik had het in enkele seconden al opgelopen!
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev (€105), Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), PostNL (€3,22)

Augustinus
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

Kevander schreef:
09 jan 2021 01:23
De pakjespost is inderdaad een groeiende markt maar BPost is er zwak in! Ik verwacht al 2,5 jaar dat BPost haar beleid, visie en strategie aanpast maar ik zie daar zeer weinig tot niets beweging in. Met Radial had ik nog hoop, ik had toen aangekocht omdat ik hoopte op een sterke marktpositie in Europa en dan de overname van PostNL maar ik kwam bedrogen uit de ambitie was niet meer dan een scheet in een netzak.
Brievenpost is inderdaad ten dode opgeschreven, net daar waar BPost op focust. Meer zelfs ze voeren de prijs van postzegels op waardoor er nu nog minder verkocht worden!
Ik begrijp je voorzichtigheid, maar blijf erbij dat de huidige aandelenkoers de waarde van Bpost onderwaardeert.

Het komt er zoals altijd op neer om af te wachten wat de resultaten worden.

Medio maart zijn er de jaarresultaten. Ik vermoed dat we in de aanloop daarvan hooguit wat "adviezen" te verwachten hebben.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie