Bpost

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
K/w
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1086
Contacteer:

Re: Bpost

Bericht door K/w »

Filantroop schreef:
04 mei 2020 13:58
Inderdaad, ik woon ik een vrij drukke winkelstraat en daar merk ik toch meer het afgeladen wagentje van bpost op dan de oranje bestelbusjes van PostNL...

bpost heeft bijkomend een corona-tax ingevoerd van 0,25EURO per pakje voor de bedrijven maar deze positieve impact zal pas in Q2 zichtbaar worden.
Het was misschien wel een momentopname filantroop, ik zou zeggen toch nog iets beter die Bpost wagentjes in de gaten houden?

Wat die € 0.25 meerprijs betreft, je laat het uitschijnen alsof het allemaal netto is? Volgens mij zijn er ook extra kosten in rekening te brengen voor Bpost. En misschien overtreffen de additionele kosten daarmee de € 0.25? Ik denk maar luidop, extra rollend materieel, extra personeel, shiftvergoedingen, allerhande premies ...

Hoogstwaarschijnlijk ben jij veel beter geplaatst om hierop te antwoorden filantroop?
Wees hebzuchtig als de markt angstig is en
wees angstig als de markt hebberig is.

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 452
Contacteer:

Bericht door reteiP »

K/w schreef:
06 mei 2020 19:58
Filantroop schreef:
Inderdaad, ik woon ik een vrij drukke winkelstraat en daar merk ik toch meer het afgeladen wagentje van bpost op dan de oranje bestelbusjes van PostNL...

bpost heeft bijkomend een corona-tax ingevoerd van 0,25EURO per pakje voor de bedrijven maar deze positieve impact zal pas in Q2 zichtbaar worden.
Het was misschien wel een momentopname filantroop, ik zou zeggen toch nog iets beter die Bpost wagentjes in de gaten houden?

Wat die € 0.25 meerprijs betreft, je laat het uitschijnen alsof het allemaal netto is? Volgens mij zijn er ook extra kosten in rekening te brengen voor Bpost. En misschien overtreffen de additionele kosten daarmee de € 0.25? Ik denk maar luidop, extra rollend materieel, extra personeel, shiftvergoedingen, allerhande premies ...

Hoogstwaarschijnlijk ben jij veel beter geplaatst om hierop te antwoorden filantroop?
Die extra kosten kan je toch uit het kwartaalrapport halen? Bulkt van de extra kosten omwille van PPE, absenteïsme, premies...

K/w
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door K/w »

reteiP schreef:
07 mei 2020 08:29
Die extra kosten kan je toch uit het kwartaalrapport halen? Bulkt van de extra kosten omwille van PPE, absenteïsme, premies...
Bedankt, ben geen Bpost aandeelhouder en heb de kwartaalupdate niet gelezen, het was gewoon een redenering. Daarom stelde ik de vraag aan filantroop, die altijd super positief is over aandelen die hij zelf in bezit heeft, maar NOOIT een vraag kan beantwoorden. Het verleden leert ons dat het niet meer is dan een pump en dump trader.

Blackbelt
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 397
Contacteer:

Bericht door Blackbelt »

Filantroop schreef:
ringoeur schreef:
04 mei 2020 13:16
Post NL gaf zonet aan in hun persconferentie dat de groei van de pakketten voornamelijk van België komt, omdat daar de winkels allemaal gesloten zijn. In Nederland is dit niet het geval.
Normaal gezien moet de pakketgroei bij B-post dus nog veel hoger zijn. Erg benieuwd naar de uitkomst straks.
Ik heb in mijn straat nog nooit een oranje busje van Post NL gezien. Hier worden de pakjes van Post NL geleverd met een gewoon wit huurbusje (waarschijnlijk een zelfstandige koerier die voor PostNL werkt).
Je gaat de waardering van een bedrijf toch niet laten af hangen van het aantal busjes dat je ziet.

Trouwens, je kijkt naar Post NL in België. Hoe veel BPOST busjes rijden er rond in NL....

Als de winst op de pakjes zo goed zit, dan gaan ze hun klanten toch niet dwingen op een zeer slecht moment om meer te betalen.
Mijn voorspelling is dat ze in Q2 meer omzet gaan maken met pakjes, maar minder winst. De redenen werden al aangehaald en zijn:
- veel absenteïsme (loon betalen en geen werkuren krijgen)
- extra overuren, en die zijn duurder voor degenen die wel komen werken
- interims om de extra werklast op te vangen (en die zijn duurder dan vast personeel)
- manueel werk omdat de machines het niet aan kunnen (manueel werk is extra kost)
- kosten van persoonlijke beschermingsmiddelen
- lagere productiviteit onwille van social distancing
- minder brieven en véél minder reclamedrukwerk
- mogelijk nog vakbondsacties om een "corona" premie los te krijgen

De enige positieve factoren zijn:
- lagere brandstofkosten en minder files
- 0,25€ extra

Trouwens, op een moment dat heel veel kleinere winkels net een webshop opgezet hebben om te overleven krijgen die ineens een extra kost voorgeschoteld gecombineerd met een slechte service. Ik wil niet weten hoe veel pakjes waardeloos waren op het moment dat ze aankwamen, denk aan pralines die met pasen veel te laat geleverd werden.
Die webshopeigenaars zijn nu al aan het kijken met welke dienst ze verder gaan.
Als je op die momenten door je leverancier in de steek wordt gelaten, dat zijn dingen die je niet zo snel vergeet.
DHL, DPD, UPS springen maar al te graag in die opportuniteiten.

blotte marc
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 353
Contacteer:

Bericht door blotte marc »

Gisteren even diep adem gehaald, en dapper mijn verlies genomen...you can't win them all, zal ik maar denken... :cry:
Van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden...

sword1
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 8
Contacteer:

Bericht door sword1 »

@Filantroop
Wat die winst betreft is het net geen verlies hé. 0,5%, toch al iets beter dan een spaarboekje :D . Maar ik bekijk het nog even. Die brievenpost is toch nog blijkbaar een belangrijke bron van netto inkomsten. Want nogmaals ik zou het kostenplaatje eens willen zien voor het uitbrengen van een pakje op verschillende volumes, aangezien men zelf met deze volumes geen winst maakt. Denk ook vooral dat het te maken met de grote contracten, want als zelfs die met €0,25 toeslag niet winstgevend zijn? Deze retailers moeten eens beseffen dat ze via deze weg ook nog van hun goederen kunnen afgeraken. Zij zullen geen €5,70 per pakje moeten betalen met hun volumes aangezien dat allemaal contracten op maat zijn, met boeteclausules enz..Ook moeten bedrijven als PostNl ,DpD, enz maar eens samen aan tafel gaan zitten, en niet mekaar kapt beconcureren. Tenslotte varen die grote retailers er wel bij hé. de verwerkingskosten zijn velen lager hé. Al die kosten van personeel, eigen transport naar winkel ,cash-geld ophaling enz vallen gewoon weg. De kost die er wel nog bijkomt is het beheer van hun website. :) ;)

Blackbelt
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 397
Contacteer:

Bericht door Blackbelt »

sword1 schreef:
07 mei 2020 11:49
@Filantroop
.Ook moeten bedrijven als PostNl ,DpD, enz maar eens samen aan tafel gaan zitten, en niet mekaar kapt beconcureren.
Dat is wat ze kartelvorming noemen.... illegaal en totaal ongewenst.
Boetes hiervoor zijn astronomisch. (en terecht)
Wimpie85 liked last!

sword1
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 8
Contacteer:

Bericht door sword1 »

@Blackbelt.
Ik begrijp uw standpunt en waar u naartoe wilt, ik gebruik niet meteen de goede woorden, het gaat me niet om prijsafspraken, maar wel een soort van etische bodemprijs. en concurentie moet er zijn begrijp me niet verkeerd, maar tegen welk tarief kunnen zo'n bedrijven verzenden, enkel omdat u grote volume's kunt aanbieden.dat kan volgens mij ook niet, als men bij unizo al begint te stijgeren bij die tijdelijke verhoging van €0,25. Heb in vorige post ook aangehaald naar de kostprijs indien men verkoopt via ander kanaal.

K/w
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Busjes tellen

Bericht door K/w »

Filantroop schreef:
WOW, dit is gewoonweg hilarisch, dat iemand investeert in een aandeel door het aantal busjes te tellen? Véél succes in je flatje in een vrij drukke winkelstraat!
door Filantroop » 07 mei 2020 18:48 schreef: Het staaft eens te meer mijn stelling dat je je huiswerk altijd zélf dient te maken en je door niemand moet laten beïnvloeden.

Naz-T
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 405
Contacteer:

Bericht door Naz-T »

Grote pakjes problematisch voor koerierdiensten: 'Coronavirus wordt het einde van goedkope aanhuislevering'
08/05/20 om 11:20
Bijgewerkt om 11:19
Bron : Belga
De e-commerce groeit in deze tijden razendsnel, maar het nieuwe coronavirus zorgt bij pakjesdiensten ook voor kopzorgen. Dat zegt transporteconoom Roel Gevaers van de UAntwerpen. Omdat de pakjes veel groter geworden zijn, kunnen koeriers minder pakketjes leveren en krijgen ze dus minder inkomsten binnen. 'De prijzen voor aanhuisleveringen gaan dus moeten stijgen.'

Grote pakjes problematisch voor koerierdiensten: 'Coronavirus wordt het einde van goedkope aanhuislevering'
We bestellen massaal meer en grotere pakjes.
De lockdown naar aanleiding van de coronapandemie zorgt voor een grote toeloop naar het online shoppen en inkopen doen in België. Ook in de distributiecentra van de koerierdiensten is het alle hens aan dek. Ze kampen bovendien met een tekort aan koeriers voor de zogeheten 'last mile', de rit van het distributiecentrum tot bij de klant.

Maar Roel Gevaers, transporteconoom bij de Universiteit Antwerpen, ziet nog een ander probleem: we kopen nu ook veel grotere artikelen online. 'Voorheen kochten we vooral kleinere elektronica, speelgoed en kleding online', legt hij uit. 'Dat is nu helemaal anders: er worden massaal meubels, groter speelgoed zoals trampolines, doehetzelfpakketten en voeding gekocht. Voeding buiten beschouwing gelaten gaat het om artikels die gemiddeld veel zwaarder en groter zijn dan vroeger. En dat is een probleem voor typische B2C-pakjesfirma's. Zij investeerden in een geautomatiseerde afhandeling, met transportbanden die voor 90 procent kleine en middelgrote pakketjes zien passeren. Het verwerken van grote pakketten zorgt voor vertraging op de transportband, en heel wat van die pakketten moeten manueel verwerkt worden.'

Ook na de crisis zullen mensen volgens Gevaers grote artikels online blijven bestellen, en die nieuwe situatie zal wegen op het businessmodel van bedrijven en koeriers, vaak zelfstandige chauffeurs. Per afgeleverd pakje krijgt een koerier vandaag 1,5 tot 2 euro. Hij of zij kan er gemiddeld 80 tot 100 leveren op een werkdag, wat 150 tot 200 euro oplevert. Met dat bedrag moeten alle kosten (brandstof, bestelwagen, belasting,..) betaald worden.

Meer grote paketten betekent minder 'drops' en dus minder inkomsten, terwijl de onkosten gelijk blijven. 'De winstmarges voor de koeriers zijn vandaag al erg klein', zegt Gevaers. 'Ofwel gaan er koeriers verdwijnen, wat problematisch is, want er is vandaag al een tekort aan goede chauffeurs. Ofwel gaan ze hun prijzen moeten verhogen.'

Daarom verwacht de transporteconoom dat pakjesdiensten hun manier van werken zullen moeten aanpassen. 'Ik verwacht ook dat deze evolutie zal resulteren in het einde van de goedkope thuislevering. Het prijsniveau zal in de richting gaan van dat van spelers zoals DHL, TNT-FedEx en UPS. Hun goederenflow is al langer afgesteld op een mix van kleine en grote pakketten, maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.'

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.

Plaats reactie