Bpost

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses


Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan


megab
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 512
Lid geworden op: 24 aug 2018 19:02
waarderingen: 346

Re: Bpost

Bericht door megab »

Bpost zet Press Shops en Relays in de etalage

Bpost zet zijn afdeling Ubiway Retail, die onder meer de Press Shops en Relay-winkels omvat, te koop. Volgens de postgroep past ze niet meer in haar strategie. Dat vernam De Tijd.
Schaakfanaat liked last!





Gebruikersavatar
Kevander
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1350
Lid geworden op: 07 nov 2012 14:04
waarderingen: 137

Re: Bpost

Bericht door Kevander »

Lijkt me logisch.
Husky34 liked last!
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev (€105), Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91)

Fr2
Forum newbie
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2019 18:00
waarderingen: 14

Re: Bpost

Bericht door Fr2 »

BPOST (uit De Standaard 29/04)

Welke toekomst hebben de krantenwinkels van Bpost?
Vandaag om 16:08 door Pascal Dendooven


Welke toekomst hebben de krantenwinkels van Bpost?

Bpost zoekt een koper voor zijn krantenwinkels, maar gemakkelijk wordt dat niet. ‘Maak er sportweddenschapkantoren van of afhaalpunten voor een Collect & Go?’

Een rondvraag van deze krant leert dat het niet eenvoudig wordt een koper te vinden voor de 170 krantenwinkeltjes die Bpost uitbaat onder namen als Press Shop en Relay. De meningen variëren over hoe een toekomstgerichte Press Shop en Relay eruit kan zien.

Betrokkenen bevestigen het bericht van De Tijd dat Bank Degroof Petercam een koper mag zoeken. Ze voegen er meteen aan toe dat het allesbehalve evident wordt. Bpost kocht in 2016 de Belgische activiteiten van Lagardère Travel Retail dat naast Press Shop/Relay ook de kranten- en tijdschriftendistributie-activiteit van AMP omvatte. AMP werd volledig geïntegreerd in Bpost.

De krantenwinkels, destijds 220 stuks die via een franchisingformule werden uitgebaat, leken dan weer een mogelijk alternatief voor de postkantoren. Als de overheid de jaarlijkse subsidie van zo’n 90 miljoen euro voor de postkantoren zou afbouwen, kon Bpost nog altijd van de zelfstandige krantenwinkels postpunten maken en kantoren sluiten. Zover is het nooit gekomen en zeker in Wallonië is de druk groot om de postkantoren open te houden.

Koffie en croissants

De jaarrekening 2019 van Ubiway Retail, dat de winkeltjes overkoepelt, toont een negatief eigen vermogen, een jaaromzet van 195 miljoen en een nettoverlies van 1,6 miljoen. Naast kranten en tijdschriften kan je er ook drank en voedingsartikelen kopen, wenskaarten en lottobiljetten. Is Lotto dan geen mogelijke koper? ‘Het is voor ons een belangrijke partner, maar we gaan deze winkels niet kopen’, zegt Jannie Haek, ceo van de Nationale Loterij.

Een aantal van de winkels is in treinstations gevestigd. Maar ook bij de NMBS is de reactie lauw. Marketingdirecteur Marc Huybrechts (ex-Bpost) zegt dat zulke winkels geen onderdeel zijn van de kernactiviteit van de spoorwegen. Huybrechts, die nog in de retail gewerkt heeft, is wel iemand die gelooft in proximiteit.‘Nabijheid heeft waarde, meer nog dan twintig jaar geleden. Mensen willen niet ver rijden of lopen voor aankopen. Het is ook een handig concept voor items on the go.’

Alles geprobeerd

Blijft de vraag wat dan een succesvol assortiment kan zijn. Bpost heeft alles geprobeerd, inclusief de verkoop van koffie en croissants aan voorbijgangers. Een segment waar nog groei zou zitten, is het goksegment. De wetgeving laat het binnen bepaalde grenzen toe en sportwedstrijden zijn iets waar een bepaald publiek graag op gokt. Uitgever IPM is via BetFirst actief in deze markt, zowel online als via winkels. Anderen wijzen op de formule ‘night & day’ die onder meer in Wallonië bestaat. ‘Maak er een betere nachtwinkel van.’

Een zakenbankier laat zich dan weer ontvallen dat een partij als Colruyt er misschien afhaalpunten kan van maken. Maar dat concept, voeding en afhaalpunt voor de digitale shopper, heeft Delhaize geprobeerd met de Fresh Market. Het werd een mislukking. In de overname van Lagardère Travel Retail zat de samenwerking met de afhaalpunten Kariboo (pakjespunt), maar dat is een vrij marginaal gebeuren.

Kort samengevat: Bpost heeft zowat alles geprobeerd. Zakenbankiers suggereerden gisteren al dat je altijd nog aan private equity kan verkopen, een financiële koper. Maar ook die zal een zinvol zakenmodel moeten vinden. Hoeveel Bpost uiteindelijk zal verliezen op de deal uit 2016 is nog afwachten. De distributie-activiteit van AMP zal wel synergie opgeleverd hebben, maar de krantenwinkels zijn nooit winstgevend geweest. Bpost betaalde naar schatting 50 miljoen voor het geheel.

Overnameprooi PostNL?

Na de verkoop van het belang in Bpost Bank én de mogelijke verkoop van Ubiway Retail, is het de vraag wat de strategie van Bpost is. Bpost investeerde fors in logistieke diensten voor e-commerce (magazijnen voor webwinkels) in de VS en zou dat concept ook uitrollen in Europa. Pakjes en de brieven waren de twee andere kernactiviteiten.

Maar van de uitrol van e-commercediensten in Europa is weinig te merken. Het valt zelfs niet uit te sluiten dat de overheidsaandeelhouder op een bepaald moment besluit om zich uit die markt terug te trekken en het Amerikaanse Radial opnieuw verkoopt. Zo’n terugkeer naar de thuismarkt met brievenpost en pakjes zou van Bpost een aantrekkelijke overnamekandidaat maken voor PostNL.
Husky34 liked last!

Gebruikersavatar
3logic
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1673
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:30
waarderingen: 839

Re: Bpost

Bericht door 3logic »

Volgens N-VA krijgt Bpost elke legislatuur ruim 875 miljoen euro van de federale overheid. “Dit kan aanzien worden als een vorm van illegale staatssteun aan een overheidsbedrijf”, argumenteert Michael Freilich. “Toen de concessie voor de krantenbedeling werd gegund, diende er slechts één bedrijf (Bpost) een offerte in. Dit lijkt dus om een op maat geschreven offerte.” Daarnaast klaagt hij de “inefficiënte” van Bpost aan. “In Nederland kost de bedeling van een perstitel evenveel als in België – maar dat wel zonder miljoenensubsidies.”

De subsidies zouden dagbladhandelaars – die een procedure hebben aangespannen voor het Europees hof van Justitie in Luxemburg – en digitale media benadelen. Een regering die zich als “groenste ooit” profileert, zou moeten inzetten op digitale producten, waarmee papier, inkt en vervoer bespaard worden, vindt Freilich.

Husky34
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 sep 2020 17:42
waarderingen: 62

Re: Bpost

Bericht door Husky34 »

Heeft Bpost een beter kwartaal achter de rug?
Woensdagavond publiceert Bpost kwartaalcijfers. Analisten verwachten een omzet van 1 miljard euro en een bedrijfswinst (ebit) van 82 miljoen, leren de consensuscijfers die Bpost zelf op zijn website heeft gezet. De verwachtingen zijn gestegen naar de bovenkant van de verwachtingsvork, merkt ING op. De verlengde lockdowns in België hebben de pakjesafdeling wellicht een sterke rugwind bezorgd, meent ING. Het verwacht dus betere cijfers dan in het tegenvallende vierde kwartaal.
Verwachtingen liggen weer hoog...wat me opvalt bij de analisten is dat ze gemiddeld nog 5% stijging verwachten in Mail & Retail... Dat lijkt me toch iets te optimistisch. Ik zou er persoonlijk geen groei meer van verwachten. Anderzijds rekenen ze gemiddeld 22% in parcels (Eurasia & N-America); In de vorige analistencall werd nog gesproken van 50% groei in parcels & logistics.

Zonder boekhoudkundige aanpassingen zoals vorig jaar met Bpost bank lijken me de Q1 verwachtingen haalbaar en zelfs te kloppen. En zelfs mocht Bpost binnen de verwachtingen presteren is de huidige koers nog steeds onder het gemiddelde koersdoel van 10.72 € ...

Gebruikersavatar
doittomeonemoretime
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 365
Lid geworden op: 31 jul 2013 14:25
waarderingen: 92

Re: Bpost

Bericht door doittomeonemoretime »

3logic schreef:
03 mei 2021 06:45
Volgens N-VA krijgt Bpost elke legislatuur ruim 875 miljoen euro van de federale overheid. “Dit kan aanzien worden als een vorm van illegale staatssteun aan een overheidsbedrijf”, argumenteert Michael Freilich. “Toen de concessie voor de krantenbedeling werd gegund, diende er slechts één bedrijf (Bpost) een offerte in. Dit lijkt dus om een op maat geschreven offerte.” Daarnaast klaagt hij de “inefficiënte” van Bpost aan. “In Nederland kost de bedeling van een perstitel evenveel als in België – maar dat wel zonder miljoenensubsidies.”

De subsidies zouden dagbladhandelaars – die een procedure hebben aangespannen voor het Europees hof van Justitie in Luxemburg – en digitale media benadelen. Een regering die zich als “groenste ooit” profileert, zou moeten inzetten op digitale producten, waarmee papier, inkt en vervoer bespaard worden, vindt Freilich.
Zelden zo'ne zeveraar gehoord. Afgezien van de inhoudelijke discussie is het wel de vorige regering met toen nog De Croo als bevoegde minister (en de nv-a als grootste partij) die het contract verlengde. Echt waar, dat zijlijn-commentaar van die partij is hallucinant, een mens zou zich beginnen schamen om Vlaming te zijn. Het ideologisch gezwam omdat het over een federaal overheidsbedrijf gaat is hemeltergend. Het is niet omdat sommige punten van kritiek kloppen dat je dit zo moet framen maar ja, meneer Freilich verdient een stevige boterham momenteel om.......nietszeggend commentaar te leveren en aan de zijlijn te staan.
Husky34 liked last!
wisselende port.: GBLB, COMB, QFG, AES, EUZ, ATEB, VIO, ABI, SOLB, AGS, FLUX, SGO, AEM, UMI, TITC, GIMB

Gebruikersavatar
Freddy
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2202
Lid geworden op: 10 sep 2014 13:12
waarderingen: 715

Re: Bpost

Bericht door Freddy »

Overname door PostNL zou logische uitkomst zijn, zie bijvoorbeeld de historiek van Ahold en Delhaize... echter ik zie de Nederlanders dit echt niet doen zolang BPost geen volwaardig privébedrijf is geworden. Dat vereist niet alleen de verkoop van aandelen door de overheid maar ook een grondige rationalisering van de werking en het personeelsbestand van BPost. Dat zou bloed, zweet en tranen kosten en ik zie PostNL dat risico en de kosten echt niet op zich nemen. Moest de Belgische overheid BPost spontaan zo'n proces laten ondergaan zullen ze uiteraard als eersten klaarstaan om daar vervolgens de vruchten van te plukken.
doittomeonemoretime schreef:
03 mei 2021 11:50
3logic schreef:
03 mei 2021 06:45
Volgens N-VA krijgt Bpost elke legislatuur ruim 875 miljoen euro van de federale overheid. “Dit kan aanzien worden als een vorm van illegale staatssteun aan een overheidsbedrijf”, argumenteert Michael Freilich. “Toen de concessie voor de krantenbedeling werd gegund, diende er slechts één bedrijf (Bpost) een offerte in. Dit lijkt dus om een op maat geschreven offerte.” Daarnaast klaagt hij de “inefficiënte” van Bpost aan. “In Nederland kost de bedeling van een perstitel evenveel als in België – maar dat wel zonder miljoenensubsidies.”

De subsidies zouden dagbladhandelaars – die een procedure hebben aangespannen voor het Europees hof van Justitie in Luxemburg – en digitale media benadelen. Een regering die zich als “groenste ooit” profileert, zou moeten inzetten op digitale producten, waarmee papier, inkt en vervoer bespaard worden, vindt Freilich.
Zelden zo'ne zeveraar gehoord. Afgezien van de inhoudelijke discussie is het wel de vorige regering met toen nog De Croo als bevoegde minister (en de nv-a als grootste partij) die het contract verlengde. Echt waar, dat zijlijn-commentaar van die partij is hallucinant, een mens zou zich beginnen schamen om Vlaming te zijn. Het ideologisch gezwam omdat het over een federaal overheidsbedrijf gaat is hemeltergend. Het is niet omdat sommige punten van kritiek kloppen dat je dit zo moet framen maar ja, meneer Freilich verdient een stevige boterham momenteel om.......nietszeggend commentaar te leveren en aan de zijlijn te staan.
Het contract is denk ik tijdelijk vernieuwd voor een duur van 2 jaar en dit reeds onder zware kritiek (ook van binnen regeringspartijen).

Waarom zou het hypocriet zijn om dit weer/nog steeds ter discussie blijven stellen? Voortzetting van subsidies rechtvaardigt m.i. ook voortzetting van de debatten errond. Die discussie mag dus gerust van nul gevoerd worden. En als nieuw element zijn we dan ook nog eens twee jaar later met twee jaar bijkomende technologische evolutie en verschuiving naar online content, extra relevant nu met de corona.

Als Bpost aandeelhouder zou ik er uiteraard niet mee opgezet zijn, maar het is de logica zelve om die subsidies niet te vernieuwen (gaat dus niet eens over een afpakken, maar gewoon om een niet nog eens toe te kennen). Als andere landen er in slagen dezelfde dienstverlening te bieden zonder subsidies is dat altijd een goede indicatie dat onze subsidies geldverspilling zijn. Nog los van de ecologische dimensie, de gewijzigde mediaconsumptie naar online content en hun nefaste impact op de vrije markt inclusief veel kleine zelfstandigen, is een dichtbevolkt land als België dat subsidies nodig zou hebben voor een papieren mediabedeling in feite de wereld op zijn kop.

Dit gezegd zijnde ben ik overigens wel zeer tevreden van deze bedeling door Bpost. Zeer betrouwbaar zowel qua timing als juiste bedeling naar mijn ervaring, wat ik van privé initiatieven niet kon zeggen (al snap ik ondertussen hoe moeilijk die het hebben tegen zo'n gesubsidieerde mastodont).

Husky34
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 sep 2020 17:42
waarderingen: 62

Re: Bpost

Bericht door Husky34 »

Privé Revaux Joins Radial's Fulfillment Network to Meet Increased Ecommerce Demands
MAY 3, 2021
facebook sharing buttontwitter sharing buttonlinkedin sharing button

New client partnership enables eyewear designer to expand and scale omnichannel fulfillment capabilities

KING OF PRUSSIA, Pa., May 3, 2021 /PRNewswire/ -- Radial, a bpost group company, the leader in ecommerce solutions, today announced that eyewear designer, Privé Revaux has selected Radial's fulfillment and transportation services to support the company's rapid growth.

Since launching in 2017 via ecommerce and direct-to-consumer, Privé Revaux has focused on providing quality, affordable eyewear to consumers. With the onset of the pandemic, the company experienced tremendous growth especially in the online channel. Unlike other retailers however, the success and momentum seen online has spurred additional growth in brick-and-mortar.

With brick-and-mortar channels beginning to see renewed signs of growth and stability, the need for unified and scalable fulfillment solutions to support omnichannel operations is critical for brands to succeed. Privé Revaux selected Radial for its expansive fulfillment network and flexible transportation solutions which enable brands to provide a seamless experience for the consumer no matter the channel they go through.

Through its partnership with Radial, Privé Revaux's wholesale and B2C customers will receive the superior order fulfillment execution and improved click-to-delivery times that they demand. Additionally, Radial presents Privé Revaux with significant optionality to seamlessly scale its logistics infrastructure to support future expansion plans throughout North America and add synergistic and modularized services such as order brokering and customer care in the future, in a one-stop shop offering.

"Partnering with a brand like Privé Revaux is a privilege for our team, we are excited to bring our experience in fulfillment and transportation services as they continue to grow," said Saurin Mehta, Senior Vice President, Fulfillment Services at Radial. "Over the past year, brands that may have been predominantly more in-store than online and vice versa have shifted focus to balance out their omnichannel operations and meet consumers where they are. Brands are realizing that having a fulfillment operation that can scale quickly and seamlessly is a must to meet increasing consumer demands and Radial is the partner with experience to get them there."

Says David Wasilewski, President and COO Privé Revaux, "We are at a critical time where our online business is booming and brick-and-mortar is thriving with 2,000 locations in North America. For us, in addition to providing quality and stylish eyewear, it's now a matter of fulfilling demand and delivering an exceptional customer experience. Radial is the perfect partner for us to scale up with confidence and without compromise in these areas."

Das dus de grote klant waar Van Avermaet over sprak...

Gebruikersavatar
Kevander
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1350
Lid geworden op: 07 nov 2012 14:04
waarderingen: 137

Re: Bpost

Bericht door Kevander »

Ben ik de enige die dit niet 'zo bijzonder' vind?
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev (€105), Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91)

Gebruikersavatar
Freddy
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2202
Lid geworden op: 10 sep 2014 13:12
waarderingen: 715

Re: Bpost

Bericht door Freddy »

Husky34 schreef:
04 mei 2021 08:52

Das dus de grote klant waar Van Avermaet over sprak...
Dat zal dan toch wel over iets anders gaan. Radial heeft een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar. Dit bedrijf heeft volgens het internet een jaarlijkse totale omzet van tussen de 10 à 20 miljoen dollar (inclusief alles, niet alleen internetverkoop). Dat soort bedrag is dus peanuts voor Radial. Alle beetjes helpen uiteraard.

Ik geloof overigens wel in het model van Radial, andere bedrijven buiten de VS hebben al bewezen hier mooi geld mee te kunnen verdienen. De Amerikanen hebben van nature ook weinig ervaring met BTW, douane export regelingen en zo dus de know how van Bpost is ook waardevol voor klanten van Radial met internationale ambities. Enige en weliswaar fundamentele probleem is gewoon dat in de VS de marges op dit soort dienstverlening blijkbaar zeer laag zijn. Daarnaast is er natuurlijk ook het klassieke risico van de verticale integratie, namelijk dat de concurrenten van het geïntegreerde bedrijf ook klanten waren van je core business (bv. pakjes bedelen in België) die je wegjaagt.







Plaats reactie