Bpost

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

megab
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 282
Contacteer:

Re: Bpost

Bericht door megab »

Husky34 schreef:
23 feb 2021 11:25
megab schreef:
23 feb 2021 11:19
Algemene correctie op de beurs gewoon.
Correctie met kinepolis +5%... ??
Cinema aandelen stijgen dankzij de geweldige cijfers in China. Ook al zeer zwaar afgestraft natuurlijk.
Dus een algemene correctie, tenzij voor aandelen met goed nieuws natuurlijk.

andersom
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Bericht door andersom »

Freddy schreef:
23 feb 2021 10:26
andersom schreef:
23 feb 2021 08:40
Voor die postzegels, die verkocht werden door de post (actueel genaamd bpost, was op het moment van verkoop een kenmerk dat deze ongelimiteerd frankeergeldig blijven. Bij intrekking van de frankeerwaarde, zijn er mijns inziens maar 2 correcte mogelijkheden: hetzij omruiling van de BEF/euro-postzegels tegen actueel frankeergeldige postzegels, hetzij de terugname en terugbetaling. In het tweede geval behoeft Bpost dan ook geen prestatie meer te leveren. In ieder geval verliest degene die oorspronkelijk aangekocht heeft, waarde door het feit van de inflatie.
Of nog 2 jaar heel veel kerstkaartjes sturen. Ze blijven nog meer dan anderhalf jaar geldig, ook niet onredelijk.

Het lijkt me vooral weer een typisch Belgische situatie die in andere landen al jaren geleden is opgelost op dezelfde wijze als we hier nu gaan doen.
Ik denk niet dat Bpost er zo een goede zaak mee doet, het realiseren van wat extra winst (hoeven geen prestaties meer te leveren voor de ongeldig verklaarde postzegels) op de kap van de vele kleine klanten. Het draagt evenmin bij tot het respecteren van z'n klanten. Geen goede vibe voor de kijk van de gewone Belg op het instituut, dunkt me, indien het effectief zo gebeurt. Natuurlijk is het stopzetten ervan goed voor de efficiëntie, maar bedenkelijk om gewoon de winst ervan op zak te steken door waardevernietiging voor de klanten.

Freddy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 695
Contacteer:

Bericht door Freddy »

andersom schreef:
23 feb 2021 22:18
Ik denk niet dat Bpost er zo een goede zaak mee doet, het realiseren van wat extra winst (hoeven geen prestaties meer te leveren voor de ongeldig verklaarde postzegels) op de kap van de vele kleine klanten. Het draagt evenmin bij tot het respecteren van z'n klanten. Geen goede vibe voor de kijk van de gewone Belg op het instituut, dunkt me, indien het effectief zo gebeurt. Natuurlijk is het stopzetten ervan goed voor de efficiëntie, maar bedenkelijk om gewoon de winst ervan op zak te steken door waardevernietiging voor de klanten.
Ik denk dat het wel zal meevallen. Veel mensen weten/wisten niet eens dat je die oude postzegels nog kan gebruiken. De kleine huis- tuin- en keuken brievenverzender zal het hoopje dat hij nog liggen heeft nog wel kunnen opgebruiken in het komende anderhalf jaar. Ik zie het ook niet echt gebeuren dat er kleine postgebruikers hun verzameling of die van de opa een per een kleven op een brief. Dat is althans iets wat ik nooit gedaan heb (mijn opa heeft indertijd postzegels verzameld en ik ook een tijdje, het typische verhaal van wat er in het nieuwsartikel wordt beschreven denk ik). Ik kan me dus niet inbeelden dat de kleine klant met een postverzameling op zolder zich hiermee diep geraakt zal voelen.

Wie hier denk ik wel mee de pas wordt afgesneden (kwam een aantal jaren geleden in het nieuws dat dit een fenomeen was) zijn een klein aantal opkopers die oude postzegels aan een habbekrats bij de tientallen/honderden/... vellen hebben opgekocht precies omdat ze wisten dat die nog konden worden gebruikt voor echte post. Dat zijn dus speculanten.

Voor de gemiddelde post gebruiker is het veel frustrerender dat de prijs van de postzegel tout cours zo hoog is geworden.

Dit is natuurlijk maar mijn mening, ik heb geen idee hoeveel van die oude postzegel kleveraars er effectief rondlopen. In elk geval maakt de huidige post verlies aan dat soort postgebruikers, dus als bedrijf gaan ze er niet van wakker liggen om hen te depisteren.

andersom
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Bericht door andersom »

andersom schreef:
23 feb 2021 22:18
Freddy schreef:
23 feb 2021 10:26
andersom schreef:
23 feb 2021 08:40
Voor die postzegels, die verkocht werden door de post (actueel genaamd bpost, was op het moment van verkoop een kenmerk dat deze ongelimiteerd frankeergeldig blijven. Bij intrekking van de frankeerwaarde, zijn er mijns inziens maar 2 correcte mogelijkheden: hetzij omruiling van de BEF/euro-postzegels tegen actueel frankeergeldige postzegels, hetzij de terugname en terugbetaling. In het tweede geval behoeft Bpost dan ook geen prestatie meer te leveren. In ieder geval verliest degene die oorspronkelijk aangekocht heeft, waarde door het feit van de inflatie.
Of nog 2 jaar heel veel kerstkaartjes sturen. Ze blijven nog meer dan anderhalf jaar geldig, ook niet onredelijk.

Het lijkt me vooral weer een typisch Belgische situatie die in andere landen al jaren geleden is opgelost op dezelfde wijze als we hier nu gaan doen.
Effectief, er zullen naast de verzamelaars (wetende en niet-wetende) ook wel een aantal voortverkopers zijn (die de facto wetend zijn). Dat weten is op zich geen rechtvaardige reden om het bedrijf een schuld kwijt te schelden ten koste van verzamelaars. De voortverkopers zullen wel verkopen en hun stock ten gelde maken tegen einde 2022. Voor de verzamelaars is dat niet zo zeker en gaat de schuldkwijtschelding voor Bpost, hoe men het ook draait of keert, ten koste van hen. En dat is allesbehalve goede marketing, en bovendien onethisch ten overstaan van de niet-wetende oudere verzamelaars en hun families.

Naz-T
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 537
Contacteer:

Bericht door Naz-T »

Verzamelingen gaan toch niet opeens waardeloos worden? Het blijft toch om het zeldzame karakter gaan en niet om de waarde die op de zegel staat? Als een bepaalde postzegel van bvb 50 centiemfrank vandaag voor een verzamelaar 300€ waard is, dan gaat dit in 2023 toch nog minstens 300€ zijn? Het is niet dat ze van plan waren om die op ene brief te kleven...
Ter info om u een idee te geven: https://fil-mag.be/nl/3-belgie-postfris?page=2
Husky34 liked last!

Husky34
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 54
Contacteer:

Bericht door Husky34 »

Nog een kleine 2 weken voor de resultaten...

Wat denken jullie? Overtreft Bpost de analisten consensus?

henkie1984
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 16
Contacteer:

Bericht door henkie1984 »

@Naz-t dat is juist het probleem, de gemiddelde verzameling is minder waard dan de waarde die er opgedrukt staat. En zelfs al heb je een paar waardevolle postzegels. probeer er maar eens vanaf te komen. voor de verzekering is die zegel misschien 25€ waard. maar vind de gek maar eens die het er voor over heeft (en dan heb je nog 156.554 zegels die verkocht moeten worden). ;)

Naz-T
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 537
Contacteer:

Bericht door Naz-T »

henkie1984 schreef:
25 feb 2021 09:08
@Naz-t dat is juist het probleem, de gemiddelde verzameling is minder waard dan de waarde die er opgedrukt staat. En zelfs al heb je een paar waardevolle postzegels. probeer er maar eens vanaf te komen. voor de verzekering is die zegel misschien 25€ waard. maar vind de gek maar eens die het er voor over heeft (en dan heb je nog 156.554 zegels die verkocht moeten worden). ;)
Mja, idem oude munten, schilderijen, kunst, antiek...
Ik zie weinig verschil met postzegels.

Freddy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 695
Contacteer:

Bericht door Freddy »

andersom schreef:
24 feb 2021 18:43
Effectief, er zullen naast de verzamelaars (wetende en niet-wetende) ook wel een aantal voortverkopers zijn (die de facto wetend zijn). Dat weten is op zich geen rechtvaardige reden om het bedrijf een schuld kwijt te schelden ten koste van verzamelaars. De voortverkopers zullen wel verkopen en hun stock ten gelde maken tegen einde 2022. Voor de verzamelaars is dat niet zo zeker en gaat de schuldkwijtschelding voor Bpost, hoe men het ook draait of keert, ten koste van hen. En dat is allesbehalve goede marketing, en bovendien onethisch ten overstaan van de niet-wetende oudere verzamelaars en hun families.
Dat valt allemaal wel mee qua ethiek vind ik. Een tegoedbon moet je vaak binnen een termijn van één jaar opgebruiken. Een contractuele verbintenis verjaart na 10 jaar. Dan is het stopzetten van de gebruiksmogelijkheid van postzegels waarvan er veel al richting een eeuw oud uitgaan toch geen onethische poengraaierij te noemen. Niets des werelds is eeuwig, waarom zou de Belgische postzegel dat dan wel zijn?

bPost is ondertussen ook een beursgenoteerd bedrijf en dus geen pure overheidsinstelling meer. Zou het dan zo ethisch zijn om de aandeelhouders te verplichten om tot in de oneindigheid een onbenoembare kost in de vorm van miljoenen ongebruikte postzegels te moeten dragen? Dat dateert uit de tijd dat de post een pure overheidsinstelling was, en is iets dat voorzien was bij KB blijkbaar hé, dus geen vrije keuze geweest van de post.
Schaakfanaat liked last!

Husky34
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 54
Contacteer:

Bericht door Husky34 »

megab schreef:
23 feb 2021 11:19
Algemene correctie op de beurs gewoon.
Die correctie mag nu wel stoppen. :D :D

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie