Tigenix

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 459

Re: Tigenix

Berichtdoor gede » 06 Feb 2018 11:14

damnation schreef:Ik niet ik heb ze al verkocht.

éen die speculatief heeft aangekocht aan 1,7 om 4,5% binnen te rijven op een groot bedrag. en zich wil indekken tegen een mislukking van het bod.....

Zo te zien waren er toch een paar honderdduizend aandelen buiten in éen klap.....

Tegen een mislukking van het bod kan je je met een stoploss niet indekken. Wanneer het bod mislukt, wordt dit buiten de beursuren aangekondigd. Wanneer dan bij de volgende beursopening de openingskoers direct (laat ons zeggen) 50 % lager ligt, gaan je aandeeltjes buiten aan dezelfde openingskoers. Je kan je dus tegen dit scenario niet beschermen met een stoploss.

damnation
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 79

Berichtdoor damnation » 06 Feb 2018 11:48

ja akkoord, maar je kan wel DENKEN dat een stoploss je tegen dergelijk scenario beschermt. En zoals je schrijft gaan je aandeeltjes dan buiten aan de gekelderde openingskoers (een beetje zoals vandaag bij Tigenix aan opening, niet?).

Wie heeft er anders deze morgen verkocht? Een dip in de beurzen mag normaal gezien geen impact hebben op de overnameintentie. De prijs ligt zo goed als vast.

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 06 Feb 2018 13:07

damnation schreef:ja akkoord, maar je kan wel DENKEN dat een stoploss je tegen dergelijk scenario beschermt. En zoals je schrijft gaan je aandeeltjes dan buiten aan de gekelderde openingskoers (een beetje zoals vandaag bij Tigenix aan opening, niet?).

Wie heeft er anders deze morgen verkocht? Een dip in de beurzen mag normaal gezien geen impact hebben op de overnameintentie. De prijs ligt zo goed als vast.

Hetgeen u zegt, klopt. Het valt me vaak op dat (amateur)beleggers verkeerd met stoplosses omgaan en bovendien denken dat de koers waarop de stoploss afgaat ook de koers is waarop je je aandelen zal verkopen.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 366

Berichtdoor 14-11-2014 » 06 Feb 2018 17:26

En zoals je schrijft gaan je aandeeltjes dan buiten aan de gekelderde openingskoers (een beetje zoals vandaag bij Tigenix aan opening, niet?).

Niet.

Zeldzame stoporders, buiten uw zicht, zouden volgens bovenstaande theorie door de opening van de [plop]stop[/plop] verlost worden, maar niet ook tegelijkertijd uitgevoerd worden. Dus nooit aan de openingskoers.

Voor particulieren met een iets te stoere interface kan ik het mij wel voorstellen dat een "stoporder" met "stop verlies" wordt geassocieerd, maar de theorie lijkt iets teveel op een poging om het onverklaarbare met het onzichtbare te kunnen duiden.

Blijf er maar zoveel mogelijk vanaf, en denk er niet teveel over na. In dit geval leidde het denkwerk tot het onmogelijke, wat blijkt uit de goede beschrijving van hetgeen er (niet) is waargenomen. Had gewoon alleen "Stop-loss!" genoemd, dan was de mythe blijven bestaan... :?

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 366

Berichtdoor 14-11-2014 » 06 Feb 2018 17:32

Wanneer dan bij de volgende beursopening de openingskoers direct (laat ons zeggen) 50 % lager ligt, gaan je aandeeltjes buiten aan dezelfde openingskoers. Je kan je dus tegen dit scenario niet beschermen met een stoploss.

Ook hier: klopt niet, kan niet, onmogelijk. Zelfde reden als hiervoor. Door de openingskoers is (blijkbaar) alleen maar de stop eraf, en wordt het orderdeel van de stoporder een order. Na de openingskoers.

Wijntneming is de beste bescherming; niet helemaal begrepen stoporders inderdaad niet.

Biotechbeliever
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 78

Berichtdoor Biotechbeliever » 06 Feb 2018 17:47

Wanneer is de definitieve uitkoopdatum?

Swinger
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 511

Berichtdoor Swinger » 06 Feb 2018 20:42

gede schreef:
damnation schreef:.....

Tegen een mislukking van het bod kan je je met een stoploss niet indekken. Wanneer het bod mislukt, wordt dit buiten de beursuren aangekondigd. Wanneer dan bij de volgende beursopening de openingskoers direct (laat ons zeggen) 50 % lager ligt, gaan je aandeeltjes buiten aan dezelfde openingskoers. Je kan je dus tegen dit scenario niet beschermen met een stoploss.

Ik wil even onder de aandacht brengen dat er nog geen bod is uitgebracht; enkel een intentie tot overname onder bepaalde voorwaarden. Juridisch (en voor je portemonnee) een groot verschil.

En @ Biotechbeliever : reden dat niemand je vraag kan beantwoorden wanneer het uitkoopbod er komt.

Ik zie wel dat 2 franse bedrijven meer dan 5% in handen heeft; waaronder ODDO. Dat zijn activistische (opportunistische) aandeelhouders. Ik denk op het moment dat het aandeel niet van de beurs gaat geraken (kleine freefloat blijft over)

grtz, Swinger

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 407

Berichtdoor Lotus » 06 Feb 2018 21:12

Hier is al enkele keren de vraag gesteld waarom shorters posities verhogen. Eigenlijk valt er niet veel meer te verliezen voor shorters. De koers kan hooguit een paar cent stijgen. Wanneer Takeda toch geen bod doet kunnen de winsten erg groot zijn voor de shorters. Wie zijn er dan dom, de shorters die nu nog blijven zitten of de aandeelhouders die hooguit nog een paar cent per aandeel kunnen verdienen maar ook nog tientallen procenten kunnen verliezen?

zittergie
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 24

Berichtdoor zittergie » 06 Feb 2018 21:25

Lotus schreef:Hier is al enkele keren de vraag gesteld waarom shorters posities verhogen. Eigenlijk valt er niet veel meer te verliezen voor shorters. De koers kan hooguit een paar cent stijgen. Wanneer Takeda toch geen bod doet kunnen de winsten erg groot zijn voor de shorters. Wie zijn er dan dom, de shorters die nu nog blijven zitten of de aandeelhouders die hooguit nog een paar cent per aandeel kunnen verdienen maar ook nog tientallen procenten kunnen verliezen?

Totale netto shortpositie op 6 februari 2018: 0,60%

Mijn aandelen zijn sinds 14-01 niet meer uitgeleend. Het valt dus wel nog mee met die short-positie.
Be the difference that makes a difference

gede
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor gede » 06 Feb 2018 22:07

14-11-2014 schreef:
Wanneer dan bij de volgende beursopening de openingskoers direct (laat ons zeggen) 50 % lager ligt, gaan je aandeeltjes buiten aan dezelfde openingskoers. Je kan je dus tegen dit scenario niet beschermen met een stoploss.

Ook hier: klopt niet, kan niet, onmogelijk. Zelfde reden als hiervoor. Door de openingskoers is (blijkbaar) alleen maar de stop eraf, en wordt het orderdeel van de stoporder een order. Na de openingskoers.

Wijntneming is de beste bescherming; niet helemaal begrepen stoporders inderdaad niet.

Bon, voor de vitters zal ik even correcter zijn dan: Door de lage openingskoers wordt je stoploss-niveau doorbroken en worden je aandelen te koop op de markt aangeboden. Als je dan geen limiet hebt gezet, worden je aandelen verkocht tijdens de eerste handelsminuten, aan marktkoers. Zo beter? :-)