Resilux

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Re: Resilux

Berichtdoor jens_dev » 09 Mar 2018 14:22

tsuretie schreef:Ik begrijp je standpunt wel maar je moet ook de markt proberen te begrijpen.

Ik denk niet dat de markt hiermee zit, noch dat de koers gevormd wordt door kleine beleggers. En als die kleine belegger toch zijn weg vond naar het toch niet zo bekende Resilux, zal hij zijn weg ook vinden naar andere bedrijven. Die herinvestering is dan een non-issue.

Wat Payton betreft: die blijven met dat cashoverschot zitten ondanks de uitkering van het dividend. In casu gaat het om meer dan $20m, die zo goed als niets opbrengt en die ik productiever aan het werk zou kunnen zetten. Ze zouden dat overschot van mij dus volledig mogen uitkeren. Een groot cashoverschot drukt ook de waardering doordat het aandeel er artificieel duurder uit ziet.

tsuretie schreef:Resilux doet een kapitaalsvermindering, steekt zich daardoor in de schulden en keert dan een bruto 2 €/aandeel dividend uit.

Het steekt zich niet in de schulden. Het betrof gewoon de gedeeltelijke uitkering van de opbrengst van de verkoop van hun belang in de JV Airolux. Eind 2015 had Resilux een nettoschuld van €35m. Eind 2016 een nettokaspositie van €22m (door opbrengst Airolux) en eind 2017 sluiten we het jaar af op een nettoschuldpositie van een kleine €7m. Met andere woorden, al het geld dat ze niet nodig hadden, werd teruggegeven aan de aandeelhouders. En omdat ze met een stuk van de opbrengst uit Airolux schulden hebben afbetaald, dalen de betaalde intresten ook nog eens. Voorbeeldig!
tsuretie liked last!
Never waste a good crisis

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 09 Mar 2018 14:27

Strong schreef:Beter geld in bedrijf steken en investeren.

Serieus, doe even moeite om de cijfers van Resilux te bekijken i.p.v. algemene wijsheden te verkondigen. Ze hebben de afgelopen 5 jaar in totaal €93m geïnvesteerd! Er is écht geen gebrek aan investeringen. En die investeringen worden, zoals ik al tig maal heb gezegd, gewoon betaald uit de operationele kasstroom.
tsuretie liked last!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 365

Berichtdoor 14-11-2014 » 09 Mar 2018 15:07

Welke brave doorsnee spaarder snapt nu dat verhaal van die kapitaalsvermindering ? Toch niemand ...

steekt zich daardoor in de schulden en keert dan een bruto 2 €/aandeel dividend uit.

Dat concept zou aandeelhouders Nyrstar toch bekend moeten voorkomen...

Een moreel voordeeltje: het rendement op zo'n positie, in aandelen, kan bij herbelegging in iets anders nooit meer -100% worden.

Bedankt voor het oprakelen van het leed van verleden jaar, want bij controle ervan had ik de terugbetaling niet correct verwerkt in historische gegevens. Niet alle overzichten met corporate actions/events zijn compleet; je mist er weleens eentje.

tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 565

Berichtdoor tsuretie » 09 Mar 2018 17:59

jens_dev schreef:
tsuretie schreef:Resilux doet een kapitaalsvermindering, steekt zich daardoor in de schulden en keert dan een bruto 2 €/aandeel dividend uit.

Het steekt zich niet in de schulden. Het betrof gewoon de gedeeltelijke uitkering van de opbrengst van de verkoop van hun belang in de JV Airolux. Eind 2015 had Resilux een nettoschuld van €35m. Eind 2016 een nettokaspositie van €22m (door opbrengst Airolux) en eind 2017 sluiten we het jaar af op een nettoschuldpositie van een kleine €7m. Met andere woorden, al het geld dat ze niet nodig hadden, werd teruggegeven aan de aandeelhouders. En omdat ze met een stuk van de opbrengst uit Airolux schulden hebben afbetaald, dalen de betaalde intresten ook nog eens. Voorbeeldig!

@Jens_dev

Ik wil hier het warm water niet uitvinden en ik ben er van overtuigd dat jij op dit vlak meer onderlegd ben, dan ik het ben.
Ik las gewoon dit in het jaarverslag :

"Per 31 december 2017 bedroeg de netto financiële schuld van € 6,8 miljoen ten opzichte van een
netto kaspositie van € 22,3 miljoen op 31 december 2016. Deze wijziging is voornamelijk het resultaat
van de in september doorgevoerde kapitaalvermindering van € 33,0 miljoen."

Laat het niet aan je hart komen ;)
Prettig weekend !
Nyrstar, Ageas, Payton Planar, Resilux, XRP, Bpost, Lotus B, Sberbank, Gazprom, AB Inbev, Basic-Fit

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 09 Mar 2018 18:21

Euh, ja? Dat is ongeveer exact wat ik in mijn vorige post zei. Hetgeen ze niet nodig hadden, werd teruggegeven.

gert
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 181

Berichtdoor gert » 09 Mar 2018 20:44

Ik vind het heel spijtig dat bepaalde forumleden zomaar ongefundeerde kritieken geven op Resilux en het management. Die gasten werken zeer hard, zijn continu in de weer en investeren heel veel geld. De laatste jaren hebben ze continu in capaciteitsuitbreidingen geïnvesteerd, anders kan je nooit jaarlijks met 8% tot 10% in volume groeien. Ook niet vergeten dat ze veel in matrijzen moeten investeren, per soort van preform moet er een aparte matrijs gemaakt worden.
In 2017 hadden ze een hoge cashpositie opgebouwd door de verkoop van hun belang in Airolux. Die hebben ze dan uitgekeerd aan de aandeelhouders. Sindsdien hebben ze in Servië een overname gedaan, ook namen ze in CH een recyclagefabriek over. Ze hebben ook in kleine blaasfabrieken bij klanten geïnvesteerd in Duitsland en Rusland. In Amerika hebben ze capaciteit verhoogd, dit jaar gaan ze de capaciteit in Wetteren ook gevoelig uitbreiden. Ze staan ook op het punt om een gebouw te kopen in Roemenië, een gebouw uit een faillissement via een bank, maar dat sleept wat aan.
In 2017 hebben ze ook veel in personeel geïnvesteerd met hogere kosten tot gevolg, om de pensionering van personeelsleden op te kunnen vangen. Dat maakt dat je op sommige posities een dubbele bezetting hebt. In 2017 hebben ze ook de volumes die ze in 2016 leverden aan Airopack verloren en die vrijgekomen capaciteit hebben ze niet volledig kunnen opvullen in 2017. Maar voor 2018 zijn ze heel positief. De servische overname bracht in 2017 niet veel op, maar dat zal in 2018 anders zijn. In de VS zien ze een mooie groei. topman ziet ebitda in 2018 met 5% stijgen, is niet veel op eerste zicht, maar de voorbije jaren werd altijd gezegd dat het volgende jaar de ebitda minstens gelijk zou zijn.
Als er over een belgisch bedrijf niemand zich zorgen dient te maken in de volgende jaren, is het wel Resilux.
tsuretie liked last!

alles kan beter
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 206

Berichtdoor alles kan beter » 12 Mar 2018 11:17

be the reason someone smiles today. or the reason they drink. whatever works

gert
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 181

Berichtdoor gert » 12 Mar 2018 13:59

statiegeld is heel goed nieuws voor Resilux. Er zal hierdoor meer ingezet worden op recyclage ofwel op hergebruik. In het geval van hergebruik zullen de flessen een hogere kwaliteit (d.i. zwaarder) moeten hebben, wat goed is voor de marge van Resilux. Bij recyclage zit Resilux goed in die zin dat ze vorig jaar in Zwitserland de grootste recyclagefabriek hebben overgenomen. In Zwitserland is er een sluitend systeem van verzameling van de gebruikte flessen, wat goed is voor recyclagefabrieken (genoeg aanvoer). Zelf gebruikt Resilux al een deel gerecycleerde PET voor zijn eigen productie, waardoor het minder afhankelijk is van de PET-fabrikanten die zo'n beetje een monopolie aan het uitbouwen zijn
Freddy liked last!

Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 546

Berichtdoor Umi » 12 Mar 2018 16:52

gert schreef:statiegeld is heel goed nieuws voor Resilux. Er zal hierdoor meer ingezet worden op recyclage ofwel op hergebruik. In het geval van hergebruik zullen de flessen een hogere kwaliteit (d.i. zwaarder) moeten hebben, wat goed is voor de marge van Resilux. Bij recyclage zit Resilux goed in die zin dat ze vorig jaar in Zwitserland de grootste recyclagefabriek hebben overgenomen. In Zwitserland is er een sluitend systeem van verzameling van de gebruikte flessen, wat goed is voor recyclagefabrieken (genoeg aanvoer). Zelf gebruikt Resilux al een deel gerecycleerde PET voor zijn eigen productie, waardoor het minder afhankelijk is van de PET-fabrikanten die zo'n beetje een monopolie aan het uitbouwen zijn

Enig idee of die recyclage ook effectief winstgevend is (of komt daar overheidssubsidies bij kijken)? PET prijzen zijn het laatste jaar wat gestegen zag ik in hun presentatie. Meer recyclage zou ook kunnen leiden tot overcapaciteit, met als gevolg mogelijks prijsdalingen van PET? Enig zicht op?

alles kan beter
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 206

Berichtdoor alles kan beter » 12 Mar 2018 17:04

we mogen mi niet uit het oog verliezen wat het succes van pet is : wegwerpen.
als men flesjes terug moet brengen zie ik de consument mogelijks teruggaan naar glas..

tenzij de consument er niet mee inzit om te betalen om 'te mogen' weggooien. tijdens de GF zijn de 'statiegeld'bekers niet zo'n succes...
be the reason someone smiles today. or the reason they drink. whatever works