Resilux

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 565

Re: Resilux

Berichtdoor tsuretie » 08 Mar 2018 21:02

witjes schreef:wt moeten we nu morgen verwAChten van de koers?i emand enig idee?

wiE licht nu nOg wakker vn de Koers ? ;)

Het toch wel magere bruto dividend van 2 €/aandeel doet me eerder aan dit aandeel twijfelen ... :?:
Voor de rest : degelijke cijfers in een moeilijk jaar, Resilux bevestigt duidelijk zijn reputatie van "brave huisvader aandeel".
Nyrstar, Ageas, Payton Planar, Resilux, XRP, Bpost, Lotus B, Sberbank, Gazprom, AB Inbev, Basic-Fit

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2761

Berichtdoor jens_dev » 08 Mar 2018 21:57

Je hebt pas een kapitaaluitkering van €16,3 per aandeel gekregen. Verwende kindjes! (:
14-11-2014 liked last!
Never waste a good crisis

tsuretie
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor tsuretie » 08 Mar 2018 22:09

jens_dev schreef:Je hebt pas een kapitaaluitkering van €16,3 per aandeel gekregen. Verwende kindjes! (:

Allé Jens,
die kapitaalsvermindering was toch dikke zever ?
Ik beleg in Resilux omdat ik wat spaarcenten voor de langere termijn kan missen en ik wil hiermee een hoger rendement halen dan met mijn spaarboekje.
Resilux zegt " Nee, bedankt, ik moet je spaarcenten niet, je krijgt die van mij terug. We hebben centen genoeg".
Ben ik dan een verwend kind ? Ik dacht van niet ...
Toen kon ik die spaarcenten weer op mijn spaarboek zetten. :(
Ik heb dit jaar rendement gehaald door de helft van mijn port te verkopen aan 145 en dan terug aan te kopen aan 139.6 en
niet door die kapitaalsuitkering, die een nul operatie was.
Nyrstar, Ageas, Payton Planar, Resilux, XRP, Bpost, Lotus B, Sberbank, Gazprom, AB Inbev, Basic-Fit

against the wind
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 47

Berichtdoor against the wind » 09 Mar 2018 07:57

tsuretie schreef:
jens_dev schreef:Je hebt pas een kapitaaluitkering van €16,3 per aandeel gekregen. Verwende kindjes! (:

Allé Jens,
die kapitaalsvermindering was toch dikke zever ?
Ik beleg in Resilux omdat ik wat spaarcenten voor de langere termijn kan missen en ik wil hiermee een hoger rendement halen dan met mijn spaarboekje.
Resilux zegt " Nee, bedankt, ik moet je spaarcenten niet, je krijgt die van mij terug. We hebben centen genoeg".
Ben ik dan een verwend kind ? Ik dacht van niet ...
Toen kon ik die spaarcenten weer op mijn spaarboek zetten. :(
Ik heb dit jaar rendement gehaald door de helft van mijn port te verkopen aan 145 en dan terug aan te kopen aan 139.6 en
niet door die kapitaalsuitkering, die een nul operatie was.

Brave huisvader aandelen gaan niet in een rechte lijn naar boven, laat staan parabool.
Kijk echter eens op 5 of 10 jaar terug en bereken je return.
En nu richting toekomst, iedereen dik tevreden als in 2025 de koers 300 eur staat, en jaarlijks slechts 2 eur dividend?

Maar ik begrijp je wel ivm de kapitaalsuitkering.
Was een signaal dat het bedrijf voor een tijdje in de doldrums blijft dobberen.

Brecht
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 30

Berichtdoor Brecht » 09 Mar 2018 09:24

Resilux (KBC Securities: "Opbouwen" - koersdoel 155 euro)
De omzet van Resilux steeg in 2017 met 11,9% tot 328,7 miljoen euro, door een combinatie van hogere volumes (+8,4% op jaarbasis), hogere gemiddelde grondstoffenprijzen, een positief wisselkoerseffect in Rusland en de twee overnames (Borverk Eurotrade in Servië en Poly Recycling AG in Zwitzerland). De groei zette zich verder in Noord-Amerika, Oekraïne en in de meeste regio's in Europa, met Italië en Frankrijk op kop. De REBITDA bedroeg 37,4 miljoen euro, iets lager dan de 38 miljoen eind 2016 waarop KBCS ook dit jaar had gerekend. Het nettoresultaat kwam uit op 15,8 miljoen euro (vs. 20,7 mln verwacht door KBCS) of 7,81 euro per aandeel. Resilux zal een dividend van 2 euro per aandeel uitkeren. Volgens analist Guy Sips was 2017 weliswaar een overgangsjaar maar toch liggen de resultaten ietwat onder de verwachtingen. Bijgevolg wordt het koersdoel verlaagd van 161 naar 155 euro, maar bijft het "Opbouwen"-advies behouden omdat Resilux in 2018 een verdere volumegroei verwacht als gevolg van bijkomende kapitaalinvesteringen in productiecapaciteit (geschat op 14 miljoen euro). Resilux verwacht ook dat deze volumegroei en de overnames die het in 2017 deed in 2018 tot hogere resultaten zullen leiden.

Koers zal hierdoor nog lange tijd blijven hangen in range 135-145 EUR, vermoed ik. Tjah, vond resultaten niet zo slecht en had een stijging van de koers verwacht.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2761

Berichtdoor jens_dev » 09 Mar 2018 10:11

tsuretie schreef:Allé Jens, die kapitaalsvermindering was toch dikke zever ?

Je wilt dus geen geld terug, maar wel een hoger dividend? Dat begrijp ik niet.

Voor die kapitaalvermindering heb ik dan weer wél alle begrip; volgens mij heb ik dit al eens gezegd. Resilux zat met een groot overschot, waarmee het niets kon aanvangen (want overnames kan het gewoon financieren uit de bedrijfsactiviteiten; daar heeft het geen reserves voor nodig). In zo'n geval is het aan het management om dat geld terug te geven aan de rechtmatige eigenaars, de aandeelhouders. Van mij mogen andere bedrijven met een grote nettokaspositie (Payton Planar, Moury Construct) daar net een voorbeeld aan nemen. Waarom zou je dat geld ook weer op een spaarrekening zetten? Herinvesteer het gewoon. Er zijn genoeg interessante bedrijven te vinden.
Never waste a good crisis

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 7245

Berichtdoor charel01 » 09 Mar 2018 11:29

Brecht schreef:Resilux (KBC Securities: "Opbouwen" - koersdoel 155 euro)
De omzet van Resilux steeg in 2017 met 11,9% tot 328,7 miljoen euro, door een combinatie van hogere volumes (+8,4% op jaarbasis), hogere gemiddelde grondstoffenprijzen, een positief wisselkoerseffect in Rusland en de twee overnames (Borverk Eurotrade in Servië en Poly Recycling AG in Zwitzerland). De groei zette zich verder in Noord-Amerika, Oekraïne en in de meeste regio's in Europa, met Italië en Frankrijk op kop. De REBITDA bedroeg 37,4 miljoen euro, iets lager dan de 38 miljoen eind 2016 waarop KBCS ook dit jaar had gerekend. Het nettoresultaat kwam uit op 15,8 miljoen euro (vs. 20,7 mln verwacht door KBCS) of 7,81 euro per aandeel. Resilux zal een dividend van 2 euro per aandeel uitkeren. Volgens analist Guy Sips was 2017 weliswaar een overgangsjaar maar toch liggen de resultaten ietwat onder de verwachtingen. Bijgevolg wordt het koersdoel verlaagd van 161 naar 155 euro, maar bijft het "Opbouwen"-advies behouden omdat Resilux in 2018 een verdere volumegroei verwacht als gevolg van bijkomende kapitaalinvesteringen in productiecapaciteit (geschat op 14 miljoen euro). Resilux verwacht ook dat deze volumegroei en de overnames die het in 2017 deed in 2018 tot hogere resultaten zullen leiden.

Koers zal hierdoor nog lange tijd blijven hangen in range 135-145 EUR, vermoed ik. Tjah, vond resultaten niet zo slecht en had een stijging van de koers verwacht.

De jaarcijfers van Resilux worden door de markten niet op applaus onthaald (-2,8%). Op Euronext Brussel vinden we de producent van PET-voorvormen bij de grootste dalers terug. Net zoals beleggers was ook KBC Securities-analist Guy Sips niet helemaal onder de indruk van wat de groep presenteerde en verlaagde prompt het koersdoel.

2017 in cijfers

Resilux boekte in 2017 een omzet van 328,7 miljoen euro. Dat is een toename met 11,9% en te danken aan een combinatie van hogere volumes, hogere gemiddelde grondstofprijzen, positieve wisselkoersverschillen en twee overnames.

De volumes dikten aan met 8,4%, dankzij een toename van de volumes bij voorvormen, terwijl bij geblazen flessen sprake was van een daling. Dat laatste is onder meer te wijten aan het wegvallen van de verkoop van flessen aan Airolux en het omzetten van verkopen van flessen in verkopen van preforms met bijhorende blaasdiensten. Op regionaal niveau was er groei in Europa - met een eervolle vermelding voor Italië en Frankrijk - Noord-Amerika en Oekraïne.

De toegevoegde waarde - een belangrijke graadmeter voor de evolutie van de resultaten van Resilux - steeg met 6,3% tot 76,8 miljoen euro. Op het resultaat wil Resilux een onveranderd dividend van 2 euro betalen.

De mening van KBC Securities

Analist Guy Sips beschouwde 2017 als een overgangsjaar, maar niettemin kwamen de cijfers iets onder de verwachtingen uit. Het koersdoel wordt neerwaarts bijgesteld van 161 naar 155 euro. Het advies blijft onveranderd op "Opbouwen" en dat is te verklaren door de verwachting van Resilux dat door bijkomende investeringen in capaciteit de volumes dit jaar verder kunnen groeien. De groep verwacht tevens dat die volumegroei in combinatie met de overnames van 2017 zullen leiden tot hogere resultaten in 2018. Daarbij wordt op een EBITDA-groei gemikt van minstens 5%. Resilux is van plan om zo’n 14 miljoen euro te investeren in bijkomende productiecapaciteit. KBC Securities verwacht dat Resilux ook zal kunnen profiteren van uitbreidingsinvesteringen uit het verleden.
Banner liked last!
Go with the flow.

tsuretie
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor tsuretie » 09 Mar 2018 13:10

jens_dev schreef:
tsuretie schreef:Allé Jens, die kapitaalsvermindering was toch dikke zever ?

Je wilt dus geen geld terug, maar wel een hoger dividend? Dat begrijp ik niet.

Ik begrijp je standpunt wel maar je moet ook de markt proberen te begrijpen.
Er staat een pak geld van brave Belgische spaarders geparkeerd op spaarrekeningen, die geen fluit opbrengt.
Veel van die spaarders kennen niets van de beurs maar willen graag een toch wat hoger rendement halen.
Die mensen kopen dan bijvoorbeeld een aandeel als Resilux, om het in de kast te leggen en om één keer per jaar te kijken naar hun rendement (= dividend).

Welke brave doorsnee spaarder snapt nu dat verhaal van die kapitaalsvermindering ? Toch niemand ...
Resilux moet het van de lange termijn spaarder hebben,
en die spaarders kan een firma maar aan haar binden door een degelijk, jaarlijks, dividend. Toch ?
Je noemt daar nu Payton, waar ik toevallig ook aandeeltjes van heb.
Payton ziet het anders : die houden hun overtollige cash en kunnen wel jaarlijks een dik dividend uitkeren, als ze dat willen.
Resilux doet een kapitaalsvermindering, steekt zich daardoor in de schulden en keert dan een bruto 2 €/aandeel dividend uit.

Je krijgt dat toch aan een simpele spaarder, nooit uitgelegd ? :(
Die kreeg plots een deel van zijn spaarcenten terug maar dat was niet zijn bedoeling.
Waarom ? Om te herbeleggen in een ander aandeel ? Sorry, maar die kent niets van de beurs en die heeft geen zin
om op zoek te gaan naar een ander/beter aandeel. Die wou gewoon wat spaarcentjes beleggen ...
En daar staat die nu, aan te kijken tegen zijn mager rendementje ... :(

Strong
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 90

Berichtdoor Strong » 09 Mar 2018 13:43

Kapitaalsvermindering geen geld naar staat.
Dividend 30 procent waar niemand iets aan heeft.
Beter geld in bedrijf steken en investeren.

Banner
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 572

Berichtdoor Banner » 09 Mar 2018 14:10

KBC Securities verlaagt koersdoel Resilux

Resilux (12:53)
EUR 142,800 -1,200 (-0,83%)

(ABM FN) KBC Securities heeft vrijdag het koersdoel voor Resilux verlaagd van 161,00 naar 155,00 euro met een ongewijzigd Accumuleren advies.

Hoewel analist Guy Sips opmerkte dat 2017 een transitiejaar was voor Resilux, vielen de jaarresultaten toch lager uit dan de marktvorser had voorzien.

Resilux voorziet voor 2018 verdere groei van de volumes door extra investeringen in productiecapaciteit. De fabrikant van petverpakkingen uit Wetteren verwacht dat deze volumegroei en de acquisities uit 2017 eveneens zullen zorgen voor verhoogde operationele resultaten in 2018.

Exclusief gebouwen en speciale projecten verwacht Resilux in 2018 een bedrag van ongeveer 14,0 miljoen euro te investeren. Dit betreft voornamelijk uitbreiding van productiecapaciteit en nieuwe matrijzen. Sips verwacht dat Resilux dit jaar bovendien zal profiteren van de 18,7 miljoen euro aan investeringen in onder meer de optimalisering van de productie, die het bedrijf in 2017 deed.

Kort na opening van de beurzen koerste het aandeel Resilux vrijdagochtend 1,9 procent lager op 141,20 euro.
charel01 liked last!