Galapagos - GLPG

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

Hoebeet
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1299
Contacteer:

Re: Galapagos - GLPG

Bericht door Hoebeet »

Hoebeet schreef:
20 feb 2021 18:45
...Gil "leunt achterover"...
Correctie:
Gil zou eigenlijk "hoe dan ook" achter Gala's acquisitievoornemen "moeten" staan:
- Fase 2: Gil kan tot F3 afwachten met opt-in.
- Fase 3: Gil zou meteen mee "moeten" met opt-in en kostendeling.

Zou Gil niét meegaan in de verdere ontwikkeling van het externe programma, zijn "álle verdere
kosten" voor Gala. Dan behouden zij weliswaar de VS-rechten; maar wié gaat 't spul dáár dan
eventueel verkopen?

Dan zou het dus voor Gala een uitkomst kunnen zijn, niét om een programma volledig in te
lijven; maar om zich in te kopen in een F2 of F3 programma, waar Gil niet direct interesse
in heeft.
Een programma van een VS-speler, die dáár reeds een netwerk heeft; maar niet in de EU.
Verdere ontwikkelkosten - eventueel - o.b.v. een verdeelsleutel; royalties verkopen VS/EU
over en weer.

Hoebeet
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Bericht door Hoebeet »

Edit:
Een andere mogelijkheid is - met accoord van Gil - de (bijna) volledige uitkoop van de vorige
eigenaar. Hóge upfront; eventueel (low) single digit royalties VS/EU.

Bij nader inzien liggen daar toch wel wat mogelijkheden: het gaat alleen veel geld kosten.

pate
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1468
Contacteer:

Bericht door pate »

sanderus schreef:
20 feb 2021 20:00
pate schreef:
20 feb 2021 18:40
sanderus schreef:
20 feb 2021 18:07
Verder stel ik mij vragen bij bet scenario van het in licentie nemen van een molecule.

Stel Galapagos neemt een licentie op een product die rijp is om een fase 3 te starten van bedrijf x. Er wordt onderhandeld dat bedrijf x 20% royalties krijgt als het product op de markt komt. Gilead ziet echter het potentieel in van dit product en neemt zoals contractueel voorgeschreven de licentie voor de VS en betaalt Galapagos 150 milj. Galapagos krijgt op zijn beurt ongeveer 20% royaltied van gilead voor de verkoop in de US. Ik vraag mij dan af hoeveel bedrijf x krijgt voor de US verkoop?
Goede vraag.

Er lijken daarvoor verschillende oplossingen mogelijk en afhankelijk van de gekozen oplossing zal Galaapgos meer of minder betalen voor het in licentie nemen. Voor bedrijf x zou het meest logische zijn dat zij wereldwijd overal 20% royalties krijgen. In de EU zouden ze die van Galapagos krijgen. In de rest van de wereld van Gilead. Zoals ik het begrijp is het er Galapagos vooral om te doen zijn verkoopkanaal efficiënt gevuld te houden. Voor Galapagos zou zo een molecule dus vooral van belang zijn voor Europa. Bedrijf x zou dan eigenlijk tegelijkertijd met 2 verschillende bedrijven partneren.

Ik zit trouwens met dezelfde vraag over welke royalties Galapagos vangt op de Jyseleca-verkopen in Japan door Eisai.
Dat zou toch slecht uitvallen voor Galapagos indien bedrijf X twee licenties zou afsluiten. Die 20 tot 24% van de VS royalties missen. Zoals Hoebeet aangeeft zou Galapagos het bedrijf volledig moeten overnemen.
Ieder bedrijf dat een programma in licentie geeft aan Galapagos geeft indirect toch ook een licentie aan Gilead?

Wanneer Galapagos zou onderhandelen dat Galapagos ook recht heeft op royalties in de VS of wanneer Galapagos een volledig programma of zelfs een volledig bedrijf overneemt dan zal dat zijn prijs hebben. Dat lijkt op een vestzak-broekzakoperatie. En dan nog krijgt Gilead rechten zonder er in eerste instantie een cent voor te betalen. Gilead dient enkel 150 miljoen bij het eventueel nemen van de licentie te betalen.

Ik neem aan dat de eindbeslissing voor een overname of voor het al dan niet nemen van een licentie toekomt aan de raad van bestuur. En daarin zit naast Daniel O'Day ook nog de "Sr. Vice President Research, External Innovation" van Gilead. Die 2 hebben zeker geen meerderheid en als die twee zich zouden mengen in de discussie lijkt er volgens mij sprake van een belangenconflict. Maar als die 2 Gilead-commissarissen zich zouden onthouden, zouden de andere leden van die raad dan een beslissing durven te nemen waarvan ze weten dat Gilead er niet blij mee is? Geen gezonde situatie lijkt me.

Die samenwerkingsovereenkomst met Gilead heeft er voor gezorgd dat Galapagos de komende jaren financieel onafhankelijk zijn onderzoeksprogramma's kan uitvoeren. Maar voor wat hoort wat. Toen Genmab baas Jan van de Winkel vond dat de deal die Galapagos met Gilead had afgesloten Galapagos té afhankelijk heeft gemaakt van Gilead was Onno niet zo happy met die opmerking. Wel. Ik denk dat van de Winkel wel een punt had.
Wimpie85 liked last!

Hoebeet
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Bericht door Hoebeet »

Gezond of niet: Gala zou mét of zonder instemming van Gil een deal kunnen
sluiten, waarbij de VS-rechten bij de oorspronkelijke eigenaar blijven, wáár
die dan ook woont.

Heeft Gil dan - ik weet het ook allemaal even niet meer ;) - zónder opt-in
recht op EU-royalties van Gala? Ik denk het wel. Dus zo heel treurig zouden
ze dan ook weer niet hoeven te zijn.

De vraag is dan wel, of de oorspronkelijke eigenaar zin heeft in zo'n constructie,
als hij eventueel ook zou kunnen kiezen voor één wereldwijde speler, met bewezen
verkoopcapaciteit.
noobs_inc liked last!

Naz-T
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 538
Contacteer:

Bericht door Naz-T »

Even meedoen aan de brainstormsessie ;)
Het lijkt mij dat Galapagos meer baat heeft bij meerdere kleine overnames en goedkopere in licentienames ipv 1 of 2 duurdere. Dan gaat Gilead zeker geen 150mio neertellen en moet Galapagos niets aan Gilead afstaan. En dan is de kans ook groter dat er medicijnen uit voortvloeien en heeft het nieuw opgezette salesapparaat ook wat extra's om aan de man te brengen.
noobs_inc liked last!

sanderus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 9165
Contacteer:

Bericht door sanderus »

Naz-T,

Bij goedkopere licenties ga je dan te maken hebben dat het potentiele medicijn nog een lange weg te gaan heeft ofwel dat de indicatie klein is.
En wie gaat dan de verkoop doen in de VS? Een eigen team lijkt mij uitgesloten. Dan toch maar beter in licentie geven aan Gilead?

Ik denk dat galapagos ook moet uitkijken wat ze in licentie nemen. Als je een verkoopsteam opzet in de EU voor ontstekingsziekten dan moet je een ander team hebben voor bvb kanker.
Naz-T liked last!

Wimpie85
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1389
Contacteer:

Bericht door Wimpie85 »

Naz-T schreef:
21 feb 2021 19:07
Het lijkt mij dat Galapagos meer baat heeft bij meerdere kleine overnames en goedkopere in licentienames ipv 1 of 2 duurdere. Dan gaat Gilead zeker geen 150mio neertellen en moet Galapagos niets aan Gilead afstaan. En dan is de kans ook groter dat er medicijnen uit voortvloeien en heeft het nieuw opgezette salesapparaat ook wat extra's om aan de man te brengen.
Alleen moeten ze de kloof naar Toledo zien te overbruggen de eerstvolgende paar jaar, dan kom je sowieso bij de late Fase 2 of Fase 3-studies uit & dus direct een stuk duurder.

En of Gilead al dan niet 150 miljoen neertelt, is koffiedik kijken.

Naz-T
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 538
Contacteer:

Bericht door Naz-T »

Wimpie85 schreef:
21 feb 2021 19:35
Naz-T schreef:
Alleen moeten ze de kloof naar Toledo zien te overbruggen de eerstvolgende paar jaar, dan kom je sowieso bij de late Fase 2 of Fase 3-studies uit & dus direct een stuk duurder.

Ik doelde vooral op de kleinere indicaties in fase 3 en daarom goedkoper en niet omdat ze nog een lange weg af te leggen hebben. Maar Sanderus heeft hierboven een aantal terechte minpunten aangebracht...
Tja, we zullen wel zien wat ze uit hun hoed toveren.

Wimpie85
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1389
Contacteer:

Bericht door Wimpie85 »

Naz-T schreef:
21 feb 2021 20:02
Wimpie85 schreef:
21 feb 2021 19:35
Naz-T schreef:

Ik doelde vooral op de kleinere indicaties in fase 3 en daarom goedkoper en niet omdat ze nog een lange weg af te leggen hebben. Maar Sanderus heeft hierboven een aantal terechte minpunten aangebracht...
Tja, we zullen wel zien wat ze uit hun hoed toveren.
Allicht niet veel, ik ga op dit moment nog steeds uit v/h scenario dat Gilead hen te snel af zal zijn.

GoldenKappaTest
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 18
Contacteer:

Bericht door GoldenKappaTest »

Hoe zit het nou met royalties en milestones die Galapagos moet betalen? Neem bijvoorbeeld OncoArendi. OncoArendi krijgt tot 320 miljoen euro milestones + royalties.
Dat zou betekenen dat Galapagos maar de helft van de opbrengsten buiten Europa krijgt, want OncoArendi krijgt waarschijnlijk ongeveer de helft van wat Galapagos krijgt. En Galapagos moet daarnaast nog eens vrolijk de helft van de ontwikkelingskosten betalen (na opt-in Gilead). En ook nog een milestones betalen. Zou mij niks verbazen als dit uiteindelijk 600 miljoen+ kost exclusief royalties.
Mocht GLPG4716 een commercieel succes willen worden voor Galapagos dan denk je toch al gauw aan 1 miljard peak sales.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie