Sioen Industries

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing

kinesist
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 134
Contacteer:

Re: Sioen Industries

Bericht door kinesist » 15 nov 2018 18:24

Ackermans en Van haaren, Ageas, AbInbev, CFE, Euronav, Compagnie des Alpes, GIMV, Recticel, Resilux, Sioen, Sipef, Sofina, Solvay,Texas, Tubize, Umicore, Zenitel en Materialise.

powered by Surfing Waves

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3947
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 15 nov 2018 18:46

Ziet er goed uit. Positievere toon ook dan bij H1 resultaten. Grondstoffenprijzen blijven wel stijgen, dus ik vermoed dat de druk op hun winstmarges aanhoudt. Zijn enorm aan het investeren.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3087
Contacteer:

Bericht door vogelspotter » 15 nov 2018 19:12

Omzet Sioen versnelt in derde kwartaal

15 november 2018 18:26

Sioen laat voor het voorbije kwartaal een lichte groeiversnelling optekenen. Vooral de coatingdivisie doet het opvallend beter.

'We zijn tevreden met de stabiele groei, zeker omdat die meer dan overeind blijft als je de meest recente overname niet meerekent', zegt Geert Asselman, financieel directeur Sioen. Waar de omzet van de producent van technisch textiel uit Ardooie in de eerste negen maanden met 2,2 procent steeg tot 340,5 miljoen euro, ging het bedrijf in het derde kwartaal nog versnelling hoger (+5,2%).

+3,2%

omzet

Bij de halfjaarcijfers liet de coating-divisie nog een licht omzetverlies zien, terwijl die nu, in het derde kwartaal, plots 3,2 procent groeit.

Dat is opvallend aangezien Sioen bij de halfjaarcijfers nog iets somberder was: 'De geopolitieke onzekerheid als gevolg van de brexit en de handelsoorlogen die Trump wereldwijd uitvecht, doen klanten twijfelen of minstens bestellingen uitstellen', zei financieel directeur Geert Asselman in augustus nog.

Toen was het vooral de coating-divisie die met een licht omzetverlies - roet in het eten gooide, terwijl die nu, in het derde kwartaal plots 3,2 procent groeit. 'De markt van vrachtwagens blijft het goed doen. De verkoop van onze dekzeilen - goed voor 17 procent van onze totale omzet - volgt die trend.'

Kleding

De divisie technische kleding (oa duik- en brandweerpakken, uniformen, kogelvrije vesten, enz.) ging in het derde kwartaal met bijna 10 procent vooruit (9,8%), de groei van de chemie-afdeling viel wat terug met 1,7 over het kwartaal, tegenover 3,4 procent over de eerste negen maanden.

De signalen uit de markt zijn goed en de binnenkomende orders zitten op peil, ondanks de onzekere macro-economische situatie.

Geert Asselman

Financieel directeur Sioen

Inclusief de overname van James Dewhurst (waarvan de resultaten meetellen vanaf juni vorig jaar) groeide de omzet in de eerste 9 maanden met 8,8 procent. Dewhurst, een Britse producent van verstevingsweefsels voor transportbanden en industriële gordijnen, was de grootste overname tot nog toe voor Sioen.

Het blijft voor Sioen wel een 'aanhoudende focus' om de nog steeds stijgende prijzen van grondstoffen door te rekenen aan zijn klanten.

'De signalen uit de markt zijn goed en de binnenkomende orders zitten op peil, ondanks de onzekere macro-economische situatie', klinkt het. Ook het laatste kwartaal van 2018 verwacht Asselman een verdere groei in alle afdelingen. 'We zitten on track om onze voorspellingen te halen.'

Tom Michielsen,

Redacteur Ondernemen

Bron:"De Tijd"
In port:ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche Bank,econocom,Euronav,OneSpan ,Weight Watchers, X-Fab,UCB , Fastned.
Verk.TomTom,Nyrstar,AB Inbev,Arcelor,Petrobras(PBR-A),Wessanen,Greenyard.
cash 50%.

Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1047
Contacteer:

Bericht door Umi » 16 nov 2018 09:40

Ik kon het niet laten, heb m'n positie in Sioen verdubbeld. 22,1 gemiddeld nu.
Ik had een forsere stijging verwacht, gezien de positieve outlook.

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 398
Contacteer:

Bericht door reteiP » 16 nov 2018 09:44

reteiP schreef:Sta nog slechts op 8% CAGR op Sioen en denk dat mijn eerste aankoop aan €11 was, tussendoor eens aan €30 een heel klein schijfje verkocht. Grote positie hier nu maar veel vertrouwen in het management en de safety margin.
Door dat bijkopen in de dip is die CAGR vandaag 21%
Dat is het verschil tussen underperformen en outperformen tov een index.
Investor liked last!

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 138
Contacteer:

Bericht door Investor » 16 nov 2018 10:03

Mijn raming was 22m fcf dit jaar met veel upside richting 2020 door deleverage en hogere operationele efficiency. Positie met 30 pct verhoogd aan 21.60 in de dip.
https://www.optiongenerator.com

Umi
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Umi » 16 nov 2018 10:13

Investor schreef:Mijn raming was 22m fcf dit jaar met veel upside richting 2020 door deleverage en hogere operationele efficiency. Positie met 30 pct verhoogd aan 21.60 in de dip.

22M? Haalde men in H1 niet al 15M FCF ondanks zware investeringen?

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3947
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 16 nov 2018 10:18

Ja, maar ik verwacht een nog veel hogere capex in H2 ten opzichte van H1. Verder zou de tax expense en zeker ook de interest expense hoger moeten liggen in H2 en zou het werkkapitaal dit jaar stijgen (met dit laatste hou ik zelfs geen rekening in mijn FCF-prognose van €20-€25m; met capex tussen €30 en €35m).
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 138
Contacteer:

Bericht door Investor » 16 nov 2018 10:33

Over H1 kwam ik - gecorrigeerd voor tax discrepantie en provisies (positieve impact van 1.8M) - uit op 13.8M en ik verwacht tot wel dat ze in H2 18M aan capex zullen rapporteren. Dus om en bij de 21-22M aan fcf ljkt me reëel. Is nog altijd deftig rekening houdend met de intensieve investeringen.
https://www.optiongenerator.com

Umi
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door Umi » 16 nov 2018 14:45

Ik was even vergeten dat de capex over het hele jaar zo'n € 35M ging bedragen...
Net nog eens de FCF nageteld, blijkbaar was er een foutje in de berekening van het werkkapitaal geslopen :oops:
Nu kom ik aan 16,4M (excl. WCR), hopelijk zijn de fouten er nu uit :lol:

Wel in het achterhoofd houden dat dat allemaal groei-capex is! & dit zal ook weer bijdragen aan extra groei + hogere marges (door verticale integratie) in de toekomst.
Ik ga er dan ook van uit dat die investeringen binnen enkele jaren een FCF van + € 5M kunnen genereren.
investering van 35M; Sioen zal die binnen de 7 jaar willen terugverdiend hebben... (Anders was het een slechte investering ;) )

VKS-generatie voor de huidige business
Als we uitgaan van;

- een omzet van € 520M per jaar (mss iets te optimistisch?) & we passen daar de uiterste marges op toe, krijgen we een idee van de toekomstige vrije kasstromen...

- de laagste aoks-marge van de voorbije 5jaar gecorrigeerd voor werkkapitaal = 12,5%
-----------
- AOKS = 65M
- LT capex van 13M (30% extra bovenop gem. 5jaar)
+ destinvesteringen van 1M per jaar
+ rente 0M
- rente 2M
- Tax 13M
-------------
VKS = 38M

hoogste aoks-marge (excl. WCR) = 16,3%
AOKS =84,8M
- Tax 17M (+- 20% effective tax door hogere winsten)
------------------
VKS = 53,8M
Tel daarbij nog een hogere VKS door huidige investeringen, & ik verwacht minstens een aangepaste VKS van 43M per jaar post 2020. Bij een recessie kan dat uiteraard lager uitkomen, in een blue sky scenario kan dat nog veel hoger.

Edit; voor dit jaar kom ik aan een VKS van € 24M (14% aoks-marge, 35M capex, 13M tax)

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie