Colruyt

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan

Tsundoku
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Re: Colruyt

Bericht door Tsundoku »

Persbericht op de website van Colruyt:

Colruyt Group verwerft de Belgische fitnessketen JIMS
"Op 30 april 2021 heeft Colruyt Group 100% van de aandelen van de fitnessketen JIMS verworven. JIMS is een belangrijke speler op de Belgische fitnessmarkt en wil zoveel mogelijk mensen motiveren om een gezonde levensstijl aan te nemen en te behouden. Naast traditionele fitnesscentra en de mogelijkheid tot het volgen van groepslessen, biedt JIMS ook digitale coaching aan. Deze overname kadert in Colruyt Group’s ambitie om in te spelen op de behoeften van de consument in zijn verschillende levensfases én in de continue investeringen van de groep op het vlak van gezondheid."

Vreemd! Na een fietsenwinkel en jeansketen nu ook een fitnessketen bij de groep. De Colruyts zijn precies wat uitgekeken aan het geraken op hun supermarkten...

Husky34
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 63

Bericht door Husky34 »

Colruyt maakt er een gewoonte van verlieslatende bedrijven over te nemen en dan het schaalvoordeel van de groep te laten spelen....

Mij lijkt het eerder uit armoede... er zou enorm veel moeten geïnvesteerd worden in de winkels. Ze verliezen nu marktaandeel en investeren in een totaal nieuwe sector...

Deze snap ik niet..

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 227

Bericht door panamapapers »

Een snelgroeiende sector weliswaar, waar nu het water aan de lippen staat bij de meesten. Kijk naar Basic Fit en hun business model. Zeer goede strategische keuze van Colruyt imo.

contextbinder
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 95

Bericht door contextbinder »

Husky34 schreef:
03 mei 2021 20:59
Colruyt maakt er een gewoonte van verlieslatende bedrijven over te nemen en dan het schaalvoordeel van de groep te laten spelen....

Mij lijkt het eerder uit armoede... er zou enorm veel moeten geïnvesteerd worden in de winkels. Ze verliezen nu marktaandeel en investeren in een totaal nieuwe sector...

Deze snap ik niet..
Stilaan een holding, waarom enkel investeren in winkels als er ook elders potentieel is? Zit er nog veel rek op bvb het marktaandeel in België? Is er meer of minder risico aanwezig?
Husky34 liked last!
ABI, AGS, AED, AD,AHLA, AMG, ASC, Balta,Barco, BEKB, BPost, D'Ieteren, EVS, FB, GIMV,ING, JEN, MRNA, MOUR, NXR, PRX, REC,RDSA, ROU, SAP, SES,TERB, Tubize,ULVR, VW, Wendel, VGP, VASTB, WEHB / MSCI Europe, Emerging Markets, MSCI World

Tsundoku
Forum newbie
Forum newbie

Bericht door Tsundoku »

contextbinder schreef:
03 mei 2021 22:26
Husky34 schreef:
03 mei 2021 20:59

Deze snap ik niet..
Stilaan een holding, waarom enkel investeren in winkels als er ook elders potentieel is? Zit er nog veel rek op bvb het marktaandeel in België? Is er meer of minder risico aanwezig?
Goh, ik zie toch enkele redenen om enkel in winkels te investeren:
- belangrijkste (voor mij) = FOCUS op zaken waar ze bewezen goed in zijn (op onnavolgbaar efficiënte manier supermarkten uitbaten): kunnen ze met Jim's op tegen spelers zoals Basic-fit die agressieve expansie en volledige focus op deze branche hebben?
- vermijden om een "holding" te creëeren met slechts losse samenhang, met risico dat de markt op de volledige groep een holdingdiscount zal beginnen toepassen als de omzet uit de andere takken groeit

Maar ik ben heel benieuwd te horen hoe zij de strategie hierachter zien. Als er één Belgisch bedrijf is dat een bewezen trackrecord heeft van (ultra)langetermijnsdenken en visie dan is het Colruyt wel...

Erwin5857
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 163

Bericht door Erwin5857 »

Inderdaad holdingkorting zal wellicht beginnen spelen, of speelt wellicht al. Heb er geen probleem mee vind Colruyt zeer interessant bedrijf. JIMS hebben ze volgens mij aan dumping prijs kunnen opkopen dus compenseert eventuele extra korting. Colruyt heeft aparte plaats in mijn portefeuille, heb heel veel sympathie voor hun ingesteldheid (rekening houden met alle stakeholders, zoals klanten, milieu, dierenwelzijn, werknemers, etc). En het is een goeie schokdemper beweegt vaak tegengesteld aan de markt. Blijft al jaren binnen bepaalde bandbreedte dus geeft mogelijkheid af en toe opportunistisch wat bij te kopen / verkopen.
EarthNvstr1 liked last!
Vastgoed (33%) : COFB, VGP, AED, CPINV, LEAS, ASC, HOMI, INTO, ADJ
Holdings (17%) : ACKB, SOF, GIMB, BREB
Infra (13%) : TINC, ELI
Finance (15%) : AGS, KBCA
Agro/Voeding (12%) : SIP, TERB, LOTB, GREEN, ABI, ALKKO
Overige (10%) : COLR, SOLB, EURN, NCYF, ONTEX, IBAB

Erwin5857
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Erwin5857 »

Zie link https://www.companyweb.be/bedrijf/jims/nv/423644035

Jaarcijfers 2019 : omzet 10M Euro, Brutomarge 5M Euro.
Volgens de tijd zou Colruyt ongevee 50M Euro betaald hebben voor 27 winkels.

Ik merk wel gelijkenissen met no-nonsense aanpak van Colruyt : geen sauna's en dergelijke, enkel betalen wat je echt gebruikt, lage prijzen, enkel via domiciliering betalen (= eenvoudig op te volgen = minder kosten).

Dus past wel in hun cultuur.
Tsundoku liked last!

Tsundoku
Forum newbie
Forum newbie

Bericht door Tsundoku »

Erwin5857 schreef:
04 mei 2021 16:54
Zie link https://www.companyweb.be/bedrijf/jims/nv/423644035

Jaarcijfers 2019 : omzet 10M Euro, Brutomarge 5M Euro.
Volgens de tijd zou Colruyt ongevee 50M Euro betaald hebben voor 27 winkels.

Ik merk wel gelijkenissen met no-nonsense aanpak van Colruyt : geen sauna's en dergelijke, enkel betalen wat je echt gebruikt, lage prijzen, enkel via domiciliering betalen (= eenvoudig op te volgen = minder kosten).

Dus past wel in hun cultuur.
Bedankt voor de research! Dan wordt dit inderdaad meer en meer een holding. Op zich zit er inderdaad wel iets in, ze hebben de luxe van stabiele riante cashflows die ze kunnen aanwenden om geleidelijk extra (groei?)investeringen in andere maar aansluitende sectoren te doen.. Sofina 2.0 :D ?

Erwin5857
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Erwin5857 »

Uit de tijd :

https://www.tijd.be/ondernemen/retail/k ... 03361.html

Colruyt lijkt een beetje op Berkshire Hathaway, sterke cash flow generator combineren met aankopen op gunstige momenten.

Filoe
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 67

Bericht door Filoe »

Vraagje: de voorbije week stond Hedebouw weer de clown uit te hangen in het parlement over de weliswaar te weinige loonsopslag van 0.4% maar in één ruk vergeleek hij dat met het karige loon van "Debora" die werkt aan de kassa en de aandeelhouders die milj. €185 aan dividenden opstrijken (waarbij hij niet eens onderscheid maakt tussen netto en bruto). Nu is de kans groot dat diezelfde "Debora" ook aandeelhouder is van Colruyt. Mijn vraag is of het klopt dat Colruyt nog steeds de policy hanteert waarbij het bedrijf zijn werknemers in staat stelt aandelen te kopen met een korting op de actuele beurskoers? Ik weet dat dit vroeger het geval was maar ik vroeg mij af of dit nog zo is. Weet iemand daarvan of een afgeleide van deze situatie?

Plaats reactie