Colruyt

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing

Filoe
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 47

Re: Aandeel Colruyt

Berichtdoor Filoe » 13 Jun 2019 08:58

Alleen is het raar dat voornamelijk "kleine" beleggers het aandeel buiten kieperen. Colruyt is geen small cap, misschien eerder een midcap, en toch zijn er, aan de aparte volumes te zien, weinig grote portefeuilles die verkopen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze Colruyt à rato van 3 à 400 stuks per keer van de hand doen. Misschien moet dat nog komen als hun computers aan de vooraf ingestelde "stop loss" limieten komen en er dan een automatische salamiverkoop ontstaat. Veel grote aandeelhouders zitten naar zo'n klein (naar intl. maatstaven) aandeel niet te turen met de gedachte "Goh, zou ik nu verkopen of niet?" De computers beslissen dat voor hen. En als er één een groot aantal op de markt zwiert is het hek van de dam tot er iemand is die de overdrijving naar beneden teveel vind en het omgekeerde begint. Colruyt heeft al verschillende keren geprobeerd in Nederland voet aan de grond te krijgen maar het lukt daar niet vanwege hun protectionistische regelgeving dat verhindert zomaar overal grootwarenhuizen neer te planten. Hier in België kan dat natuurlijk wél.

powered by Surfing Waves

WafelMan
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 17

Re: Colruyt

Berichtdoor WafelMan » 18 Jun 2019 19:00

Zonet even de resultaten van Colruyt geanalyseerd voor de kleine beleggers die het interesseert.

Verwachtingen

Men haalt de verwachtingen van analisten ook niet op vlak van bedrijfswinst. Verwachting bedrijfswinst was 501 miljoen euro, werd 485 miljoen euro. Nettowinst ligt wel hoger dan bedrijfswinst en hoger dan analisten hadden verwacht. Dit komt door een eenmalig financieel resultaat dat de nettowinst omhoog duwt.Zonder dit element zou de bedrijfswinst dit jaar zelfs gedaald zijn. Haal dit effect weg en dan heb je volgend jaar een nettowinst die 18 miljoen euro lager ligt.

Marktaandeel

Marktaandeel in tweede jaarhelft is ook terug gevallen. In eerste jaarhelft 32.4%. Nu over hele jaar 32.2%. Verlies van 0.4% in tweede jaarhelft.

Eenmalige effecten

Halen we de eenmalige effecten eruit, dan zou de vergelijkbare winst van het boekjaar exclusief éénmalige effecten 372 miljoen euro bedragen in plaats van de 384 miljoen euro nu.

Inkoopprogrammma

Tot en met 31 maart 2019 werd ruim EUR 338 miljoen van het maximaal beschikbare
bedrag aangewend, waarvan EUR 47 miljoen tijdens het boekjaar 2018/19. Na jaareinde
werden geen eigen aandelen ingekocht.

Dividend

Stijgt van bruto 1,22 euro naar 1,31 euro.

Conclusie:

Retail beleggers gaan blij zijn met deze cijfers, maar onder de motorkap zie je toch wel duidelijk dat er een verslechtering is van de trend. Moeilijkere periode die er aan komt, verlies van 0,4% marktaandeel in H2. Als grote investeerder ben ik niet euforisch over de cijfers, maar het hogere dividend kan veel verzachten.

Benieuwd naar de opening morgen. Op KT kan een stijging erin zitten, maar de analisten gaan dan waarschijnlijk terug op de voorgrond komen. Op basis van deze cijfers gaan ze niet blij zijn. De koersreactie morgen kan ik niet voorspellen, euforie en daarna daling na de analistenmeeting is perfect mogelijk.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan gehad. Je vindt wel vaak analyses in de media die snel-snel alles neerpennen wat in het verslag staat, maar niet de moeite doen om even langer te lezen en dingen die de bedrijven je niet willen laten zien eruit te halen. Zo focust Colruyt enorm op het volledige boekjaar, maar neem het per halfjaar en dan is het verhaal helemaal anders. Volgend jaar lijkt zich moeilijk aan te kondigen, zeer moeilijk.
medaar liked last!

Hanky
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 851

Berichtdoor Hanky » 19 Jun 2019 09:21

Wordt niet echt gesmaakt.

58,14 -5,16 -8,15 % 19/6/19 - 09:21
ABInbev, Ageas, ArgenX, Galapagos, KBC, KBCA, Mithra, Sioen

disterminator
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Berichtdoor disterminator » 19 Jun 2019 09:31

Wie had dit nu kunnen verwachten .. :lol:
Een bedrijf dat zo goed geleid wordt en nooit teleurstelt.... en maar met 50% premie tov de sector noteert op een moment dat de rechtstreekse concurrentie ('prijsbrekers') te kennen geeft zijn aantal winkels gevoelig te gaan verhogen.

Blackbelt
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 320

Berichtdoor Blackbelt » 19 Jun 2019 09:51

Zelfs na die correctie vind ik ze nog duur....

Als je in een sector zit met beperkte marges, en dan hoor je langs alle kanten dat de concurrentie verhoogt, dan weet je dat de winst gaat zakken, en dat groeien moeilijker wordt.
Ze waren ooit voorloper met Collishop, maar die strijd is nu volledig verloren.

Als ik iets online wil kopen, dan staan ze alvast niet meer in mijn favorietenlijst, en je ziet in de winkels ook dat er steeds minder pakjes liggen van Collishop.

Failliet zie ik ze niet direct gaan, maar grote groei zit er niet meer in. Zware kostenbesparingen hebben ze al gedaan.

disterminator
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Berichtdoor disterminator » 19 Jun 2019 09:57

Volledig mee eens. Is en blijft een extreem duur geprijsd aandeel, ondanks alle believers die daarvoor zelfs het licht van de zon ontkennen (genre 'ze moeten hun prijzen niet aanpassen aan Albert Heijn want ze zijn vanzelf al goedkoper, dus van AH hebben ze geen last'... )

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 560

Berichtdoor Lotus » 19 Jun 2019 10:02

disterminator schreef:Wie had dit nu kunnen verwachten .. :lol:
Een bedrijf dat zo goed geleid wordt en nooit teleurstelt.... en maar met 50% premie tov de sector noteert op een moment dat de rechtstreekse concurrentie ('prijsbrekers') te kennen geeft zijn aantal winkels gevoelig te gaan verhogen.

Natuurlijk short gegaan? Of toch niet zo zeker van uw zaak? Ik heb hier van niemand gelezen dat ze ook echt short gingen op het aandeel dus doen alsof het zo logisch was is een gemiste kans als belegger.

Blackbelt
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 320

Berichtdoor Blackbelt » 19 Jun 2019 10:10

disterminator schreef:Volledig mee eens. Is en blijft een extreem duur geprijsd aandeel, ondanks alle believers die daarvoor zelfs het licht van de zon ontkennen (genre 'ze moeten hun prijzen niet aanpassen aan Albert Heijn want ze zijn vanzelf al goedkoper, dus van AH hebben ze geen last'... )

Tja, maar als de AH ineens op 200m van mijn huis zit, en de Colruyt of Okay op 400m, dan nog verliest Colruyt marktaandeel omdat niet iedereen de laaste halve cent wil besparen.

Ik heb met Colruyt een jaar of 5 geleden de rit meegepikt van 38 naar 48€, toen kreeg ik hoogtevrees en ben uitgestapt.
Ik blijf gewoon verwonderd dat dit aandeel zo duur blijft.
Voor mij zou 30-35€ een faire prijs zijn, en dan is het dividendrendement OK.

WafelMan
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 17

Berichtdoor WafelMan » 19 Jun 2019 14:27

Eigenlijk zijn de cijfers totaal niet goed. Colruyt heeft zijn persbericht zo opgesteld dat men jaarcijfers gaf die goed waren door sterk H1 (en media nam dit over), maar als je je rekenmachine neemt en H2 eruit filtert zie je dat hun netto marges sterk onder druk staan met een daling van maar liefst 15%. Reken dat door naar volgend jaar + ga ervan uit dat de situatie nog verslechtert, dan heb je een probleem. Hier houden beleggers volgens mij nog geen rekening mee, ik zie dit daarom niet als een kooppoppurtiniteit. :down:

Sterkte aan de aandeelhouders wel, is nooit leuk dagen als deze.

Fizmo
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 200

Re: Aandeel Colruyt

Berichtdoor Fizmo » 19 Jun 2019 15:14

Filoe schreef:Alleen is het raar dat voornamelijk "kleine" beleggers het aandeel buiten kieperen. Colruyt is geen small cap, misschien eerder een midcap, en toch zijn er, aan de aparte volumes te zien, weinig grote portefeuilles die verkopen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze Colruyt à rato van 3 à 400 stuks per keer van de hand doen. Misschien moet dat nog komen als hun computers aan de vooraf ingestelde "stop loss" limieten komen en er dan een automatische salamiverkoop ontstaat. Veel grote aandeelhouders zitten naar zo'n klein (naar intl. maatstaven) aandeel niet te turen met de gedachte "Goh, zou ik nu verkopen of niet?" De computers beslissen dat voor hen. En als er één een groot aantal op de markt zwiert is het hek van de dam tot er iemand is die de overdrijving naar beneden teveel vind en het omgekeerde begint. Colruyt heeft al verschillende keren geprobeerd in Nederland voet aan de grond te krijgen maar het lukt daar niet vanwege hun protectionistische regelgeving dat verhindert zomaar overal grootwarenhuizen neer te planten. Hier in België kan dat natuurlijk wél.

Een hedge fund die een groot aantal aandelen van een bedrijf wil verkopen, bv. Colruyt, kan dit ook via een dark pool regelen net om te vermijden dat dergelijk groot aantal aandelen die op de markt gedumpt worden een te grote invloed hebben op de prijs. Die transacties - daarmee ook de naam - worden trouwens niet publiek gemaakt. Waarmee ik niet wil zeggen dat het hier gebeurd is natuurlijk.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen