KBC Ancora

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Aandeelhoudertje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 94

Re: KBC Ancora

Bericht door Aandeelhoudertje »

kr2 schreef: ↑
26 mei 2023 17:51
KBC Ancora keert interim-dividend uit van 3,31 euro per aandeel op 8 juni 2023
Tevens gedeeltelijke vervroegde terugbetaling op 31 mei 2023 van 70 miljoen euro van een lening van 143 miljoen euro met vervaldatum mei 2024.

De Raad van Bestuur van Almancora Beheersmaatschappij, statutair bestuurder van KBC Ancora, heeft in haar vergadering van 26 mei 2023 beslist om op 8 juni 2023 een interim-dividend betaalbaar te stellen van 3,31 euro bruto per KBC Ancora-aandeel. Het netto couponbedrag, na afhouding van 30% roerende voorheffing, bedraagt 2,317 euro per aandeel
Mooi nieuws.
Is wel minder dan 90% van de 4 EUR die ze van KBC krijgen.

NewB76
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1244

Bericht door NewB76 »

Kan minder schuld niet wat voordelen hebben in een steeds onbekende/ onzekere toekomst ?

3logic
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1270

Bericht door 3logic »

NewB76 schreef: ↑
26 mei 2023 18:09
Kan minder schuld niet wat voordelen hebben in een steeds onbekende/ onzekere toekomst ?
Is miniem die schuldenaflossig en impact dus nee had ook meer verwacht. Waarschijnlijk zal kbc hun Kapitaaloverschot van Ierland besteden aan eigen inkoop va aandelen. Dus op zich ok maar toch ietwat aan de onderkant van de vork.

Decanus
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 805

Bericht door Decanus »

26 mei 2023
Gereglementeerde informatie, voorwetenschap, Leuven, 26 mei 2023 (17.40 CEST)

KBC Ancora keert interim-dividend uit van 3,31 euro per aandeel op 8 juni 2023.

Tevens gedeeltelijke vervroegde terugbetaling op 31 mei 2023 van 70 miljoen euro van een lening van 143 miljoen euro met vervaldatum mei 2024.

De Raad van Bestuur van Almancora Beheersmaatschappij, statutair bestuurder van KBC Ancora, heeft in haar vergadering van 26 mei 2023 beslist om op 8 juni 2023 een interim-dividend betaalbaar te stellen van 3,31 euro bruto per KBC Ancora-aandeel. Het netto couponbedrag, na afhouding van 30% roerende voorheffing, bedraagt 2,317 euro per aandeel.
Er zal geen slotdividend worden uitgekeerd.

De financiële dienstverlening wordt verzorgd door KBC Bank, KBC Brussels en CBC Banque.

Daarnaast zal KBC Ancora op 31 mei 2023 een gedeelte van de uitstaande lening met eindvervaldag 31 mei 2024 vervroegd terugbetalen. De vervroegde terugbetaling betreft 70 miljoen euro van een lening van 143 miljoen euro.
Het resterende bedrag van de betrokken lening met eindvervaldatum 31 mei 2024 bedraagt daardoor (vanaf 31 mei 2023) 73 miljoen euro.
Het totaal bedrag aan uitstaande leningen zal hierdoor dalen van 243 miljoen euro naar 173 miljoen euro (73 miljoen euro met vervaldag in mei 2024 en 100 miljoen euro met vervaldag in mei 2027).
De rentelast daalt met ca. 0,2 miljoen euro in het lopende boekjaar en met ca. 1,9 miljoen euro in het volgende boekjaar.
Gezien de terugbetaling gebeurt op basis van de bestaande liquiditeitspositie, heeft de terugbetaling geen impact op de netto-schuld van KBC Ancora.

sword1
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 21

Bericht door sword1 »

Ik begrijp dat je in woelige tijden beter zo weinig mogelijk schulden hebt maar 1 ding begrijp ik niet zo goed. dat is dat men afstapt van eerder gemaakte afspraken om 90% uit te keren aan de aandeelhouders en daar geen enkele uitleg bij te geven. Het gaat mij niet om die eventuele €0,29 bruto meer( 90% van €4= €3,60). Maar schept niet echt een vertrouwen. De rente last op deze schulden is trouwens ook niet zo hoog. En trouwens ken ik bijna of geen bedrijf dat geen schulden heeft!!
Enkel denk ik dat er heel woelige tijden aanbreken. En dat de regelgeving voor banken nog aangescherpt gaat worden! Ik vind het wel een beetje raar( en ik begrijp dat er geen magische recepten bestaan) dat men eigenlijk zo hard aan de handrem trekt ( ECB & Fed) bij de ECB wil men altijd graag een groei zien tussen de 2% & 4% trouwens., zonder er bij stil te staan wat een schade ze (kunnen) aanrichten!! Dacht toch net dat het hele systeem gebaseerd was op groei!

Aandeelhoudertje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 94

Bericht door Aandeelhoudertje »

sword1 schreef: ↑
27 mei 2023 09:35
Ik begrijp dat je in woelige tijden beter zo weinig mogelijk schulden hebt maar 1 ding begrijp ik niet zo goed. dat is dat men afstapt van eerder gemaakte afspraken om 90% uit te keren aan de aandeelhouders en daar geen enkele uitleg bij te geven. Het gaat mij niet om die eventuele €0,29 bruto meer( 90% van €4= €3,60). Maar schept niet echt een vertrouwen. De rente last op deze schulden is trouwens ook niet zo hoog. En trouwens ken ik bijna of geen bedrijf dat geen schulden heeft!!
Enkel denk ik dat er heel woelige tijden aanbreken. En dat de regelgeving voor banken nog aangescherpt gaat worden! Ik vind het wel een beetje raar( en ik begrijp dat er geen magische recepten bestaan) dat men eigenlijk zo hard aan de handrem trekt ( ECB & Fed) bij de ECB wil men altijd graag een groei zien tussen de 2% & 4% trouwens., zonder er bij stil te staan wat een schade ze (kunnen) aanrichten!! Dacht toch net dat het hele systeem gebaseerd was op groei!
Inderdaad geen enkel woordje uitleg hierover.
Bovendien had ik ook nog iets meer dividend dan die 90% verwacht omdat ze voordien 0,99 pariteit hadden met KBC. Maar door eigen aandelen in te kopen is dat boven de 1 gestegen.
Met andere woorden de inkomsten 4 EUR, verdeeld over de ancora aandelen is meer dan 4.

Een woordje uitleg van Ancora had wel op zijn plaats geweest.

Blackbelt
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 797

Bericht door Blackbelt »

Als ze dat geld gebruiken om nog wat meer aandelen in te kopen, dan vind ik dat nog beter.
Dat spaart een pak voorheffing.

Decanus
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 805

Bericht door Decanus »

Er kunnen op het niveau van Ancora beter geen schulden zijn .
De schulden wat extra afbouwen is dus een zeer goed idee .

Snorkel
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 167

Bericht door Snorkel »

Ik begrijp dat je in woelige tijden beter zo weinig mogelijk schulden hebt maar 1 ding begrijp ik niet zo goed. dat is dat men afstapt van eerder gemaakte afspraken om 90% uit te keren aan de aandeelhouders en daar geen enkele uitleg bij te geven.
Als je de voorbije maanden het woord "bank" hoorde, dan was dat vooral in combinatie met Silicon Valley Bank, First Republic, Pacwest Bancorp. Akkoord: allemaal Amerikaanse banken en natuurlijk in een andere positie dan KBC.

Maar de malaise kwam onlangs al de plas overgewaaid in de vorm van een Credit Suisse die in de problemen kwam etc...
Gooi daar dan nog eens het gemor bij van de lage rentes die spaarders krijgen, de politiek die doet alsof ze luisteren naar hun gepeupel en wat uitspraken de wereld instuurt om te laten uitschijnen dat het een schande is en je hebt al gauw een cocktail waarbij je beter wat reserve in een pot stopt om toekomstige brandjes te blussen.

Nu mag KBC nog zo robuust zijn als iets, van het ogenblik dat ze zouden communiceren dat ze ook nog maar het minste extra veiligheid inbouwen omwille van de "donder" die er rommelt in Bankenland, dan zou dat al genoeg kunnen zijn om paniek te zaaien waar er geen is. Niemand heeft zin in een bank run waar er geen hoeft te zijn. Het is tegenwoordig al erg genoeg met de media die van een mug een olifant maken, laat staan dat er hierdoor desastreuze gevolgen zouden zijn op de financiële markt.

Ik heb liever dat een bank wat extra discrete voorzichtigheid hanteert achter de schermen, dan een persbericht de wereld instuurt en fout wordt geïnterpreteerd.

Het kan ook zijn dat het er totaal niks mee heeft te maken, het is louter maar een gedachtegang. ;)
sword1 liked last!

Pietro
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 128

Bericht door Pietro »

De werkingskosten voor de holding gaan ook nog van de ontvangen dividenden, evenals de aanleg wettelijke reserve.
Komt eigenlijk op 90% bruto van de door Kbc gestorte dividenden.
NewB76 liked last!

Plaats reactie