De beurs vandaag / Markten live

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

dividendbaron
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 45

Re: De beurs vandaag / Markten live

Bericht door dividendbaron »

11111yes11111 schreef: ↑
16 mar 2023 12:54
De bank adviseert om niets te doen en te blijven zitten maar hoe meer ik lees over credit Suisse en de grootte orde van die bank hoe meer ik toch overweeg even volledig aan de zijlijn te gaan staan tot er echt stabiliteit is.risk reward wordt wel negatief.
Ik ga mij inlezen in Duitse banken ook. Je zou denken dat er iets geleerd is bij de banken over risico beheersing maar t valt toch serieus tegen. Hoe ernstig is dat bij die Duitsers?
Als ik je je een tip mag geven....
Hester Bias heeft boeken over dit thema geschreven. Een hollandse financieel advocate die de banken sector kent als haar broekzak.
Gelukkig in het nederlands geschreven,en dan nog is het zware turf,maar oo zo verhelderend.
Je kan ze ook volgen op twitter... waar ze de laatste dagen uiteraard heel actief was !

11111yes11111
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 96

Bericht door 11111yes11111 »

Bedankt, ziet er de moeite uit!
d'Ieteren (30%, winst gepakt 1/2024), Elia (30%)
ca.5% :UCB, besi winst genomen november 23, ab inbev, ASML winst gepakt 2 2024, orange belgium, evs, kinepolis, AVH, euronext, Econocom 1/ 2024 , alfen 1/ 2024, basic fit 1 /2024
Buy and hold

de Senacour
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 143

Bericht door de Senacour »

Men kan schrikken over de dingen die gebeuren dij C. S. maar hou ook even rekening met de tijdlijn,m.a.w. hoelang is dat allemaal al aan de gang??

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2000

Bericht door USSENTERPRISE »

de Senacour schreef: ↑
18 mar 2023 11:30
Men kan schrikken over de dingen die gebeuren dij C. S. maar hou ook even rekening met de tijdlijn,m.a.w. hoelang is dat allemaal al aan de gang??
Credit Suisse zit natuurlijk al jaren met allerlei schandalen maar er zitten ongetwijfeld nog andere Europese banken in nauwe schoentjes na de agressieve renteverhogingen. We weten nog niet welke omdat financials hun echte situatie boekhoudkundig goed kunnen wegmoffelen.
Ik houd ook de spread tussen overheidsobligaties van slechte en zwakkke landen in het oog. Voorlopig blijft het rustig op dat front.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1929

Bericht door jean de florette »

Een Zwitserse bankier, over Silvergate: JP Morgan zou klanten gebeld hebben om hun geld weg te halen bij Silvergate, om zo druk uit te oefenen op de Federal Reserve om de rente niet meer te laten stijgen. Silvergate als op te offeren pion. (you tube)

Er zwerven nogal wat samenzweringstheoriën rond op het internet...
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

11111yes11111
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 96

Bericht door 11111yes11111 »

De banken mogen gerust wat meer moeite doen om het sentiment tegen hun te verbeteren.
d'Ieteren (30%, winst gepakt 1/2024), Elia (30%)
ca.5% :UCB, besi winst genomen november 23, ab inbev, ASML winst gepakt 2 2024, orange belgium, evs, kinepolis, AVH, euronext, Econocom 1/ 2024 , alfen 1/ 2024, basic fit 1 /2024
Buy and hold

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember

De centrale banken vonden dat de inflatie moest bestreden worden door via drastische renteverhogingen een recessie te veroorzaken. Het ging hier om een aanbodinflatie, ontstaan door suppy-bottlenecks en productieverlies van energie en voedsel door de oorlog. Nu krijgen we tweede ronde inflatie omdat de loonstijgingen en andere gestegen inputkosten worden doorgerekend. Ondertussen pompten de overheden grote sommen in de economie in de vorm van steunmaatrgelen (net om een recessie te vermijden) en in de vorm van militaire uitgaven.
Het rentewapen is krachtiger dan wat dan ook dus de centrale banken gaan krijgen wat ze wilden : een recessie. De bankencrisis en al wat er misschien nog gebroken is zullen ze er moeten bijnemen als collateral damage. Hopelijk denken ze niet te dogmatisch en zijn ze bereid om de rente terug te verlagen als de situatie verder uit de hnad loopt.

ourasi
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 585

Bericht door ourasi »

Het is weer een leuke boel op de beurzen. De grote boosdoener bij bijna elk probleem op de beurs is leverage. De overschakeling van een economie die overspoeld werd door goedkoop geld naar een economie met echte rentevoeten zal slachtoffers maken. Zolang de obligatieportefeuilles bij marktpartijen enkel latente verliezen blijven in het financieel systeem is er geen probleem. Wanneer er gedwongene verkopen plaatsvinden zoals SVB worden de buffers snel opgevreten.

Mijn portefeuille bestaat uit vooral uit aandelen met een hoge solvabiliteit en een stevige kaspositie. Deze aandelen hebben in vorige crisissen bewezen dat zij versterkt uit een probleemsituatie op de beurs komen. Ik laat me niet leiden door de waan van de dag en bekijk het schouwspel vanuit mijn luie zetel. Laat het nog maar wat stormen zodat de speculanten nog wat geld kunnen winnen of verliezen.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember

Allee vooruit, na de ECB kon ook de FED zich weer niet inhouden. De zaak was de laatste dagen wat gekalmeerd maar ik vrees dat de beursstress nu terugkeert.

Husky34
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 419

Bericht door Husky34 »

USSENTERPRISE schreef: ↑
22 mar 2023 21:28
Allee vooruit, na de ECB kon ook de FED zich weer niet inhouden. De zaak was de laatste dagen wat gekalmeerd maar ik vrees dat de beursstress nu terugkeert.
De Fed? of Yellen?

Plaats reactie