Nyrstar

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

vlere
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 133

Re: Nyrstar

Bericht door vlere »

Toch nog iets die leeft op de Nyrstarsite!!
Nog eens in het nieuws geweest! Spijtig dat het over de zwaluwen ging!! :silent:

a21
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 4642

Bericht door a21 »

Minderheidsaandeelhouders Nyrstar klaar voor veldslag tegen grondstoffenreus Trafigura

Donderdag zal de ondernemingsrechtbank van Turnhout het beroep van de minderheidsaandeelhouders van zinkgroep Nyrstar tegen grondstoffenreus Trafigura behandelen. Eind vorig jaar besliste de Antwerpse ondernemingsrechtbank om het deskundigenonderzoek waar de minderheidsaandeelhouders van Nyrstar om gevraagd hadden, stop te zetten. Daar werd beroep tegen aangetekend.

Afbeelding

De minderheidsaandeelhouders van Nyrstar vechten al jaren tegen de overdacht van bijna alle activiteiten van hun zinkgroep aan Trafigura. Het beursgenoteerde Nyrstar had na een omstreden 'onteigening' enkele jaren geleden nog slechts een belang van 2 procent in de zinksmeltactiviteiten.

Volgens de minderheidsaandeelhouders trad Trafigura ooit toe als kleine aandeelhouder bij Nyrstar en verzwakte het dat bedrijf van binnenuit. Tussen 2014 en 2016 verhoogde Trafigura haar aandeel in Nyrstar. 'Geleidelijk aan breidde men zijn belang uit en begon men posities in te nemen om later het bedrijf onder de marktprijs te verwerven. Dankzij haar toenemende greep op Nyrstar beïnvloedde Trafigura verschillende twijfelachtige beslissingen die de positie en de liquiditeit van de onderneming verzwakte', klonk het eerder bij de minderheidsaandeelhouders en hun spreekbuis Kris Vansanten.

De omstreden overdracht zou worden onderzocht door een groep onafhankelijke deskundigen. Daar konden de advocaten van Trafigura een stokje voor steken door middel van een technische kwestie: drempels in het kapitaal waaraan niet zou voldaan zijn. 'We zullen niet toelaten dat een moordenaar met een glimlach buiten wandelt louter op basis van procedureargumenten', lieten de minderheidsaandeelhouders vorig jaar optekenen.

Crisis

Trafigura ontkent van zijn kant alle aantijgingen met klem. Het bedrijf zegt dat de Antwerpse handelsrechter in de beschikking bevestigde dat de herstructurering volledig wettig was.

Volgens Trafigura ging Nyrstar tussen 2018 en 2019 door een zware financiële crisis. 'Door de overname van diverse mijnen en een dalende prijs voor zink wereldwijd moet Nyrstar geherstructureerd worden', zegt Trafigura-woordvoerder Victoria Dix. 'Die herstructurering was de enige realistische optie en werd geadviseerd door lokale en internationale advocatenkantoren', aldus Dix. 'Alle schuldeisers, ook Trafigura, scholden een deel van de schulden kwijt. Wij namen zelfs de overige schulden op ons, zo'n 2,3 miljard euro. Door onze redding kon Nyrstar blijven bestaan en kon het zijn contractuele verplichtingen overal nakomen.'

De herstructurering gebeurde volgens Trafigura met goedkeuring van de banken waar Nyrstar bij aangesloten was en tevens alle schuldeisers. 'De herstructurering werd erkend door de Antwerpse ondernemingsrechtbank als enige alternatief en later goedgekeurd door Amerikaanse en Britse hoven.'

Trafigura wijst er tot slot op dat alle jobs bij Nyrstar, waarvan meer dan 500 in ons land, behouden bleven. "Het is door onze investeringen dat Nyrstar nu wereldleider is voor koolstofarm geraffineerde zink. Wij zullen ons dan ook verdedigen in de rechtszaal."

15 juni 2022 - | Trends.be
Wimpie85 liked last!

jonathan85
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 69

Bericht door jonathan85 »

Hallo,

Ik heb de aandelen destijds aangekocht aan 8 euro, zeer veel geld kwijt.

Ben al 2 jaar niet meer aan het volgen omdat ik de hoop heb opgegeven.

Heb ze wel nog in portefeuille steken en vraag me af wat de scenario's zijn voor dit aandeel.

Ik veronderstel dat de schadeclaims enkel zijn voor de mensen die burgerlijke partij hebben gesteld en mee betalen aan de rechtzaak.

Maar ik lees dat ze proberen de transfers teniet te doen.

Wil dit dan zeggen dat Nyrstar terug gaat naar zijn oude structuur of zie ik dit verkeerd.

Weet ik volg het niet meer en ben beetje leek in die procedureslagen.

Ben veel geld kwijt en heb de hoop al lang opgegeven, desondanks steken ze nog in de portefeuille aan 98 procent waardevermindering.

Vraag me alleen af of ik ooit nog een deel van mijn inleg terugzien.

Alvast bedankt voor de reactie peeps.

jonathan85
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Hallo,

Ik heb de aandelen destijds aangekocht aan 8 euro, zeer veel geld kwijt dus.

Heb ze wel nog in portefeuille steken en vraag me af wat de scenario's zijn voor dit aandeel.

Ik veronderstel dat de schadeclaims enkel zijn voor de mensen die burgerlijke partij hebben gesteld en mee betalen aan de rechtzaak.

Wil dit dan zeggen dat Nyrstar terug gaat naar zijn oude structuur of zie ik dit verkeerd.

Nyrstar is voor dood achter gelaten door Trafigura, aandeelhouders zijn misleid en genaaid. Als de fraude kan aangetoond worden, kan Nyrstar dan terug een volwaardig bedrijf worden met al zijn assets of betalen ze gewoon de claims aan de burgerlijke partijen.

Ik volg het niet meer en ben beetje leek in die procedureslagen.

Ben veel geld kwijt en heb de hoop al lang opgegeven, desondanks steken ze nog in de portefeuille aan 98 procent waardevermindering.

Vraag me alleen af of ik ooit nog een deel van mijn inleg ga terug zien.

Alvast bedankt voor de reactie mensen.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2262

Bericht door USSENTERPRISE »

jonathan85 schreef:
23 jun 2022 23:54
Hallo,

Ik heb de aandelen destijds aangekocht aan 8 euro, zeer veel geld kwijt dus.

Nyrstar is voor dood achter gelaten door Trafigura, aandeelhouders zijn misleid en genaaid. Als de fraude kan aangetoond worden, kan Nyrstar dan terug een volwaardig bedrijf worden met al zijn assets of betalen ze gewoon de claims aan de burgerlijke partijen.

Ik volg het niet meer en ben beetje leek in die procedureslagen.

Vraag me alleen af of ik ooit nog een deel van mijn inleg ga terug zien.

Alvast bedankt voor de reactie mensen.
Het is beter geen hoop te blijven hebben. Het aandeel kan op basis van die juridische procedures nog wat stuiptrekkingen vertonen maar een echt herstel tot bijvoorbeeld 1 euro lijkt mij te hoog gegrepen.

elkarim2002
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Bericht door elkarim2002 »

Beste jonathan,

Best contacteer je kris vansanten, zijn email vind je online...
Hij verzamelt alle gedupeerden en elk aandeel (zeker deze van langer geleden) kunnen erg relevant zijn in de lopende zaak...
Dus je kan zeker van betekenis zijn, net zoals ik en nog vele anderen. Ik ga de details hier niet allemaal opschrijven, maar ik raad je echt aan hem s te mailen en je hele verhaal te doen. Ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb!!!

Groetjes

jonathan85
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Bedankt voor de reacties mannen. Perongeluk email bij de hand?

elkarim2002
Forum newbie
Forum newbie

alwaysright
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 616

Bericht door alwaysright »

De ontwikkelingen rond Nyrstar heb ik zeker al 3 jaar niet meer gevolgd.
Ik heb een gigantisch verlies geleden op dit aandeel...waarschijnlijk meer mensen op dit forum.
Nu lees ik iets over recente ontwikkelingen en advocaten die iets proberen te redden,kan iemand mij vertellen hoe dat precies werkt?
Ik leg mijn situatie even uit,ik had in 2015 een groot aantal aandelen waar de waarde ervan later tot bijna nul zou zakken.
Ik heb in 2016 verkocht...is dit iets voor dat team van advocaten of is dit te lang geleden om er nog iets mee te doen.
Weet iemand dit?

elkarim2002
Forum newbie
Forum newbie

Ik vrees 1x verkocht totaal niet relevant meer. Ik heb mijn stukken ook bijgehouden, gigantisch verlies, maar echt veel!!! En maar goed niet verkocht indien ooit positieve outcome van de zaak vs Trafigura...

Plaats reactie