Aedifica

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 15090

Re: Aedifica

Bericht door charel01 »

Louis From Gaal schreef:
10 jun 2021 16:11
elchapo schreef:
10 jun 2021 13:42
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... gspiramide
Zal in België niet veel anders zijn.
De groep mensen tussen de 50 en 75 is enorm.
Potentiële bewoners op enige termijn.
Klopt natuurlijk. Een andere vraag is of er in de klassieke, grootschalige woonzorgcentra veel toekomst zit. De schrijnende verhalen uit de WZC (ook pre-corona) zijn legio. De toekomst ligt volgens mij in meer kleinschalige ouderenzorg ingebed in 'de gemeenschap', waar mantelzorger, verpleegster, buurtbewoners de taken onder elkaar verdelen. Nu, daar wordt al lang over gepraat en ik denk dat ze bij Aedifica ook wel nadenken over een 'andere' ouderenzorg dan de mensonterende situaties die we daar nu toch al te vaak zien. Daarom kijk ik vooral uit naar welke duurzame en lokaal ingebedde projecten Aedifica nog in de pijplijn heeft.
Eigenlijk is alles heel simpel. Een goede verzorging kost geld. Je kan in een OCMW-rusthuis gaan zitten of prive. Prive hangt het er gewoonweg vanaf wat je per maand wilt of kan betalen.
Ikzelf heb me altijd voorgenomen mocht mijn vrouw sterven voor mij ik naar Herentals verhuis om onder de mensen te zijn.
Naargelang mijn leeftijd is een serviceflat de ideale oplossing voor de andere stap het rusthuis.(Ik ben boven de 60 en dat wilt eigenlijk zeggen dat de winter in mijn levensloop is aangebroken realistisch gezien. Mocht ik de 80 halen gezien mijn gezonde levenswijze zou dat al bijna een wonder zijn.)
Ik heb dan ook in het verleden eens geinformeerd wat me dat zou kosten per maand in iets wat me zou aanstaan:
https://www.woonzorgweb.be/sites/defaul ... m_2021.pdf
Je moet maar eens de rekening maken. ;)
Ter info mijn pensioen is 2000 Euro per maand netto.
Lieve16 liked last!

Erwin5857
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 178

Bericht door Erwin5857 »

aossa schreef:
10 jun 2021 11:11
Tsundoku schreef:
09 jun 2021 19:54
aossa schreef:
09 jun 2021 17:25
Hoge verwatering van het dividend.

Ga overwegen om over te stappen naar Cofinimmo!
Zolang je geld ophaalt om te investeren in nieuwe projecten (aan het tempo dat ze die doen mag deze kapitaalverhoging niet echt als een verrassing komen), die nieuwe projecten nog altijd nettohuurrendementen van 5% of meer opbrengen én de aandelen dan nog eens aan een premie ten opzichte van de intrinsieke waarde verkocht worden, zal het met die "verwatering" wel meevallen hoor.

Dat gezegd zijnde, Cofinimmo's laatste zorgprojecten die ik zag passeren hadden doorgaans een lager huurrendement dan wat ze bij Aedifica gewoon zijn. En de opeenvolging van kapitaalverhogingen is nu eenmaal een neveneffect van het GVV-statuut waardoor ze 80% van de winst MOETEN uitkeren en dus voor hun groeifase automatisch afhankelijk zijn van extern kapitaal. Wie daarvoor uit Aedifica stapt, had er in de eerste plaats beter misschien niet ingestapt ;)
Ach Cofinimmo brutto dividendrendement is hoger dan dat van Aedifica.
Ze doen pogingen om de tak residentieel zorgvastgoed naar of boven de 60% te krijgen waardoor het netto dividend rendement met 15% verhoogt (15% afhouding roerende voorheffing ipv 30%).

Bovendien lees en hoor ik meer en meer negatieve berichten over de zogenaamde "cowboys in de vastgoedzorg sector" die focussen op hoog aandeelhouders rendement. Dit doet me even nadenken over dit, volgens mij toch overgewaardeerd, aandeel. Het gaat bij Aedifica dan wel zuiver over het vastgoed, maar van hun huurders wordt gevraagd dat ze het hoge rendement blijvend realiseren. (Lees: de natte pamper wordt slechts vervangen na 75% verzadiging).
Dividend zou niet met 15% maar meer dan 20% stijgen bij
Namelijk van 70% naar 85% van het bruto dividend.
charel01 liked last!
Vastgoed (33%) : COFB, VGP, AED, CPINV, LEAS, ASC, HOMI, INTO, ADJ
Holdings (17%) : ACKB, SOF, GIMB, BREB
Infra (13%) : TINC, ELI
Finance (15%) : AGS, KBCA
Agro/Voeding (12%) : SIP, TERB, LOTB, GREEN, ABI, ALKKO
Overige (10%) : COLR, SOLB, EURN, NCYF, ONTEX, IBAB

charel01
Premiummember
Premiummember

Bericht door charel01 »

Uitgelicht: zorgvastgoedinvesteerder Aedifica tankt bij
Aedifica heeft 285 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van 2,8 miljoen nieuwe aandelen.

De aandelen werden voor 102,00 euro per stuk geplaatst bij institutionele beleggers middels een private plaatsing. Dit gaf hen een korting van 3,87 procent ten opzichte van de slotkoers op 8 juni, rekening houdend met het dividend.

De nieuwe aandelen zullen vanaf 15 juni zowel in Brussel als Amsterdam genoteerd worden.

Volgens Degroof Petercam kwam de kapitaalverhoging niet als een verrassing, maar wel iets sneller dan verwacht. De verwatering als gevolg van de emissie is volgens Degroof “bescheiden”.

De opbrengst van de emissie zal Aedifica gebruiken om de groeiplannen te kunnen financieren en voor het versterken van de balans.

Op 31 maart bedroeg de schuldgraad van Aedifica 44,5 procent. Na uitvoering van het geplande investeringen zal de schuldgraad naar verwachting oplopen tot 50 procent tegen het einde van het lopende boekjaar. Maar dankzij de kapitaaloperatie week zal de schuldgraad eind dit jaar op 45 procent uitkomen, denkt de zorgvastgoedinvesteerder.

Volgens ING ligt een schuldratio van 50 procent al mooi onder de bankconvenanten, maar de 45 procent ligt meer bij de wensen van het management, aldus de bank. KBC Securities rekent op 46,7 procent.

De kapitaalverhoging vond volgens Degroof Petercam wellicht iets eerder plaats dan verwacht omdat nieuwe investeringskansenzich aandienden. Aedifica investeerde dit jaar al meer dan Degroof Petercam had verwacht.

KBC Securities rekende aanvankelijk op 800 miljoen euro aan investeringen in 2021, maar gaat inmiddels uit van 1,1 miljard euro.

De waardering van Aedifica ligt volgens ING wel wat hoger dan die van sectorgenoten, zowel op vlak van koers-winstverhouding als premie die wordt betaalt ten aanzien van de bezittingen. Ondanks de grote emissie handhaafden KBC Securities en ING hun koersdoelen van respectievelijk 122,00 en 115,00 euro. Beide banken hebben een koopadvies op het aandeel Aedifica.

Degroof Petercam verlaagde het koersdoel wel, van 116,00 naar 112,00 euro, maar herhaalde het koopadvies. De zakenbank verlaagde de taxaties voor de winst per aandeel voor de komende drie jaren licht.

Degroof Petercam blijft Aedifica als een koopkandidaat beschouwen, nu de portefeuille vermoedelijk harder zal groeien dan de projecten die al in de pijplijn zitten. Daarbij kan Aedifica volgens KBC ook een drijvende kracht worden in een consolidatieslag van de Europese zorgvastgoedsector.

Het aandeel Aedifica sloot de week af op 105,40euro, een daling van 0,7 procent op weekbasis.

Door: ABM Financial News.
Erik1040 liked last!

nete
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 312

Bericht door nete »

Wij hebben Aedifica in een portefeuille met daarop nu 44% winst.
We denken eraan (er is een rondvraag onderweg) om deze winst veilig te stellen en voorlopig geheel of gedeeltelijk afscheid te nemen van dit prachtig aandeel.

1) We vermoeden dat, gezien een kapitaalsverhoging waarop enkel institutionelen kunnen intekenen, dit niet zo goed valt bij de "gewone" belegger: mogelijk koersdaling door licht misnoegde verkopers.
2) Verwatering door uitbreiding aantal aandelen die met een korting aangeboden worden.
3) Men gaat aan de huidige aandeelhouders een dividend uitkeren over het voorbije jaar: dividend gaat van de koers af.

We denken dat er een redelijke kans is dat Aedifica binnenkort een dip te verwerken krijgt en misschien ergens tussen 59 en 100 euro zal noteren. Als we nu onze winst incasseren kunnen we dan terug instappen aan een lagere koers, want Aedifica blijft natuurlijk een steraandeel.
Wat denken de lezers hier van deze hypothese ?

charel01
Premiummember
Premiummember

Bericht door charel01 »

nete schreef:
13 jun 2021 09:39
Wij hebben Aedifica in een portefeuille met daarop nu 44% winst.
We denken eraan (er is een rondvraag onderweg) om deze winst veilig te stellen en voorlopig geheel of gedeeltelijk afscheid te nemen van dit prachtig aandeel.

1) We vermoeden dat, gezien een kapitaalsverhoging waarop enkel institutionelen kunnen intekenen, dit niet zo goed valt bij de "gewone" belegger: mogelijk koersdaling door licht misnoegde verkopers.
2) Verwatering door uitbreiding aantal aandelen die met een korting aangeboden worden.
3) Men gaat aan de huidige aandeelhouders een dividend uitkeren over het voorbije jaar: dividend gaat van de koers af.

We denken dat er een redelijke kans is dat Aedifica binnenkort een dip te verwerken krijgt en misschien ergens tussen 59 en 100 euro zal noteren. Als we nu onze winst incasseren kunnen we dan terug instappen aan een lagere koers, want Aedifica blijft natuurlijk een steraandeel.
Wat denken de lezers hier van deze hypothese ?
Dat jullie je winst veilig stellen 100% akkoord.
Dat Aedifica aan 59 gaat noteren vermoed ik dat dat gaat zijn wanneer ik een marathon zal lopen.
Ik kan nu 300 m lopen. :?

bengali
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 51

Bericht door bengali »

Oei Nele, ik begrijo dat je wat winst wilt nemen, maar jouw analyse raakt kant noch wal vrees ik.

Uiteraard hadden een aantal "gewone" beleggers willen intekenen op de kapitaalsverhoging, maar gezien de geringe korting kan je dan aandelen bijkomen tijdens een dipje. Als particuliere belegger voel ik mij allerminst benadeeld door deze KV. Ik denk ook wel dat heel wat aandeelhouders net blij zijn het een private KV aan deze voorwaarden, want niet iedereen heeft cash liggen om deel te nemen aan een KV.

Er is duidelijk een grote verwatering van een volle 8,5% en met met verse geld gaan ze nieuwe activa aankopen. Dus uiteindelijk verandert er maar weinig voor de winst per aandeel.

Aeidifica is statutair verplicht om een dividend uit te keren, dus weinig nieuws onder de zon. Het is een vorm van rendement voor dit aandeel. Indien je geen dividend wenste, zijn jullie in het verkeerde aandeel gestapt.

Aedifica kan zoals net ander aandeel wel eens een dipje hebben cfr begin 2020, maar om terug te vallen naar 59 euro lijkt mij nogal hard gaan, gezien de activiteiten van Aedifica en hun recurrente inkomsten. Dit zou dan een aankoopmoment zijn ;)
Lieve16 liked last!
ASML, Deceuninck, Ontex, Alcoa, Schlumberger, Bankia, ABI, Aedifica

bengali
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 51

Bericht door bengali »

tweemaal hetzelfde gepost, deze mag weg
ASML, Deceuninck, Ontex, Alcoa, Schlumberger, Bankia, ABI, Aedifica

nete
Forum veteraan
Forum veteraan

Bericht door nete »

Ik bedoel natuurlijk tussen 95 en 100, lager zie ik ze ook niet zakken.

nete
Forum veteraan
Forum veteraan

Bericht door nete »

bengali schreef:
13 jun 2021 14:06

Uiteraard hadden een aantal "gewone" beleggers willen intekenen op de kapitaalsverhoging, maar gezien de geringe korting kan je dan aandelen bijkomen tijdens een dipje. Als particuliere belegger voel ik mij allerminst benadeeld door deze KV. Ik denk ook wel dat heel wat aandeelhouders net blij zijn het een private KV aan deze voorwaarden, want niet iedereen heeft cash liggen om deel te nemen aan een KV.
Ik heb altijd geleerd dat, als het aantal aandelen van een bedrijf stijgt, de winst naderhand moet verdeeld worden over dat groter aantal, dus verwatering. Hier betreft het een gedwongen verwatering.
Aandelen die voor verwatering zorgen niet kunnen verwerven met een korting is voor mij de "gewone" belegger een beetje voor schut zetten.
Dat stuk analyse van u klopt dan weer niet voor mij.

Erwin5857
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 178

Bericht door Erwin5857 »

Als het opgehaalde kapitaal efficient wordt aangewend voor nieuwe investeringen dan stijgt ook de winst. Aedifica (en andere) slagen er toch in om WPA ook te laten stijgen mede DANKZIJ kapitaalverhogingen.
EarthNvstr1 liked last!
Vastgoed (33%) : COFB, VGP, AED, CPINV, LEAS, ASC, HOMI, INTO, ADJ
Holdings (17%) : ACKB, SOF, GIMB, BREB
Infra (13%) : TINC, ELI
Finance (15%) : AGS, KBCA
Agro/Voeding (12%) : SIP, TERB, LOTB, GREEN, ABI, ALKKO
Overige (10%) : COLR, SOLB, EURN, NCYF, ONTEX, IBAB

Plaats reactie