Hamon Groep

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1058

Re: Hamon Groep

Berichtdoor bertje » 17 Aug 2018 20:38

kierkegaard schreef:Bertje, je doet het nu uitschijnen alsof Hamon schuldenvrij is en op een comfortabele cashberg zit. Dat is natuurlijk niet zo. Met de kwijtschelding en de KV heeft Hamon de schulden wat afgebouwd, maar het blijft sterk geleveraged met een hoge netto schuldpositie.

Dat hoeft op zich ook geen probleem te zijn, zolang het vlot aan de schuldverplichtingen kan voldoen. Is dat momenteel zo? Ja, maar nauwelijks. Er moet dus heel weinig gebeuren voor een failliet of nieuwe kapitaalsinjectie wenkt. En die 400 miljoen/2018 wordt volgens mij nooit gehaald.

Wat ik eigenlijk bedoelde was in de trend van:
Het pakket aan ingrepen is indrukwekkend. Zo schelden financiële instellingen en andere schuldeisers €86,9 miljoen schulden kwijt. Daarenboven krijgt Hamon van de banken een kredietlijn van meer dan €200 miljoen en van andere partijen waaronder Sogepa (investeringsvehikel van de Waalse overheid) komen daar leningen van nog tientallen miljoenen bovenop.
En dan is er nog de kapitaalverhoging die 47.3 miljoen vers kapitaal opbracht om het gedecimeerde eigen vermogen optekrikken.
Voor het eerst in jaren zal Hamon immers kunnen opereren zonder zwaard van Damocles boven het hoofd. Dit kan bevrijdend werken.

Over de omzet en het (beperkt) verlies (winst verwacht niemand) daar hebben we het raden naar. Maar 5 september komt snel dichterbij.
lode78 liked last!

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1258

Berichtdoor jean de florette » 21 Aug 2018 09:54

Koersverloop zorgwekkend?
Volgens beursduivel gem. volume 21.7k, dat is dus de laatste 7 beursdagen. Geen 10000€ per dag. Van echte verkoopdruk geen sprake, gewoon nul interesse. De laatste gokker heeft er genoeg.
En van Hamon zelf, ook geen nieuws.

Nog wat Hamons van 't straat oprapen? Of toch gewoon afblijven?
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Berichtdoor 14-11-2014 » 21 Aug 2018 11:28

Nog wat Hamons van 't straat oprapen? Of toch gewoon afblijven?

Het eerste klinkt als bijkopen, wat ik niet zomaar zou doen. Bij een groot opwaarts potentieel maakt gemiddeld €0,465 of €0,44 relatief weinig uit. en het zal hopelijk een kleine, licht "speculatieve" positie zijn. Reageren op cijfers kan ook.

Het aandeel noteert in aanloop naar de cijfers alsof er een halve winstwaarschuwing is, maar die winstwaarschuwing is er niet. Dat beschouw ik als licht positief bij Hamon, exclusief eenmalige posten. Met het voorbehoud dat ik na de cijfers kan vinden dat er eerder een winstwaarschuwing had moeten worden gepubliceerd. ;)

Resultaten hoeven alvast niet teleurstellend te zijn. Weinigen zullen nu wonderen van Hamon verwachten, en het warme weer vanaf Q2 kan een beetje gunstig zijn geweest voor cooling. De koeling zal bij veel bedrijven op volle toeren hebben gedraaid. Bijzaak, maar mogelijk een positief accentje.

Blijft de koers zo laag, dan verwacht ik een voortzetting van het "patroon" van wantrouwen richting cijfers en opleving na niet-teleurstellende cijfers. Zonder advies, zonder garanties. Wie op lange termijn in Hamon gelooft, die zal ruimschoots op "kopen" uitkomen. Is het koersdoel over 3 jaar €0,90 ((zicht op) €10 mln. nettowinst), dan is het rendement zo'n 28,92% per jaar. In tijd mag Hamon er ruim 5 jaar over doen om die €0,90 te bereiken, wat dan nog steeds onder "kopen" valt.

In elk geval is het aandeel niet duur. Ik vind Hamon niet overgewaardeerd. Dat vond ik wel rond koersen van €0,55. Neem in berekeningen wel een eventuele directe of indirecte conversie van de obligatie mee. €0,90 is een "zonnig" koersdoel. Een KV om schulden (gedeeltelijk) af te lossen drukt het koersdoel. Bij volledige conversie @ €0,50 verdubbelt het aantal uitstaande aandelen bijna, maar zou zicht op €10 mln. slechts zicht op €13,025 mln. worden.

Bij de KV had Hamon optioneel al meer geld willen ophalen, maar dat mislukte door de te hoge uitgifteprijs. Het was toen niet vereist om meer geld op te halen, maar wel wenselijk. Voor een Hamon vzw zal meer geld nog steeds wenselijk zijn.

Bij normale cijfers verwacht ik in elk geval een stijging, door ongegrond wantrouwen. Merk wel op dat ik meer op de Waalse grootaandeelhouder op arm's length vertrouw dan op Hamon. Op de commerciëlere website ontbreken nog steeds de "case studies" onder dry cooling, air coolers, dust removal en chimneys. 4 op 9. Bij een bestaande case study staat het jaartal 2016, wat je misschien ook maar beter kunt weglaten. Allemaal niet belangrijk, maar wel symbolisch. Ontbrekende scherpte. Kleine moeite om er een inspirerend fictioneel verhaal te plaatsen, zonder datering.

Door de rol van Sogepa ben ik "niet negatief", en afwachten kan gepast zijn. Een advies "kopen", voor gelovigen, kan leuk klinken, maar het is niet de meest gunstige verhouding tussen rendement en risico. In een periode waarin de wind niet uit de verkeerde economische hoek waait. Daarenboven is nu 2x te zien dat de koers tussen cijfers door langzaam wegzakt in aanloop naar de volgende cijfers, zodat je aan de onderkant bijna met een handelsmotief kunt gaan kopen en dan eventueel kan gaan hopen op Hamons niet-tegenvallende cijferbrij, exclusief eenmalige posten. Dat Hamon voorlopig gered lijkt, is mooi, maar alleen maar die geredde status is onvoldoende voor de aandeelhouders, en er zijn wel meer aandelen met een advies "kopen" te vinden.

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 03 Sep 2018 11:20

Woensdag cijfers, maar wat zijn de verwachtingen?????

Wat mogen we verwachten van omzet?
Jaaromzet in 2016 was 473 miljoen euro, voor 2017 was dat nog slechts 313 miljoen euro waarvan de 1H bijdroeg voor 174.6 miljoen euro.
We kregen dus voor 2017
1H: 174.6 miljoen euro
2H:138.4 miljoen euro.
Indien ze in de loop der tijd terug naar 400 miljoen euro jaaromzet willen hoop ik toch dat ze in de 1ste 6 maanden minstens 150 miljoen euro omzet gedraaid hebben. (al zal dit niet gemakkelijk zijn met het afstoten van activiteiten in Zuid-Afrika en Brazilië, verlieslatend maar wel omzet.)

Hoeveel verlies?
Daar begin ik niet aan, alleen al omdat we niet weten hoe het zit met PHE, nog in bezit en zwaar verlieslatend, verkocht en afschrijvingen, hoeveel koste het sluiten van Zuid-Afrika en Brazilië,... dat we diep in het rood zullen gaan is algemeen verwacht maar hoe rood??

Orderboekje
Als we in de toekomst terug naar die 400 miljoen willen zullen ze toch zo'n 80 à 90 miljoen nieuwe orders moeten binnengehaald hebben in het 2Q. (die dan door onderhoudscontracten en dergelijke voor 100 miljoen kunnen zorgen).

Cash en schulden ook 1'tje om in de gaten te houden.

En nu ook hopen dat ze woensdag met hun cijfers komen en liefs voor middernacht.
jean de florette liked last!

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Berichtdoor 14-11-2014 » 03 Sep 2018 12:58

bertje schreef:Hoeveel verlies?
Daar begin ik niet aan, alleen al omdat we niet weten hoe het zit met PHE, nog in bezit en zwaar verlieslatend, verkocht en afschrijvingen, hoeveel koste het sluiten van Zuid-Afrika en Brazilië,... dat we diep in het rood zullen gaan is algemeen verwacht maar hoe rood??

Een hoeveel-vraag wordt interessanter wanneer we het zonder (eventuele) buitengewone baten en lasten gaan bekijken. Waar ook ik niet aan ga beginnen. Dat wordt gokken, en een afwijking van een paar miljoen kan relatief grote gevolgen hebben, met bijbehorende koersuitslagen. Er is weinig voor nodig om aandeelhouders Hamon teleur te stellen, en het aandeel is ten opzichte van het risico niet spotgoedkoop. Hoog risico, laag bijbehorend rendement.

Ik houd het er onveranderd bij dat een Hamon vzw over heel 2018 al heel wat zou zijn. Oftewel rood, met een zeer minimaal risico op groen. In de buurt van een houdbare situatie, door de kostenbesparingen. Een (latere) onderhandse KV sluit ik ook niet uit, om in de buurt te komen van de gehoopte maximale opbrengst van de eerdere KV. Of een verlengde obligatie moet onderhands bij de grootaandeelhouder worden geplaatst; mag ook. Daarover verwacht ik nog geen nieuws.

Onderliggend zou het licht kunnen meevallen. Licht. Maar goed, dat komt bijna neer op Van der Hoeven van Ahold's "exclusief alle tegenvallers gaat het best goed". Ik zou een trend meer willen vertalen naar boekjaar 2019, waarbij je met een gunstig scenario wél op (zicht op) lichtgroen zou kunnen hopen.

Wacht de cijfers wat mij betreft af, en reageer met ingelezenheid. De kans op een koersstijging lijkt mij het grootst, maar er is dus zéér weinig nodig om aandeelhouders teleur te stellen. Een miljoenenverlies op een verkochte deelneming kan eigenlijk gunstig zijn, ge zijt er vanaf geraakt, maar kan in de perceptie makkelijk voor "bloedrode" cijfers zorgen. In combinatie met het feit dat het geen goedkoop aandeel is. U moet erin geloven om op "kopen" uit te komen. De beurswaarde is zo'n €50 miljoen, dus het aandeel wordt al gewaardeerd alsof de nettowinst gemiddeld zo'n €5 miljoen is. De markt gaat ongetwijfeld uit van rood, en (inclusief buitengewone baten en laten) van bertjes diep in het rood. Die €5 miljoen nettowinst zal alleen al door de kosten van de eerdere KV uit beeld zijn.

Met name in het westen van Europa kan het klimaat voor een meevallertje hebben gezorgd. Relatieve hitte en droogte zijn niet de beste omstandigheden voor koelinstallaties. Inclusief klimaateffectje lijkt het risico op groen mij toch minimaal.

Flauwe, vacature-achtige indicatoren staan ook onveranderd op rood. Niemand die een cent biedt voor de obligatie, en het is nog steeds niet gelukt om een desnoods theoretische case study over chimneys te publiceren op de website.

De spannendste verwachting via bertje vind ik of het wel of niet voor middernacht gaat lukken. Exclusief eenmalige baten en lasten reken ik op rood, met hier en daar een hoopvol groen accentje. De K's van o.a. kostenbesparing, klimaat, en van geen konversie van een obligatie. De patiënt is gered, ligt op de intensive care-afdeling, en wordt door de chirurg hopelijk als nog in levensgevaar maar stabiel en herstellend beschreven.

Wacht gerust en geduldig af of het nettoverlies bij dat beeld past. Bij een verloren jaar en aanhoudende problemen kunnen er razendsnel tientallen procenten van de koers af. Valt het niet tegen, dan kan de koers weer eens tijdelijk snel stijgen. Het probleem aan de bovenkant is wel de al hoge waardering, dus eraf kan met beleggingsargumenten makkelijker dan erbij. Ik wacht een herhaling van een zaagtandpatroon: telkens lager gespannen verwachtingen, en een opleving na nieuws dat niet zwaar tegenvalt. Als (!!) de cijfer niet tegenvallen, dan ...

Ik beveel beleggers aan om niet te hopen en/of gokken op niet-tegenvallende cijfers, maar om er misschien op te gaan anticiperen. Voor de cijfers geldt: hoog risico, relatief laag bijbehorend rendement. Een ongunstige verhouding, ondanks de langzaam weer weggezakte koers. Ik geloof meer in een Belgische overheid dan in Hamon, maar heb niet dezelfde maatschappelijke doelstelling als een Belgische overheid. Je moet in Hamon geloven om op "kopen" uit te komen. Ik geloof in rode cijfers, exclusief buitengewone baten en lasten, en hoop dat de afstand tot een Hamon vzw niet te groot wordt. Groen "kan", maar zou een wonder zijn. Boekwinst op de verkoop van een bleeder; zoiets.

Het zou al mooi zijn dat Hamon min of meer zonder de rentelasten van de obligatie in 2019 lichtgroen kleurt, maar bekijk dan niet hoeveel aandelen er bij zouden moeten komen om die schuld weg te werken. Afblijven en afwachten, wat mij betreft althans. Wat ik onderliggend zou willen zien, is concreet zicht op toekomstige verbeteringen én op winst. Dat, Hamon vzw, moet nu echt in beeld gaan komen. Alleen al om de beurswaarde van €50 miljoen overeind te houden. Wie afwacht, die heeft ook een kleinere kans om eventueel geraakt te worden door een mogelijke obligatie-KV, maar dat speelt pas in 2019. Of in KW4, wanneer Hamon kosten van een versterking van het EV per se in 2018 wil boeken.
Metallic liked last!

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 392

Berichtdoor kierkegaard » 03 Sep 2018 19:23

Ik kijk vooral uit naar de EBITDA waarover in Q-resultaten niks wordt gezegd, maar enkel in H1 en full year. Uit Q1 hebben we ook helemaal niks geleerd, behalve wat cijfers over orderontvangsten, die - zeker bij Hamon - weinig of geen relevantie hebben.

Wat de EBITDA betreft hebben de schuldeisers de lat op 7M gelegd. Dat betekent een flinke sprong van de -17 vorig jaar (waarin weliswaar ZAF en BRAZ voor 5 M). Ik geloof persoonlijk niet dat die lat wordt gehaald, evenals die voor omzet. En volgens de wetten van de markt heeft Hamon dan een probleem. Maar, gelukkig voor Hamon, is het nu een staatsbedrijf en ontsnapt het aan die wetten van de markt. Een staatsbedrijf in verkiezingstijd dan nog, dubbel bingo.

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 03 Sep 2018 21:55

kierkegaard schreef:En volgens de wetten van de markt heeft Hamon dan een probleem. Maar, gelukkig voor Hamon, is het nu een staatsbedrijf en ontsnapt het aan die wetten van de markt. Een staatsbedrijf in verkiezingstijd dan nog, dubbel bingo.

Denk toch ook niet dat ze er geld zullen blijven inpompen.
Met leningen en waarborgen erbij zitten ze al aan enkele 100.000'den euro's per Belgische werknemer.

Dit stond in het jaarverslag:
Publication of first half-year results 2018
04.09.2018

En op de site staat dan in de agenda:
Publication of H1 2018 results
5 September 2018

Hoop ze in iedergeval voor woensdag middernacht te krijgen.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 392

Berichtdoor kierkegaard » 03 Sep 2018 22:21

bertje schreef:
kierkegaard schreef:En volgens de wetten van de markt heeft Hamon dan een probleem. Maar, gelukkig voor Hamon, is het nu een staatsbedrijf en ontsnapt het aan die wetten van de markt. Een staatsbedrijf in verkiezingstijd dan nog, dubbel bingo.

Denk toch ook niet dat ze er geld zullen blijven inpompen.
Met leningen en waarborgen erbij zitten ze al aan enkele 100.000'den euro's per Belgische werknemer.

Dit stond in het jaarverslag:
Publication of first half-year results 2018
04.09.2018

En op de site staat dan in de agenda:
Publication of H1 2018 results
5 September 2018

Hoop ze in iedergeval voor woensdag middernacht te krijgen.

Blijven, niet nee. Tot mei 2019. Maar met twee verkiezingen op 9 maanden en de MR overal aan de knoppen geloof ik niet dat men één van de fleurons van de Waalse industrie, in de Waverse achtertuin van Charles Michel, ten onder zal laten gaan. Dat mag wel wat kosten.

En in tijdig publiceren geloof ik al lang niet meer. Maar ik zal er dit keer niet op zitten wachten.

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 03 Sep 2018 22:55

kierkegaard schreef:En in tijdig publiceren geloof ik al lang niet meer. Maar ik zal er dit keer niet op zitten wachten.

Ik wel, met dichtgeknepen billen
Hoop dat ze zo hard gewerkt hebben dat ze geen tijd hadden voor persberichten. ;)

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1258

Berichtdoor jean de florette » 04 Sep 2018 10:49

kierkegaard schreef:.... Maar, gelukkig voor Hamon, is het nu een staatsbedrijf en ontsnapt het aan die wetten van de markt. Een staatsbedrijf in verkiezingstijd dan nog, dubbel bingo.

Bingo?
Dubbel?....
Was wel heel cynisch bedoeld waarschijnlijk...
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes