Econocom

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Stefkamielkafkajr
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 78

Re: Econocom

Berichtdoor Stefkamielkafkajr » 14 Jul 2018 11:18

KAATSCLUB schreef:Als ik sommige commentaren hier lees dan is blijkbaar Econocom zo goed als te dode op geschreven......ja 2018 is EN ZAL OOK EEN BARSLECHT JAAR ZIJN en dus wordt dit bedrijf door een aantal clowns als dood begraven.
Nu als alle bedrijven die reeds eens door een dal zijn gegaan ook daadwerkelijk op de fles gingen .....ER WAREN DAN GEEN BEURSGENOTEERDE BEDRIJVEN MEER :!:
Heb mijn positie in Econocom vandaag verdubbeld aan koers 2,62....we gaan zien waar we binnen een paar jaar staan :wave:

kijk maar want fagron(arseus) is overkomen een kleine 2 jaar geleden en zie waar ze nu staan na de kapitaalsverhoging . nog geen jaar na hun bijna dood waren ze al terug op overname pad. 1 van mijn top 5 investeringen geweest de laatste 2 jaar en hoop dat ik terug een dergelijk iets kan meemaken met econocom :up:
Agfa, , Deceuninck , euronav, exmar , frontline,fagron,KPN, nyrstar,talvivaara, mdxhealt, pharming, thrombog, x fab

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2911

Berichtdoor jens_dev » 14 Jul 2018 11:24

kronos schreef:'Het bedrijf met 11.000 werknemers is nog altijd winstgevend, kan bogen op een gezonde balans en is actief in een florerende sector'. Dat is wat telt voor mij en al de rest is larie.

- Leuk dat een bedrijf winst maakt.
- Een "gezonde balans" die er wel jaar na jaar op achteruitgaat: van een cashoverschot in 2012 naar een nettoschuld van €280m eind 2017.
- De sector floreert zodanig dat de organische groei dit jaar dichtbij 0% ligt.

Stefkamielkafkajr schreef:kijk maar want fagron(arseus) is overkomen een kleine 2 jaar geleden en zie waar ze nu staan na de kapitaalsverhoging .

Fagron kampte alleen met te veel schulden en een tijdelijke terugval in de kasstroomgeneratie, terwijl Econocom al jaren zeer weinig cash genereert en zeer lage marges heeft.
Sunny liked last!
Never waste a good crisis

Sunny
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 21

Berichtdoor Sunny » 14 Jul 2018 13:37

Ik had beter wat vroeger naar Jens en 14-11-2014 geluisterd, het zou me veel verlies bespaard hebben.
Tussen de cijfers en de obligatie-uitgifte heb ik nog getwijfeld om te verkopen (+/- 6,5€) maar gezien de grote ambities van het management ben ik blijven zitten. Nochtans hebben deze 2 forumleden verschillende keren verwittigd dat er iets niet pluis was met de cijfers, maar ja, slecht nieuws wilt een mens niet horen...

Deze keer was het te laat voor mij maar bedankt voor de nuttige informatie!!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 521

Berichtdoor 14-11-2014 » 15 Jul 2018 11:15

gezien de grote ambities van het management ben ik blijven zitten.

Het was vooraf mogelijk, en is nog steeds mogelijk, om te zien dat "de grote ambities van het management" niet per aandeel zijn. Exclusief rente. Exclusief afboekingen. Dan past waakzaamheid, en zet een convertible het verkeerslicht op rood. Tenzij overnames minimaal bijdragen aan de groei van de winst per aandeel of zo, maar dat niveau haalt Econocom niet.

Een tweede, vooraf, is de domheid van grote beloftes. Beloof dan jaarlijks single digit tot lage double digits groei, maak daar bij het halfjaarbericht lage double digits groei van, en lever in werkelijkheid meer dan de laagste double digits groei. Dat daardoor een bepaalde winst na 4 jaar is verdubbeld, dat zien we achter dan vanzelf wel.

Bij "beurslievelingen" met (ooit) stevige groei ziet u hetzelfde, wanneer de directie aan dat beeld gaat voldoen. Ik noemde eerder al Imtech, en een verwijderde abstracte remedie tegen het Icarus-syndroom. Nog een oude beurslieveling:

volkskrant.nl, op 24 februari 1995, schreef:Beurslieveling Hagemeyer mikt op verdubbeling omvang tegen 2000

Het handelshuis Hagemeyer in Naarden verwacht het hoge groeitempo van de afgelopen jaren te kunnen volhouden. Tegen het jaar 2000 zal Hagemeyer in omvang zijn verdubbeld, zo spiegelde bestuursvoorzitter Andrew Land gisteren tijdens een persconferentie

Land blijft positief gestemd over de groeikansen van Hagemeyer, ondanks het feit dat het steeds moeilijker wordt bedrijven over te nemen. 'De overnameprijzen lijken tot in de hemel te groeien, met name in de Verenigde Staten', aldus Land.

trouw.nl, 23 februari 2000, schreef:Hagemeyer denkt in 2001 te oogsten

Het handelshuis Hagemeyer heeft 2000 bestempelt als het jaar van de verandering. De aandeelhouders wordt gevraagd met minder genoegen te nemen om Hagemeyer de kans te geven op twee fronten hervormingen door te voeren.

De formule: enerzijds richten op de markt van zakelijke afnemers, anderzijds kosten besparen door stevig in te zetten op 'internethandel'.

Het geplande 'zaaien' zal de prestaties van het handelshuis in onder meer elektronische apparatuur en computersystemen het lopende jaar drukken. Maar volgens de optimistisch gestemde topman Rob ter Haar kunnen de aandeelhouders in de 'oogsttijd', vanaf 2001, weer een dubbelcijferige winst per aandeel verwachten.

Ter Haar toonde zich gisteren onomwonden opgelucht dat 1999 achter de rug is. Hij typeerde het als ,,een zwaar jaar vol met financiële tegenslagen, operationele problemen en negatieve publiciteit''. Hoewel het concern over het geheel gezien redelijk presteerde, verpestte het fiasco rond de deelneming in Ceteco alle cijfers. Uiteindelijk hield Hagemeyer een kater van ongeveer 237 miljoen gulden aan Ceteco over. De nettowinst kelderde daardoor met bijna 75 procent tot krap 110 miljoen gulden.

Hagemeyer zet de komende jaren zwaar in op de handel via internet. Het denkt daarmee zowel in eigen huis als voor de afnemers een stevige afname van de kosten te kunnen bewerkstelligen. De Aziatische tak van Hagemeyer, Tech Pacific, heeft het afgelopen jaar al veel ervaring opgedaan met 'e-commerce'. Kennis die het concern nu in Europa wil toepassen. Ter Haar wil naar eigen zeggen snel ,,een eigen terreintje op het net afbakenen''.

De omzet van het bedrijf nam over 1999 af met 1,4 procent naar 14,1 miljard gulden. De nettowinst bedroeg 109,5 miljoen, een daling van bijna 75 procent. De winst per aandeel komt uit op 4,56 gulden, bijna 2 procent meer dan in 1998.

Van beurslieveling, via de opvolger van een ooit succesvolle CEO Andrew Land, naar niet veel later richting pennystock en een KV om de voormalige beurslieveling te redden. Niet dat Econocom een pennystock met KV moet worden, maar het verhaal zou bekend kunnen voorkomen. Beloofde verdubbeling, winstkrimp, en een aanhoudende mooie belofte om vanaf 2001 weer een dubbelcijferige winst per aandeel te mogen verwachten. De nieuwe CEO noemde wel netjes "internet" als groeimotor vanaf 2001, middenin de internetzeepbel van die dagen.

Er zijn wel meer (voormalige) beurslievelingen met een later afgeslachte koers. Luister niet per se naar mij, maar let eens op aanwezige én op afwezige argumenten en signalen. Om technische redenen (onleesbare PDF's) volg ik Econocom niet of nauwelijks. Aan uw hoge koersen vond ik Econocom wellicht nog nét koopwaardig voor een zeer kort ritje, maar wel met het hier benoemde risico, met een convertible die het verkeerslicht op donkerrood zette.

Econocom hoeft geen beurslieveling te zijn geweest, compleet met blind makende liefde en blinde woede, maar de rode draad van de "mooie" verdubbelingsbeloftes van Hagemeyer en Imtech (inclusief (legaal) geklooi met omzet) kan u voortaan vooraf bekend voorkomen. Van mij mag de domme verdubbelingsbelofte bij Econocom dus ook overduidelijk van tafel, om het risico weg te nemen dat een zotte CEO dat daadwerkelijk en geforceerd toch gaat proberen te realiseren. Verdubbelen mag, maar laat dat dan gewoon gebeuren; we merken na X gezonde jaren vanzelf wel of iets wel of niet verdubbeld is. Positieve verrassingen door overnames (Aalberts Industries, Fornix Bio) versus domme langetermijnbeloftes zonder veel ruimte voor meevallers.

Wat voor "mooie" groeibeloftes geldt, dat geldt ook voor "mooie" dividendbeloftes, maar dan in iets mindere mate.
vogelspotter liked last!

sportyfo
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 195

Berichtdoor sportyfo » 15 Jul 2018 19:15

5 indicaties dat Econocom morgen (mogelijk gevoelig) zal stijgen;
1)Frankrijk is wereldkampioen, Econocom heeft meer dan de helft omzet in Frankrijk (contracten worden ondertekend in champagne-euforie enz)
2)Iedereen verwacht een verdere daling, d.i. een indicatie dat het zal stijgen (technisch oversold) ;
3)Belangrijk nieuws op komst op korte termijn, nl donderdag, dus believers gaan minstens eerste positie moeten innemen of hun huidige moeten uitbreiden om een eventuele grote remonte niet te missen
4)Dividend en vooruitzichten sector zijn positief en zouden dus verdere daling moeten voorkomen, of ten minste bepaalde waarde plakken op het aandeel (kan niet zomaar naar 0 gaan wegens "minder winst"-vooruitzichten")
5)voorlopig geen info over verkopen van insiders onder de 5,20 euro, toch wel groot verschil met huidige koersniveau 2,55 eur.. Van 2,55 naar 5,20 is maar liefst meer dan 100% verschil, toch alweer instapoverweging waard indien het allemaal niet zo erg zou blijken te zijn als nu wordt gevreesd..

Dit is geen aankoopaanbeveling, kan evengoed verder dalen he.. zaken die we nog niet weten zoals fraude, verdere verlaging vooruitzichten komende donderdag, info verspreiding van verdere insider verkopen aan huidige koersen (wat ik niet verwacht want anders is er minstens grootschalige boekhoudfraude m.i.),.. .
Haiko17 liked last!

sportyfo
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 195

Berichtdoor sportyfo » 15 Jul 2018 19:15

5 indicaties dat Econocom morgen (mogelijk gevoelig) zal stijgen;
1)Frankrijk is wereldkampioen, Econocom heeft meer dan de helft omzet in Frankrijk (contracten worden ondertekend in champagne-euforie enz)
2)Iedereen verwacht een verdere daling, d.i. een indicatie dat het zal stijgen (technisch oversold) ;
3)Belangrijk nieuws op komst op korte termijn, nl donderdag, dus believers gaan minstens eerste positie moeten innemen of hun huidige moeten uitbreiden om een eventuele grote remonte niet te missen
4)Dividend en vooruitzichten sector zijn positief en zouden dus verdere daling moeten voorkomen, of ten minste bepaalde waarde plakken op het aandeel (kan niet zomaar naar 0 gaan wegens "minder winst"-vooruitzichten")
5)voorlopig geen info over verkopen van insiders onder de 5,20 euro, toch wel groot verschil met huidige koersniveau 2,55 eur.. Van 2,55 naar 5,20 is maar liefst meer dan 100% verschil, toch alweer instapoverweging waard indien het allemaal niet zo erg zou blijken te zijn als nu wordt gevreesd..

Dit is geen aankoopaanbeveling, kan evengoed verder dalen he.. zaken die we nog niet weten zoals fraude, verdere verlaging vooruitzichten komende donderdag, info verspreiding van verdere insider verkopen aan huidige koersen (wat ik niet verwacht want anders is er minstens grootschalige boekhoudfraude m.i.),.. .
vogelspotter liked last!

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 611

Berichtdoor Putbruy » 16 Jul 2018 07:38

ik lees uw ellenlange syntheses allang niet meer 11-10-14, wegens te bombastisch en saai, precies een univje met evenveel ego als vakantie..

Ergens kom ik Imtech tegen in uw betoog en daar sla je de bal volledig mis, dat verhaal is totaal onvergelijkbaar met dit, ik zou eerder Altice als referentie geven, de hoogdagen zijn (even) voorbij maar de kat is nog niet verzopen.
in port : vanalles..

Mixdoctor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 37

Berichtdoor Mixdoctor » 16 Jul 2018 11:45

Is het herstel ingezet? 8-)
sepan liked last!

sepan
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 505

Berichtdoor sepan » 16 Jul 2018 11:46

Herstel Econocom begonnen ??
Mogelijk ook al stijgende koers naar 31/7/18 owv dividend van 0.12 €/aandeel.
Mixdoctor liked last!

tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 600

Berichtdoor tsuretie » 16 Jul 2018 12:29

sportyfo schreef:5 indicaties dat Econocom morgen (mogelijk gevoelig) zal stijgen;
.

Vandaag (voorlopig) + 8 % !

Wanneer kan ik die glazen bol van jou eens huren ?
Lijkt me eentje van de betere te zijn en geen "made in China" ! :lol:
jdl1 liked last!
Payton Planar, Resilux, Bpost, Econocom, Nyrstar, AB Inbev, Basic-Fit, Sberbank, Ageas, Gazprom, Norcros, Lotus