Proximus (voorheen Belgacom)

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 467

Re: Proximus (voorheen Belgacom)

Berichtdoor Freddy » 13 Jun 2018 11:39

Zeus schreef:Ik heb de indruk dat u gewoon spreekt uit frustratie over de koersdaling.

Ik zie niets polemisch in de verklaring van De Croo. Dat de Belgische consument te veel betaalt blijkt al jaren uit diverse internationale vergelijkingen. Wat is er mis mee dat hij gewoon mededeelt dat de spectrumveiling openstaat voor andere partijen? Het is normaal financieel beheer dat een verkoper (de Belgische staat) kopers probeert aan te trekken.

Ik ben niet gefrustreerd wel gedegouteerd over dit weer typisch politiek gespeel.

Die "andere partijen" weten heus wel dat de veiling voor hen openstaat. Dit is uiteraard puur stemmengeronsel.

Telecomprijzen zijn overigens helemaal niet duur in vergelijking met de rest van Europa, wel integendeel.

https://www.hln.be/geld/consument/belgi ... ~a469c82a/
http://bipt.be/public/pressrelease/nl/9 ... IPT_NL.pdf
charel01 liked last!

Banner
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 646

Berichtdoor Banner » 13 Jun 2018 11:59

Veni,Vidi,Vici.

Zeus
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 303

Berichtdoor Zeus » 13 Jun 2018 12:00

Freddy schreef:
Ik ben niet gefrustreerd wel gedegouteerd over dit weer typisch politiek gespeel.

Die "andere partijen" weten heus wel dat de veiling voor hen openstaat. Dit is uiteraard puur stemmengeronsel.

Telecomprijzen zijn overigens helemaal niet duur in vergelijking met de rest van Europa, wel integendeel.

https://www.hln.be/geld/consument/belgi ... ~a469c82a/
http://bipt.be/public/pressrelease/nl/9 ... IPT_NL.pdf

Ik heb nochtans artikels die het tegendeel beweren - van datzelfde BIPT. Zeker als het over triple of quadruple play abonnementen gaat (het door u gelinkt HLN artikel gaat enkel over mobiele telefonie en data).

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 89159.html

De Nationale Bank is trouwens nog strenger: https://www.computable.be/artikel/nieuw ... ddeld.html

De studie van het BIPT spreekt een eerder onderzoek van de Nationale Bank van België wel tegen. De NBB stelde vorige week nog bij de voorstelling van zijn jaarverslag dat de inflatie in België beteugeld moet worden of onze economie komt in de problemen. Specifiek de telecomprijzen zijn vorig jaar met ruim vier procent gestegen. Dat is meer dan tweemaal het gemiddelde in de categorie 'diensten'. Gemiddeld betaalt de Belg daardoor 19,5 procent meer voor zijn telecom dan in de buurlanden, aldus de Nationale Bank.

Denkt u nu echt dat De Croo stemmen ronselt met iets als een spectrumveiling? :roll:
Ahold, C&C Group, Deutsche Bank, Dynavax, EVS, Exmar, Flow Traders, Gazprom, Intercept, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy, Thrombo, US Silica, Veolia, Yamana Gold

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 8147

Berichtdoor charel01 » 13 Jun 2018 12:07

Eerste beperkte instap vandaag gedaan.
Aan de huidige koers heb je een brutodividend van meer dan 7%.
Proximus is geen Euronav dat vlug hun dividend moet laten zakken.
Ik kan met een eventuele zakking nog verder opbouwen.
Gewoon het aandeel op het schab laten liggen en het betaald zichzelf.
Een 4de speler. :roll: Als deze winkel nog verder zakt zouden er wel eens eens overnamekandidaten kunnen opduiken. Lijkt me veel realistischer dan dat er hier één van nul wilt gaan beginnen.
Go with the flow.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Freddy » 13 Jun 2018 12:11

Zeus schreef:Denkt u nu echt dat De Croo stemmen ronselt met iets als een spectrumveiling? :roll:

Hij probeert dat ja. U bent zich allicht wel bewust van het concept van profilering en van media aandacht.

jack.
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 625

Berichtdoor jack. » 13 Jun 2018 12:24

https://www.iex.nl/Nieuws/ANP-130618-08 ... 1528353553

België wil vierde telecomspeler

Gepubliceerd op 13 jun 2018 om 09:47 | Views: 569 | Onderwerpen: België

BRUSSEL (AFN/BELGA) - België wil graag een vierde mobiele netwerkoperator op de markt. De Belgische minister van Telekom Alexander De Croo kijkt daarvoor naar de veiling van de mobiele frequenties van volgend jaar, waarbij een deel zou worden gereserveerd voor een nieuwe speler. Dat moet leiden tot meer concurrentie, meer datagebruik en lagere prijzen, aldus de minister.

Proximus, Orange en Telenet zijn momenteel actief op de mobiele telecommarkt. Binnen enkele jaren moet daar een vierde speler bijkomen. In het voorjaar van 2019 vindt de nieuwe spectrumveiling plaats. Naast de bestaande mobiele frequenties waarvan de licenties in maart 2021 aflopen, zullen ook nieuwe frequenties worden geveild, voornamelijk voor het gebruik van 5G vanaf 2020.

Het mobiele spectrum wordt geveild voor twintig jaar. Een nieuwe operator zou onmiddellijk kunnen starten met de bouw van een nieuw 5G-netwerk en andere operatoren stimuleren hetzelfde te doen, zo is de denkrichting van de minister. Bovendien zou het mogelijk zijn dat een vierde speler aan een redelijke prijs toegang krijgt tot kabel en glasvezel.

Het Nederlandse KPN nam in 2015 afscheid van de Belgische markt door de verkoop van dochteronderdeel Base aan Telenet voor ruim 1,3 miljard euro.
charel01 liked last!

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 601

Berichtdoor wimvd » 13 Jun 2018 12:31

charel01 schreef:Eerste beperkte instap vandaag gedaan.
Aan de huidige koers heb je een brutodividend van meer dan 7%.
Proximus is geen Euronav dat vlug hun dividend moet laten zakken.
Ik kan met een eventuele zakking nog verder opbouwen.
Gewoon het aandeel op het schab laten liggen en het betaald zichzelf.
Een 4de speler. :roll: Als deze winkel nog verder zakt zouden er wel eens eens overnamekandidaten kunnen opduiken. Lijkt me veel realistischer dan dat er hier één van nul wilt gaan beginnen.

Dank u De Croo. Ook aandeeltjes gekocht zeker? 8-) Vrij risicoloze investering inderdaad. Ik heb zojuist ook nog mijn 3e keer en laatste keer bijgekocht. Zit er nu in aan gemiddeld 23,05 EUR. Aan mijn koers 6,5% dividendrendement (netto, want vrijstelling RV in mijn geval).
Vorige minimumkoers was rond de 16 EUR geloof ik, maar dat was bij een beurscrash. Aan die koers zou ik me nog wel durven verleiden toch nog bij te kopen.
charel01 liked last!
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67), Bekaert (€ 22,38)

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Freddy » 13 Jun 2018 12:46

De Croo voelt het nodig om meteen te reageren

"De Croo: 'Dit is absoluut geen ballonnetje"
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 21595.html

Als hij zegt dat het absoluut géén ballonnetje is, weet je dat het er puur wel een is :lol:
charel01 liked last!

cicero007
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 358

Berichtdoor cicero007 » 13 Jun 2018 16:39

Dividendrendement Proximus bijna 7 procent

Door de verse koersval is op basis van het dividend over het jongste boekjaar - en ook het beloofde dividend voor dit boekjaar - het dividendrendement van Proximus nu opgelopen tot 6,9 procent bruto. Daarmee is Proximus toch maar nummer twee in de Bel20. Koploper is een ander overheidsaandeel, Bpost, na de koershalvering dit jaar.

Dit is de rendementstop in de Bel20, op basis van de brutodividenden over het jongste boekjaar.

Bpost 9,1%
Proximus 6,9%
ING 5,2%
Engie 5,1%
Ageas 4,8%
KBC 4,5%
AB InBev 4,3%

Bron: De Tijd
wimvd liked last!
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen ...

Dividendum
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 16

Berichtdoor Dividendum » 13 Jun 2018 17:22

Hebben ze in het verleden ook al niet eens een extra licentie beschikbaar gesteld waarvoor geen kandidaten bleken te zijn?