Verbeteringen voor het forum en de website

Beschrijvingen van forumfuncties en technische vragen plaatsen
Plaats reactie
14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Re: Verbeteringen voor het forum en de website

Berichtdoor 14-11-2014 » 22 Apr 2018 17:42

Ene spelingkontrolee wertk mog steds net altyd goet, mogelyj ondat r "lang=nl-nl" im plaaats vam "lang=nl" is begruikt...

https://www.w3schools.com/tags/ref_language_codes.asp

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1700

Berichtdoor Lieve16 » 22 Apr 2018 18:19

Beste 14-11, als je de spellingsregels kent is er geen controle nodig ;) .

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor 14-11-2014 » 17 Mei 2018 23:25

Behalve de nog steeds foute nl-nl taalinstelling en verwijderde technisch onderbouwing daarvan, toch maar even melden dat de combinatie van https en niet-secure inhoud weer andere foutmeldingen oplevert ("Niet-beveiligde informatie op deze pagina is geblokkeerd")...

ex-stoploss
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 655

Berichtdoor ex-stoploss » 20 Mei 2018 12:33

Wat ik wel zou waarderen is dat de pagina's hier dubbel zo lang zouden zijn. Als je iets wilt opzoeken wat enkele dagen geleden gepost is moet je veel te dikwijls klikken eer je er bent en ik vind dat bijzonder irritant, ik weet natuurlijk niet hoe anderen hierover denken?

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2226

Berichtdoor Beheerder » 20 Mei 2018 15:45

@14-11-2014, naar de taalinstelling zal komende week worden gekeken. Niet secure-inhoud zal waarschijnlijk zijn als er een link op een pagina staat naar een externe bron met http, dan zal er een melding kunnen komen dat het niet (volledig) veilig is.

@ex-stoploss, het gemak is begrijpelijk maar deze instelling is bij aanvang van het opstarten van het forum gemaakt (bijna 6,5 jaar geleden). Nu aanpassen zal gevolgen hebben voor alle (interne) linkjes naar berichten of pagina's op het forum. De verwijzingen gaan dan allemaal verloren dus is het aanpassen van het aantal berichten per pagina geen optie.
14-11-2014 liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1276

Berichtdoor jean de florette » 20 Mei 2018 16:38

ex-stoploss schreef:Wat ik wel zou waarderen is dat de pagina's hier dubbel zo lang zouden zijn. Als je iets wilt opzoeken wat enkele dagen geleden gepost is moet je veel te dikwijls klikken eer je er bent en ik vind dat bijzonder irritant, ik weet natuurlijk niet hoe anderen hierover denken?

Een optie zou zijn om elk aandeel dubbel te plaatsen: één voor zuivere bedrijfsgegevens, en het tweede voor commentaren, chat, grapjes, ironie, mekaar zwart maken voor 'loser', etc.... Waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat zaken.
Maar of iedereen zich daaraan zou houden?

Iets waar ik al een tijdje over denk is of het mogelijk zou zijn om een balk te voorzien boven elke pagina met belangrijke data: ex-coupon, en bedrag bvb., datum volgende winstcijfers, voor of nabeurs, ...
Maar dat vergt erg veel opvolgingswerk (evtl. verdelen over een aantal geïnteresseerden?). Of op zijn wiki's, iedereen mag aanpassingen doorvoeren?
14-11-2014 liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor 14-11-2014 » 21 Mei 2018 14:29

Iets waar ik al een tijdje over denk is of het mogelijk zou zijn om een balk te voorzien boven elke pagina met belangrijke data: ex-coupon, en bedrag bvb., datum volgende winstcijfers, voor of nabeurs, ...
Maar dat vergt erg veel opvolgingswerk (evtl. verdelen over een aantal geïnteresseerden?). Of op zijn wiki's, iedereen mag aanpassingen doorvoeren?

Inderdaad veel werk, en unique sellings points zijn de gegevens niet. Het zal een stevige balk worden. Hoe kunt u de bijbehorende FCF per aandeel vergeten, met voetnoten? Wat te doen met jubileumdividenden. Nog meer voetnoten? Al u op de balk klikt, moet er dan met dezelfde gegevens een gesorteerde lijst volgen? Zo nee, moet de aanleiding voor uw reactie dan worden uitgebreid met het openen van nog meer pagina's, om overal hetzelfde gegeven van te verzamelen?

Ik ben soms betrokken bij de ontwikkeling van "unieke" gegevens of van nagemaakte gegevens, met gegevensbronnen die per definitie gratis (en legaal) moeten zijn. Dan loop je al tegen het probleem aan dat goede koers- en omzetgegevens van Euronext van vrijdag eigenlijk pas maandagochtend beschikbaar zijn. Bij de indexen lijkt bijvoorbeeld de high en low soms de voorbeurse theoretische openingsstand te zijn. Nog daargelaten dat beursig.com dan een vriendelijk schrijven van Euronext kan ontvangen. Betrouwbare, goede gegevens moeten vaak gekocht worden, van verrassend goedkoop tot en met belachelijk duur. Wanneer u veel werk steekt in het verzamelen en presenteren van gegevens, dan zou ik bijna aanraden om dat commercieel gaan doen.

Overigens wordt het meeste gemaakte hier weggegooid, bijv. omdat een interessante vraag of stelling eenmalig bekeken hoeft te worden, met als eis dat de gegevens dus gratis beschikbaar moeten zijn. Is iets structureler de moeite waard, dan wordt het blijvend gemaakt, met een betere presentatie dan een tekst op een scherm. Stokoude to-do's zijn bijvoorbeeld een UI voor veilingfondsen met market orders, het niet meer 2x inlezen van eenzelfde bestand, en een semi-permanente opzet voor een samenstellingsloze stemmingsindex. Die permanenter wordt gemaakt wanneer sommige indicaties noemenswaardig beter zijn dan de indexen met een variabele vaste samenstelling van de beurs.

Het kost inderdaad veel tijd, potentieel ook een geldelijke investering, is altijd controversieel, je mist weleens iets, je krijgt als Wiki'ende hobbyist niet altijd toegang tot handige gegevens, en niet alle beursgenoteerde ondernemingen hebben een hoge standaard wanneer het om beantwoorden van vragen gaat. Vraag je hoeveel dividendcouponnen er nodig zijn voor één nieuw aandeel, krijg je het antwoord dat ze in een stille periode zitten, terwijl u de "verplichting" bent aangegaan om het imago van een Tubize-expert hoog te houden. Ik ben bereid om bijna overal naar te (laten) kijken, maar zeker niet in zo'n vorm, en beslist niet onvoorwaardelijk. Wanneer ik het wil, wanneer ik de vraag of stelling mogelijk interessant genoeg vind, en in een vorm die ik verkies. Als uitgefoeterd antwoord op een vraag, of op een andere manier. Begin met een balk, en er zijn er die het al aangekondigde dividend over boekjaar 2018 missen. Bijna geen beginnen aan, of je moet het zo eenvoudig houden dat de eerste klachten worden dat het elders beter en makkelijker te vinden zou zijn. Bij een website speciaal gericht op dividenden of zo.

Kortom: het is nogal ambitieus, of wordt juist niet onderscheidend. In dat laatste geval doe je ook veel moeite voor een be1egger die misschien een beetje lui is (een uitzondering staat onder KBC Ancora, waar seanimfje het moeilijkste al in de vraag stopte en deze vragensteller mijn verwijzing naar een website correct opvatte, dus niet als verwijzing naar veronderstelde luiheid of zelf Google gaan gebruiken).

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2226

Berichtdoor Beheerder » 25 Mei 2018 12:10

@Jean de Florette, een wiki-achtig onderdeel op het forum is zeker mogelijk en dan misschien in de opzet van een dividend-kalender. Nadeel is de tijd die er in gaat zitten en waar ligt de grens? België? Benelux, Europa of nog verder?

Verder is er zojuist een kleine wijziging doorgevoerd in de taalbestanden, waar voorheen 'vijand' te lezen was is dat nu 'ongewenst persoon'. Wilt u iemand op het forum negeren dus niet lezen wat die persoon post dan klikt u diens naam aan en klikt daarna op 'ongewenst persoon toevoegen'. Berichten op het forum en op de chat worden dan van deze persoon niet meer vertoond. U kunt vrienden en ongewenste personen beheren door deze link te gebruiken.
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor 14-11-2014 » 08 Jul 2018 23:10

zojuist een kleine wijziging doorgevoerd in de taalbestanden

1. De HTML LANG taalinstelling, iets anders, staat nog steeds op "nl-nl" i.p.v. de RFC standaard "nl". Met soms slome responses, onnodige typefouten en bijna alle woordjes onderstreept wanneer de browser standaard toevallig een andere taal gebruikt.

2. "Gebruikers kunnen contact met mij opnemen via e-mail" is niet erg duidelijk, als dat tegenwoordig nog mag. Het effect of de werking is door jezelf niet goed te zien, en gevolgen dus niet te overzien (spam, stalking, internetterreur, ...).

3. "Sta gebruikers toe om je privéberichten te versturen" moet zijn "jou" of "aan jou". Anders sta je andere gebruikers toe om privébeirchten van jou te versturen. Ik zal het bij mij weer eens aanzetten, maar zonder leesbelofte. Bijna louter slechte ervaringen mee. Hopelijk loopt het ding snel vol. ;)

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor 14-11-2014 » 19 Jul 2018 06:18

zojuist een kleine wijziging doorgevoerd in de taalbestanden

1. De HTML LANG taalinstelling, iets anders, staat nog steeds op "nl-nl" i.p.v. de RFC standaard "nl". Met soms slome responses, onnodige typefouten en bijna alle woordjes onderstreept wanneer de browser standaard toevallig een andere taal gebruikt.

nl.png
stackoverflow.com schreef:By reference to ISO 639 standards, and by a special rule that gives priority to two-letter basic language code (“primary subtag”) when it exists, RFC 5656 specifies nl for use for the Dutch language.

Whether Flemish is just a different name for Dutch, or a special form (variant) of Dutch, or a separate language, is subject to debate. But no “primary subtag” has been defined for it, and no registered variant subtag either. So you can use nl as such, or with a country subtag: nl-BE.

In practice, software that deals with HTML documents mostly ignores language codes (lang attributes). There are some exceptions, but in them, it is usually the major language code only that matters anyway – some programs make recognize a few variants like en-US and en-GB, though. Thus, a country subtag like BE would most probably have no effect (except that some old software might fail to recognize nl-BE at all, even if it recognizes simple language codes like nl).
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.