Degiro, beurstaks manueel betalen

Deel hier vragen en ervaringen over verschillende banken / brokers, zoals klachten en tarieven
Plaats reactie
bosiwow
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 3

Degiro, beurstaks manueel betalen

Berichtdoor bosiwow » 03 Jan 2017 16:21

Dag iedereen,

Zoals velen hier op het forum heb ik een rekening bij Degiro. Zelf ben ik belg en er verandert dus voor mij het één en ander.
Graag had ik wat hulp gevraagd bij de papierwinkel die er bij komt bij het hebben van een rekening bij Degiro.

Ik heb de rekening sinds ongeveer augustus 2016 en hier is ook meteen mijn eerste vraag.
1) Ik heb deze rekening nooit aangegeven in belgië, voor welke datum moet dat en hoe doe ik dat precies? (is er ergens een tutorial of iets dergelijks ?)

2) Nu moeten er dus ook beurstaksen betaald worden bij Degiro. Ik heb ervoor gekozen om deze beurstaksen zelf te storten aan de belastingen. Nu is het mij nu niet geheel duidelijk hoe en waar je dat moet storten. Moet je een excel file oid opstellen met daarin je transacties en beurstaks en hoe koppel je dat dan aan je storting en dergelijke... heel vaag allemaal, ik veronderstel dat het wel wat los zal lopen na een paar keer zo'n betaling van beurstaks uit te voeren, maar voorlopig weet ik nog niet waar te beginnen. Heeft iemand hier ook een 'tutorial' van?

3) Ben ik nog iets vergeten dat aangegeven/betaald whatever moet worden?

Bedankt iedereen!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3107

Re: Degiro, beurstaks manueel betalen

Berichtdoor jens_dev » 03 Jan 2017 17:01

Rekening aangeven dit jaar (2017) in je aangifte.
Waarom zou je de beurstaks in hemelsnaam manueel gaan berekenen en doorstorten als DeGiro dit voor jou wil doen?
Never waste a good crisis

bosiwow
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor bosiwow » 03 Jan 2017 17:08

Aah, ik dacht omdat er zo'n ophef ontstaan was door de volgende regel:
"U stemt er dan mee in dat we inzage mogen geven aan de belastingdienst aangaande uw account bij DEGIRO"

Het lijkt mij nu ook niet zoveel werk (4 overschrijvingen per jaar. Doordat ik alle transacties bijhoudt in excel kan ik ook met enkele klikken beurstaks berekenen).

Maar jij zou dus aanraden het te laten doen door Degiro? Ik moet wel zeggen dat ik al transacties heb in 2017 :/

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3107

Berichtdoor jens_dev » 03 Jan 2017 17:15

Ik laat DeGiro dat regelen ja.
Never waste a good crisis

bosiwow
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor bosiwow » 04 Jan 2017 17:32

Zo, ik heb het ingeschakeld dat Degiro de taks zal betalen.

Maar nu heb ik gisteren wel een order geplaatst dat is uitgevoerd en waarop ik nu belasting moet betalen.
Iemand enig idee hoe ik dit kan doen? Of is het gewoon dagen tellen tot de boete in de brievenbus valt :/

Szpilman
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 5

Berichtdoor Szpilman » 07 Jan 2017 11:27

Hou er wel rekening mee dat degiro maar pas beurstaks gaat afhouden en overschrijven in de maand nadat je er akkoord mee bent gegaan. Als je pas in januari akkoord bent gegaan, zal degiro enkel beurstaks afhouden vanaf februari (overschrijven in maart) en zal je het voor deze maand nog zelf moeten regelen.

Ik heb trouwens ook aanvaard dat degiro de beurstaks mag afhouden & regelen met de fiscus.

Je buitenlandse account moet je aangeven bij het Centraal Aanspreekpunt van de NBB, voordat je uw belastingen van inkomstenjaar 2016 aangeeft (ik vind geen precieze datum, maar je hebt dus nog wel even tijd dit jaar). Als je een kaartlezer hebt, kan die heel gemakkelijk via de website van de NBB.

bosiwow
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor bosiwow » 09 Jan 2017 17:31

Szpilman, bedankt voor je reactie.
Ik dacht het al dat dit pas zou ingaan vanaf volgende maand. Maar zoals ik aangaf in de vorige post moet ik dus nu nog de verschuldigde beurstaks overmaken. Iemand een idee hoe je dit doet?

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1728

Berichtdoor Lieve16 » 09 Jan 2017 17:36

bosiwow liked last!

bosiwow
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor bosiwow » 09 Jan 2017 19:52

#Lieve16

Bedankt, maar ik vind het een beetje vaag.

"rechtstreeks storten op de rekening van het bevoegde belastingkantoor"

Welk bevoegd kantoor is dit, hoe link je dat aan onderstaand document, hoe weten ze voor welke periode dit is, gezien dit pas naar twee maanden moet etc.

"een document indienen bij de belastingen"

Welk document is dat dan en hoe dient dit ingediend te worden?

bosiwow
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor bosiwow » 14 Jan 2017 19:17

Dag iedereen,

ik heb wat meer informatie gevonden:
http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... htingen#q1

Wat ik nu wel tegenkwam is het volgende
Welke is de betaaltermijn van de taks op beursverrichtingen?

De taks op beursverrichtingen moet worden betaald uiterlijk op de laatste werkdag van de maand die volgt op die waarin de verrichting werd uitgevoerd (art. 125 § 1 WDRT). Respecteer deze datum, zo vermijdt u aanrekening van intresten (art. 125 § 2 WDRT). Wacht dus niet tot de laatste dag om te betalen.

Hier heeft men het dus op de maand volgend op de maand van de transactie en dus niet 2 maand later, zoals bijvoorbeeld de tijd zegt:

Beleggers moeten de belasting betalen, tenzij ze kunnen aantonen dat de taks al is betaald door bijvoorbeeld de buitenlandse makelaar. De betaling moet gebeuren uiterlijk op de laatste werkdag van de tweede maand die volgt op de transactie. Wie op 2 januari 2017 aandelen koopt, moet dus uiterlijk op 31 maart de beurstaks betalen.

Of zie ik iets over het hoofd?