Beurstaks ook voor buitenlandse brokers !

Deel hier vragen en ervaringen over verschillende banken / brokers, zoals klachten en tarieven
Plaats reactie
TraderMT
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2

Re: Beurstaks ook voor buitenlandse brokers !

Berichtdoor TraderMT » 21 Jan 2017 00:34

Is de beurstaks eventueel te vermijden wanneer je een eenmanszaak opricht?
Overal staat dat de beurstaks van toepassing is op de 'particuliere belegger'. Ik vind zo goed als niets over het traden als zelfstandige.

Als actieve belegger is mijn winnende strategie een verliezende geworden :roll:

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2822

Berichtdoor jens_dev » 21 Jan 2017 10:36

Als je een eenmanszaak opricht speciaal om te traden zullen die inkomsten daaruit ook onderworpen worden aan de (progressieve) personenbelasting. Dat is al snel 50% als je daarnaast ook nog eens een job uitoefent.
Never waste a good crisis

TraderMT
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor TraderMT » 21 Jan 2017 13:26

jens_dev schreef:Als je een eenmanszaak opricht speciaal om te traden zullen die inkomsten daaruit ook onderworpen worden aan de (progressieve) personenbelasting. Dat is al snel 50% als je daarnaast ook nog eens een job uitoefent.

Ja, maar als je met een strategie winst haalt, en daarna 50% belastingen betaalt heb je nog steeds winst...

Wanneer je met diezelfde strategie beurstaks moet betalen en daardoor niet meer winstgevend kunt handelen, is het makkelijk kiezen. Ik doe 10 trades per week (5 aankoop en 5 verkoop); da's 5% belasting per week met de beurstaks. wat een diefstal

@Yva, ik kan nog geen priveberichten sturen. Ik koop op het einde van de dag aandelen met veel momentum en verkoop de volgende dag weer.

Ik ben nu aan het kijken of ik dit via CFDs kan doen. Echter heb ik mij gespeciliseerd in US aandelen van 2 - 10 dollar. Heel vaak vind je daar geen CFDs voor. Dus kijk ik nu naar wat grotere namen of ik de strategie daarnaar kan omzetten.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 21 Jan 2017 14:51

TraderMT schreef:Ja, maar als je met een strategie winst haalt, en daarna 50% belastingen betaalt heb je nog steeds winst...

Wanneer je met diezelfde strategie beurstaks moet betalen en daardoor niet meer winstgevend kunt handelen, is het makkelijk kiezen. Ik doe 10 trades per week (5 aankoop en 5 verkoop); da's 5% belasting per week met de beurstaks. wat een diefstal

Je wilt dus dat je winst onderworpen wordt aan - al snel - 50% om een beurstaks van 0,27% per transactie te kunnen ontlopen? Hoe kan 0,27% überhaupt het verschil betekenen tussen winst en verlies?

Trouwens, als de fiscus ontdekt dat je een actieve trader bent, kunnen ze je winsten nu al onderwerpen aan de personenbelasting.

TraderMT
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor TraderMT » 21 Jan 2017 16:26

jens_dev schreef:
TraderMT schreef:Ja, maar als je met een strategie winst haalt, en daarna 50% belastingen betaalt heb je nog steeds winst...

Je wilt dus dat je winst onderworpen wordt aan - al snel - 50% om een beurstaks van 0,27% per transactie te kunnen ontlopen? Hoe kan 0,27% überhaupt het verschil betekenen tussen winst en verlies?

Trouwens, als de fiscus ontdekt dat je een actieve trader bent, kunnen ze je winsten nu al onderwerpen aan de personenbelasting.

wanneer je strategie bestaat uit het nemen van vele kleine winsten op vele trades, dan is 0.27% per transactie gigantisch veel.

reken even uit, 2 transacties per dag (1x aankoop en 1x verkoop)= 0.54% belasting per dag
Er zijn 251 handelsdagen in 2017, dat maakt dus een totaal van 135,54% belasting... Het maakt niet uit of je met 500 euro belegt of met 500.000. Aan die 135,54% verandert er niets. Die 0.27% is dus helemaal niet zo onschuldig. Het is gewoon een regelrechte aanslag op de actieve belegger en is geen eerlijke vorm van belasting heffen.

Mijn winsten zijn bescheiden genoeg om (voorlopig) via diverse inkomsten op de belastingsbrief aan te geven.

dusja, ik zou veel liever onderworpen zijn aan persoonsbelasting indien dat betekent geen beurstaks te moeten betalen.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 21 Jan 2017 19:54

In Londen is dit standaard 0,5% (enkel instap), in Ierland zelfs 1%. Niets onrechtvaardigs aan beurstaks imo. Er schort eerder iets aan je strategie.

TraderMT
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor TraderMT » 21 Jan 2017 21:16

Ze is natuurlijk compleet onrechtvaardig. Ze raakt slechts één groep beleggers.
Het is niet omdat ze jou niet raakt, dat ze daarom niet oneerlijk is.

Enige eerlijke manier is een algemene meerwaardetaks, na aftrek van minwaarden en om de kleine belegger niet te raken een eerste schijf van X aantal euro vrijgesteld van belasting.

De CFDs zijn trouwens ontstaan na de invoering van de stamp duty in UK... dus daar ontvluchten de actieve handelaren ook gewoon de beurstaks omdat ze actief handelen onmogelijk maakt.

Er schort niets aan mijn strategie.
yvastok liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 22 Jan 2017 11:10

Tja, noem het hoe je wil maar dit is toch speculatie pur sang. Heeft niets met beleggen te maken.

Either way, succes ermee. Ieder zijn ding zeker.

TraderMT
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor TraderMT » 22 Jan 2017 11:29

jens_dev schreef:Tja, noem het hoe je wil maar dit is toch speculatie pur sang. Heeft niets met beleggen te maken.

Either way, succes ermee. Ieder zijn ding zeker.

Elke vorm van beleggen is gewoon speculeren. Enkel de horizon is verschillend.

Het demoniseren van de trader (echt beleggen inde traditionele zin van het woord is het inderdaad niet) slaat ook gewoon nergens op. De financiële markten hebben liquiditeit nodig om gezond te zijn. Wanneer iedereen alles gewoon 20-50 jaar bijhoudt zal alles ook meteen opdrogen.

Geld zetten op de financiële markt doet iedereen gewoon voor eigen gewin... of je dat nu doet met een lange horizon of een korte. Je wilt er gewoon geld mee verdienen.

Beleggen is niet 'moreel beter' dan traden (en ik vind dit zo'n vervelende perceptie); het is gewoon een andere manier om aan hetzelfde geld te komen.

Het is niet alsof je een bedrijf steunt wanneer je hun aandelen koopt, hun geld krijgen ze enkel bij de beursgang. Daarna wisselt het geld gewoon tussen de aandeelhouders. Daarnaast staat er altijd iemand aan de andere kant van de trade, die de aandelen dus maar wat graag aan jou verkoopt of van jou koopt.

Nu goed, deze discussie wou ik niet echt op gang trekken, maar het frustreert mij vaak dat er wordt neergekeken op de trader omdat zij 'speculeren' en iemand anders dat niet zou doen

TraderMT
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor TraderMT » 28 Jan 2017 19:10

jens_dev schreef:In Londen is dit standaard 0,5% (enkel instap), in Ierland zelfs 1%. Niets onrechtvaardigs aan beurstaks imo. Er schort eerder iets aan je strategie.
Ik heb hier trouwens nog wat verder over ingelezen.

De stamp duty is te betalen door iedereen die op de Londense beurs aandelen koopt; het maakt niet uit welke nationaliteit.
In Frankrijk hetzelfde systeem en in Ierland ook.

De Britse/ Ierse / Franse belegger ontsnapt dus aan deze belasting als hij gewoon een andere markt kiest.

In België betalen we op elke transactie.
Bij aankoop van een Brits aandeel betaal je 0.27% beurstaks, 0.5% stamp duty; dus je begint al op -0.77. Dan mag je nog bij verkoop 0.27% aan beurstaks betalen dus 1.04% is meteen foetsie.
De percentages bij Frankrijk heb ik niet onthouden.

Maar eerlijk is dus anders en neen, het Belgische systeem vind je niet in andere landen terug. Vergelijken met de situatie van de Britse, Franse of Ierse belegger is volledig fout.