Bij hoeveel banken bent u klant?

Deel hier vragen en ervaringen over verschillende banken / brokers, zoals klachten en tarieven
Plaats reactie

Bij hoeveel banken bent u klant?

1
3
5%
2
9
16%
3
22
39%
4-6
20
35%
7-9
3
5%
>9
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 57

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 594

Re: Bij hoeveel banken bent u klant?

Berichtdoor wimvd » 04 Aug 2014 16:00

Probeer het aantal actieve banken toch wat te beperken, heb er al veel gehad maar nu tot 3 gesnoeid:
- hoofdbank belfius
- argenta rekening omdat deze volledig gratis is
- Deutsche Bank voor sparen (was hogere rente dan bij anderen vroeger), gratis kredietkaart en om beursorders te plaatsen

Als mijn aandelenport op +30% staat open ik ook nog een Binckrekening voor beursorders in de plaats van Deutsche Bank. Gezien de kredietkaart enkel gratis is bij Deutsche Bank in mijn lijstje van banken zal ik dan bij 4 banken zitten.
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67)
Cut your losses and let your winners run

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2822

Berichtdoor jens_dev » 04 Aug 2014 20:36

Wim,

Argenta heeft ook een volledig gratis kredietkaart.

Als je tijdig alles betaalt, is Beobank ook een optie. Ze bieden allerlei kredietkaarten met voordelen aan, bv. 3% korting op online aankopen tot €200 per jaar. Je hoeft daar zelfs geen rekening voor te openen.
Never waste a good crisis

Arendsoog
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 590

Berichtdoor Arendsoog » 12 Aug 2014 12:02

Ik val voorlopig in de grootste groep, ben benieuwd of dit nog zal wijzigen de komende weken :)

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2822

Berichtdoor jens_dev » 12 Aug 2014 12:13

En 1 heel trouwe forumbezoeker heeft alles bij één enkele bank uitstaan. Dat lijkt me niet verstandig. Spreiding!
Never waste a good crisis

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 594

Berichtdoor wimvd » 12 Aug 2014 12:46

jens_dev schreef:Wim,

Argenta heeft ook een volledig gratis kredietkaart.

Enkel als je je loon maandelijks laat storten bij hen. En gezien ik die verplichting al bij een andere bank heb tesamen met hypothecair krediet, kan dat dus niet.
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67)
Cut your losses and let your winners run

Lukang
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 490

Berichtdoor Lukang » 12 Mar 2015 10:54

Wou geen nieuw onderwerp openen en plaats het dan maar hier.
Leleux komt met een analyse over de Europese bankensector met enkele belangrijke Europese banken, ook kbc.
http://www.leleux.be/Leleux/WebSite.nsf ... yse-NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
port. Bekaert Proximus Nyrstar Elia Agfa Tess. Zetes Socfinasia Ahold engie Enel Telecom Italia Pfizer tinc Solvay Telenet kbc ablynx euronav Xior Sofina ab inbev gimv en fondsen

TaurineR
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 4

Berichtdoor TaurineR » 04 Mar 2016 09:58

Ik ben nu nog bij een 4 tal banken voor beleggingen, en 1 broker (Binckbank).
Mijn redenering is, als je spreiding in je fondsen doet, dan moet je het ook met het aantal banken doen.
Nadeel is wel dat het op deze manier ingewikkeld word om alles netjes te volgen.
2e nadeel is versnippering, waardoor er meer kosten bijkomen.

Daarom denk ik er nu ernstig aan om me te concentreren op 1 (max2) banken, en 1 broker.

Wat er kan gebeuren met mijn centjes als mijn bank in de problemen komt?
Wat er kan gebeuren met mijn aandelen/ fondsen als mijn broker in de problemen komt?

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1889

Berichtdoor Beheerder » 04 Mar 2016 10:17

Mocht een bank in problemen komen dan is een bedrag tot en met €100.000 gewaarborgd mits de bank gevestigd is binnen de Europese Unie, zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Depositogarantiestelsel" onclick="window.open(this.href);return false;

Aandelen worden dacht ik in een register bijgehouden en staan op naam en bij problemen van de bank/broker blijven ze van u. Ik bedenk me nu hoe het zit met bijvoorbeeld het in problemen komen van een uitgever van ETF's... dan is het denk ik over en uit.

Misschien wel erg offtopic nu maar hoe kan ik als klant tegenwoordig nog aantonen dat ik bepaalde aandelen heb? Heel extreem gedacht, wat als een bank/broker slachtoffer is van een hack en portefeuilles worden gereset? Een ander puntje is wat als ik aandelen van de ene naar de andere bank transfereer, is het dan aantoonbaar dat ik die aandelen in bezit heb mocht er onderling iets verkeerd gaan?
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

TaurineR
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 4

Berichtdoor TaurineR » 04 Mar 2016 10:26

Beheerder schreef:Mocht een bank in problemen komen dan is een bedrag tot en met €100.000 gewaarborgd mits de bank gevestigd is binnen de Europese Unie, zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Depositogarantiestelsel" onclick="window.open(this.href);return false;

Geld dit enkel voor een depositorekening?
Wat met vb. een fonds uitgegeven door de bewuste bank?
Dat ga ik toch eens navragen bij mijn bank..

Ik ga vanaf nu de mijn maandelijks overzicht welke mijn broker toestuurt bijhouden als backup, is kleine moeite ;) .

NLFB
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 425

Berichtdoor NLFB » 04 Mar 2016 10:49

Hou er ook rekening mee dat dat garantiestelsel tot nu toe iets puur theoretisch is. De vraag is maar of we werkelijk allemaal €100.000 euro zouden terug krijgen. Als je kijkt naar de schuldgraad van vele West-Europese landen, dan heb ik daar zo mijn bedenkingen bij...