Nieuws en ervaringen over broker De Giro

Deel hier vragen en ervaringen over verschillende banken / brokers, zoals klachten en tarieven
Plaats reactie
LongmenAB
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Re: Nieuws en ervaringen over broker De Giro

Berichtdoor LongmenAB » 16 Mei 2017 12:02

Zelf heb ik lang nagedacht om naast Binck een rekening te openen bij DeGiro. Uiteindelijk besloten het niet te doen. Reden?

Hier een kort rekensommetje:

Stel ik wil voor €2500 10.000 aandelen kopen in de USA voor $0,25 per aandeel. Ik betaal bij DeGiro dan €0,50 + 10.000 x $0,004 = $40,50 transactiekosten. Bij Binck $13,25.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Berichtdoor jens_dev » 16 Mei 2017 12:07

Looking back zou ik het zelf niet meer doen en gewoon alles bij Binck concentreren, tenzij je echt een actieve trader bent.
Never waste a good crisis

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 407

Berichtdoor Lotus » 16 Mei 2017 12:15

LongmenAB schreef:Zelf heb ik lang nagedacht om naast Binck een rekening te openen bij De Giro. Uiteindelijk besloten het niet te doen. Reden?

Stel ik wil voor €2500 10.000 aandelen kopen in de USA voor $0,25 per aandeel. Ik betaal bij De Giro dan €0,50 + 10.000 x $0,004 = $40,50 transactiekosten. Bij Binck $13,25.

Volgens mij is dat een slecht voorbeeld. Dan gaat het al snel om rommel zoals pennystocks. Koopt u bijvoorbeeld 16 aandelen Apple dan is dat ongeveer een order van $2.500. De kosten zijn dan €0,50 + 16 x $0,004 = ca. €0,56.

Per geval kan het veel verschillen maar pennystocks zijn dan een uitzondering waarbij De Giro niet goedkoop is.

LongmenAB
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Berichtdoor LongmenAB » 16 Mei 2017 17:48

Lotus schreef:
LongmenAB schreef:Zelf heb ik lang nagedacht om naast Binck een rekening te openen bij De Giro. Uiteindelijk besloten het niet te doen. Reden?

Stel ik wil voor €2500 10.000 aandelen kopen in de USA voor $0,25 per aandeel. Ik betaal bij De Giro dan €0,50 + 10.000 x $0,004 = $40,50 transactiekosten. Bij Binck $13,25.

Volgens mij is dat een slecht voorbeeld. Dan gaat het al snel om rommel zoals pennystocks. Koopt u bijvoorbeeld 16 aandelen Apple dan is dat ongeveer een order van $2.500. De kosten zijn dan €0,50 + 16 x $0,004 = ca. €0,56.

Per geval kan het veel verschillen maar pennystocks zijn dan een uitzondering waarbij De Giro niet goedkoop is.

Ik koop naast mijn default portefeuille met name pennystocks. Daarom blijft ik dan ook bij Binck.

buyandhold273
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

De Giro twijfels

Berichtdoor buyandhold273 » 20 Mei 2017 10:49

Ik denk er serieus aan om qua broker te starten met De Giro. Qua kosten ben ik er van overtuigd dat dit een goede keuze is, maar er is een aantal zaken waardoor ik twijfel.
1. Het uitlenen van je stukken bij een normaal account. Ik kan natuurlijk een Custody account nemen, maar daar zijn ook weer kosten aan verbonden.
2. Het feit dat De Giro geen financiele instelling onder het bankgarantiestelsel is.
3. De hoge kosten per regel (100 euro) als ik op een later moment wil overstappen naar een andere broker.

Loop ik bij pt 2 een reeel risico, of biedt het feit dat alle beleggingen in een apart bewaarbedrijf zijn ondergebracht voldoende zekerheid?

buyandhold273
Forum newbie
Forum newbie

Re: De Giro twijfels

Berichtdoor buyandhold273 » 20 Mei 2017 11:56

En nu lees ik net dat bij Binck Fundcoach geen transactiekosten gelden bij periodiek beleggen. Daarmee wordt het gat met De Giro behoorlijk klein en mijn keuze nog lastiger.

Any thoughts?

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1833

Berichtdoor Beheerder » 20 Mei 2017 12:06

Ik denk dat de keuze ook beïnvloed kan worden of u Belg of Nederlander bent. Voor de Belgische fiscus is De Giro een buitenlandse bank inclusief de bijkomende rompslomp qua fiscaliteit.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 437

Berichtdoor Freddy » 20 Mei 2017 13:02

Beheerder schreef:Ik denk dat de keuze ook beïnvloed kan worden of u Belg of Nederlander bent. Voor de Belgische fiscus is De Giro een buitenlandse bank inclusief de bijkomende rompslomp qua fiscaliteit.

daar zorgt Degiro tegenwoordig zelf voor (als standaardoptie aangevinkt dat ze info doorgeven aan Belgische fiscus), om met de Belgische fiscus in orde te zijn moet de rekening alleen eenmalig worden aangegeven in een register

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Berichtdoor jens_dev » 20 Mei 2017 13:23

Als Belg:
Je moet ook dividenden van buitenlandse bedrijven zelf aangeven in je aangifte. DeGiro houdt hier geen Belgische roerende voorheffing op in. Voor de rest (beurstaks of dividenden van Belgische aandelen) hoef je niets te doen.

'Fundcoach': ga je voor fondsen i.p.v. aandelen? Dan zal het soms nog moeilijker zijn om je administratief in orde te stellen. DeGiro biedt 'Nederlandse' varianten van fondsen aan (geen retrocessies). Belgen moeten echter een meerwaardebelasting betalen op obligatie- en mixfondsen. Soms zal je niet over de juiste gegevens beschikken om die meerwaarden te berekenen en aan te geven. DeGiro helpt hier ook niet mee. Als je specifiek fondsen wil kopen, zou ik eens naar MeDirect kijken.

Je punten:
1. Ik heb speciaal een custody account genomen, met idd meer kosten dan een normaal account
2. Al je effecten zitten niet bij DeGiro. Zelfs bij een failliet van DeGiro blijf je eigenaar van je effecten. Om die reden wordt je cash ook in cashfondsen gestopt. Zo komt dat geld niet op de balans van DeGiro.
3. Die transferkosten hebben ze idd fors verhoogd. Weinig transparantie in kosten want ze worden stilletjes veranderd.
Never waste a good crisis

buyandhold273
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor buyandhold273 » 20 Mei 2017 13:35

Ik ben Nederlander,
Ik snap dat het geld in een apart bewaarbedrijf zit, maar dat bewaarbedrijf valt ook niet onder het bankgarantiestelsel. Dat betekent dat er tot een bedrag van 20000 euro gedekt is, maar daarbuiten dus niet.
Ook rekent De Giro geld voor dividendbetalingen en Binck volgens mij niet. Dat betekent met mijn huidige profiel (maandelijkse inleg op 3 ETF-en) qua kosten de twee elkaar niet veel ontlopen. Binck rekent een service fee van 0,15% (ongeveer 10 euro op een portefeuille van 70.000 euro). De Giro daarentegen rekent 2,50 per beurs per jaar waarop je handelt en voor elke dividendbetaling 1 euro + 3%. Dat heft elkaar grotendeels op. Dat zou voor mij een argument zijn om toch bij Binck te beginnen.