Nieuws en ervaringen over broker De Giro

Vragen en ervaringen over banken / brokers, zoals klachten en tarieven

Abramis brama
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 81
Contacteer:

Re: Nieuws en ervaringen over broker De Giro

Bericht door Abramis brama »

Ik beleg er nu al 6 jaar aan bodemtarieven. Zeker in de beginperiode, toen het nog echt met kleine bedragen experimenteren was, en ook nu nog op de Amerikaanse markten waar je nauwelijks kosten hebt via De Giro (basically 0,5 EUR per transactie + een procentueel habbekratsje + een kleine Amerikaanse taks per aandeel) was en ben ik als hobby-belegger echt wel tevreden.

Had ik mijn beleggingsparcours van begin af bij een Binck, Keytrade, Bolero, ... afgelegd, dan zou dat echt wel een relevant rendementsverschil opgeleverd hebben. Nu wat minder dan vroeger omdat de bedragen groter zijn en mijn beleggingsstrategie een stuk passiever is geworden.
Transactiekosten zoals bij keytrade e.a. van bvb. 2 x 7,5 EUR (1 x aankoop, 1 x verkoop) op een klein pakketje van 500 EUR is dodelijk (3% rendementsverlies zónder beurstaks dan nog), terwijl dat bij DeGiro op NSY of NDQ slechts 1 EUR of 0,2 % was. Dat scheelt dus aardig wat, des te meer als je niet gaat voor een volledige buy-and-hold-strategie, maar bepaalde aandelen wat actiever wil beheren.
Zelfs bij grotere bedragen vind ik het verschil nog steeds relevant. Op een pakket van 5000 EUR blijft een Keytrade bvb. nog steeds 0,3 % rendement afromen waar DeGiro vergelijkbaar 0,02 % op US-aandelen of 0,08 % op Euronext aanrekent.

De overname door FlatEX lijkt me een goede zaak. Ik bewaarde nooit niet-belegd geld bij DeGiro omdat ik dat fonds van bij het begin af niet vertrouwde, maar nu is die twijfel wel opgeruimd, wat nog zo comfortabel aanvoelt.
Naz-T liked last!

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

Naz-T
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 463
Contacteer:

Bericht door Naz-T »

Ik ben vorige week overgestapt van het geldmarktfonds naar een Flatex bankrekening.
Iemand die weet of op die bankrekening ook negatieve rente wordt aangerekend voor overnight aangehouden tegoeden boven 2500€?

Naz-T
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Bericht door Naz-T »

Ik heb al de beschikbare informatie doorgenomen en ik vind er niet echt iets over terug, dus ga er van uit dat geld aanhouden op die rekening gratis is in tegenstelling tot voorheen via dat geldmarktfonds. Een verbetering dus :up:
Of ben ik mis?

Nu we hier toch bezig zijn...

Dat formulier W-8BEN (vervangend)...
Wilt u het verlaagde bronbelastingtarief op inkomsten afkomstig uit de Verenigde Staten aanvragen?
NEE invullen zeker? Wij hebben daar geen recht op, toch? In de veronderstelling dat je US dividendaandelen hebt.

manu47
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 35
Contacteer:

Bericht door manu47 »

Yep, je betaalt nog negatieve rente: https://www.degiro.nl/cash-account?_ga= ... 1559920191
C50, IWDA, CP9, CJ1, Ontex, Mytilineos, EVS, Moury Construct, CK Asset Holding, NN, Nationale Bank, FNG, NEL ASA, Innate Pharma, Kiadis, Biocartis, KKO, Exmar, Acacia Pharma, Transgene, Pharming, Galapagos, Celyad, Smartphoto, Orange Belgium, iA Financial, Econocom

manu47
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 35
Contacteer:

Bericht door manu47 »

Negatieve rentes en compensatie
Een bankrekening is een veilige en effectieve maniet om niet-belegde gelden aan te houden die gekoppeld zijn aan uw DEGIRO account. Al het geld dat u aanhoudt in een bankrekening kan direct worden gebruikt voor zowel beleggingen als marginverplichtingen in uw DEGIRO account.

Net als bij de geldmarktfondsen hebben de bankrekeningen een keerzijde, namelijk de negatieve rentes. In eerste instantie zullen er alleen EUR bankrekeningen worden aangeboden. De rente van flatex Bank voor EUR bankrekeningen is momenteel -0.50% op jaarbasis (juli 2020).

Met betrekking tot de negatieve rente voor de bankrekeningen zal DEGIRO een vergelijkbaar compensatiebeleid hanteren in vergelijking met de geldmarktfondsen. De negatieve rente zal als volgt door DEGRIO op een vrijwillige basis gedeeltelijk worden gecompenseerd:

Alleen de negatieve rentes over de eerste €2,500 aangehouden op bankrekeningen zal worden gecompenseerd. De negatieve rentes over bedragen hoger dan het bovenstaande bedrag zullen niet worden gecompenseerd.
C50, IWDA, CP9, CJ1, Ontex, Mytilineos, EVS, Moury Construct, CK Asset Holding, NN, Nationale Bank, FNG, NEL ASA, Innate Pharma, Kiadis, Biocartis, KKO, Exmar, Acacia Pharma, Transgene, Pharming, Galapagos, Celyad, Smartphoto, Orange Belgium, iA Financial, Econocom

Naz-T
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Bericht door Naz-T »

manu47 schreef:
28 sep 2020 13:38
Yep, je betaalt nog negatieve rente: https://www.degiro.nl/cash-account?_ga= ... 1559920191
Ok, bedankt Manu!
Geen verbetering dus :roll:

Vilas
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 235
Contacteer:

Bericht door Vilas »

Heeft iemand meer info of je deze Fatex rekening ook bij het CAP moet aangeven en vermelden in je jaarlijkse aangifte?
Want ik heb reeds een Degiro rekening aangegeven en deze nieuwe kan eigenlijk ook alleen maar dienen voor degiro transacties.
Anders zou ik voor 1 effectenrekening 2 rekeningen moeten aangeven in de aangifte en bij het CAP

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4469
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Het is een Duitse bankrekening dus ik vermoed van wel.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Naz-T
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Bericht door Naz-T »

Vandaag een upgrade van de interface. :up: :clap:

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie