Ervaring private bankers?

Deel hier vragen en ervaringen over verschillende banken / brokers, zoals klachten en tarieven
Plaats reactie
Phil
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 24

Re: Ervaring private bankers?

Berichtdoor Phil » 10 Mei 2018 22:56

@ blackbelt
Over welke partij gaat het misschien?
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

Blackbelt
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 219

Berichtdoor Blackbelt » 11 Mei 2018 13:11

jens_dev schreef:Zijn die retrocessies ondertussen niet verboden? Ik denk dat ze in NL al even zijn afgeschaft. Via het Nederlandse DeGiro kon je bv. ook fondsen zonder retrocessies krijgen. Hoe dan ook, die private bankers moeten toch hun brood verdienen? Dus de klanten zullen wel ergens betalen hé (:

Retrocessies zijn zeker niet verboden. Als je bij medirect of Keytrade geen instapkosten betaalt, waar zouden die dan hun marge halen.
Als een fonds een kostenratio heeft van 1,6%, dan vloeit er circa 0,6 à 0,8% terug.
Die private banker biedt hetzelfde institutioneel fonds aan met een kostenratio van ca 0,8-1%.
Dus dat is alvast een besparig, maar voor het advies, beheer en de lopende kosten betaal je ca 0,8% + btw.

Maar ik krijg ook toegang tot bv het fonds PureValueCapital dat 0% kosten heeft zo lang ze geen 4% rendement halen. Net dat fonds interesseert me sterk onwille van de filosofie en de werkingswijze.

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 4

Berichtdoor Annetje » 12 Mei 2018 18:03

Over welke privat banker heb je het ?
Ik zit binnenkort mogelijks ook in een situatie waardoor ik ev. een privat banker moet overwegen (verkoop van vastgoed waarvan ik naakte eigenaar ben).
Je mag het me ev. ook via een PB laten weten.

aston
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 63

Berichtdoor aston » 15 Mei 2018 18:07

Ik ken persoonlijk niet veel over private banking of gewone banken.

Wel heb ik een klein fonds bij Fortis/BNP waar ik na 5 jaar nog altijd op verlies sta.
Dat was één van de redenen dat ik het zelf ben gaan proberen, heb een aantal aandelen van dezelfde markten en sta daarmee op +30%.

Ok. Besef dat dat ook weer teniet kan gaan. Maar jaarlijks kosten betalen aan een zogenaamde professionele bank die er niet in slaagt een degelijk rendement te halen na 5 jaar in een periode dat desbetreffende markten vooruitgaan...
Mja, dan kies ik liever om zelf, met mijn beperkte kennis, aandelen te kiezen en risico's te nemen, kan ik als het misgaat het uiteindelijk tenminste aan mezelf wijten zonder kosten aan iemand anders betaald te hebben.

Zou me verbazen moest de private banking sector het veel beter doen.
Als er een bank zou zeggen: bij verlies betaal je niets en bij winst nemen we jaarlijks zoveel % van de winst, dat zou pas iets zijn. Zou het zelfs niet erg vinden als dat een hoog percentage zou zijn. Als iemand er zo een kent, graag..

ps: anderhalf jaar geleden kreeg ik dan advies om dat fonds te verkopen en een ander te nemen, en de -20% op 5 jaar is ondertussen herleid naar -5%...

Blackbelt
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Blackbelt » 15 Mei 2018 22:51

De reden waarom ik naar die Private banker ben gestapt is om te beleggen in het fonds PureValueCapital. De juiste versie daarvan heeft geen kosten als ze minder dan 4% per jaar halen. Dat kan ik niet kopen bij KT of Medirect.

Natuurlijk betaal je dan een bewaarloon. Geen enkele bank kan gratis werken, maar de ksoten in totaal liggen wel lager dan bij een ander fonds waar je 1,5-2% betaalt (inclusief retrocessie).

Op de laatste 5 jaar haal ik met mijn zelf gekozen aandelen 9% per jaar, en daar zitten ook missers tussen. Maar ik wil dat niet met alles doen. Het wordt gewoon te veel, en dus wil ik,wat extern advies, en een veiligere basis die goed gespreid is.
Ik verwacht dat ze neutraal,zijn omdat ze fondsen kiezen zonder retrocessie (lees, hun inkomen is onafhankelijk van wat ze je aanbevelen), en ze rekenen zelf een beheersfee aan van ca 1%. Enkele kassa dus.

Als je dat doet bij ING, KBC of andere banken die zelf fondsen hebben bv, dan rekenen ze een fee aan, en ze beleggen in hun eigen fondsen dan is het dubbele kassa. Steken ze je geld in dakfondsen, dan is het triple kassa.

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 338

Berichtdoor reteiP » 01 Jun 2018 09:50

Voorlopig ervaring met KBC private banking (de grootste in België?)
En ook met Aquamarine Capital (zeer kleine value fondsbeheerder, die enkel commissie vraagt op performance die bovenop de benchmark gepresteerd wordt).

Je hebt wel €500k en nog beter €1M nodig. Zelf zou ik niet voor een Belgische privé bankier kiezen (of toch niet voor je volledig vermogen). Het voordeel is wel dat ze in het totaal pakket Belgische wetgeving veel sterker staan. Bijna in elk kapitaal speelt een familieverhaal mee met de nodige kopzorgen rond erven, giften, successierechten...
De up to date info kan je van een buitenlandse privé bankier niet verwachten, maar een beter rendement en lagere kosten wel.
Blackbelt liked last!

Blackbelt
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Blackbelt » 02 Jun 2018 13:18

@reteip
Biedt KBC je dan niet alleen fondsen van KBC zelf aan?

Ik ga hier geen bedragen noemen, maar ik ben alvast een pak lager gestart dan met 500k.

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 338

Berichtdoor reteiP » 03 Jun 2018 20:19

Blackbelt schreef:@reteip
Biedt KBC je dan niet alleen fondsen van KBC zelf aan?

Ik ga hier geen bedragen noemen, maar ik ben alvast een pak lager gestart dan met 500k.

zie PM