Hou er de moed in - De kapitaalsverhoging

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
F1´s
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 4

Hou er de moed in - De kapitaalsverhoging

Berichtdoor F1´s » 26 Mar 2018 22:51

Als ik ooit eens 5 min tijd heb ! Image hierna !
Beleggen moet op de 1ste plaats een lust blijven en mag geen last worden.
Banken / brokers kunnen daar gedeeltelijk voor zorgen , echter middels eventueel een bijdrage
vanwege de belegger himzelf of kan men de bank / broker automatisch laten beslissen.

Een kapitaalsverhoging bestaat uit °Rechten° in alle geuren & kleuren.

A - Inschrijvingsrecht + gratis bonus aandelen - 1 oud-aandeel geeft recht op X nieuwe + 0,0 euro
B - Inschrijvingsrecht + x,00 euro per aandeel - 1 oud-aandeel geeft recht op X nieuwe + x,0 euro

Miserie miserie nu geen tijd voor , kan de bank / broker daar niet automatisch voor zorgen !

Graag wil ik meer te weten komen !

1 - Indien ik mijn bank / broker niet contacteer welke beslissing wordt er dan genomen ?
2 - Kan ik de bank / broker een vaste opdracht geven om ALTIJD de inschrijvingsrechten te verkopen
behalve in geval van gratis bonus aandelen.

Misschien ben ik ietsje vergeten.

Tijd.gif
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
14-11-2014 liked last!

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Re: Hou er de moed in - De kapitaalsverhoging

Berichtdoor 14-11-2014 » 27 Mar 2018 01:35

A - Inschrijvingsrecht + gratis bonus aandelen - 1 oud-aandeel geeft recht op X nieuwe + 0,0 euro
B - Inschrijvingsrecht + x,00 euro per aandeel - 1 oud-aandeel geeft recht op X nieuwe + x,0 euro

Miserie miserie nu geen tijd voor , kan de bank / broker daar niet automatisch voor zorgen !

Graag wil ik meer te weten komen !

1 - Indien ik mijn bank / broker niet contacteer welke beslissing wordt er dan genomen ?
2 - Kan ik de bank / broker een vaste opdracht geven om ALTIJD de inschrijvingsrechten te verkopen
behalve in geval van gratis bonus aandelen.

0 - Nee, de banck / brokerd mag uw geld niet uitgeven, tenzij de portefeuille (en de factuur) zo groot is dat u daar in een vermogensbeheerovereenkomst maatwerkafspraken over mag maken, onder het genot van een kopje koffie.

1 - Meestal dat, zoals recent bij Hamon, onbenutte rechten aan professionele beleggers worden verkocht. Dit wordt door de aandelen uitgevende onderneming bepaald. U krijgt dan de netto-opbrengst. Bij Hamon was die €0,00 per onbenut inschrijfrecht. Niets, dus. Verkoop van de rechten had meer opgeleverd. U ontvangt geld, wat meestal geen bezwaar is (misschien tenzij u in België een drempel zou overschrijden en dan een taks moet betalen over uw hele vermogen).

2 - Ja hoor, zie het antwoord bij punt 0. De banckier / brokerd zou zichzelf dan wel een vermogensbeheerder kunnen noemen, alvorens maatwerkafspraken te willen accepteren.

Een verschil met stockdividenden is dat u meestal veel moet bijbetalen, wanneer u de andere keuze standaard zou maken: inschrijven. Een banck of brokerd kan ook zonder vermogenseisen allerlei rare maatwerkdiensten aanbieden, ik sluit niets uit, maar dan zou ik bijna vrijwillig naar een andere, minder riskante effectendienstverlener overstappen. In beginsel zijn uw inschrijfrechten uw probleem, en gaat u over uw eigen beleggingen en over uw eigen geld. De banck / brokers doet wat zij moeten doen, met inachtneming van de zorgplicht en de voorwaarden van de aandelenuitgifte.

Verkopen van rechten onder uw punt 2 is daarom onuitvoerbaar. ZIjn de inschrijfrechten niet verhandelbaar, kan gebeuren, dan wilt u deze toch verkopen. Een verstandige banck / brokerd kan zo'n algemene afspraak dus helemaal niet met u maken. Bij verkoop is een andere vraag: wanneer? Meteen? Op het laatste moment? Maatwerkafspraken zult u moeten maken met een dure vermogensbeheerder.

Een onderhandse aandelenuitgifte kan een uitzondering zijn, maar dat valt m.i. ruimschoots buiten de strekking van de vraag. U hoeft dan niets te doen, maar dan zijn er waarschijnlijk ook geen inschrijfrechten.