De manipulatie van cijfers

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 80

Re: De manipulatie van cijfers

Berichtdoor neku » 19 Nov 2017 13:07

Annetje schreef:
QA1 schreef:En wat heb je zoal bijgeleerd hier en op spaargids? :-)

Om eenvoudige voorbeelden aan te halen : het bestaan van termijnrekeningen, hoe het zit met dividenden (de werking ervan die anders is dan bij de coupon van een obligatie),... Voor jullie misschien basiskennis, maar je moet het ooit eens ergens leren. Ondertussen heb ik ook al veel boeken gelezen.
Maar ook om te weten wat je wilt : fondsen, aandelen, ETF's, en welke. En wat is je strategie (liefst een waar je je aan kan houden) ? Dat is toch een proces waar je door moet.
Momenteel slorp ik nog heel veel info op, maar ik merk wel dat ik op die 2 jaar en half heel erg geevolueerd ben, en vooral heel veel heb bijgeleerd.

De volgende stap is leren zelf begrijpend lezen, als je blindelings alles herkauwt wat je leest ben je er aan voor de moeite. Zo zeggen ze dat Bitcoin rommel is maar ik kan een aantal mensen reeds opnoemen die daar een paar 10K mee hebben verdiend :shock:
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 3

Berichtdoor Annetje » 19 Nov 2017 16:25

sjos schreef:En bij De Tijd van dit weekend is een bon waarmee je de recentste Beleggersbijbel kunt kopen. Alleszins het lezen waard.

Die Beursbijbel heb ik dus gemist :( .
Had gisteren heel de dag andere verplichtingen, en las het pas deze voormiddag, hier op Beursig.
Is er nog een andere manier om eraan te geraken ? Want ik vermoed niet dat ik morgen nog in de boekenwinkel terecht kan...

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1448

Berichtdoor Lieve16 » 19 Nov 2017 16:59

Ik heb hier 'Beursbijbel 2016' door Gert Bakelants en Pascal Paepen.
Ik heb daar niet veel mee geleerd !
Elk jaar een Beursbijbel brengt op hé.

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 407

Berichtdoor Lotus » 19 Nov 2017 19:22

Ik sluit mij aan bij Lieve16 en het is hetzelfde als met beleggen voor dummies 1, 2, 3 en weet ik hoeveel. Elke keer in een misschien net anders jasje maar het verkoopt en de auteurs kunnen moeilijk zeggen dat het weer eens hetzelfde van dat is.

Jensen
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 11

Berichtdoor Jensen » 19 Nov 2017 19:56

Lieve16 schreef:
Annetje schreef:
neku schreef:ik snap niet hoe ze kunnen zeggen dat mensen geen interesse hebben in beleggen...Of je nu Bitcoins e.d. beleggen noemt of niet, alleen al op dat vlak zijn praktisch de meeste mensen die veelvuldig gebruik maken van sociale media mee. Goed geïnformeerd dat is een ander verhaal :roll:

De meerderheid in alle geval niet, volgens mij.
Misschien is dat in jou omgeving anders, maar ik heb geen familie of vrienden die beleggen. Dat wordt als iets vies en profiteren bestempeld. Ook al ben ik nog maar een beginner die zijn weg probeert te zoeken, en naast wat obligaties ook een paar fondsen en aandelen bezit, dat wordt over dezelfde kam gescheerd met de Panamapapers, en dergelijke.
Daarom ben ik al blij dat ik hier en op Spaargids wat kan lezen en bijleren.
Misschien dat je daardoor de indruk krijgt dat iedereen tegenwoordig belegd, maar dat is heus niet het geval.

Beste Annetje, als je geen geld hebt ( of alleen maar schulden) moet je niet beleggen hé.
Als de mensen in je omgeving wel geld hebben en zo redeneren dan vind ik dat marginaal.
Proficiat voor het feit dat jij daar anders over denkt en je spaargeld wil laten renderen.
Mvg

Ik kan mij volledig vinden in hetgeen Annetje schrijft. Ik ben ook een beginnend belegger en het is gewoon een feit dat mensen schrik hebben van de beurs en er over het algemeen zo goed als niets van begrijpen.
Het gaat van "opletten, ge kunt daar al uw geld mee kwijtspelen", tot "amai hebt gij zoveel geld over?" Het wordt praktisch als een soort "gokken" gezien. Onbekend maakt onbemind.
Ik was van hetzelfde principe tot ik er zelf begon over te lezen en leren door middel van boeken en het internet. Het principe samengestelde interest is voor velen iets onbekends, terwijl je er een mooi kapitaal mee kunt opbouwen indien je wat discipline aan de dag legt.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 325

Berichtdoor sjos » 20 Nov 2017 10:21

Annetje schreef:
sjos schreef:En bij De Tijd van dit weekend is een bon waarmee je de recentste Beleggersbijbel kunt kopen. Alleszins het lezen waard.

Had gisteren heel de dag andere verplichtingen, en las het pas deze voormiddag, hier op Beursig.
Is er nog een andere manier om eraan te geraken ? Want ik vermoed niet dat ik morgen nog in de boekenwinkel terecht kan...

Toch wel, sommige boekwinkels zullen nog exemplaren hebben liggen die ze ook zonder bon zullen verkopen.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 325

Berichtdoor sjos » 20 Nov 2017 10:23

neku schreef:
Annetje schreef:
QA1 schreef:En wat heb je zoal bijgeleerd hier en op spaargids? :-)

Om eenvoudige voorbeelden aan te halen : het bestaan van termijnrekeningen, hoe het zit met dividenden (de werking ervan die anders is dan bij de coupon van een obligatie),... Voor jullie misschien basiskennis, maar je moet het ooit eens ergens leren. Ondertussen heb ik ook al veel boeken gelezen.
Maar ook om te weten wat je wilt : fondsen, aandelen, ETF's, en welke. En wat is je strategie (liefst een waar je je aan kan houden) ? Dat is toch een proces waar je door moet.
Momenteel slorp ik nog heel veel info op, maar ik merk wel dat ik op die 2 jaar en half heel erg geevolueerd ben, en vooral heel veel heb bijgeleerd.

De volgende stap is leren zelf begrijpend lezen, als je blindelings alles herkauwt wat je leest ben je er aan voor de moeite. Zo zeggen ze dat Bitcoin rommel is maar ik kan een aantal mensen reeds opnoemen die daar een paar 10K mee hebben verdiend :shock:

Als ze die gecasht hebben (geen virtuele winst dus) wens ik hun proficiat. Maar geen haar op mijn hoofd denkt eraan aan die hype mee te doen.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 80

Berichtdoor neku » 20 Nov 2017 23:31

Zoals met elke belegging moet je tijdig verzilveren ;)
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 3

Berichtdoor Annetje » 26 Nov 2017 16:54

sjos schreef:
Annetje schreef:

Toch wel, sommige boekwinkels zullen nog exemplaren hebben liggen die ze ook zonder bon zullen verkopen.

'k heb hem 's maandags idd nog gevonden. Nu nog de tijd hebben om hem te lezen :lol: .

Revenge 2
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2

Berichtdoor Revenge 2 » 08 Dec 2017 14:03

Inderdaad zeer interessante boek.