Vraag over Common Reporting Standard CRS

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
KiwiOz
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Vraag over Common Reporting Standard CRS

Berichtdoor KiwiOz » 25 Jul 2017 17:47

Vernomen dat men geen inzage heeft in de gegevens die doorgestuurd worden.Gegevens die uitgewisseld worden.
"Opbrengsten van bijvoorbeeld verkoop, terugbetaling van diverse financiële instrumenten" Wat verstaat men er juist onder.
Meerwaarde van een aandeel of obligatie of andere.
Met dank

yvastok
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 45

Re: Common Reporting Standard CRS

Berichtdoor yvastok » 26 Jul 2017 08:15

Mijn gedacht : Bij vermoeden van fraude zal men de (CRS)gegevens kunnen inzien bij belastingcontrole.
Vermoedelijk zal de roverheid (VanRoverveldt) de spelregels nog eens versoepelen en al die gegevens laten inzien bij een belastingscontrole. Bv je hebt een buitenlandse effectenrekening niet aangegeven op je belastingsbrief (en/of de CAP) en bij de de CRS komt dit tevoorschijn. Waarschijnlijk een reden om "vermoeden van fraude" te gebruiken. Indien niet alle transactiedetails terug te vinden zijn op de CRS (dat weet ik niet) dan zal de belastingsplichtige zelf zijn transactiehistorie moeten geven.
Hoe ze die €500K voor de effectentaks zullen controleren (zonder een belastingscontrole te doen) is ook een vraag, iemand die een effectenrekening heeft bij een Belgische bank en één bij een buitenlandse broker ( Degiro, Tradersonly, IB, ...) en een totale som van meer dan 500K heeft zal dit moeten melden? Of gaan ze al de (CRS) rekeningen (en de CAP) screenen er een data mining op loslaten waarna al de actieve beleggers (ook de kleintjes) een (FOD)bezoekje krijgen.
Wat te doen met de wisselkoersen bv. Euro/Dollar 1 jan 17 : 1,05 en vandaag 26/07 : 1.16. Op €500K is dit een verschil van 4700 €
Bij die screening zullen (natuurlijk) ook de kleintjes (<500K) geviseerd worden : Als je een te actieve belegger bent of een te groot rendement op jaarbasis hebt ( bv je verdient (eens) meer op de beurs dan een jaarwedde van een gemiddelde werknemer) dan zullen ze dit als beroepsinkomsten aanzien en je belasten op de hoogste schijf. De verliezen, kosten en minwaarden uit het verleden zullen daarbij natuurlijk niet in rekening gebracht worden.
Voor Arco Peeters zal dit alles niet voldoende zijn, hij zal wel tot op het einde van zijn dagen jacht maken op de "boven zijn stand" levende belegger en zelf samen met zijn bewegingsnet zijn zakken blijven vullen.

yvastok
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 45

Re: Vraag over Common Reporting Standard CRS

Berichtdoor yvastok » 26 Jul 2017 08:31

Aanvulling : Hierbij rijst bij mij nog volgende vraag :

Welke belastingsplichtigen gaan eerst gecontroleerd worden : diegenen die de hun buitenlandse rekeningen gemeld hebben of die die ze NIET gemeld hebben ( te vinden via de CRS)?
Het zal waarschijnlijk terug de eerste ( brave) categorie zijn, net zoals van Rovergeldt enkele pistes in de Kaaimantaks bewust open laat voor zijn vriendjes.
Nog iemand die meer over zo'n zaken weet?

Fizmo
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 102

Berichtdoor Fizmo » 29 Jul 2017 15:06

yvastok schreef:Aanvulling : Hierbij rijst bij mij nog volgende vraag :

Welke belastingsplichtigen gaan eerst gecontroleerd worden : diegenen die de hun buitenlandse rekeningen gemeld hebben of die die ze NIET gemeld hebben ( te vinden via de CRS)?
Het zal waarschijnlijk terug de eerste ( brave) categorie zijn, net zoals van Rovergeldt enkele pistes in de Kaaimantaks bewust open laat voor zijn vriendjes.
Nog iemand die meer over zo'n zaken weet?

Meest logische lijkt mij die eerste groep aangezien ze daar die data van hebben. Ze kunnen ook maar aan datamining doen als ze over data beschikken he :)

Pas als ze gegevens van buitenlandse fiscus ontvangen gaan ze die gegevens gebruiken. Ze kunnen toch tot 7 jaar teruggaan dus op zich hoeven ze zich ook niet te haasten.
Laatst gewijzigd door Fizmo op 29 Jul 2017 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Fizmo
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Common Reporting Standard CRS

Berichtdoor Fizmo » 29 Jul 2017 15:14

yvastok schreef:Wat te doen met de wisselkoersen bv. Euro/Dollar 1 jan 17 : 1,05 en vandaag 26/07 : 1.16. Op €500K is dit een verschil van 4700 €

Er zal 1 keer per maand (de eerste of laatste dag van de maand) gekeken worden wat de stand van je portefeuille is en een gemiddelde nemen van die 12 maanden inclusief rekening houdend met de wisselkoers van die dag. Niet zo moeilijk toch? De koers van de USD/EUR op de eerste of laatste dag van de maand (of welke dag ze ook gaan nemen) zal bepalend zijn.

Bij die screening zullen (natuurlijk) ook de kleintjes (<500K) geviseerd worden : Als je een te actieve belegger bent of een te groot rendement op jaarbasis hebt ( bv je verdient (eens) meer op de beurs dan een jaarwedde van een gemiddelde werknemer) dan zullen ze dit als beroepsinkomsten aanzien en je belasten op de hoogste schijf. De verliezen, kosten en minwaarden uit het verleden zullen daarbij natuurlijk niet in rekening gebracht worden.
Voor Arco Peeters zal dit alles niet voldoende zijn, hij zal wel tot op het einde van zijn dagen jacht maken op de "boven zijn stand" levende belegger en zelf samen met zijn bewegingsnet zijn zakken blijven vullen.

Bwa, die wetgeving ivm beleggersinkomsten die als beroepsinkomsten aanzien worden geldt al enkele decennia. Hoeveel controles zijn daarop gekomen? Ik heb zelf geen idee maar ik vermoed weinig net omdat de wetgeving zo complex is. In ieder geval hoor je er weinig over in de media noch zijn er veel van die rechtzaken gekend (stuk of 4 waarvan ik weet heb).

De fiscus kan niet zomaar zeggen 'dit valt onder beroepsinkomsten' want meestal is dit vrij arbritrair. Valt 10 transacties doen per maand onder beroepsmatig daarmee bezig zijn? 100 Transacties? Maar wat als je 1 aankoop in 10 kleinere transacties doet? Wat als die aandelen gelinkt zijn aan je full-time job? Elke case is dus verschillend.

In totaal zijn er maar enkele cases voor de rechtbank gekomen en dat waren telkens complexe moeilijke rechtzaken omdat het moeilijk te bewijzen is dat dit onder beroepsinkomsten valt. Net daardoor houdt de fiscus zich daar niet bijna mee bezig (tenzij bepaalde zaken naar het licht gebracht worden of gewoon zeer duidelijk onder beroepsinkomsten vallen).

Allez, dat is toch mijn interpretatie van wat ik overal lees.

Fizmo
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Fizmo » 29 Jul 2017 15:23

KiwiOz schreef:Vernomen dat men geen inzage heeft in de gegevens die doorgestuurd worden.Gegevens die uitgewisseld worden.
"Opbrengsten van bijvoorbeeld verkoop, terugbetaling van diverse financiële instrumenten" Wat verstaat men er juist onder.
Meerwaarde van een aandeel of obligatie of andere.
Met dank

Ik vermoed inderdaad dat meerwaarden op aandelen & obligaties vallen onder de gegevens die uitgewisseld worden. Ik heb wel nergens gelezen dat transacties daaronder vallen. Ik denk dus dat ze je meerwaarden gaan weten maar niet op welke aandelen en op welke transacties je die bekomen hebt. Dus die buitenlandse beurstaks gaat de fiscus niet kunnen berekenen aangezien ze de specifieke transacties niet kennen. Ze gaan dus enkel de buitenlandse beurstaks + boete kunnen vorderen als ze aan de belastingsplichtige zelf gaan vragen om zijn transactiegeschiedenis door te geven. Nuja, daarom dat de fiscus zegt dat je die buitenlandse beurstaks zelf moet aangeven.

Maar op zich zijn meerwaarden toch niet belast tenzij als die onder je beroepsactiviteiten zouden vallen. Enkel met de speculatietaks was dat belangrijk maar nu dus niet meer.

Allez, mijn interpretatie. Ik ben ook geen expert.