Rabobank jaagt de beleggers de deur uit

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Re: Rabobank jaagt de beleggers de deur uit

Berichtdoor jens_dev » 19 Jul 2017 11:11

Rabo dekt zich met die zin gewoon in. In de praktijk zijn er geen kosten. Tja de termijn, zo'n transferformuliertje invullen is snel gedaan maar daarna heb je het niet meer in de hand. Ze willen natuurlijk ook zoveel mogelijk klanten richting Keytrade duwen om het administratief proces te vereenvoudigen. Die cashbonus helpt daarbij.

Je hebt het over verkopen bij Rabobank en vervolgens weer aankopen bij een nieuwe broker? Vind het een stapje te ver dat Rabobank ook die aankoopkosten bij je nieuwe broker zou moeten vergoeden. Start in dat geval gewoon nu al het transferproces op en vertrek rustig op vakantie.
Never waste a good crisis

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 350

Berichtdoor kierkegaard » 19 Jul 2017 11:28

jens_dev schreef:Rabo dekt zich met die zin gewoon in. In de praktijk zijn er geen kosten. Tja de termijn, zo'n transferformuliertje invullen is snel gedaan maar daarna heb je het niet meer in de hand. Ze willen natuurlijk ook zoveel mogelijk klanten richting Keytrade duwen om het administratief proces te vereenvoudigen. Die cashbonus helpt daarbij.

Je hebt het over verkopen bij Rabobank en vervolgens weer aankopen bij een nieuwe broker? Vind het een stapje te ver dat Rabobank ook die aankoopkosten bij je nieuwe broker zou moeten vergoeden. Start in dat geval gewoon nu al het transferproces op en vertrek rustig op vakantie.

Dat klopt inderdaad. De bedoeling is zoveel mogelijk klanten naar Keytrade te duwen, iets waarvoor ze zelf vergoed worden in de overnamedeal. Maar een kleine tegemoetkoming naar de andere klanten, had m.i. gepast geweest. Dat kan op veel manieren: een ietwat langere termijn voor de overstap, een kleine forfaitaire vergoeding voor wie verkoopt/aankoopt of zelf de transfer regelt naar andere broker(s).

Voor mij is het jammer genoeg niet zo eenvoudig als je hierboven schrijft. Voor een tiental producten dien ik eerst te verifiëren welke van mijn bestaande banken/brokers hetzelfde product aanbiedt (en aan welke voorwaarden!). Vervolgens zal ik minstens een viertal verschillende transfer-processen moeten starten, en opvolgen en ook niet kunnen handelen...

Au fond gaat het hier om elementair respect voor de klant, én om vertrouwen. Wie start met beleggen bij een bank, gaat ervan uit dat een bank die dienstverlening op de lange termijn zal aanbieden. Dat is de relatie/het contract die je aangaat. Nu worden de klanten zo goed als gedwongen op korte termijn een nieuwe bankrelatie te openen bij Keytrade. Alles is daar heel duidelijk op gericht. Voor de andere klanten doet men nauwelijks een inspanning of tegemoetkoming. Volgens jou zou dit een 'stap te ver' zijn, ik vind dat dit bij een unilateraal verbreken van een engagement, een minimum zou moeten zijn.

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 407

Berichtdoor Lotus » 19 Jul 2017 17:32

Met een aantal lijnen in portefeuille loopt het al snel op tot €100 of meer kosten om aan te kopen bij een andere broker. Beurstaks nog niet eens meegerekend.
kierkegaard liked last!

ex-stoploss
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 626

Berichtdoor ex-stoploss » 19 Jul 2017 18:15

charel01 schreef:Vanaf nu stoppen we met het aanbieden van beleggingsproducten. De reden hiervoor: de snel veranderende wetgeving rond beleggen zorgt voor een groeiende complexiteit die steeds meer energie en budget vergt.

Daar hebben ze natuurlijk wél gelijk in, hoeveel energie is er niet in de speculatietaks gestoken, allemaal voor niks?
kierkegaard liked last!

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1448

Berichtdoor Lieve16 » 19 Jul 2017 18:46

Ik geef de beleggers met fondsen bij de Rabobank 1 goede raad: verkoop uw fondsen waarop Reynderstaks wordt geheven nu best niet bij de Rabobank, want zij hanteren i.v.m. de Reynderstaks de fall-back methode. De TIS-methode wordt toegepast bij o.a. Keytrade en is veel eerlijker.
https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... p-fondsen/
charel01 liked last!

KraFtaVerK
Moderator
Moderator
waarderingen: 101

Berichtdoor KraFtaVerK » 19 Jul 2017 21:24

Je maakt jezelf het leven zo moeilijk als je wil natuurlijk.

Zelf lig ik er niet van wakker, hoewel ik het toch zonde vind. Maakte daar een 3-4 jaar geleden een rekening aan om fondsen te kopen - nu heeft het voor mij ook geen reden meer om daar te zitten. Denk niet dat ze er een goede zaak mee deden, maar dat zijn mijn zaken niet.
kierkegaard liked last!
Pour vivre heureux, vivons cachés

They’ll strip you of your heritage

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 19 Jul 2017 21:40

Lieve16 schreef:Ik geef de beleggers met fondsen bij de Rabobank 1 goede raad: verkoop uw fondsen waarop Reynderstaks wordt geheven nu best niet bij de Rabobank, want zij hanteren i.v.m. de Reynderstaks de fall-back methode. De TIS-methode wordt toegepast bij o.a. Keytrade en is veel eerlijker.
https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... p-fondsen/

Dank voor de raad Lieve! Die Reynderstaks was me helemaal ontgaan omdat ik zelden in obligaties beleg. Ik heb gelukkig wel weinig of geen fondsen met meer dan 25% obligaties.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 19 Jul 2017 21:42

KraFtaVerK schreef:Je maakt jezelf het leven zo moeilijk als je wil natuurlijk.

Zelf lig ik er niet van wakker, hoewel ik het toch zonde vind. Maakte daar een 3-4 jaar geleden een rekening aan om fondsen te kopen - nu heeft het voor mij ook geen reden meer om daar te zitten. Denk niet dat ze er een goede zaak mee deden, maar dat zijn mijn zaken niet.

Ik kan zeker ook begrip op hebben voor de beslissing op zich, alhoewel ze wel zeer snel van idee veranderd zijn. Waar ik minder begrip voor heb, is de wijze van uitvoering. Het zou me niet verbazen mochten ze hier ook spaarders mee verliezen.

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1448

Berichtdoor Lieve16 » 19 Jul 2017 21:57

kierkegaard schreef:
KraFtaVerK schreef:Je maakt jezelf het leven zo moeilijk als je wil natuurlijk.

Ik kan zeker ook begrip op hebben voor de beslissing op zich, alhoewel ze wel zeer snel van idee veranderd zijn. Waar ik minder begrip voor heb, is de wijze van uitvoering. Het zou me niet verbazen mochten ze hier ook spaarders mee verliezen.

Natuurlijk gaat dat zo zijn. Mensen zijn geïrriteerd hé.

KraFtaVerK
Moderator
Moderator
waarderingen: 101

Berichtdoor KraFtaVerK » 19 Jul 2017 21:58

Uiteraard, en ik had er standaard paar K staan om fonds te kopen, dat is straks ook weer weg (en ik neem aan dat ik niet de enige ben waar de situatie zo is).
Pour vivre heureux, vivons cachés

They’ll strip you of your heritage