Groot verschil tussen echte beurs en mijn aandelenrekening

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
Trompetvogel
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Groot verschil tussen echte beurs en mijn aandelenrekening

Berichtdoor Trompetvogel » 08 Jul 2017 12:36

ik vraag me af hoe het komt dat ik slechts 2% winst heb gekregen met mijn aandelenrekening van KBC terwijl de meeste beurzen met 30% zijn gestegen. Na vier jaar heb ik zelfs mijn instapkosten niet eens terugverdiend. Wanneer ik uitleg vraag bij KBC draait men rond de pot en noemt men mijn verlies winst? Kan iemand mij misschien eens uitleggen hoe dit kan?

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 437

Re: Groot verschil tussen echte beurs en mijn aandelenrekening

Berichtdoor Freddy » 08 Jul 2017 13:07

Trompetvogel schreef:ik vraag me af hoe het komt dat ik slechts 2% winst heb gekregen met mijn aandelenrekening van KBC terwijl de meeste beurzen met 30% zijn gestegen. Na vier jaar heb ik zelfs mijn instapkosten niet eens terugverdiend. Wanneer ik uitleg vraag bij KBC draait men rond de pot en noemt men mijn verlies winst? Kan iemand mij misschien eens uitleggen hoe dit kan?

Je hebt het wellicht over een fonds van KBC? welk dan?

Het antwoord ligt minstens voor een stuk in wat je al zelf aanhaalt. Instapkosten en beheerskosten vreten veel van de winst op. Ik herinner mij nog de tijd niet zo lang geleden dat 3% instapkosten een koopje was en 5% de norm. Nu herkennen we dat als diefstal.

Jensen
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 11

Berichtdoor Jensen » 08 Jul 2017 13:23

Dan nog als je in 4 jaar tijd maar op 2% winst staat in een bullmarket is dat toch niet normaal zeker. Misschien gaat het om een heel defensief fonds met kapitaalbescherming ofzo. Die fondsrendementen bij grootbanken zijn in het algemeen magertjes te noemen, maar wist niet dat het zo erg was..

josymar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 80

Berichtdoor josymar » 08 Jul 2017 13:32

Ik sluit me aan bij wat Freddy en Jensen schrijven. Ik geloof zelfs dat een aantal aandelenfondsen de dividenden niet uitkeert aan de cliënten. De term "diefstal" is misschien wat overdreven, maar de enige die met zekerheid en altijd garen spint uit aandelenfondsen, is de bank. Als ik me goed herinner, zijn de aandelenfondsen zelfs een van de grootste inkomensbronnen zo niet de grootste van KBC. Ik heb het gevoel dat ze daarmee vooral goedgelovige mensen, die niets van de beurs kennen en blindelings vertrouwen op de selectieve informatie die ze van hun bankier krijgen, "vangen". Er zijn nochtans heel wat alternatieven, die veel goedkoper zijn: trackers (ETF's) in alle maten en gewichten.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Berichtdoor jens_dev » 08 Jul 2017 13:39

Trompetvogel schreef:Kan iemand mij misschien eens uitleggen hoe dit kan?

Nee, want je zegt niet wat er in die portefeuille zit. Geef dus eerst zelf eens wat meer uitleg. ISIN-codes, bij voorkeur.
Never waste a good crisis

neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 80

Berichtdoor neku » 08 Jul 2017 14:05

Je hebt een product met kapitaalsbescherming. De bank heeft gedaan wat ze heeft beloofd, iet of wat je kapitaal beschermd. Rendement negatief dankzij inflatie en kosten.
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

1275
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 240

Berichtdoor 1275 » 08 Jul 2017 18:43

Je had aandelen moeten kopen die sinds 2008 een paar 100 % gestegen zijn. Als je dit forum aandachtig volgt, heb je ze maar uit te kiezen.
brizbo liked last!