Dividend uit VS

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
Radio Voice
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 34

Dividend uit VS

Berichtdoor Radio Voice » 20 Jun 2017 13:17

Weet iemand hoe het exact zit met dividend uit Amerikaanse fondsen als Nederlander? Wat ik er nu van begrijp is dat er dubbele belasting plaatsvindt (Verenigde Staten + Nederland) maar op andere locaties lees ik dat wegens een speciaal verdrag geen belasting in de VS betaald hoeft te worden. Tot slot weer dat het via de jaarlijkse belastingaangifte terug gevraagd kan worden, wat recht tegen dat eerdergenoemde verdrag in gaat.

Dus lang verhaal kort: Wat wordt er waar belast, en wat is terug te krijgen?

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Re: Dividend uit VS

Berichtdoor jens_dev » 20 Jun 2017 13:23

Moet je ook geen formulier indienen om aanspraak te maken op die verlaagde bronbelasting? Een W-8BEN form. Is snel ingevuld en enkele jaren geldig als ik me niet vergis. Informeer je eens bij je broker.

https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf
Radio Voice liked last!
Never waste a good crisis

Radio Voice
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Radio Voice » 20 Jun 2017 15:06

jens_dev schreef:Moet je ook geen formulier indienen om aanspraak te maken op die verlaagde bronbelasting? Een W-8BEN form. Is snel ingevuld en enkele jaren geldig als ik me niet vergis. Informeer je eens bij je broker.

https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

Dat is een goede. Ik heb deze zojuist ingevuld en opgestuurd. Het gaat dus toch om een verdrag waarbij er geen Amerikaans bronbelasting wordt betaald maar slechts de 15% dividendbelasting uit Nederland ingehouden wordt door de broker waar de fonds bij aangeschaft is. Klopt deze gedachte?

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Berichtdoor jens_dev » 20 Jun 2017 15:26

Ik ben zelf Belg. Dacht dat de bronbelasting dankzij dit formulier naar 15% daalde, waarna er 30% Belgische roerende voorheffing wordt ingehouden. Niet zeker want heb geen Amerikaanse aandelen.
Never waste a good crisis

Radio Voice
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Radio Voice » 21 Jun 2017 20:24

jens_dev schreef:Ik ben zelf Belg. Dacht dat de bronbelasting dankzij dit formulier naar 15% daalde, waarna er 30% Belgische roerende voorheffing wordt ingehouden. Niet zeker want heb geen Amerikaanse aandelen.

De signalen die ik krijg wijzen erop dat je gelijk hebt. Ik doe voor alle zekerheid maar eens een mailtje naar mijn broker.

Bedankt in ieder geval voor je toelichting!