Wanneer komt er een correctie of beurscrash?

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1911

Re: Wanneer komt er een correctie of beurscrash?

Berichtdoor Beheerder » 05 Feb 2018 19:57

De zogenaamde blow off top op de Amerikaanse beurzen was al duidelijk de laatste weken, een flinke correctie was een kwestie van tijd en dat is wat nu aan de hand is.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 55

Berichtdoor Kevander » 06 Feb 2018 08:43

dafoe schreef:
Beheerder schreef:In de VS gaan de beurzen na het slot van Europa weer verder omlaag. Ongeveer 1% meer verlies in de afgelopen 2 uur. AEX future op ongeveer 536,5 punten terwijl het slot van de AEX 542,65 was. Morgen waarschijnlijk nog geen verbetering als de VS niet weet te herstellen.

In de tijd vandaag,dit is een gezonde beurs correctie.

Ja, meer is het niet. Vergeet niet dat we het laatste anderhalve jaar geen correctie meer gekend hebben. Even lucht aflaten dus om daarna verder te kunnen.
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

Fuxhound
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor Fuxhound » 10 Feb 2018 01:36

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1911

Berichtdoor Beheerder » 12 Feb 2018 20:31

Deze grafiek doet weinig goeds vermoeden en misschien was vorige week pas een voorproefje. Telkens als de rente steeg en tegen de dalende trendlijn kwam betekende dat een slecht moment voor de beurzen:

Stijgende rentes en invloed op de beurzen.png

Bron en meer te lezen op: https://www.marketwatch.com/story/is-th ... 2018-02-08
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Rudipsycho
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 9

Berichtdoor Rudipsycho » 12 Feb 2018 23:01

Kun je de tekst even samenvatten, Beheerder? Het is geen kwestie van luiheid, maar van onkunde van mijnentwege.
14-11-2014 liked last!

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 546

Berichtdoor Karl » 12 Feb 2018 23:38

Ik heb het vluchtig gelezen en volgens mij komt het er op neer dat nervositeit bij een stijgende rente niets nieuws is. Alleen als die rente snel stijgt dan zijn beleggers sneller geneigd geld uit aandelen te halen omdat er dan meer alternatieven zijn om rendement op te kunnen behalen.
14-11-2014 liked last!
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

a21
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1508

Berichtdoor a21 » 13 Feb 2018 07:39

Jim Rogers waarschuwt voor ergste berenmarkt ooit
https://www.beursduivel.be/Column/27522 ... -ooit.aspx

Rudipsycho
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 9

Berichtdoor Rudipsycho » 13 Feb 2018 08:27

Karl schreef:Ik heb het vluchtig gelezen en volgens mij komt het er op neer dat nervositeit bij een stijgende rente niets nieuws is. Alleen als die rente snel stijgt dan zijn beleggers sneller geneigd geld uit aandelen te halen omdat er dan meer alternatieven zijn om rendement op te kunnen behalen.

Ik had het anders begrepen: dat de curve van de LT-rente op een bepaald ogenblik een andere curve kan kruisen en dan de aandelenkoersen fors zakken. M.a.w. dat niet de snelheid van de stijging van de LT-rente het belangrijkste is, maar de hoogte van de stijging zelf. Ik kan verkeerd zijn, natuurlijk.
14-11-2014 liked last!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 452

Berichtdoor 14-11-2014 » 13 Feb 2018 09:59

Wat de grafiek oppervlakkig suggereert, zonder verder ergens naar gekeken of iets gelezen te hebben, zijn twee dingen. In het (afwijkende) verleden zou de rente een voorspeller zijn geweest van een beurskrachje, én dat Greenspan achteraf blijkbaar in het verleden als tegenzet voor (direct of indirect) renteverlagingen zorgde. Dat lijkt de selectieve grafieken typerende geschiedenisles te zijn, overigens zonder logaritmische schaal en zonder te benoemen dat voortzetting van zo'n trendlijn "ongeldig" zou zijn.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 546

Berichtdoor Karl » 14 Feb 2018 17:04

Rudipsycho schreef:
Karl schreef:Ik heb het vluchtig gelezen en volgens mij komt het er op neer dat nervositeit bij een stijgende rente niets nieuws is. Alleen als die rente snel stijgt dan zijn beleggers sneller geneigd geld uit aandelen te halen omdat er dan meer alternatieven zijn om rendement op te kunnen behalen.

Ik had het anders begrepen: dat de curve van de LT-rente op een bepaald ogenblik een andere curve kan kruisen en dan de aandelenkoersen fors zakken. M.a.w. dat niet de snelheid van de stijging van de LT-rente het belangrijkste is, maar de hoogte van de stijging zelf. Ik kan verkeerd zijn, natuurlijk.

Ik denk dat de procentuele stijging in een korte tijd belangrijker is dan de absolute waarde van die stijging. Het is nogal een verschil of de rente van 2% naar 3% stijgt of van 6% naar 7%. Bij de één is het een stijging van 50% en bij de ander 'slechts' 17%.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro