Verkiezingen in Nederland (15 maart 2017)

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
Steven DC
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 103

Re: Verkiezingen in Nederland (15 maart 2017)

Berichtdoor Steven DC » 14 Mar 2017 07:40

Misschien ben ik nu ook gewoon veel te ver aan het denken. En met wat recent allemaal in België gebeurd is qua schandalen zoek ik bij elke politieker wel een dubbele agenda. Maar heel die heisa tussen Nederland en Turkije, zou dat allemaal niet netjes "georchestreerd" zijn boven onze hoofden?

VVD (Rutte) heeft het momenteel moeilijk met PVV (Wilders). Het is een nek-aan-nek race daar in Nederland. En nu plots 1 week voor de verkiezingen komt daar een Turkse minister op de proppen die wil komen spreken en waartegen Rutte tekeer gaat. Voor de duidelijkheid: ik vind dat hij gelijk geeft. Interne politiek hou je gewoon in je land en daarmee uit. Ik vind ook niet dat Belgische politiekers in het buitenland campagne moeten gaan voeren.
Maar het komt Rutte wel zeer goed uit dat hij nu "een vijand" heeft die anders Wilders populair maakt. Dus als Rutte nu zijn tanden laat zien, laat hij zien aan Nederland van "kijk wat Wilders kan, kan ik ook". Dus lijkt me dit akkefietje gewoon goed meegenomen voor Rutte.

Hetzelfde geldt voor Erdogan. Die wint altijd bij de heisa. Ofwel mag zijn aanhang gaan spreken in andere landen en proberen hem populairder te maken. Ofwel mag het niet en kan hij in een slachtofferrol kruipen van kijk ne keer, ze zijn allemaal tegen mij.

Zowel Rutte als Erdogan komen hier positief uit lijkt me. Koppel daarbij nog het feit dat Rutte en Merkel en Erdogan een akkoord gesloten hadden over de vluchtelingencrisis. Een akkoord dat niet helemaal duidelijk was voor de andere lidstaten zo bleek. Dan vind ik het allemaal een beetje teveel toevalligheden bij elkaar. En dat wijst er ook op dat deze mensen dus best zo'n gigantische problemen hebben met elkaar.

Ook Merkel kan alle steun gebruiken in Duitsland want ook zij kampt met een opkomst van rechts en een achteruitgang van haar CDU-partij. En laat nu net Merkel zich volmondig aan de zijde van Rutte geschaard hebben tegen Erdogan. Dan kan ik mij dus niet van de indruk ontdoen dat deze mensen een verborgen agenda hebben.

Maar misschien ligt het aan mij en ben ik te achterdochtig geworden in onze en buitenlandse politici.

Wel nog één compliment aan Rutte en Wilders. Ik heb die gisteren in debat gezien op TV. Chapeau voor beide heren. Er werd gediscussieerd en elkaar aangevallen natuurlijk, dat is normaal. Maar dit alles op een wel zeer beschaafde manier van elkaar te laten uitspreken. Als ik merk hoe het er dan bij ons in de politieke debatten aan toegaat, dan merk je pas echt met wat voor een bende kleuters wij opgescheept zitten in België.

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1833

Berichtdoor Beheerder » 15 Mar 2017 21:30

Stembureaus zouden om 21u sluiten en tijdens het stemmen mogen geen peilingen worden uitgebracht. Exit polls zijn er al maar stembureaus zijn hier en daar nog open :?
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 15 Mar 2017 21:37

Prognose verkiezingen (tussen haakjes het huidige aantal zetels)

VVD 31 (40)
PVV 19 (12)
CDA 19 (13)
D66 19 (12)
GL 16 (4)
SP 14 (15)
PvdA 9 (35)
CU 6 (5)
PvdD 5 (2)
50Plus 4 (1)
SGP 3 (3)
Denk 3 (2)
FvD 2 (0)
VNL 0 (2)

1275
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 240

Berichtdoor 1275 » 15 Mar 2017 21:41

Intervieuws op de Nederlandse TV: geert verwildert verder in de oppositie. Gelukkig dat Trump er zo een boel van maakt, de mensen zien hiermee dat populisten niets bijbrengen buiten geroep zonder resultaat. En nu nog le pen het deksel op de neus.En ik denk dat Erdogan zijn referendum zal verliezen.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 15 Mar 2017 21:56

Feitelijk gezien verliezen de VVD en vooral de PvdA veel zetels en winnen PVV, CDA, D66 en vooral Groen Links veel:

VVD -9
PvdA -26(!)
CDA +6
D66 +7
PVV +7
Groen Links +12

Een grote versplintering en ik ben benieuwd hoe de coalitie gaat uitzien.