Advies

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
L. Winch
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Advies

Berichtdoor L. Winch » 23 Dec 2016 11:28

Goedemorgen allemaal,

Na een hele poos stil mee te lezen op dit forum, heb ik besloten toch een account aan te maken.
Zo kan ik zelf ook mee discussiëren en gerichter vragen stellen :) En hier is de eerste alvast:

Aangezien ik het risico ietwat wil beperken, ben ik van plan te proberen beleggen in zogenaamde kwaliteitsaandelen.
Bedrijven die al iets bewezen hebben én nog steeds groeipotentieel hebben, maar niet te cyclisch zijn.

Momenteel heb ik AB Inbev (99€) en Ahold Delhaize (19,75€) aangekocht, die in mijn ogen door de fusies een gunstige toekomst tegemoet gaan. Voor de rest heb ik nog de volgende namen op mijn lijstje:

Bpost
Proximus
Van de Velde
Sofina
GIMV
Elia
Ter beke
WDP
Brederode
Ageas

Nu is mijn vraag wat jullie mening is over de faire waarde voor elk van deze aandelen? Ik heb zelf wel getallen in mijn hoofd, maar ik wou graag toch nog ten rade gaan voor een second opinion.
En of jullie bedenkingen hebben bij mijn selectie?

Alvast Bedankt,
L. Winch

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Re: Advies

Berichtdoor jens_dev » 23 Dec 2016 11:59

Ga eens kijken hoe die aandelen gepresteerd hebben tijdens de financiële crisis van 2008. Ook veilige kwaliteitsaandelen kunnen stevig corrigeren. Kan je daarmee overweg zonder te panikeren?

AB InBev en Ahold Delhaize zijn volgens mij al twee uitstekende keuzes.

Een kort woordje bij enkele andere aandelen uit je lijstje:

Proximus: de vrije kasstroom daalt al quasi onafgebroken sinds 2010, net als de omzet. De investeringen zullen de komende jaren hoog blijven en het dividend zal voor een stuk gefinancierd worden met schulden. Niet mijn soort bedrijf.
Van de Velde: kwaliteit, maar je betaalt een erg hoge prijs, te hoog voor mij. Dat hoge dividend van vorig jaar werd ook voor een stuk gefinancierd uit hun (zeer gezonde) balans, en niet uit de bedrijfsactiviteiten. Faire waarde volgens mij rond de €50.
Sofina: mijn lievelingsholding, maar ook hier veel te duur. Historische korting is zo'n 33%, terwijl dat vandaag misschien de helft is.
Elia: te duur imo.
Ter beke: te duur imo. Zit zelf long, maar wel aan een gemiddelde koers van €71. Faire waarde volgens mij zo'n €140 p/a, met uitzicht op meer de komende jaren. Ik vind het echter belangrijk om aandelen te kopen die (liefst fors) onder hun waarde noteren. Zo calculeer je een veiligheidsmarge in.
WDP: de beste Belgische GVV. Hoog dividend, dat verzekerd lijkt. Wel rentegevoelig. Is een mogelijkheid als je je bewust bent van de risico's.
Ageas: zit zelf long. Volgens mij ook ondergewaardeerd. Weet wel dat je de laatste 2m al een serieuze stijging hebt gemist.

Over het algemeen is het misschien nuttig om een watchlist aan te leggen waarin je ook een interessante instapkoers aangeeft. Dan weet je wat te kopen als de markten nog eens corrigeren.

Enkele andere ondergewaardeerde aandelen die volgens mij de moeite waard zijn om te bekijken: RealDolmen, RPS Group, Total Produce, Baron de Ley, Resilux, Berentzen Gruppe.
josymar liked last!
Never waste a good crisis

L. Winch
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor L. Winch » 23 Dec 2016 13:08

Ik besef zeer zeker dat ook kwaliteitsaandelen risico inhouden, en voor ik koop vraag ik me dan ook nog eens uitdrukkelijk af of ik zou kunnen leven met het slechtst mogelijke scenario. Maar bedankt voor de waarschuwing, want ik denk inderdaad dat veel mensen te snel panikeren wanneer hun foutief droombeeld van de beurs enigszins verstoord wordt.

De lijst die ik postte is in feite mijn watch list, dus die heb ik. Ik wou echter graag nog eens een andere mening, en zeker over de faire waarde. Zo weet ik of de correctie die ik wens bij elk aandeel realistisch is, want ik vind de meeste net als jou op dit moment redelijk duur. Bedankt dus om dit de doen, en voor de extra tips! Ik vind je steeds zeer deskundig overkomen, ook in andere topics :)

Maar als ik het goed begrijp vind je mijn selectie, buiten Proximus, goed (?) (als we kijken naar de bedrijven zelf, dus de dure prijzen even buiten beschouwing gelaten), maar waarschuw je voor bepaalde risico's bij WDP. Bedoel je dat als de rente stijgt, dit aandeel een klap zou kunnen krijgen omdat het meer een dividendaaneel is, of bedoel je het op een andere manier?

De waardes waarin ik dacht aan instappen lagen op: Ageas 35€, Bpost 21€, Van de Velde 55€, Sofina 107,5€, GIMV 44€, Elia 40€, Ter beke 105€, WDP 75€ en Brederode 37€.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Berichtdoor jens_dev » 23 Dec 2016 14:46

L. Winch schreef:Maar als ik het goed begrijp vind je mijn selectie, buiten Proximus, goed (?) (als we kijken naar de bedrijven zelf, dus de dure prijzen even buiten beschouwing gelaten)

Als je enkel kijkt naar hoge kwaliteit verkies ik AB InBev, Ahold Delhaize, Van de Velde, Sofina, Ter Beke, WDP & Ageas. Bpost, GIMV, Elia & Brederode volg ik niet voldoende om een oordeel te kunnen vellen. Proximus vind ik geen kwaliteit.

En als ik zelf enkele kwaliteitsvolle aandelen mag toevoegen los van de koers en naast de bedrijven die ik al genoemd heb: Picanol, Sioen & TAKKT.

L. Winch schreef:maar waarschuw je voor bepaalde risico's bij WDP. Bedoel je dat als de rente stijgt, dit aandeel een klap zou kunnen krijgen omdat het meer een dividendaaneel is, of bedoel je het op een andere manier?

De evolutie van de langetermijnrente is inderdaad het grootste risico voor GVV's. Hun winst is in se het verschil tussen het huurrendement en de financieringsrente. Stijgt de rente, dan sijpelt dit geleidelijk door in hun winst.

L. Winch schreef:De waardes waarin ik dacht aan instappen lagen op: Ageas 35€, Bpost 21€, Van de Velde 55€, Sofina 107,5€, GIMV 44€, Elia 40€, Ter beke 105€, WDP 75€ en Brederode 37€.

Dat moet je zelf een beetje bepalen, afhankelijk van hoeveel korting je wil inprijzen. Ga ook eens kijken waar de technische steun ligt. Ik ben geen grote TA believer, maar ik merk toch vaak dat het helpt om een instapniveau te bepalen. Voor holdings kan je een interessante instapkoers bepalen door een korting toe te passen op het eigen vermogen, dat gewoon gepubliceerd wordt.
josymar liked last!
Never waste a good crisis

L. Winch
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor L. Winch » 23 Dec 2016 15:32

Bedankt voor de nieuwe tips en de heldere uitleg! Ik hoop dat ik bij volgende vragen weer bij jou ten rade kan/mag gaan :)

Pierre98
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 11

Berichtdoor Pierre98 » 24 Dec 2016 16:40

Ik ben nog maar een jaar bezig met aandelen, en ben mijn portefeuille dus nog rustig aan het opbouwen. Ik ben ook een voorstander van dergelijke "kwaliteitsaandelen". Van jouw lijst staan ook GIMV, Sofina en Ageas op mijn watchlist. De eerste twee holdings zijn voorlopig echter te duur waardoor ze voorlopig nog niet in mijn portefeuille zitten. Maar ik heb geduld, ik wacht af tot ze goedkoper worden en dan hap ik toe :D
Ageas staat voorlopig op 1 in mijn watchlist, mogelijk komen ze een van de komende maanden in mijn portefeuille.

Welk aandeel ik bijvoorbeeld al heb in mijn portefeuille, en welk naar mijn mening echt pure kwaliteit is, is Solvay. Vind ik echt een fantastisch aandeel, bovendien ook nog een mooie dividendpolitiek. Hoort zeker ook thuis in jouw lijst vind ik.
Verder sluit ik mij ook aan bij de mening van Jens wat Resilux betreft, ook deze staat op mijn watchlist.

Veel succes in elk geval!
L. Winch liked last!

Zeus
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 288

Berichtdoor Zeus » 24 Dec 2016 16:50

Het moet niet altijd Belgisch zijn: Bolloré

toevallig een recent artikeltje gevonden: http://www.barrons.com/articles/follow-buffett-of-france-for-a-three-year-double-1482491739
Ahold, C&C Group, Deutsche Bank, Dynavax, EVS, Exmar, Flow Traders, Gazprom, Intercept, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy, Thrombo, US Silica, Veolia, Yamana Gold

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 88

Berichtdoor Investor » 07 Jan 2017 12:31

L. Winch liked last!
Jonge belegger die fundamentele en technische analyse verkiest. Schrijver van boek 'Beleggen met vast verzet' en eigen website.

L. Winch
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor L. Winch » 08 Jan 2017 17:54

@Pierre, jij ook veel succes!

@Investor, ziet er idd interessant uit, bedankt!
Pierre98 liked last!

L. Winch
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor L. Winch » 29 Mar 2017 12:01

Ondertussen Sioen gekocht aan 25,5€, Van de Velde aan 54,25€ en Resilux aan 163,5€. Mooie uitbreiding van de portefeuille vind ik zelf. Loopt het bij jou wat, Pierre?