Alternatieve beleggingen en investeringen

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie

Zou u in LEGO-dozen investeren?

Ja, heel veel.
1
3%
Nee, nooit, zelfs als ik er meer over kan lezen.
12
41%
Ja, maar weinig.
5
17%
Ik weet het niet, ik ken er te weinig over
11
38%

Totaal aantal stemmen: 29

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 88

Re: Alternatieve beleggingen

Berichtdoor Investor » 26 Okt 2016 19:17

jean de florette schreef:
Investor schreef:We gaan LEGO niet vergelijken met een manie.
Ik geef toe dat het niet meteen populair bij de meesten, maar ik zie het wel als een leuke spreiding.

Maar blijft het niet in de hobby-sfeer? Heb hier een kleine Marklin-verzameling staan, opgebouwd in de loop van veel jaren, maar beschouw dat niet als belegging. Niet dat je daar niet wat geld mee kan verdienen, maar een belegging lijkt me iets anders. Ik kan me niet voorstellen dat een bijkomend aandeel Delhaize (om maar iets op te noemen), dezelfde opwinding en pretlichtjes oplevert als een nieuwe Lego-doos of een Marklin kraantje uit de jaren '50.

Je zou nog schrikken van je Marklins, mooie treinen zitten erbij!
Ik zie het als een vervanger voor de aandelen die LEGO-dozen, als je je goed informeert tenminste.
Jonge belegger die fundamentele en technische analyse verkiest. Schrijver van boek 'Beleggen met vast verzet' en eigen website.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1065

Berichtdoor jean de florette » 26 Okt 2016 19:33

Blijft wel beperkt qua bedragen, mede waardoor ik het niet direct als 'belegging' zie. En dan kan je met Marklin bvb. makkelijk in de tienduizenden gaan. Lego-autootjes uit de jaren '70 inbegrepen.
Soit, veel succes ermee. Het houdt de mens in elk geval jong.
Investor liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 26 Okt 2016 19:36

jean de florette schreef:Blijft wel beperkt qua bedragen, mede waardoor ik het niet direct als 'belegging' zie. En dan kan je met Marklin bvb. makkelijk in de tienduizenden gaan. Lego-autootjes uit de jaren '70 inbegrepen.

Bedankt! Ik kies deze "belegging", omdat het ook minder stress meebrengt dan met aandelen...
LEGO is ook tijdloos en dat is een troef, wat bij tulpen niet zo is :lol: :lol: :lol:
Jonge belegger die fundamentele en technische analyse verkiest. Schrijver van boek 'Beleggen met vast verzet' en eigen website.

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 592

Berichtdoor wimvd » 26 Okt 2016 19:46

Over Limited Editions gesproken ... dit kan je ook gaan doortrekken naar andere objecten. Bijvoorbeeld platenspeler Technics Gold Edition. 5 jaar geleden kon je deze kopen voor 1000 EUR. Nu verhandelt deze gemiddeld voor 4000 EUR van eigenaar. De kans is heel groot dat dit nog gaat doorstijgen aangezien er maar 1000 exemplaren wereldwijd verkrijgbaar zijn. Maar je moet er iets van kennen. Ik betwijfel als ik nu een Lego Star Wars koop voor 300 EUR dat deze binnen 10 jaar ver10dubbeld zal zijn in prijs. Er zijn er teveel die er de waarde van kennen. Maar ik ontken niet dat de prijs op 10 jaar mss wel verdubbeld en dat is nog altijd een zeer mooi rendement. Vergeet alleen niet, je hebt er de stockageplaats voor nodig en bij brand is je investering (en dus ook je winst) foetsie. Dat is voornamelijk de reden waarom het mij tegenhoudt om zulke verzamelobjecten te kopen. De stockage is geen probleem, maar ik wil er mij niet voor extra gaan verzekeren.
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Proximus (€23,05), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€6,89), bpost (€16,67)
Cut your losses and let your winners run

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 26 Okt 2016 19:56

Ik ga alles veilig laten opbergen.
Ik zeg ver10dubbelen op 15 jaar.
Maar je moet rekenen, als je laag hebt gekocht, dan is iedere keer een constante groei steeds groter voor jou, vanwege hogere prijzen. Ik ga uit van een erg mooi rendement. Heb nu 4 dozen die je zelfs bijna niet meer vind op EBAY.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2750

Berichtdoor jens_dev » 26 Okt 2016 20:03

Investor schreef:Man, man, man, ik heb hier geen zin in. Discussies tegen jou kunnen niet gewonnen worden, weet ik uit ervaring.

Vind je het raar dat je reactie krijgt als je hier "minstens 20% per jaar" komt beloven? Een forum werkt zelfregulerend. Als je onzin verspreidt, kan je daarop aangesproken worden.

Investor schreef:Trouwens: als er handelaren zijn die de te 'dure' dozen kopen, terwijl ze het via AMAZON kunnen doen, waarom dan gewoon niet spotgoedkoop kopen die handel? Ja: omdat ze er meer over weten dan jij.

Je haalde het voorbeeld aan van die Lego Architecture Burj Khalifa. Het verschil tussen jouw versie van €90 en een originele, nieuwe versie van €31 is een streepjescode op de verpakking? En in de doos zit exact hetzelfde? Geniaal van Lego toch (:

Investor schreef:Ik zeg ver10dubbelen op 15 jaar.

Nee, je zegt verdubbelen op minder dan 4 jaar, in je openingspost en op je website.
Never waste a good crisis

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 26 Okt 2016 20:08

Ja, ik zeg 20% rendement per jaar volgens MIJ... Dus ik heb dat eens in een grafiek met dus exceptionele groei.
Dat klopt. Nu zit ik aan een erg mooie return, dus vasthouden. 20% is zeer realistisch. Straks die Star Wars films erbij...
Jij haalt serienummers door elkaar van de Burj Khalifa en een andere Burj Khalifa.
Jij blijft je vastklampen aan die prijzen van amazon, mij goed ;). Ik vind het raar dat dan iedere LEGO-verzamelaar dezelfde prijs betaalt als ik dan ;).

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2750

Berichtdoor jens_dev » 26 Okt 2016 20:13

Ik vroeg gewoon wat het verschil was tussen beide versies, buiten de andere streepjescode op de verpakking.
Never waste a good crisis

Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 541

Berichtdoor Umi » 26 Okt 2016 23:37

Investor schreef:
jean de florette schreef:Blijft wel beperkt qua bedragen, mede waardoor ik het niet direct als 'belegging' zie. En dan kan je met Marklin bvb. makkelijk in de tienduizenden gaan. Lego-autootjes uit de jaren '70 inbegrepen.

Bedankt! Ik kies deze "belegging", omdat het ook minder stress meebrengt dan met aandelen...
LEGO is ook tijdloos en dat is een troef, wat bij tulpen niet zo is :lol: :lol: :lol:

Er worden nog steeds tulpen verkocht hoor ;)
Sorry ik ben geen believer...

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 27 Okt 2016 17:11

jens_dev schreef:Ik vroeg gewoon wat het verschil was tussen beide versies, buiten de andere streepjescode op de verpakking.

Ze hebben een verschillende vorm. Ander serienummer. Ik heb de 21008, niet de 21031 van de Burj Khalifa. Die laatste vind ik minder mooi, ik doe het uit pure hobby (liever mooi uitzicht).