Afschaffen contant geld

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
poorinvestor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 54

Re: Afschaffen contant geld

Berichtdoor poorinvestor » 13 Feb 2016 14:48

En voor er iemand nog wat weet ik heb vastgoed ,aandelen ,cash,antiek, goud en weet ik veel en allemaal LEGAAL en je moet hier niet komen inbreken want het ligt niet perse waar ik woon/slaap en verder ben je beter elders af wat 'eventuele ontvangst ' betreft
MADNESS liked last!

MADNESS
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1425

Berichtdoor MADNESS » 13 Feb 2016 18:16

Jokke, als ik uw redenering volg gaan er buiten de gebruikelijke ongemakkelijkheden nog minder pastoors zijn in de toekomst, gaan er veel kindjes huilen en zullen veel mensen in hun broek doen als de betaalsystemen weer eens plat liggen.. :lol:
Buy or sell, short or long? One thing is sure, a trader must be strong!

sharky
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 520

Berichtdoor sharky » 14 Feb 2016 21:41

Nog artikel hierover.

Uw cash wordt verboden!
door Alexander Sassen van Elsloo

Vooraanstaande economen en beleidsadviseurs van het IMF, Noorwegen, Zweden, Denemarken, China, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben recent, “onafhankelijk” van elkaar, opgeroepen tot een verbod op cash. Waarom willen zij een verbod en waarom opeens nu?

En zal Nederland (en de rest van de eurozone) ook die richting opgaan? Dit zijn essentiële vragen, niet alleen voor de belegger, maar voor iedere man vrouw en kind.
Reclamepraatje

Het idee van een verbod op cash bestaat al langer. Vaak wordt het idee gestoeld op de wens om zwart geld te verbannen. Criminelen zouden hun handel niet meer kunnen doen als ze niet in cash kunnen afrekenen. Criminelen zijn tegenwoordig een beetje passé, dus gooit het cashverbod kamp het vandaag de dag op terrorismebestrijding.

Criminelen en terroristen kunnen natuurlijk altijd in andere valuta betaald worden, of met goud, zilver, olie, auto’s, kunst, diamanten, en zo verder. Het is dan ook de reinste kul dat een verbod op cash om criminelen of terrorismebestrijding gaan; het gaat om controle van de gewone burger; en dan bedoel ik de totale controle.
Totale controle

Ik heb al in begin 2014 over een mogelijk verbod op cash geschreven voor de Financiële Telegraaf en heb recent voor een denktank in Brussel een stuk geschreven over een verbod op cash en de impact op vrijheid en democratie.

Bij een verbod van cash, gaat het altijd om controle. Als al het geld digitaal is dan is iedere transactie te zien (uitgezonderd voornoemde criminelen en terroristen), te traceren en dus ook te belasten. Het geeft overheden verder een ongekende hoeveelheid persoonlijke informatie over elk individu.

Waar u bent geweest, wat u drinkt, eet, met wie, op welke tijd en zo verder. Voor mensen die geven om privacy is dit een waar horrorscenario en voor mensen met despotische aanleg is dit de ultieme droom.
Verschuiving

Waar het verbod op cash voorheen met name te maken had met de mogelijkheden voor belastingheffing, ligt het accent nu op een geheel ander punt, namelijk het forceren van mensen om te consumeren en/of te investeren.

Deze accentverschuiving is dan ook ingegeven door wat in vaktermen NIRP heet, Negative Interest Rate Policy. Steeds meer rentetarieven zijn namelijk negatief geworden door het huidige monetaire beleid (QE en dergelijke). Waar dit monetaire beleid succesvol is geweest in het verlagen van de rentelasten van schuldenaren en in het opdrijven van de prijzen van onderpand (aandelen, obligaties, vastgoed, kunst, en zo verder), heeft het beleid niet gezorgd voor goede economische groei.

Sterker nog, het heeft tot en deflatoire klap geleid (vandaar dat er beleggers zijn die een negatieve rente accepteren).
De ware reden

“De economie moet gaan knallen, dus wat kunnen we nu eens gaan doen?” zal de gedachte zijn geweest bij voornoemde economen en beleidsmakers.

Een negatieve rente op bankrekeningen zou spaarders aanzetten tot het uitgeven van dit geld, omdat het geld (rente) kost om het op de rekening te laten staan. Probleem is echter dat je een paard wel naar het water kan leiden, maar je kunt het niet doen drinken.

Spaarders zullen immers het geld van de rekening halen en thuis cash aanhouden. En daar komt de aap uit de mouw betreffende de recente roep om een verbod op cash: als er een dergelijk verbod is, dan kan de spaarder het geld nergens meer kosteloos aanhouden.

Het resultaat is de ultieme vorm van financiële repressie; iedere spaarder wordt geforceerd het geld uit te geven aan consumptie en/of investeringen, en voilà, daar is de economische groei. Het maakbaarheidsdenken kent geen grenzen.
Resultaten

Mocht de eurozone een verbod op cash en NIRP (voor spaarders)invoeren (een zeer waarschijnlijk scenario), dan bereikt zij daarmee 4 doelen:

1) de euro verzwakt, waardoor de import van goederen duurder wordt, wat dus inflatoir werkt (ECB wil inflatie in verband met de schuldenberg);

2) door de verzwakking van de euro wordt de export van de eurozone goedkoper van niet eurolanden, waardoor er dus meer afgezet kan worden (valutaoorlog);

3) mensen worden geforceerd geld uit te geven aan consumptie en investeringen, wat de economie zal aanjagen en bestedingsinflatie zal veroorzaken;

4) de omloopsnelheid van het geld zal enorm toenemen, waardoor het ruime monetaire beleid van de afgelopen jaren eindelijk inflatoir zal gaan werken.
Implicaties

Voor de belegger betekent dit scenario dat de euro gaat verzwakken versus andere valuta (zolang ze daar niet dezelfde ongein uithalen natuurlijk) en goud, zilver en edelstenen zullen aansterken.

Verder zullen veel spaarders hun geld liever in aandelen, vastgoed, obligaties, kunst en oldtimers zetten, dan te consumeren. Dit betekent enerzijds dat de Koers/Winst verhoudingen van aandelen opwaarts zullen bewegen, maar dat de bedrijfswinsten wel eens tegen zouden kunnen vallen (gezien de weigering om te consumeren tot lagere winsten kan leiden).

Dus neemt u daarom van mij aan dat er binnenkort ook gerept gaat worden over belastingen op financiële transacties, om zodoende consumptie te forceren. Al met al een mixed blessing voor financiële waarden dus. Leuker kan ik het niet maken.
Aegon ,Ahold,Galapagos,Retail estates,Pharming,Mithra

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 437

Berichtdoor Freddy » 14 Feb 2016 22:00

ik heb in 16 jaar EURO nog maar één keer iemand met hogere coupures gezien dan 50 EUR.

Het is dus perfect mogelijk om alle hogere coupures dan 50 EUR af te schaffen en 100% van de deftige mensen zullen hier 0,0 last van ondervinden (een zeer kleine minderheid van mensen luddieten zonder digitaal betalen zou er last van hebben, maar die moeten maar eens de switch maken).
Jokke liked last!

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 165

Berichtdoor Jokke » 14 Feb 2016 22:14

MADNESS schreef:Jokke, als ik uw redenering volg gaan er buiten de gebruikelijke ongemakkelijkheden nog minder pastoors zijn in de toekomst, gaan er veel kindjes huilen en zullen veel mensen in hun broek doen als de betaalsystemen weer eens plat liggen.. :lol:

Het probleem is dat jij (en vele anderen hier) alles zien vanuit uw/jullie "zicht".
Dat is fout.
Cfr euro en de oudere generatie die nu nog altijd alles omrekent naar oude Belgische franken.... (of doe jij dat ook nog misschien?)
De generaties die eraan komen gaan niet anders gewoon zijn dan digitaal betalen en dergelijke.
Verder zie ik niet in wat dat met de pastoors te maken heeft.

En dat de betaalsystemen platliggen? Hoe vaak gebeurt zoiets?
+ dat kan best dat 1 systeem even plat ligt, so what? Tegen dat het zover is en we allemaal digitaal betalen, zullen er meerdere alternatieven zijn.

In feite lopen zij nog fel achter op de feiten. Denk aan de ID kaart: op die chip kan eigenlijk ALLES gezet worden!
Bankkaart, treinkaart, buskaart.. noem maar op. Het is eigenlijk idioot dat wij met tientallen verschillende kaarten rondlopen terwijl alles op 1 kaart kan staan.
Uiteraard de pessimisten zullen dan zeggen dat als je die kaart kwijt bent, je alles kwijt bent.. en ja dat klopt wel, maar praktisch gezien kan je hier zonder problemen een mouw aanpassen door de kaart direct te blokkeren en binnen de x uur er een nieuwe te hebben.
Is allemaal perfect mogelijk op dit moment, alleen... tja ... zijn we nogal traag.

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1164

Berichtdoor USSENTERPRISE » 14 Feb 2016 23:39

Jokke schreef:
MADNESS schreef:Jokke, als ik uw redenering volg gaan er buiten de gebruikelijke ongemakkelijkheden nog minder pastoors zijn in de toekomst, gaan er veel kindjes huilen en zullen veel mensen in hun broek doen als de betaalsystemen weer eens plat liggen.. :lol:

Het probleem is dat jij (en vele anderen hier) alles zien vanuit uw/jullie "zicht".
Dat is fout.
Cfr euro en de oudere generatie die nu nog altijd alles omrekent naar oude Belgische franken.... (of doe jij dat ook nog misschien?)
De generaties die eraan komen gaan niet anders gewoon zijn dan digitaal betalen en dergelijke.

+ dat kan best dat 1 systeem even plat ligt, so what? Tegen dat het zover is en we allemaal digitaal betalen, zullen er meerdere alternatieven zijn.

In feite lopen zij nog fel achter op de feiten. Denk aan de ID kaart: op die chip kan eigenlijk ALLES gezet worden!
Bankkaart, treinkaart, buskaart.. noem maar op. Het is eigenlijk idioot dat wij met tientallen verschillende kaarten rondlopen terwijl alles op 1 kaart kan staan.
Uiteraard de pessimisten zullen dan zeggen dat als je die kaart kwijt bent, je alles kwijt bent.. en ja dat klopt wel, maar praktisch gezien kan je hier zonder problemen een mouw aanpassen door de kaart direct te blokkeren en binnen de x uur er een nieuwe te hebben.
Is allemaal perfect mogelijk op dit moment, alleen... tja ... zijn we nogal traag.

Eerlijk blijven Jokke. Cash geld is er om dingen te betalen die niet direct overheidsgericht zijn. Vastgoedsector : heb jij je huis en/of verbouwing volledig in het wit geregeld ? Indien ja : ik geloof je niet.
Cafe/restaurant : kan je dorpscafe blijven bestaan zonder cash geld ? Antwoord : neen. Indien ja, vergeet dan dat pintje aan 1,6 euro maar.
Technisch kan cash geld uiteraard direct afgeschaft worden.

MADNESS
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor MADNESS » 15 Feb 2016 09:11

Als mensen zoals de Jokke zich niet kunnen vinden in de traagheid van de menselijke evolutie omtrent niet tastbare valuta kunnen ze misschien beter switchen naar de Bitcoin, er is immers voor elk wat wils. :)

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 165

Berichtdoor Jokke » 15 Feb 2016 10:23

USSENTERPRISE schreef:
Jokke schreef:

Dat is fout.

Eerlijk blijven Jokke. Cash geld is er om dingen te betalen die niet direct overheidsgericht zijn. Vastgoedsector : heb jij je huis en/of verbouwing volledig in het wit geregeld ? Indien ja : ik geloof je niet.
Cafe/restaurant : kan je dorpscafe blijven bestaan zonder cash geld ? Antwoord : neen. Indien ja, vergeet dan dat pintje aan 1,6 euro maar.
Technisch kan cash geld uiteraard direct afgeschaft worden.

Dit zegt al genoeg over jou..

Als iedereen nu eens in het wit zou werken, zou dit idee er bv vermoedelijk al niet zijn!

Het foefelen en vals spelen is net de reden waarom er meer en meer controle komt!

En ben ik daar tegen, tegen die controle? Absoluut niet!
Dat al de sjaggeraars er maar is uit worden gehaald!

Het is door mensen zoals u, die foefelen dat anderen meer moeten betalen als ze het in het wit willen doen.
Het is door bedrijven die met zwart geld werken en onder de prijs gaan dat eerlijke bedrijven op de zak gaan.

Verder: kan dat pintje blijven bestaan als alles wit zou zijn? Ja! Op voorwaarde dat het zwart geld eruit wordt gehaald!

Dit is de ironie van gans die situatie: het witte lukt niet omdat er een even grote (of zelfs grotere) economie bestaat in het zwart!

Dus bespaar met uw idiote redenen die kant noch wal raken.

Heel die redevoering is eigenlijk gestoeld op de oorzaak ervan!
De oorzaak ervan is net de reden waarom zovelen in het zwart werken...

Ben ik hier naief in? Uiteraard niet, ik besef ook dat er nog een lange weg af te leggen is en dat het probleem groter is dan België zelf.

En over mijn huis enzo: ik heb alles mooi in het wit gedaan. Ik doe alles mooi in het wit.
Ik heb daar mijn principes in.

Trouwens, dat pintje aan 1,6 ? Denk jij dat dat te maken heeft met zwart geld? Nop er zijn veel andere (belangrijkere) redenen dan dat "zwart geld" vs "wit geld".
Denk maar eens na wat de prijszetting bepaald van een pintje.... ik zal u een hint geven: dat zwart vs wit geld heeft er op zich weinig mee te maken.

En nog iets: moest elk bedrijf een zeer doorzichtige boekhouding hanteren (zonder cash geld, alles digitaal na te trekken) => we zouden geen plots dalingen meer zien van grote bedrijven op de beurs....
Alles zou veel eerlijker en correcter verlopen!
Ook voor die cafés zou dat geen probleem zijn!

Het grote probleem is niet zwart vs wit, maar de mentaliteit!

MADNESS
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor MADNESS » 15 Feb 2016 11:41

Jokke, niet verkeerd opnemen, maar ik denk dat u een beetje wereldvreemd bent. Het doet me denken aan ambtenarij..
Indien bijvoorbeeld een café rendabel zou moeten kunnen zijn met "wit geld", dan zou een pint gauw 2 euro kosten, en dan nog.. "Zwart" zit hier inderdaad ingebakken, maar het is gewoonweg een creatief alternatief dat ontstaan is door de veel te hoge lasten.. :idea:

Rijkdoorvlijt
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 98

Nu het nog kan.......

Berichtdoor Rijkdoorvlijt » 15 Feb 2016 15:55

Een ideetje voor de altruïsten op dit forumbord :D

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160214_02126835" onclick="window.open(this.href);return false;